• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blisko kolizji na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z al. Grunwaldzką. Kto by zawinił?

mJ
4 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (216)

Kilka dni temu jeden z naszych czytelników opublikował w Raporcie z Trójmiasta film, na którym o mały włos doszłoby do kolizji na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z al. GrunwaldzkąMapka. Wyjaśniamy, który z kierowców zawiniłby w tej sytuacji, gdyby doszło do zderzenia.



Czy kiedykolwiek doprowadziłe(a)ś do kolizji przy zmianie pasa ruchu?

Film naszego czytelnika został opublikowany w Raporcie z Trójmiasta. Pod nagraniem wielu czytelników wyraziło swoje opinie.

Co widzimy na filmie? Auta ruszające na zielonym świetle z ul. PomorskiejMapka. Autor nagrania rusza ze środkowego pasa przeznaczonego do jazdy prosto i do skrętu w lewo. Przed nim jedzie VW Touran, którego kierowca od razu zmienił pas na lewy (przeznaczony wyłącznie do skrętu w lewo). Obaj kierowcy skręcili w lewo i obaj chcieli zająć miejsce na środkowym pasie al. GrunwaldzkiejMapka (jeden z trzech). Gdyby doszło do zderzenia, to sprawcą kolizji byłby kierowca VW.

Jedną z najważniejszych zasad podczas zmiany kierunku jazdy oraz pasa ruchu jest szczególna ostrożność, która polega na zwiększeniu uwagi i dostosowania zachowania uczestnika ruchu drogowego do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze w stopniu umożliwiającym szybkie reagowanie. Jak stanowi art. 22 Prawo o Ruchu Drogowym, kierujący pojazdem ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa przejazdu jadącemu po pasie, na który zamierza wjechać, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony. W przedstawionej na filmie sytuacji kierujący VW wjeżdża na pas ruchu, nie ustępując pierwszeństwa pojazdowi znajdującemu się z jego prawej strony, wymuszając jego zatrzymanie - wyjaśnia Roman Nowak, dyrektor Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.
Skrzyżowanie ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie ul. Pomorskiej i al. Grunwaldzkiej.
Kierujący VW miał prawo zająć każdy z trzech pasów na al. Grunwaldzkiej, pod warunkiem zachowania ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa autom znajdującym się po jego prawej stronie. Oznakowanie poziome - czyli linia przerywana - zezwala kierującemu na wybranie "dowolnego" pasa ruchu.

Jak w takiej sytuacji najbezpieczniej upewnić się, że nie wjedziemy w inny samochód, który znajduje się po naszej prawej stronie? Najlepszym sposobem jest spojrzenie przez prawie ramię. W lusterku wstecznym czy bocznym pojazd jadący obok może być niewidoczny.

W sytuacji kiedy zmiana kierunku jazdy jest możliwa z dwóch pasów ruchu, na jezdni poprzecznej kierujący może zająć pas dowolny, ale pod warunkiem, że ustąpi pierwszeństwa jadącemu tym pasem oraz wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony - dodaje Nowak.
Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie Kłopotliwe skrzyżowanie w Oliwie
mJ

Miejsca

Opinie (216) 7 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Dziękuję za wyjaśnienie (10)

    Część tu nie wiadomo po co biję pianę (takie jest prawo i koniec), a ja dziękuję za wyjaśnienie, bo ostatnio zastanawiałem się nad tym przy okazji innego skrzyżowania.

    • 91 9

    • Przecież on nawet pas zmieniał na przejściu. (1)

      Więc nic dziwnego, że nie ogarnia.

      • 13 5

      • a co? nie można zmieniać na przejściu?

        • 1 6

    • Wszystko jasne tylko grafika jest błędna (1)

      • 6 10

      • Dokładnie, opis prawidłowy, ale grafika pokazuje dokładnie na odwrót

        • 2 1

    • Nic nie wyjaśnił (2)

      Zgodnie z tym wyjaśnieniem na skrzyżowaniu kołobrzeska/grunwaldzka, przy skręcie w lewo z lewego pasa, będę skazany na zawracanie w kołobrzeską (bo muszę trzymać się lewej krawędzi)
      Na krzyżowaniu Hucisko/podwale, skręcając w lewo z lewego pasa, zawroce w Hucisko (znów mam trzymać się lewej krawędzi)
      A w obu przypadkach znaki poziome nakazują skręt w lewo a nie zawracanie...

      • 9 7

      • Pójdziesz do sądu... (1)

        ... sąd zbada wszystkie kwestie i niuanse dogłębnie powoła kilku ekspertów, fachowców i wyda tobie interpretację zgodną z przepisami, zajmie mu to z rok - a że ty nie masz tyle czasu na analizę wszystkiego przejeżdżając przez skrzyżowanie - to już twój problem.

        • 3 0

        • Nie prawda

          Pas do skrętu w lewo pozwala skręcić w lewo. Tyle, że musisz zająć skrajny lewy umożliwiający jazdę Grunwaldzką. Dodatkowo możesz zjechać na pas umożliwiający zawracanie.

          • 1 0

    • (2)

      W artykule są bzdury - nie wiem jak instruktor może coś takiego wygadywać. Nauczcie sie raz a porządnie - nie ma czegoś takiego jak lewy i prawy pas. Jest pierwszy od prawej, drugi od prawej itp. I przy zmianie kierunku jazdy mamy obowiązek trzymać się swojego pasa ruchu. Więc jeśli mamy 2 pasy skręcające w lewo to ten z prawej zajmuje pierwszy pas od prawej, ten jadący drugim pasem od prawej - zajmuje drugi pas od prawej - a jeśli ma więcej to może zając dowolny z nich. Tzn. skręcając z 2 pasów w 3 - ten z lewej ma do wyboru dwa pasy - środkowy i lewy, ten z prawej TYLKO prawy. Ta sama zasada gdyby były 3 pasy skręcające w 5 pasów - tylko ten ostatni od prawej może sobie wybierać!

      • 3 1

      • (1)

        Tez nie rozumiem tego glupiego artykuly. Skrecasz z prawego pasa to zajmujesz prawy pas. Mamy ruch prawostronny!!

        • 1 0

        • Ludzie podszkolcie się.

          Grafika trochę źle rozrysowava to fakt ( lepiej byłoby to widać gdyby zaznaczono strzałkami też ruch drugiego auta).
          Ale to nie zmienia faktu, że w tym wypadku lewe auto VW - MUSI zająć lewy pas wyjeżdżając na Grunwaldzką bo po prawej mańce ma samochód. Auto z drugiego pasa nie może zająć lewego bo po nim jedzie VW ale może zająć pas środkowy lub prawy bo zasadą prawie str ma wolne te pasy a "niemiec" mając po prawej str auto MUSI je przepuścić.

          • 1 0

  • dzięki za potwierdzene... (2)

    Odkurzam moją felicję i kamerkę. Jadę klepać dudki z OC nieogarniętych kierowczyków.

    • 5 2

    • Polecam skręt w lewo z ulicy kołobrzeskiej w grunwaldzką, tam jest dużo podobnych sytuacji.

      • 2 0

    • Jedz, wsadza Cie za 4 tysiace zlotych.

      • 0 0

  • na kursie uczyli ciekawych rzeczy praktycznych :) (2)

    jak z dwóch pasów do skrętu w lewo robią się trzy pasy takie jak w powyższym filmiku to instruktor uczył że dla własnego bezpieczeństwa, spokoju ducha i mniej stresujących sytuacji zaleca aby ten jadący lewym pasem zajął skrajny lewy pas a ten jadący prawym zajął skrajny prawy pas bo zawsze robi się problem ze środkowym pasem.... Czy tak ciężko namalować linie prowadzące?

    • 11 4

    • Przy wyjezdzie forum skrecajac w lewo i chcac jechac do chelmu sa linie prowadzace a i tak nie potrafia tam jezdzic. Postujcie

      • 1 1

    • Tak

      I to był dobry instruktor.
      Też tak uważam.
      Jak nie znasz dobrze drogi bo jesteś w obcym mieście albo nie jesteś pewiem - to lepiej właśnie tak zadziałać.
      Lepiej raz na 100 przypadków zawrócić albo kogoś przepuścić niż raz na 100 przypadków witać się z lakiernikiem i blacharzem. Ale polski mental tego nie skuma...

      • 1 0

  • Orzeczenie SN (9)

    "Dyrektywa zawarta w
    przepisie art. 22 ust. 4 p.r.d. dotyczy wyłącznie zmiany pasa ruchu i nie znajduje
    dostatecznego uzasadnienia twierdzenie, że można ją w drodze interpretacji
    rozciągnąć również na manewr zmiany kierunku jazdy (podobny pogląd wyrażono
    w piśmiennictwie por. R.A. Stefański: Prawo o ruchu drogowym"

    Tu w ogóle nie ma mowy o stosowaniu przepisów dotyczących zmiany pasa ruchu, więc zostaje nam art 16.4 PRD, o o książki jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni - czego autor nie zrobił.

    • 11 3

    • Jakby na to nie patrzec, to ten z lewego pasa byl jeszcze dalej prawej krawedzi jezdni. (5)

      Jakim w ogole prawem wjechal na lewy pas, oddalajac sie od prawej krawedzi jezdni :) Sygnature wyroku podaj, to sie zaraz okaze, ze chodzilo o cos zupelnie innego :)

      • 0 4

      • (4)

        Możesz wygoglowac ten przytoczony fragment, dotyczy właśnie tej sytuacji.

        Masz rację, VW zjechał do lewej krawędzi choć mógł jechać tym samym pasem co autor do końca. Zabrnijmy w to jeszcze dalej, autor wyprzedza VW z prawej strony i to na skrzyżowaniu.

        • 0 2

        • A Ty mozesz tu wkleic sygnature wyroku, o ile taki zapadl. (3)

          Brnac w te brednie nie zamierzam, natomiast Ty sie nie krepuj.

          • 0 4

          • Masz internet (2)

            Wujek google nie boli.
            Wystarczy że przekopiujesz to, co zacytowałem, ale boisz się że zniszczy to Twoją rzeczywistość, dlatego tego nie robisz.

            • 2 2

            • Tak wlasnie myslalem, ze to zmysliles. (1)

              • 1 2

              • Dalej nie znalazłeś?

                • 1 1

    • Pomijasz najistotniejsza kwestie.

      Za spowodowanie kolizji odpowiadalby ten z lewego pasa, bo nie ustapil pojazdowi po swojej prawej stronie. I w niczym nie pomogloby tlumaczenie, ze tamten byl powinien jechac blizej prawej krawedzi, bo tak nakazuje jakis porzadkowy przepis. Zasada pierwszenstwa prawej strony to podstawowa zasada ruchu drogowego w Polsce i wiekszosci swiata i nie znajdziesz sedziego, ktory przyzna, ze mozna w imie trzymania sie prawej strony taranowac pojazdy znajdujace sie blizej prawej strony. Do takiego poziomu absurdu nie dotarlismy, w kazdym razie nie w odniesieniu do obowiazujacego prawa, bo w mentalnosci masowej jak widac juz tak.

      • 0 3

    • Czytałeś cały wyrok? (1)

      Wyrok dotyczy sytuacji gdy kobieta skręcała w lewo z drogi jednojezdniowej i zajechałą drogę motocykliście który wyprzedzał ją na skrzyżowaniu. Sąd ją uniewinnił ale rodzina motocyklisty wniosła kasację domagając się uznania ją za winną. Powoływali się właśnie na przepis, że nie mogła w trakcie skręcania w lewo wjechać na przeciwny pas ruchu (po którym wyprzedzał ją motocyklista) gdyż naruszyła zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym - przepis art. 22 ust. 4
      prawa o ruchu drogowym, z którego wynika obowiązek ustąpienia pierwszeństwa jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać kierujący. Sąd uznał, że przepis ten nie dotyczy takiej sytuacji czyli gdy drugi pojazd jedzie pasem przeznaczonym dla ruchu w przeciwną stronę.

      • 2 1

      • Przeczytaj raz jeszcze przytoczony fragment orzeczenia...

        • 0 0

  • niech ustawi się tam drogówka i kasuje za nieustąpienie pierszeństwa pojazdowi z prawej strony (2)

    w tym miejscu codziennie jest kilkanaście takich sytuacji,

    • 9 14

    • Po co?wola spac w krzakach

      • 0 0

    • z Chipsow Macie prawko? owszem dowolny pas mozna znajac w wielu sytuacjach... ale zawsze prawa str ma pierwszenstwo - zaczynam sie bac jezdzic :(

      • 4 0

  • Z lewego na lewy, z prawego na prawy, (2)

    a jak robi się więcej pasów, to zasada wolnej prawej.

    • 6 4

    • Tak jak napisal ekspert powyzej, z kazdego pasa mozna wjechac na kazdy. (1)

      I juz pojawil sie pierwszy nierozumny, ktory musi to sobie przetlumaczyc na swoj jezyk. Taki gluchy telefon wsrod niepelnosprawnych intelektualnie. Hmmm, ciekawe czym to sie skonczy.

      • 3 2

      • skończy się tym, że będzie polska szabelka i wszyscy się pozabijają.

        • 0 0

  • Słoiki i imigranci w Dużym Mieście

    • 2 2

  • mi ostatnio jeden miglanc z lewego pasa wjechał w Opacką

    • 1 0

  • Łapanie ma stłuczkę? (2)

    Zastanawia mnie jaka myśl przyświecała filmującemu, że zamiast jechać z prawego na prawy pas władował się na pas środkowy. Pas prawy był pusty a i tak będzie musiał zaraz na niego zjechać zgodnie z obowiązkiem trzymania się prawej krawędzi jezdni. Po co na środkowy?

    • 14 9

    • Zeby glupi mial zagadke.

      • 2 2

    • Zapytaj lepiej tego z VW, w jakm celu zmieniał pas (na lewy), by za chwilę zmieniać na środkowy

      • 6 3

  • No i co w tym skomplikowanego?

    Dokładnie tak ale to chyba oczywiste i cały artykuł na ten temat? Policja powinna tam stać i tym, którzy nie znają, nie stosują się do przepisów albo po prostu mają braki z podstaw użycia mózgu - walić mandaty. I tyle.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane