• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blokada na koło - bat na źle parkujących

Michał Jelionek
3 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W naszym kraju prawo do założenia blokady na koło ma policja i straż miejska. W naszym kraju prawo do założenia blokady na koło ma policja i straż miejska.

Kierowcy parkujący swoje samochody w niedozwolonych miejscach muszą liczyć się z konsekwencjami. Z reguły niesforne parkowanie kończy się wlepieniem mandatu, ale bywa, że na koło samochodu zakładana jest żółta blokada.



Czy kiedykolwiek założono blokadę na koło twoje auta?

Blokada na kołach - obok zdjęć z fotoradarów - to prawdopodobnie najbardziej nielubiana przez zmotoryzowanych niespodzianka. To bat na kierowców pozostawiających swoje samochody w niedozwolonych miejscach. Urządzenie blokujące stosowane jest głównie w przypadku osób bagatelizujących znaki drogowe (tj. zakaz postoju).

Co istotne, blokada może zostać założona jedynie, gdy pojazd nie utrudnia ruchu i nie zagraża bezpieczeństwu (art. 130a pkt 8 prawa o ruchu drogowym). W naszym kraju prawo do zakładania blokad na koła mają policjanci i strażnicy miejscy.

Urządzenie blokujące zakładane jest na przednie koło od strony kierowcy, a za wycieraczkę wkładana jest kartka z adresem i numerem kontaktowym, pod który należy zadzwonić w celu usunięcia blokady. Po zgłoszeniu na miejscu pojawi się patrol, który zdejmie blokadę. W przypadku braku możliwości kontaktu telefonicznego - należy zgłosić się osobiście pod adres pozostawiony na kartce.

Blokada na kole nie oznacza, że mandat za niepoprawne parkowanie będzie wyższy. Blokada na kole nie oznacza, że mandat za niepoprawne parkowanie będzie wyższy.
Blokada nie stanowi dodatkowej sankcji. Nie oznacza zatem, że mandat za nieprawidłowe parkowanie po założeniu urządzenia blokującego będzie wyższy. W zależności od wykroczenia na kierowcę nakładany jest mandat karny w wysokości od 100 do 500 zł. W niektórych przypadkach założenie blokady może zakończyć się jedynie pouczeniem. Oczywiście kierowca ma prawo do odmowy przyjęcia mandatu. Wówczas blokada zostanie zdemontowana, a sprawa trafi do sądu.

- Warto dodać, że blokada musi zostać zdjęta przed zakończeniem służby patroli Straży Miejskiej. Na przykład późnym wieczorem. Zdjęcie blokady przez strażników bez rozliczenia sprawcy popełnionego wykroczenia, oznacza wszczęcie postępowania wyjaśniającego - wyjaśnia Wojciech Siółkowski, rzecznik prasowy SM w Gdańsku.
Nasuwa się pytanie: jaki jest zatem cel stosowania blokad? Unieruchomienie pojazdu - to oczywiste, ale co dalej? Utrudnienie życia kierowcy? Przecież strażnicy tak czy owak muszą przyjechać na miejsce i zdemontować urządzenie, a sprawa najczęściej kończy się tak, jakby tej blokady w ogóle nie było.
Są kierowcy, którzy odmawiają przyjęcia mandatu, ale są też tacy, którzy próbują samodzielnie pozbyć się blokady z koła.

- Samowolne usunięcie blokady oczywiście jest technicznie możliwe, ale grozi uszkodzeniem pojazdu. Należy jednak pamiętać, że kierowca, który to zrobi i tak nie uniknie konsekwencji wynikających ze złamania przepisów. Strażnik w momencie założenia blokady sporządza odpowiednią dokumentację. Jeśli wykroczenie nie zostanie rozliczone na miejscu, przy okazji zdjęcia blokady, wszczęte zostanie postępowanie wyjaśniające. Dla kierowcy oznacza to m.in. konieczność stawienia się w siedzibie Straży Miejskiej, gdzie interwencja zostanie zakończona w sposób przewidziany prawem: nałożeniem mandatu, udzieleniem pouczenia lub skierowaniem sprawy do sądu - dodaje.
Blokady na koła założone hurtem. Blokady na koła założone hurtem.
Osoby, które zdecydują się we własnym zakresie pozbyć blokady z koła - poza odpowiedzialnością za popełnione wykroczenie poniosą dodatkowe koszty wynikające z uszkodzenia blokady. To dodatkowy wydatek rzędu kilkuset złotych. W przypadku kradzieży takiego urządzenia, dodatkowo powiadamiana jest policja.

- Liczba blokad zabieranych przez zmotoryzowany patrol drogowy może się zmieniać. Na stanie Straży Miejskiej w Gdańsku jest 110 blokad. Do ich przewozu przystosowanych jest 12 spośród 27 posiadanych radiowozów. Nie oznacza to jednak, że każde z tych aut wozi codziennie blokady. Każdego dnia do podejmowania interwencji z użyciem urządzeń do blokowania kół przygotowanych jest około 30 proc. wszystkich patroli. W zależności od modelu pojazdu do jednego radiowozu można zabrać od 12 do 30 blokad - zakończył Siółkowski.
Na koniec warto wspomnieć o trzech wyjątkach, w których strażnicy miejscy zamiast nałożenia blokady na koło są obligatoryjnie zmuszeni do odholowania auta na koszt właściciela:
  • jeśli pojazd stoi w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu
  • gdy pojazd bez odpowiedniej karty parkingowej zajmuje miejsce przeznaczone dla osoby niepełnosprawnej
  • jeśli auto pozostawiono za znakiem wskazującym, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela (tabliczka T-24)

Miejsca

Opinie (182) 5 zablokowanych

  • ktos ci zastawi wjazd to mu blokade zeby nieodjechal juz kurka nigdy

    • 2 1

  • Jak zakladaja mi blokade to wykrecam kolo i wrzucam do bagaznika.

    W domu rozcinam pila i sprzedaje na zlom. Jest pare groszy na browarki... hehehe

    • 2 2

  • (4)

    Ciekaw jestem jak do takiej blokady ma sie prawo wlasnosci. Jakis czas temu sluchalem w radiu audycji w ktorej to prawnik mowil ze taki straznik miejski jeden z drugim nie moze nawet sniegu zgarnac z szyby zeby zobaczyc czy mamy wsadzony bilet z parkomatu. Jezeli chce sprawdzic ten bilet to musi czekac na wlasciciela zeby poprosic go o okazanie biletu.Wg prawa nikt nie moze dotykac auta bez zgody i wiedzy wlasciciela. Tyle na ten temat prawo. Auta sa rozne tanie drozsze jestem ciekawy kto zaplaci za np uszkodzenie auta przy zakladaniu blokady np. lakier itd. Prawnik ten zadal na koniec pytanie jak mozna wymagac przestrzegania prawa skoro samemu sie go nie przestrzega? Tylko przecietny szary Kowalski nie zna sie na prawie i dlatego dajemy sie kiwac od sluzb mundurowych.

    • 8 8

    • (2)

      Ciężko nie dotykać auta jak taki kretyn jak ty wjeżdża na całą szerokość chodnika i poucza pieszego, że 20 cm mu wystarczy, by przejść. Ja wtedy wchodzę na maskę i mam gdzieś twoje wywody.

      • 1 3

      • (1)

        czemu knucie pogiety wyzywasz kogos od kretynow. Sam jestes krwtyn i to do kwadratu skoro nie rozumiesz co czytasz. Wez lepiej pakuj tornister i biegnij do szkoly.

        • 4 2

        • A ty zacznij przepisowo parkować albo szukaj blacharza i lakiernika.

          W szkołach powinni gwoździe rozdawać aby na maskach samochodów takich idiotów jak ty uczyły się pisać literek.

          • 3 5

    • ale zorientowany prawnik

      - straż miejska nie ma nic do biletów z parkomatów (to sprawdza zdiz)
      - za uszkodzenia (jeśli do nich dojdzie zapłaci straż miejska, tylko to trzeba udowodnic)
      - prawo o ruchu drogowym przewiduje nałożenia blokady przez straż miejską
      - kto tu sie nie zna na prawie?

      • 1 1

  • Blokada to przeżytek epoki minionej.

    Jej założenie miało na celu zapobieżenie ucieczce "sprawcy" przed nałożeniem kary. Ale dzisiaj są proste i niezawodne metody dokumentowania popełnionych wykroczeń, więc te blokady to relikt z epoki mamutów. Wygląda zatem na to, że na poziomie decyzyjnym w sektorze porządku i bezpieczeństwa ruchu drogowego dominują mamuty. Mentalne, ma się rozumieć.

    • 5 1

  • Akumulatorowa szlifierka kątowa w bagażniku.

    I weź mi udowodnij że jak przyszedłem do samochodu to blokada była. Może żule ukradły na złom.

    • 4 1

  • Tylko laweta nauczy buractwo

    • 6 0

  • niczego innego nikt ich nie nauczył

    • 2 0

  • podobno jeden Janusz ma całą piwnicę w bloku zablokowaną blokadami (3)

    • 4 0

    • Stary blok z blokowaniem blokad :-D

      • 1 0

    • (1)

      podobno to Twój ojciec

      • 0 1

      • Ojciec prosił abym przekazał tobie że już ma dosyć twojej matki, do obiadu ma zabrać swoje rzeczy, przyjedziesz Lanosem?

        • 0 1

  • Blokada

    Przy bloku obowiązują identyfikatory A jeden z kierowców pobrał identyfikator ale Tak sprytnie ukrył umer identyfikatora ,że straz nie odróżnia do którego bloku przypisany

    • 1 2

  • "Warto dodać, że blokada musi zostać zdjęta przed zakończeniem służby patroli Straży Miejskiej. Na przykład późnym wieczorem"

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane