- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (33 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (202 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (356 opinii)
Tramwaje przyspieszą. Średnia prędkość wzrośnie z 17 do 20 km/h
Najwolniejsze w Gdańsku są tramwaje na liniach 4 i 5 (16,6 km/h). Najszybciej jadą składy linii 7 (18 km/h). Miejscy urzędnicy chcą podnieść średnią prędkość tramwajów z 17 km/h do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h. Jeżeli tak się stanie, gdańskie tramwaje doszlusują do czołówki najszybszych składów w Polsce.
To reakcja m.in. na naszą publikację, w której opisaliśmy przypadek tramwaju na al. Adamowicza, który podczas przejazdu przez skrzyżowania ma tzw. priorytet. Mówiąc prościej: komunikacja miejska jest w tym miejscu ważniejsza niż samochody, które muszą czekać dłużej na zielone światło.
Jak się okazuje, to też początek obranej przez miasto drogi i zarazem jeden ze sposobów na podniesienie prędkości, z jaką tramwaje poruszają się po Gdańsku. Prezydent Borawski zauważył bowiem to, o czym od dawna mówią sami pasażerowie.
Średnia prędkość, z jaką dziś poruszają się tramwaje po Gdańsku to raptem 17,1 km/h. Miejscy urzędnicy planują przyspieszenie składów i podniesienia jej do co najmniej 20 km/h, a na niektórych trasach nawet do 28 km/h.
- Jeśli mówimy o średniej prędkości, to ona będzie nadal różniła się zależnie od linii, lokalnej charakterystyki itd. Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich (a więc ze skrzyżowaniami z sygnalizacją itd.), jak i na odcinkach szybkich, o charakterze bezkolizyjnym (al. Armii Krajowej, al. Rzeczpospolitej) - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
I choć plan podniesienia prędkości tramwajów do ponad 20km/h na pierwszy rzut oka nie wygląda spektakularnie, taka średnia pozwoli dorównać gdańskim tramwajom do czołówki najszybszych składów w Polsce.
Raport na temat prędkości tramwajów w Polsce (plik PDF)
Podniesienie średniej prędkości tramwajów to złożony proces, na który składa się:
- zwiększenie priorytetu dla tramwajów w programach sygnalizacji świetlnej,
- zwiększenie przepustowości dla tramwajów na skrzyżowaniach, na których występuje jej deficyt,
- przedłużenie peronów przystankowych umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji,
- podniesienie prędkości maksymalnej na niektórych odcinkach.
- Ważne jest też wprowadzenie tzw. priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną, czyli takiego zaprogramowania sygnalizacji, by motorniczy miał pewność, że po podaniu sygnału zezwalającego na jazdę może bezpiecznie przejechać przez dane skrzyżowanie z dużą prędkością, bez ryzyka, że nagle, tuż przed samym sygnalizatorem światło zmieni się na "stój" - wyjaśnia Sieliwończyk.
"Twarde" i "miękkie" zmiany w komunikacji miejskiej
Miasto chce swoje działania podzielić na dwie grupy: "twarde" i "miękkie".
- Te pierwsze będą wymagały interwencji w istniejącą infrastrukturę tramwajową lub drogową.
- Drugie, związane są z wprowadzeniem zmian w programach sygnalizacji świetlnych, np. poprzez zmianę układu faz i wcześniejsze wyświetlenie fazy obsługującej ruch tramwajowy w stosunku do np. lewoskrętu.
Celem, który sobie stawiamy jest średnia prędkość komunikacyjna (uwzględniająca postój na przystankach) przekraczająca ponad 20 km/h, zarówno na odcinkach w torowiskach wydzielonych na ulicach miejskich, jak i na odcinkach szybkich.- Na ogromnej części sygnalizacji świetlnych w Gdańsku występują możliwości zwiększenia przepustowości dla tramwajów, szczególnie z wykorzystaniem wspomnianego priorytetu bezstratnego z informacją zwrotną. Przykładem skrzyżowania, na którym zapewniona jest niewystarczająca przepustowość dla tramwajów jest Hucisko. Niemniej, wytypowanie lokalizacji, w których zmiany w pracy sygnalizacji świetlnej będą rozwiązaniem optymalnym, jako narzędzie mające na celu zwiększenie średniej prędkości tramwajów powinno być poprzedzone analizą miejsc problematycznych na tramwajowej mapie Gdańska i możliwych rozwiązań poprawiających czas przejazdu oraz komfort podróży - mówi gdański urzędnik.
Co zrobić, by przyspieszyć tramwaje?
Wiadomo natomiast, że przedłużenie peronów umożliwiające obsługę dwóch tramwajów w jednym cyklu sygnalizacji dotyczy obu głównych tras na dolnym tarasie: trasy wzdłuż al. Zwycięstwa do Opery i dalej do Jelitkowa zarówno przez Wrzeszcz-Oliwę, jak i Zaspę-Przymorze oraz al. Havla i Witosa.
- Środkiem jest zastosowanie rozjazdów i tzw. krzyżownic głębokorowkowych pozwalających na przejazd z większymi prędkościami, zwłaszcza na odcinkach międzyprzystankowych - mówi Sieliwończyk.
Rozkłady kursowania tramwajów i autobusów
Miasto zapowiada, że pierwsze efekty prowadzonych działań, tzn. skrócenie rozkładowego czasu jazdy większości linii tramwajowych będą widoczne w tym roku.
Opinie (379) 8 zablokowanych
-
2021-06-18 07:54
Wstyd, a nie komunikacja miejska, to jes zastój miejski.
- 5 2
-
2021-06-18 07:55
Nie wierzę temat na newsa to miasteczko dawno się stoczylo
- 3 0
-
2021-06-18 07:57
Mówimy tu o prędkości komunikacyjnej?
Czy o średniej prędkości rozwijanej przez składy na trasach, bo to różnica
- 5 1
-
2021-06-18 07:59
Podajcie lepiej kiedy tramwaje przestaną się psuć po 5 razy dziennie
To że przyspieszą jakoś mnie nie kręci.
- 7 1
-
2021-06-18 08:05
(7)
Czas też pomyśleć o tunelu tramwajowym w centrum, jak to mają Poznań i Kraków. Przejazd do pracy godzinę jest nieakceptowalny. A tramwaje kupować wygodne a nie bydlowozy- najmniej miejsc siedzących w kraju, żeby tylko upchać najwięcej ludzi.
- 32 6
-
2021-06-18 08:22
(4)
Dokładnie, nie dość że jedziesz godzinę, to jeszcze na stojąco...
- 9 0
-
2021-06-18 08:40
Dokładnie, teraz puszczaja Pesa Jazz Duo żeby jak najwięcej upchać. Lubię te tramwaje ale jest tam bardzo mało miejsc siedzących, co przy podróżowaniu tramwajem ponad godzinę dziennie jest bardzo uciążliwe :)
- 9 0
-
2021-06-18 08:43
Szósty rok jest blokowana rozbudowa tramwaju... (2)
A potem zdziwko że krajoznawczą trasą jedzie sie godzinę...
- 5 1
-
2021-06-18 09:04
Możesz rozwinąć?
- 1 0
-
2021-06-18 09:18
Od tego są autobusy, które mogą dojechać praktycznie wszędzie. Tramwaj tylko tam gdzie zbudujesz kosztowną infrastrukturę.
- 1 2
-
2021-06-18 08:44
(1)
Samochody do tunelu!
- 2 1
-
2021-06-18 09:02
Tunel dla samochodów!
- 1 0
-
2021-06-18 08:05
Opinia wyróżniona
ta średnia prędkość podróżowania (15)
nie uwzględnia czadu dojścia do przystanku , czasu oczekiwania, czasu przesiadek. Czas jazdy do pracy z Oruni do Wrzeszcza komunikacją to 40 - 50 minut drzwi - drzwi. mam 7,5 km do pokonania jedna przesiadka. Średnia prędkość podroży do pracy komunikacją to 10 km/h. Hulajnogą jadę 23 minuty - drzwi - drzwi. średnia 20 km/h. Rowerem pewnie wygodniej ale nie jeżdżę bo w mieszkaniu nie mam miejsca na rower. I wielu w tym mieście nie ma takiego. Mevo miało trochę pomóc ale nie wypaliło. Pomogły by moze osiedlowe komórki na rowery. Widziałem fajne projekty trójkątnych schowków do stawiania w pionie roweru. Monza je było zestawiać na przemian liniowo lub w okręgach. Fajny pomysł na BO.
- 77 9
-
2021-06-18 09:15
poważna walka ze złodziejami rowerów/hulajnóg
by naprawdę mogła pomóc...
- 13 2
-
2021-06-18 09:41
Z Oruni do Wrzeszcza jedziesz koleją (5)
10 minut i jesteś. Nawet z dłuższym czasem dojścia się opłaca
- 13 1
-
2021-06-18 09:49
(3)
a gdyby do tej kolei można było jeszcze wziąć rower, to bylo by ideolo
ale niestety z Oruni nie jedzie SKM, tylko PKM. a tam, nawet składak, nawet złożony i naprawdę nikomu nieprzeszkadzający, jak się trafi na końduktora "partyjnego", wychodzi drogo- 5 6
-
2021-06-18 09:56
składany rower powinien być traktowany na kolei jako zwykły bagaż podręczny
- 4 2
-
2021-06-18 11:03
PKM nigdzie nie jeździ
A z Oruni to jeździ Polregio.
- 8 0
-
2021-06-18 13:55
Na składaka są torby podróżne
I rower magicznie staje się bagażem podręcznym
- 1 0
-
2021-06-18 13:04
własnie sprawdziłem z domu do przystanku i z przystanku do pracy mam w sumie 3 km
połowę drogi do pracy. 3 km to 10 minut hulajnogą czekanie na pociąg może będzie (jeszcze musi jechać) potem ponoć 10 minut jazdy. No i jeszcze miesięczny bilet. Logiki w tym nie ma żadnej.
- 1 1
-
2021-06-18 10:38
(3)
Elektryczne hulajnogi (korzystam z wynajmowanych bo nie mam gdzie trzymać kolejnego nabytku - starczy ze mam rowery moje, synów, ich hulajnogi) to super wynalazek, szczególnie jeśli mamy po drodze ścieżki rowerowe. Jestem w szoku ze maja podobne prędkości jak tramwaj (20km z blokada dla początkującego i nawet do 30 normalnie).
- 3 2
-
2021-06-18 10:59
jak z każdą sporadycznie wykorzystywaną rzeczą (1)
Wygląda nieźle...
Na początku.
Zupełnie będzie inaczej, gdy więcej ludzi zacznie z tego korzystać...
Gdy sporadycznie rower jeździł autobusem lub pociągiem, było cool i europejsko... Gdy stało się to masowe, natychmiast pojawiły się konflikty...- 3 1
-
2021-06-18 11:04
Bo tak się rozwiązuje sprawy w Polsce. Upchać tam gdzie nie przeszkadza, albo zabronić.
Daliby wagon rowerowy, do tego bilet z miejscówką na wieszaku i sporo ludzi by z bananem na twarzy tego używało.
Ewentualnie zostaje liczyć na Mevo 2.0 w 2077...- 6 1
-
2021-06-18 11:02
I znowu mieszasz maksymalną prędkość ze średnią.
- 5 0
-
2021-06-18 11:48
z którego miejsca na Oruniu, gdzie do Wrzeszcza? (1)
Tak z ciekawości. Pozdrowienia
- 1 1
-
2021-06-18 12:58
perłowa - traugutta 7,5 km
- 2 0
-
2021-06-18 19:44
I co jeszcze?
I czas na poranny kibel jeszcze uwzględnij :D Wyjdzie Ci, że nie opłaca się z wyra wstawać!
- 0 3
-
2021-06-21 10:34
10 minut
Tyle zajmuje ten dystans pociągiem:)
- 0 0
-
2021-06-18 08:07
(1)
Samochodziarzy jest dużo i będzie dużo. Niemniej tak zwyczajnie po ludzku cieszę się z przebijania się do świadomości, że tylko komunikacja zbiorowa może uratować miasto.
- 7 6
-
2021-06-18 09:21
no właśnie transport zbiorowy, a nie rower, który jest niepraktyczny.
- 1 3
-
2021-06-18 08:08
Szooooook!!!
- 1 2
-
2021-06-18 08:10
a nie moglu by zacząć od bieżącej naprawy taboru który tłucze startymi kołami jak złomowiec przed agonią?
do naprawy
- 6 0
-
2021-06-18 08:12
A może...
...tak zrobić szybki tramwaj? Ale nie, bo wtedy będzie że jeżdżą za szybko
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.