• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Michał Jelionek
11 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.

  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.

Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Opinie (174) 7 zablokowanych

  • (1)

    Nie popełniłem wykroczenia, policjant bardzo chciał mnie ukarać za wyimaginowane przez niego wykroczenie. odmówiłem przyjęcia mandatu, policjant zaczął mi grozić. Sąd (najbardziej skorumpowany w Polsce) przyznał wiarę policjantowi.
    W nagrodę pocieszenia TEN SAM policjant kolejny raz chciał mnie ukarać mandatem za "wykroczenie", które istniało tylko w jego głowie, zadając pytanie:
    " przyjmujesz, czy znowu mam cię pogrążyć w sądzie, przecież ja jestem policjantem tylko mi sąd wierzy"
    Przyjąłem, próby zainteresowania WWP skończyły się fiaskiem, z komentarzem:
    "policjant zawsze mówi prawdę, a obwiniony (czuję się jak obywatel innej kategorii, tylko dlatego, że nie jestem policjantem) zawsze kłamie.
    Dowód w postaci nagrania z rejestratora nie był według policjantów z wydziału wewnętrznego policji dowodem.
    Zastanawiające, jak ten fakt się ma do "rozpatrywania" przez policę wydziału ruchu drogowego do "wykroczeń" nagranych prywatnymi wideo rejestratorami przez innych uczestników ruchu drogowego.

    • 8 6

    • czasami trzeba się

      ostro postawić, niektóre dokumenty mogą a pomóc. Sam mam OT2 podpisane przez komendanta wojewódzkiego, niby nic ale przed sądem to jeden pies przeciw drugiemu.

      • 1 0

  • ciekawym jest jedna sprawa

    aby urządzenie dostało decyzję dopuszczenia typu, a w następstwie legalizację musi spełniać parametr błędu pomiaru +-1 km/h dla urządzeń laserowych bez zależności w jakim przedziale porusza się pojazd (tak było w przypadku radarów +-3 km/h do 100 km/h i +- 3% powyżej 100 km/h) to jest jasny i jeden z podstawowych parametrów, kolejnymi się wielkości wyświetlania informacji, rozmiar wiązki określonej w mrad itd. Także pytanie jest podstawowe, kto dał legalizację na te urządzenia ? Skoro nie spełniają podstawowego parametru, w ogóle nie powinny być dopuszczone do używania. Ciekawe, kto ładnie wziął w łapkę, bo przy obecnych "skrupulatnych" urzędnikach, bardzo wątpliwym jest, aby ktoś zwyczajnie tego nie zauważył. Jest jeszcze jedna rzecz. legalizacje przeprowadzają Obwodowe Urzędy Miar znajdujące się w kilku miastach w Polsce, a nie Główny Urząd Miar w Warszawie, oni jedynie wystawiają Decyzję Dopuszczenia Typu. Coś tu bardzo mocno śmierdzi. Dla prokuratury jest to wręcz wykładanka.

    • 9 1

  • Jak widać...

    Instytucja zbója przydrożnego przez wieki bardzo ewoluowała. Ale wciąż ma się dobrze :)

    • 3 4

  • (1)

    1) laser ma to do siebie, że dobrze skalibrowany nie poszerza wiązki... wiązka może mieć 2 mm centymetr od źródła i 2 mm 100 km dalej
    2) totalna bzdura - lakier co najwyżej może powodować dyscypacje wiązki lasera ale w żadnym wypadku nie nastąpi błąd dopplera czyli przekłamany odczyt.
    3) przepis to przepis - tutaj dyskutować nie będę.
    4) prędkościomierz pojazdu może się mylić nawet o 10 kmh... skąd zatem problem z tym że może wystąpić błąd 2 kmh w "radarze" policji? Nadal Policja ma dużo lepszy odczyt niż sam kierowca.

    Najwyraźniej sędzia ma więcej za uszami niż kierowca który słusznie miał dostać mandat.
    Napiszcie tutaj imię i nazwisko sędziego - każdy powinien wiedzieć kto jest krętaczem i działa przeciwko polskim obywatelom.

    • 6 14

    • to był sędzia kalosz

      hehe

      • 0 0

  • to jest Polska. nie długo wojna z żydami i usa będzie więc niech homoseksualiści się szykują. Tu nie ma nic

    logicznego. daję 5 lat i w kamasze

    • 2 0

  • Jeżdżę bezpiecznie. (1)

    Ciekawe czy w Niemczech, Norwegii itp też tak polemizują na temat radarów, wideorejestratorów. Otóż nie. Tam społeczeństwo chce czuć się bezpiecznie i dało by przyzwolenie na gości na drzewie rozróżniających prędkość po warkocie silnika.

    • 3 4

    • Oczywiście że kwestionują. Właśnie pierwsze wzmianki o wadliwości tych mierników laserowych LTI przyszły z UK.

      • 1 0

  • na YT jest film Emil lowca fotoradaru oraz MotoDoradca gdzie testuja radar laserowy

    Budynek potrafi przemieszczac sie z predkoscia kilkudziesieciu kmh !

    • 3 1

  • (2)

    To jest skandaliczne, że sprzęt nie spełnia wymogów technicznych. Prawo niestety nie działa w symetrii - zwykły Kowalski byłby zmieciony z powierzchni Ziemi, gdyby sytuacja tego typu się przytrafiła.
    Jest i druga strona medalu. Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach? Wszyscy przecież wiemy, że przyczyną większości tragedii jest niedostosowanie prędkości, wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych, alkohol oraz stan infrastruktury drogowej i pojazdów.

    • 2 5

    • (1)

      Taa... przyczyną większości tragedii alkohol. Całe 2% ofiar...

      • 0 0

      • Zatem 'na zdrowie' ;-)

        • 0 0

  • Banda oszustów z milicji! (1)

    Trochę ponad rok temu stali jak zwykle "schowani" przy Faktem Business ja wyjechałem z uliczki na wysokości serwisu opon . Zatrzymali mnie i pokazują że jechałem 86 KM/h !

    Powiedzialem im że ich pogięło dopiero ruszyłem i to nie moje ! Niestety skończył mi się przegląd co przeoczyłem !
    Bezczelny milicjant powiedział z uśmiechem na twarzy że albo przyjmuję mandat albo wzywa lawete !!

    Dzisiaj wziął bym lawte bo ta menda dała mi 10 pkt i kosztowało mnie to polskie prawko ! Na szczęście mam jeszcze inne ...

    • 3 2

    • Ale z tym innym prawkem też nie możesz jeździć po Polsce, bo mają cię w systemie.

      • 0 1

  • Generalnie policja jest niewiarygodna.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane