• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Michał Jelionek
11 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.

  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.

Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Opinie (174) 7 zablokowanych

  • Laser się rozszerza ? (5)

    Dziwne... Z tego co wiem i co czytałem na temat laserów i ich wiązki to potrafi ona nawet na odległości kilku km świecić z prawie jednakowym skupieniem A tu raptem po kilkudziesięciu metrach się rozszerza na kilka metrów. Dla Polaków wszystko co im nie pasuje jest nierzetelne, budzi wątpliwości i ogólnie jest złe.

    • 17 11

    • (4)

      Może jest laser i"laser". Skąd wiadomo jakiej jakości jest zastosowany w mierniku? Zresztą nie wiem co Ty tam czytałeś...

      A druga rzecz, to rozbieżność miedzy wiązką lasera, a "wiązką" lunety, która jest zamontowana kilka centymetrów nad wiązką lasera. Nie ma opcji aby luneta i laser spotykały się w jednym miejscu, niezależnie czy mierzony pojazd będzie 100 czy 500 metrów dalej.

      • 7 1

      • (1)

        Luneta jest nad promiennikiem lasera w odległości ~5 cm...
        A sąd mówi o metrach... nadal mamy sporą rozbieżność skali.

        • 0 1

        • Sąd nie mówi o metrach. Przeczytaj artykuł jeszcze raz ze zrozumieniem.

          • 2 0

      • (1)

        No i co z tego że celownik jest odrębnym urządzeniem ? Skoro posiada legalizację to chyba oczywiste jest ze te urządzenia są w taki sposób skalibrowane by mierzyły w ten sam pkt. Idąc Twoim tokiem myślenia policja nie powinna używać również broni bo przecież przyrządy celownicze to nie to samo co lufa z której wychodzi pocisk więc nie ma możliwość by trafiał tam gdzie się celuje.

        • 0 3

        • Nie ma takiej możliwości, aby urządzenie miało skalibrowany przyrząd optyczny na 100m, a policjant raz będzie mierzył gościa 50m dalej, a raz 300m dalej.

          "przecież przyrządy celownicze to nie to samo co lufa z której wychodzi pocisk"

          Dokładnie tak jest. Celownik jest zrobiony na określoną odległość, i to określoną w przybliżeniu. Jeśli chcesz strzelić dalej niż normalnie, to musisz brać to pod uwagę, że celownik rozjedzie Ci się z pociskiem. To są podstawy strzelectwa.

          • 2 0

  • (1)

    Wszystko fajnie i pięknie, ale w Trójmieście używa się urządzeń o nazwie Trucam, a nie Truspeed. Ta sama firma produkuje tylko, że Trucam posiada inne parametry. Czyżby pseudo-redaktorzy z trójmiasto.pl specjalnie wprowadzali w błąd opinie publiczna??

    • 9 6

    • No i?

      • 3 1

  • A wiecie, że trzeba jeździć przepisowo? (2)

    • 15 6

    • Nie?

      • 3 0

    • Jechałem poprawnie a mimo to musiałem odwołać się do sądu. Wygrałem.

      • 3 4

  • Wystarczy być normalnym (1)

    a nie jakimś "de billem ", "maliniakiem " czy innym "maciarenką" , i jeżdzić normalnie . Nikt nikomu wtedy nie zrobi krzywdy . Ćwoki okupujący "Trójmiasto" którzy zanieczyszczają POwietrze swoimi bżdzinami POwinni mieć odebrane prawo jazdy dożywotnio.

    • 7 13

    • I w dodatku jestem zwykłym idiotą który kocha Prezesa Wszystkich Prezesów

      • 4 2

  • (6)

    "Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd."
    Szczerze powiem, że większych bredni nie słyszałem w życiu. To może w tych radarach nie jest zamontowany laser, tylko jakas dioda świecąca? Lasery sa wykorzystywane w nauce, w wojsku, nawet w CERN. Promień lasera jest nierozszczepialny na dystansie wielu kilometrów. A tu w radarku obejmuje samochód a nawet kilka w odległości kilometra? :D

    • 18 8

    • pryzmat

      Sędzia studiował prawo, a nie (brrr) fizykę.

      • 3 4

    • Ameba

      • 3 0

    • Kup sobie taki tani laser w breloczku i zobacz że się rozszczepia. Powiesz, przecież to zabawka za kilka zł. No to teraz powiedz mi ile kosztuje ten radar-zabawka, a ile sprzęt wojskowy czy ten w CERNie? No właśnie...

      • 6 2

    • Wiesz (2)

      Sam brednie wypisujesz. Oczywiście, że wiązka lasera się rozszerza w miarę wzrostu odległości.

      • 2 2

      • Na ilu kilometrach?

        • 0 0

      • i co półgłowku, zanegowac potrafisz, ale odpowiedzieć czy udowodnić swoje bzdury to już nie?

        • 0 0

  • Przede wszystkim !

    Policja nie jest wiarygodna ! Co dopiero nowe radary >

    • 12 2

  • Rapid-1A

    Mi tam ręczny miernik prędkości Rapid-1A zawsze zmierzył dokładnie i ja tam nie kwestionowałem. Jechałem 85 km/h i na wyświetlaczu było tyle samo... Nie raz zdziwiony byłem, że aż tak to urządzenie jest dokładnie. A teraz jakieś hiper wynalazki i są błędy ???

    • 9 0

  • Wychodzi,że nie ma bata na pirata? (3)

    Czy ktoś dostał mandat za przekroczenie prędkości o 9, czy 12 km/h więcej w terenie zabudowanym? Najczęściej kwestionują wynik pomiaru ci którzy "grzeją" o 20, 30 km/h i jak nie więcej i to po raz kolejny zatrzymani w ciągu miesiąca lub nawet częściej.....

    • 6 4

    • (1)

      Jadę 50 i wszyscy mnie wyprzedzają w mieście........

      • 3 1

      • Bo jedziesz jak palant

        • 1 1

    • ja dostalem, 50pln mandatu bylo

      • 1 0

  • Wyprzedzanie...

    Jeżdże 60 w mieście i ciężarówki mnie wyprzedzają. Słaby ze mnie kierowca czy co ?

    • 9 1

  • to nie problem sprzętu ale jego wykorzystania (1)

    powiecie , że bez asystenta parkowania nie można zaparkować? Błąd. Po prostu każdy imbecille jest w stanie to zrobić. To samo dotyczy mierników prędkości, niestety, żeby korzystać z w sposób prawidłowy z wadliwego z definicji sprzętu trzeba mieć większe wykształcenie niż policjant.

    • 3 3

    • dla ewentualnych kontestatorów

      fuj, tyle dziwnych słówek. Jak wyznaczyć wysokość obiektu do którego nie możemy się zbliżyć?
      Namierzamy dalmierzem podstawę , potem szczyt i albo wciskamy guzik wylicz albo robimy to ręcznie. I jest to wynik wiarygodny z dokładnością do pomiarów podstawowych.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane