• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chwarznieńska ominie Witomino najwcześniej za 25 lat

Patryk Szczerba
18 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa
Ulica Chwarznieńska w tym miejscu mogłaby skręcać w kierunku lasu. Tak jednak nie będzie, a ruch pojazdów pozostanie na Witominie. Ulica Chwarznieńska w tym miejscu mogłaby skręcać w kierunku lasu. Tak jednak nie będzie, a ruch pojazdów pozostanie na Witominie.

Ulica Chwarznieńska w dalszym etapie będzie przebudowywana w ramach istniejącej infrastruktury drogowej. Budowa jezdni w lesie z pominięciem dzielnicy okazała się według szacunków siedmiokrotnie droższa od przebudowy istniejącej już drogi na Witominie. Poza tym - według ekspertów - nie jest potrzebna.



Prace na odcinku leśnym przyspieszyły. Ich zakończenie planowane jest na początek lata. Prace na odcinku leśnym przyspieszyły. Ich zakończenie planowane jest na początek lata.

Czy trzeci etap przebudowy ul. Chwarznieńskiej jest obecnie konieczny?

Pomysł, by ul. Chwarznieńska w okolicach Domu za Falochronem zobacz na mapie Gdyni skręcała w las był w ostatnim czasie rozważany przez inżynierów z Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej zobacz na mapie Gdyni lub Małokackiej zobacz na mapie Gdyni z pominięciem dzielnicy. Obydwa okazały się zbyt drogie.

Problemem są głównie różnice poziomów, które znacznie zwiększają koszta budowy. Na przeszkodzie staje też kwestia wykupu działek, a w mniejszym stopniu także wyrąb drzew.

- W wariancie od strony północnej koszt szacunkowy to 175 mln zł, natomiast od strony południowej 150 mln zł. To kwoty siedmiokrotnie wyższe od szacunkowych wyliczeń związanych z przebudową drogi w ramach istniejącej infrastruktury. Dość powiedzieć przy takich porównaniach, że budowa Trasy Kwiatkowskiego kosztowała 232 mln zł, a była inwestycją o nieporównywalnie większym strategicznie znaczeniu - tłumaczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Względy finansowe okazały się najważniejsze, jednak nie tylko one zdecydowały o zaniechaniu prac nad nowymi wariantami.

- Analizy przy okazji wskazały, że budowa drogi przez las nie jest obecnie niezbędna do odpowiedniej przepustowości na tym odcinku, dlatego decyzja musiała być jednoznaczna - Chwarznieńska dalej będzie biegła przez Witomino - dodaje Stępa.

Zdaniem inżynierów przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku. Do tego czasu powinna wystarczyć przebudowa istniejącej drogi. Miasto zapowiada, że na kolejny etap wyda ok. 25 mln zł. Zaawansowana koncepcja jest już gotowa, jednak potrzebuje uaktualnienia.

Wiadomo, że pojawią nowe chodniki, ekrany dźwiękochłonne, zniknie parking wzdłuż ulicy. Konieczne są dodatkowe pasy do skrętu w lewo: w ul. Hodowlaną zobacz na mapie Gdyni dla jadących od strony centrum. Możliwe, że takie rozwiązanie pojawi się także przy skręcie w ulicę Nauczycielską zobacz na mapie GdyniWidną zobacz na mapie Gdyni, dla jadących od strony Chwarzna.

Niewykluczone, że w uzupełnieniu koncepcji, która ma przerodzić się w projekt pojawią się również sygnalizatory świetlne.

- Rozważamy zainstalowanie sygnalizatora na skrzyżowaniu Hodowlana - Chwarznieńska. Kolejne analizy wykażą, czy jest to konieczne, czy wystarczą zmiany w geometrii skrzyżowania - wyjaśnia Stępa.

Przebudowa w ramach trzeciego etapu może ruszyć już w przyszłym roku. To jednak zależy od tego, ile środków znajdzie się w budżecie miejskim. Do niedawna istniał plan, by prace zostały sfinansowane w części przez Unię Europejską. Urzędnicy przyznają jednak nieoficjalnie, że UE stawia na transport i komunikację, wiec szanse na współfinansowanie gdyńskiego projektu drogowego są małe.

Z końcem czerwca ma się natomiast zakończyć przebudowa leśnego odcinka drogi łączącego Witomino z Chwarznem. Oficjalny termin zakończenia prac mija we wrześniu tego roku, ale łagodna zima sprawiła, że prace przy przebudowie 1,5-kilometrowego odcinka ulicy posunęły się znacznie szybciej niż planowano.

Już gotowe są m.in. nasypy, mury oporowe i oczywiście część trasy. Trwają prace wykończeniowe wiaduktu, montowanie barier energochłonnych oraz budowa chodników i wyrównywanie skarp. Zaczęły się prace przy budowie drogi rowerowej. Z kolei kładka dla pieszych w pobliżu Domu za Falochronem jest już na ukończeniu.

- Po świętach zaczniemy kłaść nawierzchnię bitumiczną na drugiej nitce, gdzie zostały już wykonane prace ziemne i pojawiły się krawężniki. W maju chcemy wystąpić o pozwolenie na użytkowanie wiaduktu nr 2 oraz doprowadzimy brakujące 350 metrów drogi rowerowej do końca. Zakończymy też budować chodniki - informuje Tomasz Pecura, kierownik robót z firmy Strabag, wykonującej prace.

Prawdopodobnie dopiero w czerwcu do ruchu zostaną udostępnione obydwie nitki ulicy. Do tego czasu ruch ma odbywać się na zmianę jedną i drugą stroną. Wykonawca za przeprowadzenie prac, które rozpoczęły się w kwietniu 2013 roku, otrzyma 25,9 mln zł.

Zobacz, jak postępuje przebudowa Chwarznieńskiej na odcinku pomiędzy Chwarznem i Witominem.

Miejsca

Opinie (320) 2 zablokowane

  • Problem.

    Jeśli chodzi o drogi to dla mnie w całej Gdyni koszmar - studzienki, patrząc na to, logiki w tym nie ma żadnej.

    • 21 8

  • nie wiedzialem jak jechac (2)

    Jechalem tsm wczoraj!

    • 10 5

    • to nie jedź wcale. Prawko w chrupkach znalazłeś??

      • 7 0

    • Mama nie mówiła, że trzeba zdjąć plandekę z auta?

      • 6 0

  • Kalkulacje (1)

    A czy przy wyliczeniach uwzględniono koszt/stratę:
    -spokojna dzielnica Witomino, mały ruch spokój, parkingi
    -mniej wypadków, poszkodowanych, ofiar (tam są szkoły, przedszkola),
    -możliwe dofinansowanie z Unii
    -i tak trzeba będzie ja wybudować, i to pewnie za 10-15 lat
    -koszt remontu obecnej drogi byłby niższy bo wystarczyła by jedno-jezdniowa
    -koszt paliwa/czasu stojących w korkach aut (przecież Gdynia się rozbudowuje za Obwodnicą)

    Coś jeszcze ? Może ktoś coś doda sensownego?

    • 26 5

    • Ad. dofinansowania z Unii - jakby mieli 100 baniek wkładu własnego, to z pocałowaniem ręki by dostali resztę

      • 6 0

  • Znowu za drogo (1)

    Ciekawe ile wydali zaprzyjaźnionej agencji aby się tego dowiedzieć

    • 30 6

    • ściśle tajne

      • 4 2

  • Bezstronny, gdzie jestes ?, wypowiedz sie........ (6)

    Pisalem juz wielokrotnie o propozycji przebudowy Chwarznienskiej przez Witomino, tutaj i na innych portalach. I jak grochem o sciane !!!
    WLADZA GDYNI NIE KONSULTUJE PROJEKTOW Z MIESZKANCAMI.
    Dziala samodzielnie, ale Nie sluchajac glosow "swojego" spoleczenstwa.

    I ZNOWU MAMY TUTAJ PRZYKLAD. I nie chodzi mnie tutaj o objazd przez las, bo ten wychodzi b. drogo, ale o rozsadne przeprowadzenie ruchu przez centrum Witomina.

    Po co ta przebudowa? Zeby ludziom ulatwic, czy jednak utrudnic ???

    Jakie swiatla na Chwarznienskiej ? Zadnych swiatel.
    SWIATLA NA GLOWNYM TRAKCIE NALEZY LIKWIDOWAC.
    Przejscia dla pieszych i rowerzystow w sztucznych obnizeniach pod jezdnia, przy kazdym skrzyzowaniu, wzorem skandynawskim.
    Skrzyzowania z Hodowlana i Nauczycielska (lub Widna, po co skrzyowania do obu? sa przeciez obok siebie) wylacznie w formie wydzielonych pasow do skretow, tak w jednym jak i w drugim kierunku jazdy.

    Najwazniejsze skrzyzowanie w centrum Witomina.
    Tam powinno byc duze dwupasmowe rondo, BEZ SWIATEL- ZADNYCH SWIATEL MIEJSCA JEST MNOSTWO. Pod rondem przepuszczona malym tunelem jezdnia dwukierunkowa, wylacznie tanim kosztem na wprost, w kierunkach Chwarzno-Redlowo, czyli laczacy Chwarznienska z Malokacka.

    Nauczcie sie wreszcie projektowac rozmaite ronda, male przejscia podziemne dla pieszych, wzorem z Demptowa, oraz unikajcie swiatel.
    To nie Wroclaw i nie Nowy York, zeby wszedzie spowalniac ruch swiatlami. Nawet w Warszawie masowo stosuja ronda, a tu jest tylko Gdynia ?
    AZ GDYNIA !!!

    • 46 8

    • teren przy Witawie idealnie nadaje sie na tunelik

      tam przeciez zarowno Witawa jak i Lidl sa w sporym obnizeniu, wiec tunelik w sam raz. Natomiast u gory, na poziomie obecnego skrzyzowania, jest bardzo duzo wolnych przestrzeni, by pobudowac spore bezkolizyjne rondo, oczywiscie bez swiatel. Ludzi do duzego, bezstresowego ronda ronda szybko przywykna, a problem wiecznie zakorkowanego skrzyzowania wreszcie zniknie.
      Wszelkie swiatla na Witominie tylko spowalniaja ruch, tworza zatory.
      Male niezalezne przejscia dla pieszych pod jezdniami sa jak najbardziej wskazane w calej dzielnicy, wszedzie gdzie ruch jest duzy, takze na Rolniczej.
      Tyle, ze to maja byc bardziej formy przejazdow, takze dla rowerzystow, bez uzycia schodow. Zadnych schodow.
      Dojscie/dojazd, obnizenie , przjscie/przejazd pod droga i znowu obnizenia z drugiej strony drogi dla potrzeb swobodnego wyjscia/wyjazdu. ZADNYCH SCHODOW DLA STARSZYCH OSOB. Czy tak nie mozna ???

      Tylko swiatla, swiatla i korki.
      Rozumiem w scislym centrum miasta , ale NIE na dzielnicach.
      Uwolnijcie zakorkowane dzielnice od aut. To musi byc priorytetem przy projektowaniu TEGOGLOWI PROJEKTANCI

      • 9 3

    • trzeba im zrobic wizualizacje bo nie rozumiejo po polsku (1)

      tylko z tym rondem to nie po skandynawsku i tam nie ma na to miejsca ( raczej bezkolizyjnie dla kazdego tu tunelik dla skrecajacych tam estakadka dla jadacych prosto albo kladka dla pieszych i rowerzystow po przekatnej - to jest dla ludzi i po skandynawsku pozdrawiam wszystkich myslacych inaczej

      • 6 0

      • po skandynawsku chodzilo mnie wylacznie o te tuneliki w obnizeniach dla pieszych i rowerzystow

        super rozwiazanie

        • 1 2

    • (2)

      Zdaniem Samorządności Wojciecha Szczurka konsultować to my możemy sobie budżet obywatelski w wysokości 3 mln złotych. Wolisz plac zabaw, czy nowy chodnik?
      Kluczowe decyzje zapadają w zamkniętym gronie. Zagłosowałeś na nasz program wyborczy to mym mamy prawo, bez żadnych konsultacji, robić to co chcemy. Właśnie obojętność na potrzeby mieszkańców jest jednym z głównych problemów tych ludzi.
      Chyba nie tak to powinno wyglądać.

      • 10 3

      • (1)

        a ty jakbyś został prezydentem to niby skąd wziąłbyś kasę na 22 dzielnice? jesteś śmieszny :)

        • 3 3

        • 33 lata obywatelskich budżetów niedługo trzeba będzie rozebrać, choćby stąd.

          • 0 2

  • Może dożyję (1)

    .

    • 12 2

    • ja nie dozyje

      • 6 0

  • Tendencyjny tytuł - droga za 25 lat ? (1)

    Tym czasem rozbudowa drogi potrzebnej mieszkańcom jest na finiszu i wybudowana będzie przed terminem,

    ale nie taki portal jak GW musi ogłosić że coś będzie za 25 lat a może i 50 lat

    • 20 16

    • Czytaj ze zrozumieniem, genetyczny patrioto. Wariant przez las ma szansę na realizację w tym terminie, nie przez dzielnicę.

      • 3 5

  • BUDUJMY RONDA (2)

    To zdecydowanie praktyczniejsze rozwiązanie. W UK prawie nie ma skrzyżowań ze światłami i doskonale się to sprawdza.

    • 21 5

    • skad ty to możesz

      wiedzieć jak cały czas stałeś tam na zmywaku i oglądałeś tylko brudne talerze po azjatach afroamerykanach i hindusach

      • 8 9

    • tylko żeby jeszcze na tych rondach samochody cwaniaków miały sprawne kierunkowskazy to jeszcze przyspieszy...

      • 11 0

  • ale przy domu za falochronem to te 2 jezdnie

    sie skoncza i dalej do skrzyzowania kolo vitawy juz tylko jedna jezdnia czy dwoma jak przez las ? ktos wie?

    • 13 5

  • walczcie o opat!!!!!!!!! (7)

    bez tego pół gdyni jest zablokowane....

    • 18 13

    • nie przesadzaj, że pół

      • 5 6

    • a co ma OPAT do korków na Witominie ? Jak ktoś jedzie na Hel to nie wjeżdża z (4)

      obwodnicy na Witomino. Puknij się w głowę zanim coś napiszesz.

      • 14 2

      • a ty się naucz czytać ze zrozumieniem (3)

        czy ja napisałem że wyjeżdzają z obwodnicy na witomino..????

        • 3 10

        • ale to jest artykuł o Chwarznieńskiej a nie o OPAT - sam czytaj ze zrozumieniem (2)

          dobrze że o Zakopiance nie napisałeś

          • 10 3

          • dzięki za radę ale jestem ciekawy (1)

            co na to twój lekarz

            • 0 10

            • na szczęście jest tajemnica lekarska

              • 6 2

    • więcej dróg = więcej dłuższych dojazdów = więcej pojazdów = więcej korków

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane