• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko kolizji na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z al. Grunwaldzką. Kto by zawinił?

mJ
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (216)

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników opublikował w Raporcie z Trójmiasta film, na którym o mały włos doszłoby do kolizji na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z al. GrunwaldzkąMapka. Wyjaśniamy, który z kierowców zawiniłby w tej sytuacji, gdyby doszło do zderzenia.



Czy kiedykolwiek doprowadziłe(a)ś do kolizji przy zmianie pasa ruchu?

Film naszego czytelnika został opublikowany w Raporcie z Trójmiasta. Pod nagraniem wielu czytelników wyraziło swoje opinie.

Co widzimy na filmie? Auta ruszające na zielonym świetle z ul. PomorskiejMapka. Autor nagrania rusza ze środkowego pasa przeznaczonego do jazdy prosto i do skrętu w lewo. Przed nim jedzie VW Touran, którego kierowca od razu zmienił pas na lewy (przeznaczony wyłącznie do skrętu w lewo). Obaj kierowcy skręcili w lewo i obaj chcieli zająć miejsce na środkowym pasie al. GrunwaldzkiejMapka (jeden z trzech). Gdyby doszło do zderzenia, to sprawcą kolizji byłby kierowca VW.

Jedną z najważniejszych zasad podczas zmiany kierunku jazdy oraz pasa ruchu jest szczególna ostrożność, która polega na zwiększeniu uwagi i dostosowania zachowania uczestnika ruchu drogowego do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze w stopniu umożliwiającym szybkie reagowanie. Jak stanowi art. 22 Prawo o Ruchu Drogowym, kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu jadącemu po pasie, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. W przedstawionej na filmie sytuacji kierujący VW wjeżdża na pas ruchu, nie ustępując pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z jego prawej strony, wymuszając jego zatrzymanie - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Skrzyżowanie ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej.
Kierujący VW miał prawo zająć każdy z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej, pod warunkiem zachowania ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa autom znajdującym się po jego prawej stronie. Oznakowanie poziome - czyli linia przerywana - zezwala kierującemu na wybranie "dowolnego" pasa ruchu.

Jak w takiej sytuacji najbezpieczniej upewnić się, że nie wjedziemy w inny samochód, który znajduje się po naszej prawej stronie? Najlepszym sposobem jest spojrzenie przez prawie ramię. W lusterku wstecznym czy bocznym pojazd jadący obok może być niewidoczny.

W sytuacji kiedy zmiana kierunku jazdy jest możliwa z dwóch pasów ruchu, na jezdni poprzecznej kierujący może zająć pas dowolny, ale pod warunkiem, że ustąpi pierwszeństwa jadącemu tym pasem oraz wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony - dodaje Nowak.
Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie
mJ

Miejsca

Opinie (216) 7 zablokowanych

  • Skoro ktos juz przed skrzyzowaniem chcial jechac lewym pasem, to niech juz sobie tam zostanie, wtedy nikim nie bedzie musial

    sie przejmowac. A jesli chce juz sie z kims zderzac, to niech bedzie z prawej strony.

    • 0 0

  • Oczywista i oczywistość

    Tak samo jest na skrzyżowaniu kolobrzeska z Grunwaldzka. Tak naprawdę skręcając z prawego pasa mogę zająć każdy pas . Ten skręcający z lewego musi ustąpić temu z prawego

    • 3 3

  • Pozdrowienia dla Pana z Pordu. (2)

    Pełna kompromitacja. I taki później oblewa na egzaminie bo myśli że wszystko wie

    Art. 22.
    1.
    Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności.
    2.
    Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:
    1)
    do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
    2)
    do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

    Dziękuję.
    Takich ekspertów nam trzeba właśnie w Podr

    • 4 9

    • no i ? Co te dwa zapisy mają wspolnego z dyskutowana sytuacją ?

      • 6 0

    • A ty dalej brniesz, chociaż jesteś w błędzie?

      Co ciekawe w swoim uzasadnieniu tylko potwierdzasz winę tego z lewej.
      "Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności."
      Ten z lewej zmieniał pas? Zmieniał. Zachował szczególną ostrożność? Nie. Ciął na skos.
      Dlaczego jego zwalniasz z obowiązku przestrzegania przepisów ruchu drogowego?

      • 4 0

  • Nic nie zostało wyjaśnione

    • 6 2

  • Bajzel

    przeczytałem te opinie i od razu widać, że nikt nic nie wie. każdy wie swoje. jeśli przepisy są tak zagmatwane, że trzeba nad nimi prowadzić zaciekłe dysputy, to znaczy, że zostały wymyślone po to, aby zadowolony był tylko legislator. i tak się sprawa ma względem każdych innych przepisów.

    • 6 0

  • Jest podobne skrzyżowanie we Wrzeszczu (2)

    Jak z Jaśkowej skręcasz w lewo w Grunwaldzką w stronę Oliwy. Z Jaśkowej są 3 pasy: lewy do skrętu w lewo, środkowy do jazdy prosto i skrętu w lewo, a prawy do skrętu w prawo. W lewo skręca się w 3 pasmową Grunwaldzką. Problemu nie ma, na ulicy jest narysowana pojedyncza ciągła linia - łuk, między prawym a środkowym pasem Grunwaldzkiej. Samochód skręcający z pasa, który na Jaskowej służy do jazdy prosto i w lewo, może zająć tylko prawy pas, jak zjedzie na środkowy lub lewy i walnie, jego wina. Samochód z lewego pasa może zająć lewy lub środkowy pas Grunwaldzkiej, jak zjedzie na prawy i walnie to jego wina. Wystarczy namalować linie jak ludzie przepisów nie znają.

    • 6 0

    • Ale nie trzeba tej lini malować (1)

      Zmieniamy kierunek, więc kończymy na pasie, na którym zaczeliśmy. Skoro skręcam z skrajnie prawego, to zajmuję skrajnie prawy. A w komentarzach jakieś fikołki o zmianie pasa. Pan Roman to już wogóle niepoważny.

      • 1 1

      • Ludzie się gubią bo cały czas używa się terminologi - lewy pas, prawy pas. Powinno się używać pierwszy od prawej, drugie od prawej, trzecie od prawej - nieporozumienia by zniknęły.

        • 0 0

  • Cudowne przepisy UoRD!

    W normalnym świecie powinno być zupełnie odwrotnie niż na pokazanym rysunku. Skręcający z pasa środkowego powinien zająć pas skrajnie prawy, a skręcający z lewego środkowy, gdyż mamy ruch prawostronny. Gdyby ktoś chciał zawrócić, to musi skręcać z lewego, do skrajnie lewego pasa, który w tym akurat przypadku pozwala na dalszą jazdę na wprost. Zmiana pasa w trakcie przejazdu przez skrzyżowanie powoduje zbędne niebezpieczeństwo, a skręcający z środkowego zawrócić i tak nie może. Uprzedzając pytania, tak jestem stronnikiem szkoły Dworaka. Nie pozdrawiam pewniaków latających na pamięć.

    • 3 3

  • Co to za herezje??? (3)

    Mamy ruch prawostronny i pasy ruchu liczy się od prawej strony. Samochód jadący "środkowym" pasem ruchu, czyli ogólnie pasem ruchu nr 2, jest jednocześnie pasem nr 1 do skrętu w lewo i taki musi zająć (nie zmieniając pasa ruchu) po skręcie w lewo. Samochód, który zajmuje pas nr 3 od prawej krawędzi (potocznie zwany "lewym") jest pasem nr 2 do skrętu w lewo. i ten samochód może zająć pas numer 2 i 3 po skręcie w lewo (nie ma pasa nr 3 do skrętu w lewo z ul. Pomorskiej). To co mówi Pan Nowak to herezje, nic dziwnego, że egzaminatorzy mają podobny poziom. Przepisy są uniwersalne jasne i precyzyjne a to jest znowu jakieś dopasowywanie widzimisie do rzeczywistości. Jak jest taki mądry to niech swoją filozofią wytłumaczy przypadek np. że ul Grunwaldzka ma np. 4 pasy ruchu i 4 pas ruchu jest do skrętu w lewo. Wówczas w myśl Pana "Dyrektora" musiałbym wiecznie zawracać. Boże chroń mnie przed takimi autorytetami. Takich skrzyżowań w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu jest multum, po takich naukach to byłaby dopiero rzeź.

    • 4 5

    • Herezją jest "liczenie pasów od prawej" - to twoje widzimisę bez podparcia w prawie. (2)

      • 4 2

      • Wystarczy zrozumieć pojęcie pasa ruchu i obowiązku ruchu prawostronnego. To jest PRAWO podparcia. Jak zrozumiesz podyskutujemy

        Nawet nie chce mi się dalej tłumaczyć co by było gdyby pasy były nieoznaczone dla dobra Twojego widzimisię

        • 2 3

      • Tylko takie liczenie pasów ma sens i logikę i da się dostosować do każdej sytuacji. Jeśli chciałby Pan liczyć lewy-prawy itp.. to jak chciałby Pan rozwiązać sytuację gdy 5 pasów skręca w 7 pasów?

        • 0 0

  • Niepopularna opinia

    Obaj kierowcy dobrze rokują, jeszcze 6-8 miesięcy i mogą ubiegać się o stanowisko w uberze. Pan Dyryktor albo nie widział filmu albo niech zmieni stanowisko.

    • 2 1

  • Przecież to jest bardzo proste skrzyżowanie.

    Jadąc ul. Pomorska w kierunku Grunwaldziej robi sie tak.. Dla skrętu w lewo(gdy nie ma tramwaju, bo wtedy jest wiecej miejsca na skrajnie lewym pasie) ustawiam sie na skrajnie lewym, przejezdzam przez skrzyzowanie i laduje na skrajnie lewym na grunwaldzkiej, GDY skrajnie lewy na grunwaldzkiej jest pelen(wystarcza 2 auta) sprawdzam prawa strone (czy nic nie jedzie ) i zajmuje środkowy, GDY środkowy jest pełen sprawdzam prawą stronę i zajmuje prawy. Dlaczego...? Bo od ulicy pomorskiej stojąc na pasie do jazdy na wprost nie pakuje się skręcając na prawy pass, bo zaraz zablokuje(wystarcza 2 auta) mozliwosc opuszczenia skrzyzowania pojazdom chcacym jechac na wprost(kierunek cmentarz).
    Skrecajac w lewo z pasa do jazdy na wprost zajmuje wpierw pas srodkowy, nastepnie gdy pelen prawy.
    To jest mega proste, i ta zasada powoduje iz sporo aut na 1 swiatlach moze sie przemiescic.

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaką długość ma Obwodnica Trójmiasta?

 

Najczęściej czytane