• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h

Szymon Zięba
18 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przystanki tramwajowe we Wrzeszczu będą podwójne
Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.
 Średnia prędkość tramwajów linii 5 to zaledwie 16,6 km/h.

Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.



Jaki rodzaj transportu powinien być najbardziej promowany w mieście?

- Tramwaje jeżdżą po naszym mieście zbyt wolno. To fakt, z którym nie mam zamiaru polemizować i tłumaczyć, trzeba mocno wziąć się do pracy, aby ten stan zmienić. Zwróciłem się o pomoc i powierzyłem przygotowanie zdecydowanych zmian w tym zakresie dwóm fachowcom: dr inż. Jackowi SzmaglińskiemuPolitechniki GdańskiejMichałowi Tuskowi z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wspólnie z wieloma urzędnikami z naszych służb miejskich (...) zrealizujemy ten projekt - zadeklarował Piotr Borawski.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.

Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski. Zmiany zapowiedział wiceprezydent Piotr Borawski.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.

Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.

- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.

Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)

Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:

  • zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
  • zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
  • przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
  • podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.

- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.

"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej



Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".

  1. Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
  2. Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.

Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.
- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.

Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?



Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.

- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.

Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów



Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.

Opinie (379) 8 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Niech pomyślą też o braku zielonego światła dla tramwaju gdy nie nadjeżdża tramwaj (24)

    Obecnie często np. na nawrotce przy Locie czy przy Cebertowicza pali się zielone dla tramwaju gdy żaden tramwaj nie nadjeżdża. Skutek jest taki, że przejazd jest pusty, a kierowcy i tak stoją na czerwonym, i tworzą się bezsensowne korki

    • 246 21

    • najważniejszy problem w zbyt wolno jeżdżących tramwajach to jest właśnie to, o czym piszesz

      brawo!

      • 24 3

    • Jest to poświęcenie na które jestem gotów. (4)

      Jak kierowcy nauczą się nie ładować w poprzek torów na czerwonym, będzie można myśleć o ich wygodzie.

      • 26 14

      • (3)

        Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój"

        To skutecznie rozwiąże problem tarasowania przejazdów samochodami XD

        • 16 6

        • Rozumiem, że czujniki samochodów na torach nie będą częścią systemu? (1)

          W sumie, słusznie, poziom januszerki przy torach jest kosmiczny.
          Jak staniesz jak człowiek przed, to ktoś Cię zawsze objedzie i właduje się w poprzek torów.

          • 21 0

          • Powinny być kamery na każdym przejeździe

            I cyk mandacik za wjechanie na skrzyżowanie bez możliwości opuszczenia

            • 8 3

        • Na zakręcie tramwaj i tak musi zwolnić, czyste prawa fizyki.

          wynikające z dotychczasowych projektów torów, zresztą i tak nie można tego zmienić bo nie możesz narzucić minimalnej prędkości na łuku.

          • 2 0

    • To samo jest na 3 Maja na przejeździe przy Forum

      a często, tramwaj jadący tam raz na 10 min, stoi na czerwonym. A z drugiej strony samochody stoją, gdy na horyzoncie nie widać tramwaju. A jest to nowowybudowany przejazd i zaraz pójdzie kolejna kasa na przeróbki. Łatwo się wydaje nie swoja kasę.

      • 32 0

    • (4)

      a ile tracą autobusy na Trakcie Św Wojciecha przez bezsensowne wyłączenie przycisków na przejściach dla pieszych. Władze maja jakiś problem z tym, żeby takie światła zapaliły zielone pieszym jak nacisną guzik, np. w ciągu 5 sek, Zamiast tego fundują wszystkim korki, a pieszy jak się pojawi też musi czekać.

      • 27 0

      • To samo na Morenie (3)

        Jak nie dociśniesz do 90-100 to nie przejedziesz Rakoczego bez postojów. I nie, rożnica nie jest kilka sekund a 5 postojow x 2 min = 10 min.

        • 10 6

        • Że co? (2)

          Przecież jak jedziesz tam 50, to zatrzymasz się na światłach dopiero na pętli Łostowice...

          • 1 8

          • na łostowicach nie ma pętli... (1)

            • 5 5

            • Znalazł się nazista.

              Jest w 1/3 w Łostowicach :D

              • 2 3

    • te samochody i tak się zatrzymają na najbliższym czerwonym

      tak działa sieć

      • 1 7

    • (8)

      To faktycznie brzmi dziwnie. Nie jest czasem tak, że samochody stoją bo inni mają zielone albo piesi a tramwaj tylko przy okazji? Serio pytam bo nie wiem.

      • 0 4

      • Nie (7)

        Samochody stoją na czerwonym dla zasady nawet jak nie ma pieszych ani tramwajów. Taka jest polityka miasta żeby miasto było tylko dla turystów a nie dla mieszkańców.

        • 11 7

        • Do tej pory piesi stali nawet jak nie było samochodów. (6)

          Patrz, nie podoba Ci się jak jesteś traktowany tak jak chciałeś żeby traktować innych?

          Może przycisk damy przed światłami? Wciśniesz, to w następnej zmianie *może* zapali się zielone.

          Co to w końcu jest 5 min czekania?

          • 7 4

          • Widziałes pieszego stojącego jak samochody nie jadą ?? To musiał być 10-latek. (4)

            Przyciski na rzadko uczęszczanych przejściach powinny być. Tylko powinny dawać zielone pieszym po kilku sekundach.

            • 11 3

            • Jeśli nielegalne staje się normą, to coś tu jest nie tak

              • 3 1

            • Ja np widziałem funkcjonariuszy (2)

              obserwujących w pewnym oddaleniu czy ktoś w takim przypadku nie przechodzi na czerwonym. I cyk mandacik jak się taki trafi.

              • 1 3

              • Durne prawo (1)

                Niedługo bez zezwolenia nie będzie można ruszyć nogą...

                • 4 1

              • Och nie, nie pozwalają mi łamać prawa.

                Jak jesteś wolnościowcem, to bądź na całego. Kierowca powinien móc Cię wtedy legalnie rozjechać, bo zagrażasz jego zdrowiu.

                • 3 1

          • Ile emisji CO2 ma pieszy, a ile pojazd?

            Bo to istotne, jak osobówka ważąca ponad tonę musi stanąć dla zasady i potem ruszyć z prędkości 0 km/h. I przypomnę, wsiadając do tramwaju do pełna jest mniej emisji CO2, niż jakby każdy miał pedałować. Człowiek też generuje ślad węglowy, a ruch to praca i proces wytwarzania energii przez spalanie.

            • 0 0

    • Dokladnie j to samo jest wlasnie na Adamowicza, nie jedzie tramwaj a wszystko stoi (1)

      I się głupio tłumaczą, że korkibo priorytet dla tramwaju, którego akurat nie ma.
      W tym mieście nikt nie ogarnia i się nie stara by ruch był płynny j bez korków. Ale będą wybory to będzie rozliczenie.

      • 5 2

      • O patrz - jak jest dokładnie tak samo, tylko stoi pieszy, to jest cacy.

        Może zrobimy tunel z windą dla samochodów pod torami? Nie będą wtedy stały na czerwonym...

        • 3 3

  • Śmiech na sali (5)

    Średnią samochodem (Zakoniczyn - Żabianka) mam 30km/h, a rowerem 20km/h. Ale rowerkiem krótsza trasa o 5km, więc całkowity czas podróży bardzo podobny do auta. A tramwaj? Lepiej nie sprawdzać. Z czym do ludzi.

    • 16 4

    • Rower jest sezonowy. Deszcz, śnieg i wiatr (2)

      to nic przyjemnego.

      • 5 2

      • Na deszcz biorę e-hulaja

        Hulajnoga jest wyraźnie wolniejsza od roweru (limit 20km/h, realna 15km/h) i mniej wygodna (jazda na stojąco). Ale dzięki temu że się stoi, to się tak bardzo nie moknie jak na rowerze. Duży śnieg to faktycznie problem nie do rozwiązania. Zostaje auto, taxi, lub w ostateczności komunikacja miejska.

        • 2 2

      • No to przynajmniej przez pół roku są mniejsze korki. Zawsze coś.

        • 1 0

    • (1)

      Kolejny co mieszka na Zakoniczynie i cale miasto jedzie do pracy

      • 1 4

      • Dutków brakuje na lokal bliżej

        Ale odkąd jest Adamowicza to nie można narzekać

        • 0 0

  • Proszę założyć kutafandry ochronne...

    Żeby wam prędkość lini papilarnych nie zdarła

    • 7 0

  • Taka bieda w polsce zee tramwaje o 3km na h przyspieszaja

    Zeby uciec od biedy z polszy

    • 3 3

  • Zza okien sluzbowej limuzyny zawsze wszystko wyglada cacy, prawda Panie Borawski? Wow, w koncu po dekadzie dostrzegliscie, ze wzdluz tras tramwajowych jest nasr*ne od swiatel i to m.in. spowalnia ich ruch.

    • 14 0

  • Gdyby tramwaje miały koguta jak karetki pogotowia (1)

    mogły by jeździć na czerwonym i byłoby szybciej

    • 7 2

    • Nie na czerwonym tylko na kresce, tramwaje mają kreskę!

      • 2 0

  • Woooow

    Będą gnać jak szalone. Żeby tylko pasażerom czapki nie pospadały.

    • 5 1

  • Pasażerowie, trzymajcie się mocno!

    • 7 2

  • Rozpędzony tramwaj na Adamowicza który co chwila przecina ulicę... Z górki na pazurki :D
    To już od przeróbki do stogów będzie jak samolot startował chyba ;p

    • 5 3

  • A co na ... (1)

    ... to Tristar ? On nie dlatego był ,,zatrudniany" aby tym sterować ?

    • 19 0

    • On był dlatego, żeby ktoś był teraz somsiadem Lewego na Majorce

      Z racjonalizacją nie ma nic wspólnego

      • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane