Wiadomości

stat

Ciche urodziny w fabryce w Mladá Boleslav

Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego.
Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego. Fot. Materiały prasowe

Dla czeskiej marki był to jeden z najważniejszych modeli. W swoim czasie był chyba najnowocześniejszym pojazdem spośród wszystkich "demoludów". Dziś nieco zapomniany, rzadko pojawia się nawet na zlotach miłośników socjalistycznej motoryzacji...



Mowa oczywiście o Škodzie Favorit, produkowanej w latach 1988-1995 i montowanej także w Polsce. Nowa konstrukcja miała zastąpić przestarzały już model 120.

Prace nad następcą tego popularnego także u nas modelu rozpoczęto już w 1982 roku.

Jak na siermiężne czasy "demokracji ludowej", prace nad nowym pojazdem miały światowy charakter. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni, m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone (pracujący między innymi dla Ferrari lub Lamborghini), proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln ówczesnych koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycję tę wybrano w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Škoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 tys. tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mladá Boleslav.

Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 sztuk modelu Forman (wersja kombi).

W 1993 roku Škoda nawiązała współpracę z Volkswagenem. Niedługo potem na drogi wyjechała bardzo udana następczyni "faworytki" - Felicia.

W gdyńskim muzeum prezentowane są historyczne pojazdy. Jest wśród nich także model Škody, choć nie Favorit...

Opinie (47)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Urus to SUV marki: