• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czerwona i żółta kontrolka oznaczają problem

Mart,Starter
4 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Teoretycznie każdy kierowca powinien wiedzieć co oznaczają. Zapalenie się jednej z nich, oznacza kłopoty i przeważnie przerwaną podróż. Wiedzę o tym, co nagle zaświeciło się na desce rozdzielczej, warto przypomnieć sobie zwłaszcza przed długimi, wakacyjnymi wyjazdami.



We współczesnych samochodach nad bezpieczeństwem i komfortem podróżowania czuwa wiele systemów. Skróty wielu z nich brzmią niczym magiczne zaklęcia. Równie tajemniczo wyglądają czasami zapalające się kontrolki, zwłaszcza w drogich, nowoczesnych i naszpikowanych elektroniką pojazdach.

Kontrolki na desce rozdzielczej informują kierowcę o swojej prawidłowej pracy, ale kilka kluczowych może wskazywać też na potencjalną awarię samochodu.

Kontrolki zielone i niebieskie mają funkcję informacyjną. Jeśli palą się lub stale migają kontrolki żółte, należy przy najbliższej okazji sprawdzić, czego dotyczy problem. Zapalenie się tych w kolorze czerwonym, oznacza poważną awarię, kończącą się prawie zawsze holowaniem, lawetą i wizytą w warsztacie.

Kontrolka systemu wtrysku

Przeważnie oznacza awarię silnika lub nieprawidłowe parametry jego pracy. Mogą one być spowodowane wieloma czynnikami, np. złą mieszanką paliwa i powietrza, problemem z zapłonem, zatkanym katalizatorem, czy uszkodzeniem mechanicznym. W naszych warunkach bardzo często zapala się po zatankowaniu paliwa niskiej jakości.

Gdy świeci się "engine check" można kontynuować jazdę, tankując lepsze paliwo. Jeśli kontrolka nie gaśnie, należy udać się do warsztatu, zwłaszcza jeśli zauważymy, że silnik pracuje inaczej niż zwykle.

Kontrolka oleju silnikowego

Ten symbol oznacza zbyt niskie ciśnienie w układzie smarowania. Olej powinno się niezwłocznie uzupełnić, wyłączając uprzednio silnik. Jeśli zauważmy wyciekający olej, nie próbujmy już go dolewać.
Zezwolenie na pracę silnika lub jazda z zapaloną czerwoną kontrolką oleju to zwykle śmierć silnika po kilkunastu, kilkudziesięciu sekundach. Mało komu udaje się w tym czasie dojechać do warsztatu.

Kontrolka akumulatora

Odnosi się do całego układu ładowania, a nie wyłącznie akumulatora. Akumulator to tylko jeden z elementów i najrzadsza zarazem przyczyna zapalenia się kontrolki. Zazwyczaj winny jest alternator lub zbyt słaby naciąg paska.
Nie należy jeździć z zapaloną kontrolką ładowania, ponieważ najpierw zgasną światła, a następnie w najmniej odpowiednim momencie silnik, a to już raczej bardzo niebezpieczne.
Jeśli kontrolka się świeci, warto odwiedzić warsztat, w celu ewentualnej naprawy alternatora, a jeśli samochód stoi unieruchomiony na drodze wzywamy zaprzyjaźnioną lawetę lub mobilny warsztat asisstance drogowego.

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego

Kontrolka hamulca ręcznego lub poziomu płynu hamulcowego oznacza zaciągnięty hamulec ręczny, ale jeśli po jego zwolnieniu kontrolka nie zgaśnie, to należy sprawdzić poziom płynu hamulcowego. Jeśli jest właściwy, należy udać się do warsztatu na naprawę czujnika, który prawdopodobnie ma zwarcie. Jeśli płynu jest za mało, oznacza to wyciek, a z nieszczelnym układem hamulcowym jeździć nie wolno.

Kontrolka ABS/EBD

Jeśli zapali się w trakcie jazdy, oznacza awarię ABS-u, a równoczesne zapalenie się tej kontrolki i kontrolki hamulca ręcznego oznacza awarię systemu EBD. Wówczas zamiast wakacyjnej podróży, czeka nas najpierw wizyta w serwisie.

Znajdź dobry warsztat i sprawdź gdzie w Trójmieście naprawisz samochód
Mart,Starter

Opinie (47) ponad 10 zablokowanych

  • O losie ...

    ... skrócona wersja dla opornych :)

    • 39 1

  • Dlaczego pod artykułem

    znajduje się nekrolog ?

    To taka aluzja odnośnie szukania "dobrych warsztatów" ?

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za czujność. Baner serwisu 'nekrologi' został usunięty.

    • 37 0

  • Mógłby się ktoś wysilić i zrobić artykuł o warsztatach, który się w czym specjalizuje... (2)

    np kto naprawia alternatory...

    • 12 2

    • szukaj na forach leniu

      • 7 0

    • A może sam się wysilisz i napiszesz?

      • 3 0

  • Kontrolka "CHECK ENGINE" (4)

    nie jest kontrolką tylko "systemu wtrysku", jest kontrolką działania silnika i kontroli działania wielu systemów w które wyposażony jest silnik współczesnych samochodów,"kontrolka oleju silnikowego" to kontrolka ciśnienia oleju, "kontrolka akumulatora" to kontrolka ładowania akumulatora, więcej ścisłości, a będzie ok.

    • 45 0

    • Dokładnie (2)

      może oznaczać np. że jedna świeca nie pali (wtedy czuć też nie równą pracę silnika). Szkoda, że nie napisaliście jak sobie radzić w takich sytuacjach. Np. w moim przykładzie można poruszać przewodami bo często przewody wysokiego napięcia się przepalają.

      • 9 0

      • w życiu nie dotknąłbym ręką przewodów WN (1)

        Zmień przewody i świece. Jeśli nie pomoże to regulacja aparatu zapłonowego (zapłonu).

        • 1 3

        • wspólczesne silniki nie mają aparatów zapłonowych

          • 4 0

    • jak widać szczątkowa wiedza już wystarczy żeby pisać artykuły na trojmiasto .pl

      • 6 0

  • u mnie się wszystkie te kontrolki palą (1)

    i 2 lata jeżdżę+poduszka

    • 37 2

    • i nie wołałeś straży pożarnej ?

      • 4 3

  • phi, w moim zagazowanym check engine się pali co chwilę (1)

    a abs że nie działa to odkąd sięgam pamięcią wstecz zawsze się paliło

    • 34 1

    • płakał ze smiechu :)))

      A wogóle to był Turek z Autohouse

      • 7 3

  • Eeee...

    A to nie jest wiedza, jaką każdy kierowca powinien wynieść z kursy prawa jazdy/instrukcji obsługi samochodu ?

    • 16 0

  • Co to za bzdury ???????????? (8)

    "Gdy świeci się "engine check" można kontynuować jazdę, tankując lepsze paliwo. Jeśli kontrolka nie gaśnie, należy udać się do warsztatu, zwłaszcza jeśli zauważymy, że silnik pracuje inaczej niż zwykle"
    Jak się pali to znaczy, że coś jest nie tak, co ma tu ma do rzeczy tankowanie drogiego paliwa ???
    Zamiast tankować i oczekiwać cudów, lepiej podjechać na diagnostykę i usunąć błąd ...

    • 17 16

    • (2)

      Najpierw trzeba usunąć przyczynę zapalenia kontrolki, a dopiero wtedy kasować błąd...

      • 8 0

      • jw (1)

        usunąc błąd, który spowodował kontrolę ...

        • 1 0

        • a po usunieciu

          bledu zrobic adaptacje silnka ;)

          • 1 2

    • Akurat jest w tym trochę racji.

      Zapaliła mi się kontrolka silnika na ostatnich kroplach rezerwy, zalałem nowe paliwo i zgasła.

      • 1 3

    • to nie bzdury tylko notka ze skody octavii autentyk :-) w vw passacie jest podobnie napisane (1)

      • 0 0

      • co nie zmienia faktu, że to bzdura

        • 0 0

    • mi się zapaliła w 2007 i do dziś się pali

      innych zmian nie zanotowałem. prawdopodobnie jakiś czujnik daje zły sygnał bo wszystko działa na piko bello. spalanie też małe.

      • 0 0

    • no chyba ma...

      jakość paliwa jest ISTOTNE i często czułe samochody właśnie informują że zatankowałeś badziewie

      • 0 0

  • Brak kontrolek - brak problemów. (2)

    • 26 0

    • czyli (1)

      wiekszosc aut przed 2000r - mniej elektroniki :)

      kazdy mechanik powie, ze silnik z lat 80-90 jest o wiele lepszy niz nowe jednostki

      • 6 3

      • tylko mocy mało

        coś za coś.

        • 0 0

  • Ot nowoczesne samochody, co chwila świeca się kontrolki i w 90% przypadków są to fałszywe alarmy.

    • 18 4

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane