• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Ciche urodziny w fabryce w Mladá Boleslav

Mart
13 listopada 2012 (artykuł sprzed 9 lat) 
Opinie (47)
Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego. Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego.

Dla czeskiej marki był to jeden z najważniejszych modeli. W swoim czasie był chyba najnowocześniejszym pojazdem spośród wszystkich "demoludów". Dziś nieco zapomniany, rzadko pojawia się nawet na zlotach miłośników socjalistycznej motoryzacji...



Mowa oczywiście o Škodzie Favorit, produkowanej w latach 1988-1995 i montowanej także w Polsce. Nowa konstrukcja miała zastąpić przestarzały już model 120.

Prace nad następcą tego popularnego także u nas modelu rozpoczęto już w 1982 roku.

Jak na siermiężne czasy "demokracji ludowej", prace nad nowym pojazdem miały światowy charakter. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni, m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone (pracujący między innymi dla Ferrari lub Lamborghini), proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln ówczesnych koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycję tę wybrano w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Škoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 tys. tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mladá Boleslav.

Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 sztuk modelu Forman (wersja kombi).

W 1993 roku Škoda nawiązała współpracę z Volkswagenem. Niedługo potem na drogi wyjechała bardzo udana następczyni "faworytki" - Felicia.

W gdyńskim muzeum prezentowane są historyczne pojazdy. Jest wśród nich także model Škody, choć nie Favorit...

Mart

Opinie (47)

  • Miałem to było autko :) (7)

    Niestety dzisiejsza Octavia czy Fabia niczym nie różnią się od Favorit czy Felicii.
    W skodzie czas dawno się zatrzymał.
    Ale kapelusznicy i tak wiedzą swoje :)

    • 22 28

    • pierwszy post i już prowokacja - nieźle

      • 10 2

    • jak to się czas zatrzymał (1)

      nowe Octavie mają np. bardzo nowoczesną i ważna normę Euro4

      • 5 5

      • :-)

        Dobra ironia :)

        • 2 1

    • A Ty Marcel wiesz swoje.

      I co? I nic!
      Skoda to dobre auto!

      • 4 0

    • Marcel

      pewnie jeździ paskiem w TDI

      • 6 0

    • ...akurat (1)

      wole nową skode niż stary szrot niemiecki TDI

      • 1 2

      • Tak się składa,...

        że w Skodach montowane są silniki TDI. Magia, co?

        • 2 0

  • przynajmniej pepiki mają swoją motoryzację i coś produkują (6)

    a w Polsce, zero produkcji samochodów, motocykli nawet rowerów u nas się nie produkuje

    • 51 8

    • (3)

      To nie jest ich motoryzacja, tylko VW pod marką pochodzącą z Czech. To tak jakby powiedzieć, że nasz jest Fiat...

      • 2 10

      • fiat, którego u nas nie produkują ? (2)

        puknij się ... tyko uważaj by echo cię nie zabiło

        • 4 2

        • (1)

          Nie, wcale nie produkują w Tychach - największej w Europie i drugiej na świecie pod względem możliwości produkcyjnych fabryce Fiata. Ani trochę.

          • 3 1

          • No i co z tego? A co tam produkują? Pandę jeszcze przez miesiąc? Bo przenoszą produkcje do Włoch( nieważne że nie ma to żadnego ekonomicznego ani logicznego sensu ale związki we Włoszech swoje zrobiły). A w zamian dadzą jakąś niszową Lancię co ma znikomą popularność. Aha sorry jest jeszcze fiat 500, też produkowany w "wielkich ilościach". Skoda to marka która ma ponad 100 letnią tradycję. Auta Skody świetnie sie sprzedają na całym świecie, w Indiach otworzyli fabrykę czy montownię. Jak ktoś twierdzi że Octavia nie różni się niczym od Favoritki to jest zwyczajnym matołem, a przynajmniej prowokuje bo sie złości bo nie stać go na octavkę czy chociaż fabię. A w Polsce co? Nic. Wiatr hula po halach FSO. Bo minister Pawlak W. (obecnie wicepremier) w 1995r stwierdził że lepiej sprzedać Żerań koreańcom niż Niemcom i VW-owi. Jak to się skończyło wszyscy wiedzą. A mogło być zupełnie inaczej...

            • 4 1

    • Rowery akurat robią w Bydzi (1)

      • 3 1

      • nie robią, tylko składają z części sprowadzonych z Chin

        • 1 0

  • paskudztwo jakich mało

    Do naszego pięknego Poloneza z włoskimi korzeniami (Lancia) nijak się nie umywa. Tyle, że Czechom się udało, a Polakom się nie udało. Nie mamy przemysłu motoryzacyjnego. Oczywiście jestem dumny z tego, że produkujemy autobusy w Bolechowie, ale co tam po autobusach... liczą się tylko auta osobowe.

    • 15 7

  • a Polska przespała swój czas (4)

    i wyprzedała co tylko mogła...
    nie mamy już niczego własnego
    dziekuję
    dobranoc

    • 40 2

    • a dzięki komu ? (1)

      Zobacz co teraz działo np w Dniu Niepodległości w Warszawie.

      .. i czego oczekiwać od bandytów ?

      • 2 5

      • mówisz o tych w kominarkach co jak zmęczyli się rzucaniem to odpoczywali za kordonem policji?
        no to wyjątkowo się zgadzam

        • 13 2

    • Polska jechała tylkona licencjach

      to i nie było czego kontynuować

      • 2 0

    • jak to nie mamy

      a prawie polski tunio.teraz bierze się za mącenie w unii
      ale nie martwcie się unię można sprzedać chinolom a tunio jest specjalistą od wyprzedaży mająstku

      • 0 2

  • znowu kury? (1)

    my tu mamy kurort a nie kurnik i proszę mi z kurami na masce nie wjeżdzać, zwłaszcza Sopotu. A jak nie to wiecie co was czeka, prawda? Sezon na kury otwarty. Celownik na masce mam...

    • 5 12

    • rąbnij się w łeb

      Z takimi poglądami to przenieś się do tej wioski rybackiej na północ od Zoppot. Babcia pewnie kozy pisała za Bugiem...

      • 2 1

  • Rdza chrumkała na tej skodzie (1)

    mniam, mniam. Pięknie zaprojektowana biodegradacja.

    • 8 3

    • dokładnie

      Auto po prostu brzydkie .

      • 2 0

  • zadowolony użytkownik (1)

    miałem taką bordową w latach 2007-2009 potem jeszcze 2 lata jeździła. Na gaz - tankować i jeździć - auto dla niewymagających - nigdy w trasie nie zawiodło :)

    • 10 2

    • taaa "w trasie" ... z Żukowa do Gdyni i nazad ;)

      • 0 3

  • Mieliśmy takie autko

    sprzedaliśmy ale wiem że jeżdzi do dziś tylko blachy już słabiutkie ale auto było NIEZAWODNE !

    • 10 2

  • a dla Polaka wystarczy kilkunastoletnia dymiąca używka z niemieckiego szrotu (1)

    i będzie się czuł jak Europejczyk.

    • 19 1

    • Najlepiej Hąda lub Toyka bo japońskie są najlepsze

      • 3 1

  • My na razie produkujemy swoje (4)

    tramwaje PESA

    • 9 2

    • a ściągamy trzydziestoletni złom, bombardiery z niemiec

      • 5 2

    • A Czesi Tatre. I u nas jeżdzą Tatry a w Czechach PESY nie uświadczysz

      • 4 1

    • Mamy tez Junaka (1)

      który jest produkowany za górami i lasami

      • 1 0

      • prawo do używania nazwy i znaku junak wykupili chińczycy i oni go produkują

        • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

25. Grand Prix Sopot - Gdynia

zawody / wyścigi

OVERGROUND - JDM spot

zlot

Street Meeting Poland 2022

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

BMW i3 to samochód z napędem: