• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

  • (1)

    Autobusy już przyśpieszyli...Nie zmieniając rozkładu jazdy, jak wprowadzono zmianę prędkości na drogach z 70 na 50 i wprowadzając tempo 30. Teraz jeszcze kilka remontów takich jak ciągnąca się budowa na Podwalu budowa ścieżki rowerowej, z wyłączonym jednym pasem ruchu i autobusy będą krążyć non stop na opóźnieniu

    • 21 3

    • W terenie zabudowanym dla pojazdów ciężarowych (w tym autobusy) obowiązuje ograniczenie prędkości do 50km/h nawet jeśli znak szczegółowy B-33 podności dopuszczalną prędkość w danym miejscu. Zmniejszenie dopuszczalnej prędkości na miejskiej drodze z 70 na 50 nie wypływa na dopuszczalną prędkość dla autobusów. Pozdrawiam i mam nadzieje że pomogłem.

      • 5 0

  • Pamiętajcie o remontach

    Hallera koło Opery, Mickiewicza, Oliwa.. I koniecznie więcej zielonych torowisk, np. wspomniane Hallera i Mickiewicza. Od razu gwarancja że aut na torach nie będzie.
    Na Kartuskiej też przydałoby się zielone torowisko. To się da zrobić nawet na istniejącym.

    • 4 0

  • "Jadę do ciebie tramwajem , koła wesoło stukają "

    • 9 1

  • (8)

    Zrozumiałym gdyby nad tym pochylał się inżynier ruchu itp. Ale Tusk? Trochę brzmi niepoważnie... A na końcu wyjdzie, że obaj z ojcem wiedzieli, że to lipa...

    • 26 10

    • Czasami lepiej jak pewną sprawą zajmuje się pasjonat (3)

      Tu zresztą mamy tandem fachowiec i pasjonat.
      A ty jak zwykle po linii partyjnej, uważaj żebyś legitymacji nie zgubił, bo życie ci się zawali.

      • 7 4

      • Mogę mieć swoje zdanie i nie muszę mieć legitymacji partyjnej. Nie znając mnie, proszę nie ubliżaj mi. Chyba, że każdego mierzysz swoją miarą...

        • 2 1

      • (1)

        Bycie pasjonatem nie wyklucza bycia fachowcem. Poza tym, są napszykład żony posłów pasjonujące się dostawaniem miejsc w radach nadzorczych więc sama pasja to nie wszystko.

        • 0 0

        • Ale to żony pisowskie

          • 0 0

    • (3)

      Co jak co ale tak sobie myślę, że pan Michał Tusk mógłby sobie "załatwić" posadę ale zamiast tego robi to na czym się zna i co lubi. Powiem krótko: respect.

      • 1 9

      • (2)

        Mógłby i właśnie sobie załatwił :-)

        • 6 2

        • Za 2,5 na ręke. Nie no synekura zycia normalnie (1)

          Zapewne byly setki chętnych zeby za taki zasiłek co dzień siłować się z mentalnym betonem z większością jednostek UM ;)

          • 5 2

          • Wydaje mi się, że to będzie odskocznia do dalszej kariery. To jest na przeczekanie i oswojenie elektoratu...

            • 2 1

  • (1)

    Tylko że stan torów w Gdańsku jest w opłakanym stanie . Więc mogą tramwaje wypadać z torów.

    • 16 2

    • Niedawno tramwaj pojechał pod prąd na tory obok tak wypadł skutecznie, że oba kierunki zablokowal

      Motorniczy zaćpany czy tory złomowe?

      • 0 0

  • Fachowcy..,

    Cenię Donalda Tuska, ale z młodym Tuskiem mam dylemat. Fachowiec-redaktor, co to scalał Śródmieście, a jedyne co z tego wyszło, to zakorkowanie miasta, które włodarze korkują jeszcze bardziej. Wątpię w to przyśpieszanie z tramwajami ze starym taborem z demobilu

    • 17 7

  • A kiedy realne czasy autobusów?

    • 5 2

  • Przy obecnym stanie większości torowisk to raczej mało realne.

    • 19 5

  • (3)

    Ktovz was pamięta jak się jeździło po torowisku wzdłuż Jana z Kolna lub Hallera przed remontem torow? To były wrażenia:)

    • 8 0

    • to były linie westernowe (2)

      rzucało jak na galopującym koniu

      • 2 0

      • Na tyle konstala było wtedy najlepiej stać;)

        • 1 0

      • to był trening dla szkoły surfingu

        szkoliło się umiejętności stania bez trzymanki

        • 2 0

  • powinny być likwidowane przejazdy kolizyjne (1)

    stop naziemnym, a nie dyktat rowerowych

    • 11 11

    • Dokładnie. Tylko przejścia naziemne, a dla kierowców zakaz przejazdu przez tory, który wymaga montażu świateł.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane