- 1 Pod prąd uciekał przed policją (114 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (302 opinie)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (113 opinii)
- 4 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
- 5 Paraliż drogowy na północy Gdyni (196 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (317 opinii)
Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?
Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.
Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.
Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.
Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych
Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.
Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.
- Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
- Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
- Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
- Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.
Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.
Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.
Opinie (174) 7 zablokowanych
-
2018-02-11 21:24
(1)
Nie popełniłem wykroczenia, policjant bardzo chciał mnie ukarać za wyimaginowane przez niego wykroczenie. odmówiłem przyjęcia mandatu, policjant zaczął mi grozić. Sąd (najbardziej skorumpowany w Polsce) przyznał wiarę policjantowi.
W nagrodę pocieszenia TEN SAM policjant kolejny raz chciał mnie ukarać mandatem za "wykroczenie", które istniało tylko w jego głowie, zadając pytanie:
" przyjmujesz, czy znowu mam cię pogrążyć w sądzie, przecież ja jestem policjantem tylko mi sąd wierzy"
Przyjąłem, próby zainteresowania WWP skończyły się fiaskiem, z komentarzem:
"policjant zawsze mówi prawdę, a obwiniony (czuję się jak obywatel innej kategorii, tylko dlatego, że nie jestem policjantem) zawsze kłamie.
Dowód w postaci nagrania z rejestratora nie był według policjantów z wydziału wewnętrznego policji dowodem.
Zastanawiające, jak ten fakt się ma do "rozpatrywania" przez policę wydziału ruchu drogowego do "wykroczeń" nagranych prywatnymi wideo rejestratorami przez innych uczestników ruchu drogowego.- 8 6
-
2018-02-11 21:31
czasami trzeba się
ostro postawić, niektóre dokumenty mogą a pomóc. Sam mam OT2 podpisane przez komendanta wojewódzkiego, niby nic ale przed sądem to jeden pies przeciw drugiemu.
- 1 0
-
2018-02-11 21:42
ciekawym jest jedna sprawa
aby urządzenie dostało decyzję dopuszczenia typu, a w następstwie legalizację musi spełniać parametr błędu pomiaru +-1 km/h dla urządzeń laserowych bez zależności w jakim przedziale porusza się pojazd (tak było w przypadku radarów +-3 km/h do 100 km/h i +- 3% powyżej 100 km/h) to jest jasny i jeden z podstawowych parametrów, kolejnymi się wielkości wyświetlania informacji, rozmiar wiązki określonej w mrad itd. Także pytanie jest podstawowe, kto dał legalizację na te urządzenia ? Skoro nie spełniają podstawowego parametru, w ogóle nie powinny być dopuszczone do używania. Ciekawe, kto ładnie wziął w łapkę, bo przy obecnych "skrupulatnych" urzędnikach, bardzo wątpliwym jest, aby ktoś zwyczajnie tego nie zauważył. Jest jeszcze jedna rzecz. legalizacje przeprowadzają Obwodowe Urzędy Miar znajdujące się w kilku miastach w Polsce, a nie Główny Urząd Miar w Warszawie, oni jedynie wystawiają Decyzję Dopuszczenia Typu. Coś tu bardzo mocno śmierdzi. Dla prokuratury jest to wręcz wykładanka.
- 9 1
-
2018-02-11 21:51
Jak widać...
Instytucja zbója przydrożnego przez wieki bardzo ewoluowała. Ale wciąż ma się dobrze :)
- 3 4
-
2018-02-11 21:54
(1)
1) laser ma to do siebie, że dobrze skalibrowany nie poszerza wiązki... wiązka może mieć 2 mm centymetr od źródła i 2 mm 100 km dalej
2) totalna bzdura - lakier co najwyżej może powodować dyscypacje wiązki lasera ale w żadnym wypadku nie nastąpi błąd dopplera czyli przekłamany odczyt.
3) przepis to przepis - tutaj dyskutować nie będę.
4) prędkościomierz pojazdu może się mylić nawet o 10 kmh... skąd zatem problem z tym że może wystąpić błąd 2 kmh w "radarze" policji? Nadal Policja ma dużo lepszy odczyt niż sam kierowca.
Najwyraźniej sędzia ma więcej za uszami niż kierowca który słusznie miał dostać mandat.
Napiszcie tutaj imię i nazwisko sędziego - każdy powinien wiedzieć kto jest krętaczem i działa przeciwko polskim obywatelom.- 6 14
-
2018-02-11 22:08
to był sędzia kalosz
hehe
- 0 0
-
2018-02-11 23:02
to jest Polska. nie długo wojna z żydami i usa będzie więc niech homoseksualiści się szykują. Tu nie ma nic
logicznego. daję 5 lat i w kamasze
- 2 0
-
2018-02-11 23:02
Jeżdżę bezpiecznie. (1)
Ciekawe czy w Niemczech, Norwegii itp też tak polemizują na temat radarów, wideorejestratorów. Otóż nie. Tam społeczeństwo chce czuć się bezpiecznie i dało by przyzwolenie na gości na drzewie rozróżniających prędkość po warkocie silnika.
- 3 4
-
2018-02-12 01:27
Oczywiście że kwestionują. Właśnie pierwsze wzmianki o wadliwości tych mierników laserowych LTI przyszły z UK.
- 1 0
-
2018-02-11 23:11
na YT jest film Emil lowca fotoradaru oraz MotoDoradca gdzie testuja radar laserowy
Budynek potrafi przemieszczac sie z predkoscia kilkudziesieciu kmh !
- 3 1
-
2018-02-11 23:18
(2)
To jest skandaliczne, że sprzęt nie spełnia wymogów technicznych. Prawo niestety nie działa w symetrii - zwykły Kowalski byłby zmieciony z powierzchni Ziemi, gdyby sytuacja tego typu się przytrafiła.
Jest i druga strona medalu. Jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach? Wszyscy przecież wiemy, że przyczyną większości tragedii jest niedostosowanie prędkości, wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych, alkohol oraz stan infrastruktury drogowej i pojazdów.- 2 5
-
2018-02-12 01:29
(1)
Taa... przyczyną większości tragedii alkohol. Całe 2% ofiar...
- 0 0
-
2018-02-12 10:54
Zatem 'na zdrowie' ;-)
- 0 0
-
2018-02-12 06:44
Banda oszustów z milicji! (1)
Trochę ponad rok temu stali jak zwykle "schowani" przy Faktem Business ja wyjechałem z uliczki na wysokości serwisu opon . Zatrzymali mnie i pokazują że jechałem 86 KM/h !
Powiedzialem im że ich pogięło dopiero ruszyłem i to nie moje ! Niestety skończył mi się przegląd co przeoczyłem !
Bezczelny milicjant powiedział z uśmiechem na twarzy że albo przyjmuję mandat albo wzywa lawete !!
Dzisiaj wziął bym lawte bo ta menda dała mi 10 pkt i kosztowało mnie to polskie prawko ! Na szczęście mam jeszcze inne ...- 3 2
-
2018-02-12 12:10
Ale z tym innym prawkem też nie możesz jeździć po Polsce, bo mają cię w systemie.
- 0 1
-
2018-02-12 06:50
Generalnie policja jest niewiarygodna.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.