• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko kolizji na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z al. Grunwaldzką. Kto by zawinił?

mJ
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (216)

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników opublikował w Raporcie z Trójmiasta film, na którym o mały włos doszłoby do kolizji na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z al. GrunwaldzkąMapka. Wyjaśniamy, który z kierowców zawiniłby w tej sytuacji, gdyby doszło do zderzenia.



Czy kiedykolwiek doprowadziłe(a)ś do kolizji przy zmianie pasa ruchu?

Film naszego czytelnika został opublikowany w Raporcie z Trójmiasta. Pod nagraniem wielu czytelników wyraziło swoje opinie.

Co widzimy na filmie? Auta ruszające na zielonym świetle z ul. PomorskiejMapka. Autor nagrania rusza ze środkowego pasa przeznaczonego do jazdy prosto i do skrętu w lewo. Przed nim jedzie VW Touran, którego kierowca od razu zmienił pas na lewy (przeznaczony wyłącznie do skrętu w lewo). Obaj kierowcy skręcili w lewo i obaj chcieli zająć miejsce na środkowym pasie al. GrunwaldzkiejMapka (jeden z trzech). Gdyby doszło do zderzenia, to sprawcą kolizji byłby kierowca VW.

Jedną z najważniejszych zasad podczas zmiany kierunku jazdy oraz pasa ruchu jest szczególna ostrożność, która polega na zwiększeniu uwagi i dostosowania zachowania uczestnika ruchu drogowego do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze w stopniu umożliwiającym szybkie reagowanie. Jak stanowi art. 22 Prawo o Ruchu Drogowym, kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu jadącemu po pasie, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. W przedstawionej na filmie sytuacji kierujący VW wjeżdża na pas ruchu, nie ustępując pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z jego prawej strony, wymuszając jego zatrzymanie - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Skrzyżowanie ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej.
Kierujący VW miał prawo zająć każdy z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej, pod warunkiem zachowania ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa autom znajdującym się po jego prawej stronie. Oznakowanie poziome - czyli linia przerywana - zezwala kierującemu na wybranie "dowolnego" pasa ruchu.

Jak w takiej sytuacji najbezpieczniej upewnić się, że nie wjedziemy w inny samochód, który znajduje się po naszej prawej stronie? Najlepszym sposobem jest spojrzenie przez prawie ramię. W lusterku wstecznym czy bocznym pojazd jadący obok może być niewidoczny.

W sytuacji kiedy zmiana kierunku jazdy jest możliwa z dwóch pasów ruchu, na jezdni poprzecznej kierujący może zająć pas dowolny, ale pod warunkiem, że ustąpi pierwszeństwa jadącemu tym pasem oraz wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony - dodaje Nowak.
Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie
mJ

Miejsca

Opinie (216) 7 zablokowanych

  • pasa przeznaczonego do jazdy prosto i do skrętu w lewo

    i w prawo w Opacką łamagi

    • 0 0

  • w artykule sprzed tech lat pisaliście coś innego w temacie tego skrzyżowania

    • 5 0

  • Winny zarzad drog za brak farby i namalowanych pasow (2)

    Ile ofiar by można uniknąć gdyby kupić trochę farby

    • 5 1

    • niby, gdzie brakuje tam pasów ?

      • 0 1

    • osobowy przed maska mial namalowana strzalke do jazdy na wprost!!.nawet to widac na szkicu z gory!.

      • 0 1

  • cofnijcie sie na ul.Pomorska do znakow pionowych!!,malo?na skrzyzowanie Obroncow Wybrzeza -Clopska, sa namalowane pasy,jeszcze,jadacy prawym pasem ma obowiazek trzymania sie prawej krawedzi!.

    • 3 0

  • A jak wygląda sytuacja na trzypasmowej? (2)

    Dwa samochody zjeżdżają ze skrajnych na środkowy. Ten z prawego ma pierwszeństwo. Ale jeżeli ten z lewego chwilę wcześniej włączy kierunkowskaz to ma już pierwszeństwo?

    • 1 1

    • Nie.

      • 1 0

    • Kierunkowskaz nigdy nie daje pierwszeństwa

      • 3 0

  • osobowy zajal pas do jazdy na wprost(srodkowy)i nic nie kombinujcie,przed swiatlami stali rownolegle!!.

    • 2 0

  • Kompletna glupota (1)

    Zeby z lewego pasa ciac na prawy badz srodkowy.... Po co?

    • 5 2

    • Bo noe chcial czekac w kolejce do zjechania z lamusami. Wiec uznal ze cyk zmieni sobie juz po skrecie. Mnostwo jedt takich miejsc. Mnostwo takich sytuacji.

      • 1 1

  • Skąd mam wiedzieć , czy chce zmienić pas z prawego (15)

    na środkowy , czy nie zmieni i jedzie swoim prawym skoro i tak wszyscy mają lewy kierunek włączony? Ta interpretacja jest głupia . Jedziesz prawym skrajnym , zajmujesz prawy skrajny , jedziesz środkowym zajmujesz środkowy albo lewy . Proste i oczywiste. A jak się zagapisz i chcesz już na skręcie wskoczyć na środkowy , to puszczasz

    • 8 3

    • Bo po skręcie masz o 1 pas więcej niż przed. Przed skrętem nie ma środkowego. (14)

      • 3 1

      • (6)

        O tym nie musisz wiedzieć przed skrzyżowaniem.
        Prawo wymaga tylko by ilość pasów była nie mniejsza.

        • 2 1

        • Dlatego skręcając ze skrajnie lewego, trzymasz się skrajnie lewego. (5)

          Skręcając ze skrajnie prawego, trzymasz się skrajnie prawego.
          Jak pojawiają się dodatkowe pasy - obowiązuje zasada wolnej prawej.

          • 1 0

          • A jak pasów będzie więcej? (3)

            5 przed skrzyżowaniem a 6 za?
            Kto ma jechać przy prawej a kto przy lewej?

            Dlaczego uważasz że mogę złamać art.16 i jechać przy lewej krawędzi gdy ten przepis nakazuje mi jechanie możliwie blisko prawej krawędzi?

            • 0 1

            • Bo ten przepis nie obliguje cię do łamania innego przepisu, który mówi (2)

              o pierwszeństwie podczas zmiany pasa. Tak jak obowiązek jazdy przy prawej krawędzi nie upoważnia cię do wymuszenia pierwszeństwa na pojeździe, który już jest na tym pasie.

              • 2 0

              • Ale tutaj zmieniasz kierunek jazdy. (1)

                W takim razie wszyscy na lewym pasie powinni stać i czekać, aż ci z prawego się załadują na wszystkie trzy, no bo przecież mają zasadę wolnej prawej. Czy jednak nie?

                • 1 1

              • Dokladnie

                A skoro mają jechać przy lewej krawędzi to będą się kręcić w kółko

                • 1 0

          • Zasada wolnej prawej obowiązuje przy zmianie pasa ruchu, nie przy skręcie.
            I nie ma czegoś takiego jak lewy pas, jest pierwszy od prawej, drugi od prawej...i w czasie skrętu nie można zmieniać jeśli są zajęte. tzn że ten najdalszy od prawej może sobie wybierać na który zjedzie jeśli ma ich więcej.

            • 0 0

      • Często jest tez tak (nie w tym wypadku akurat), ze ten pojawiający się lewy jest (6)

        Tylko dla skręcających w lewo. I co wtedy? Mam na niego zjechać , bo koło przypomniał sobie , ze na środkowy chce wjechać ?

        • 3 0

        • Drogi nie zawsze sa u nas oznaczone idealnie. Zgodzisz sie z tym? (3)

          Wiec gdyby byla taka sytuacja, co nawet calkiem prawdopodobne, ze zaraz po skrecie w lewo ten skrajny lewy bylby do skretu w lewo na kolejnym skrzyzowaniu, to jak to mowia, masz pecha. Trzeba bylo zajac przed pierwszym skrzyzowaniem pas do jazdy prosto i w lewo. Wlasciwie to ten filmik jest fantastycznym dowodem na to, ze w ruchu prawostronnym warto byc na prawym pasie, kiedy juz ma sie dziac cos niemilego. Na jego poczatku vw zjezdza na lewy pas tylko po to, zeby sobie skomplikowac zycie.

          • 1 2

          • Hucisko/podwale (2)

            Jadę od kartuskiej, skręcam z lewego pasa w kierunku zieleniaka, w lewo można skręcić z dwóch pasów a na skrzyżowaniu robią się 4.
            Lewy pas jest do skrętu w lewo, a zgodnie z Twoją logiką wyląduje na lewym pasie z którego będę mógł tylko zawrócić w kierunku kartuskiej...

            • 0 1

            • Przeciez to inny pas, po co Ty o logice cokolwiek piszesz. (1)

              • 0 1

              • Przy skręcie w lewo nie ma mowy o zmianie pasa, to inna sytuacja, sprawdź w orzeczeniach SN

                • 0 0

        • Mówimy o skrajnie lewym, który umozliwia kontunowanie jazdy na wprost. Czyli zgodnie ze strzałkami przed skrzyżowaniem. (1)

          • 1 0

          • Mówicie o jeździe przy lewej krawędzi...

            • 0 1

  • (18)

    Może niech policja się wypowie jako autorytet w zakresie przepisów RD, bo nie zgadzam się z tym co napisała redakcja. Moim zdaniem z pasa do skrętu prosto i lewo powinienem zająć skrajny prawy pas a z pasa tylko w lewo pas środkowy i lewy. Także chcąc z pasa do jazdy prosto i lewo zająć pas środkowy to ja zmieniam pas ruchu i mam obowiązek ustąpić pierwszeństwa

    • 41 74

    • Boże, czytasz nie nie grzmisz ?

      • 19 6

    • i dlatego , że są tacy jak Ty, dochodzi do tylu kolizji

      ja się nie zgadzam abyś jeździł po tych samych ulicach co ja, dlatego oddaj prawko

      • 32 10

    • Redakcja? (2)

      Przecież to wyjaśnienie dyrektora PORDu.

      • 15 5

      • PORD to same gamonie jak widac (1)

        • 5 14

        • I powozić niepotrafiom

          • 0 0

    • (3)

      A jak skręcasz prosto to włączasz kierunkowskaz?

      • 5 3

      • Po co?

        • 1 0

      • jak można (1)

        skręcać prosto :)

        • 4 1

        • Nie wiem, ale tak napisał więc pytam :-)

          • 1 0

    • (4)

      Dokładnie. Liczymy pasy od prawej, więc prawy do prawego skrajnego, lewy na środkowy lub lewy. Tak samo w prawoskręt z 3 Maja na Armii Krajowej, czyli z prawego na prawy, a z lewego na środkowy lub lewy.

      • 13 18

      • Pojedź w ten sposób, zrób dzwona i zadzwoń na 112.

        Przyjadą służby i Ci wyjaśnią na bloczku mandatowym. Ale nie przyjmuje. Idź do sądu za 30 tysi.

        • 8 1

      • (2)

        na prawoskręcie z 3 Maja na AK są namalowane odpowiednie pasy, to inna sytuacja - taka sama jak przy wyjeździe z Hallera w Al.Zwycięstwa, tam też są namalowane pasy przez skrzyżowanie

        • 3 1

        • (1)

          One są tak namalowane, bo właśnie tak należy jeździć, a nie dla jakiegoś widzimisię. Jak śnieg spadnie i przykryje znaki poziome, to tak samo należy jechać. Większość osób to wie i się do tego stosuje, że prawy do prawego itd., np. również na skręcie w lewo z 3 Maja w Aleję Zwycięstwa w kierunku Wrzeszcza (dużo ludzi jedzie z lewego od razu na pierwszy z lewej, ale to asekuracyjnie, a ci z prawego raczej na prawy wjeżdżają). Zawsze tak uczyli w szkołach jazdy w Gdańsku i Gdyni, tylko tutaj na tym forum jakoś dużo głosów przeciwnych. Prowokacja?

          • 6 2

          • dlatego są namalowane, bo to odstępstwo od ogólnej zasady - gdyby była taka, jak ty twierdzisz, nikt by ich nie malował specjalnie !

            • 0 2

    • Jestem w zasadzie za i już tłumaczę dlaczego.

      Wg przepisów RD wszystko jest ok w wyjaśnieniu w artykule. Natomiast zasada zajmowania przy skręcie z lewego pasa lewego lub środkowego, a z prawego tylko prawego, zapobiega wjeżdżaniu 'magików' z prawego na środkowy i kiedy za nim już pojazdu następnego nie ma, prawy pozostaje pusty. A gdy na lewym jest kilka, pozostaje im tylko lewy i zaczynają się tłoczyć i kombinować. Od biedy, jak zielone (po skręcie do jazdy na wprost) jest dość długo , zdążą przejechać wszystkie, ale jak jest czerwone, a zielone pojawia się równocześnie do jazdy w ciągu głównym, zwykle jest wciskanie się, niepotrzebne blokowanie skrzyżowania, a w najgorszym blokowanie ciągu do jazdy w przeciwnym kierunku. Akurat Pomorska/Grunwaldzka zdarza się to czasami w godzinach szczytu. Podobnie jest na skrzyżowaniu Kołobrzeska/Grunwaldzka - skręt w lewo, kierunek Gdańsk. Ja zawsze jak skręcam z prawego staram się zajmować prawy do jazdy na wprost. Natomiast nigdy skręcając z lewego nie wjeżdżam na prawy, mimo iż przepisy RD przy zachowaniu ostrożności na to pozwalają.

      • 5 3

    • (1)

      Taka sytuacja jest na zjeździe z Jaśowej w lewo w Grunwaldzką, tam są namalowane pasy na jezdni, gorzej jednak, gdy spadnie śnieg i je zasłoni...

      • 1 0

      • NIe, tam są 2 pasy z których można skręcać w lewo i skręcając nie można zmieniać pasów
        więc jak jedziesz skrajnym lewym to zajmujesz skrajny lewy, LUB środkowy a jak jedziesz środkowym na Jaśkowej
        to jedziesz prosto lub w lewo na skrajny prawy

        • 1 0

    • Nie masz racji, bo nie ma tam linii prowadzących (takich jak na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Jaśkowej Doliny).

      • 1 0

  • (4)

    Mnie podczas kursu na PJ uczono, że w takiej sytuacji z prawego pasa zajmujemy prawy, a z lewego środkowy lub lewy. Nie ma zastosowania przymus ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi z prawej bo to inna sytuacja, niż ta której dotyczy art 22. Tutaj powinnien być przymus dla zarządcy drogi aby na sztywno namalować linie kierujące kto może zająć jaki pas. Przerywane linie to bubel prawny.

    • 7 5

    • To złóż reklamację, bo nauczyli cię dokładnie na odwrót.

      • 5 5

    • Zawsze masz przymus ustapienia tym z prawej, chyba ze znaki wskazuja co innego. (2)

      Masz tu jakis znak, ktory wskazuje, ze ogolne zasady nie obowiazuja?

      • 1 1

      • Tak (1)

        Zmieniając pas, musisz ustąpić. Skoro skręca ze skrajnego prawego pasa do skrętu w lewo (prawoskręt nas nie interesuje) to zajęcie innego niż skrajny prawy po tym manewrze wymaga zmiany pasa w trakcie której musi ustąpić pojazdom poruszającym się tym pasem. Artykuł i pord wprowadzają was tu w niezłe maliny.

        • 3 3

        • Kto pierwszy był na wybranym pasie?

          To było skrzyżowanie, więc kangur/zółw z vw nie mając jeszcze swojego pasa ruchu (zajmował dwa?!) prawie staranował samochód przed sobą! Swoją drogą widząc takiego jegomościa nie ryzykuje jechania obok niego, bo może przerysować mi auto "bo mi się wydawało" i staram oddalić się od takiego dziadkowoza jak najdalej :)

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane