- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (32 opinie)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 07:11
(1)
Autobusy już przyśpieszyli...Nie zmieniając rozkładu jazdy, jak wprowadzono zmianę prędkości na drogach z 70 na 50 i wprowadzając tempo 30. Teraz jeszcze kilka remontów takich jak ciągnąca się budowa na Podwalu budowa ścieżki rowerowej, z wyłączonym jednym pasem ruchu i autobusy będą krążyć non stop na opóźnieniu
- 21 3
-
2021-06-18 08:13
W terenie zabudowanym dla pojazdów ciężarowych (w tym autobusy) obowiązuje ograniczenie prędkości do 50km/h nawet jeśli znak szczegółowy B-33 podności dopuszczalną prędkość w danym miejscu. Zmniejszenie dopuszczalnej prędkości na miejskiej drodze z 70 na 50 nie wypływa na dopuszczalną prędkość dla autobusów. Pozdrawiam i mam nadzieje że pomogłem.
- 5 0
-
2021-06-18 07:13
Pamiętajcie o remontach
Hallera koło Opery, Mickiewicza, Oliwa.. I koniecznie więcej zielonych torowisk, np. wspomniane Hallera i Mickiewicza. Od razu gwarancja że aut na torach nie będzie.
Na Kartuskiej też przydałoby się zielone torowisko. To się da zrobić nawet na istniejącym.- 4 0
-
2021-06-18 07:14
"Jadę do ciebie tramwajem , koła wesoło stukają "
- 9 1
-
2021-06-18 07:16
(8)
Zrozumiałym gdyby nad tym pochylał się inżynier ruchu itp. Ale Tusk? Trochę brzmi niepoważnie... A na końcu wyjdzie, że obaj z ojcem wiedzieli, że to lipa...
- 26 10
-
2021-06-18 07:26
Czasami lepiej jak pewną sprawą zajmuje się pasjonat (3)
Tu zresztą mamy tandem fachowiec i pasjonat.
A ty jak zwykle po linii partyjnej, uważaj żebyś legitymacji nie zgubił, bo życie ci się zawali.- 7 4
-
2021-06-18 07:41
Mogę mieć swoje zdanie i nie muszę mieć legitymacji partyjnej. Nie znając mnie, proszę nie ubliżaj mi. Chyba, że każdego mierzysz swoją miarą...
- 2 1
-
2021-06-18 08:17
(1)
Bycie pasjonatem nie wyklucza bycia fachowcem. Poza tym, są napszykład żony posłów pasjonujące się dostawaniem miejsc w radach nadzorczych więc sama pasja to nie wszystko.
- 0 0
-
2021-06-18 18:42
Ale to żony pisowskie
- 0 0
-
2021-06-18 08:15
(3)
Co jak co ale tak sobie myślę, że pan Michał Tusk mógłby sobie "załatwić" posadę ale zamiast tego robi to na czym się zna i co lubi. Powiem krótko: respect.
- 1 9
-
2021-06-18 08:34
(2)
Mógłby i właśnie sobie załatwił :-)
- 6 2
-
2021-06-18 09:00
Za 2,5 na ręke. Nie no synekura zycia normalnie (1)
Zapewne byly setki chętnych zeby za taki zasiłek co dzień siłować się z mentalnym betonem z większością jednostek UM ;)
- 5 2
-
2021-06-18 17:06
Wydaje mi się, że to będzie odskocznia do dalszej kariery. To jest na przeczekanie i oswojenie elektoratu...
- 2 1
-
2021-06-18 07:20
(1)
Tylko że stan torów w Gdańsku jest w opłakanym stanie . Więc mogą tramwaje wypadać z torów.
- 16 2
-
2021-06-22 11:05
Niedawno tramwaj pojechał pod prąd na tory obok tak wypadł skutecznie, że oba kierunki zablokowal
Motorniczy zaćpany czy tory złomowe?
- 0 0
-
2021-06-18 07:21
Fachowcy..,
Cenię Donalda Tuska, ale z młodym Tuskiem mam dylemat. Fachowiec-redaktor, co to scalał Śródmieście, a jedyne co z tego wyszło, to zakorkowanie miasta, które włodarze korkują jeszcze bardziej. Wątpię w to przyśpieszanie z tramwajami ze starym taborem z demobilu
- 17 7
-
2021-06-18 07:23
A kiedy realne czasy autobusów?
- 5 2
-
2021-06-18 07:24
Przy obecnym stanie większości torowisk to raczej mało realne.
- 19 5
-
2021-06-18 07:25
(3)
Ktovz was pamięta jak się jeździło po torowisku wzdłuż Jana z Kolna lub Hallera przed remontem torow? To były wrażenia:)
- 8 0
-
2021-06-18 09:47
to były linie westernowe (2)
rzucało jak na galopującym koniu
- 2 0
-
2021-06-18 09:56
Na tyle konstala było wtedy najlepiej stać;)
- 1 0
-
2021-06-18 10:01
to był trening dla szkoły surfingu
szkoliło się umiejętności stania bez trzymanki
- 2 0
-
2021-06-18 07:30
powinny być likwidowane przejazdy kolizyjne (1)
stop naziemnym, a nie dyktat rowerowych
- 11 11
-
2021-06-18 08:25
Dokładnie. Tylko przejścia naziemne, a dla kierowców zakaz przejazdu przez tory, który wymaga montażu świateł.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.