• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Gdynia to chyba ostatnie miasto bez deptaka i ostatnie miasto tak zawalone samochodami w centrum. Z chodnikow porobione sa parkingi, pieszy to podczlowiek

    • 6 4

  • Obawiam się, że jak to gdyńscy urzędnicy, zrobią coś z typowym dla siebie "rozmachem" (2)

    to znaczy tak "rozsądnie" i "oszczędnie" i "racjonalnie" i asekuracyjnie, że dla NIKOGO to nie będzie atrakcją. Wyjdzie kolejne "ni pies, ni wydra" - marne zarówno dla zwolenników deptaku z prawdziwego zdarzenia, jak i kierowców. Jak już coś robić, to robić. Najbardziej nie podobają mi się jakieś pomysły z "uspokajaniem ruchu". Tak samo mnie przyciąga ta wizja, jak najkrótsza kolejka górska świata na Kamienną Górę itd, itp. Zrobiliby linową z Kamiennej Góry na koniec Skweru Kościuszki to by zrobiło różnicę, a do takiej atrakcji przez cały sezon stałyby kolejki chętnych. I mega wieżę widokową w miejsce krzyża...

    • 11 2

    • Babel

      To proponuję zacznij już budować wierzę Babel w miejsce krzyża, wierzę własnego ego. Wszyscy się zjednoczymy wokół tych szczytnych idei świętujących pustkę.

      • 0 0

    • wieża zamiast krzyża - ekstra pomysł! Polać mu!

      • 0 3

  • To duży błąd!

    Ja bym całe centrum zamknął dla ruchu pieszego i rowerowego. Jak kogoś nie stać na samochód to niech jeździ taksówką! I niech budują wszędzie tak potrzebne darmowe parkingi!

    • 2 2

  • Kolejny wymysł-wizjawłodarzy realizowany psełdo ankietami (2)

    tak zróbcie całą Gdynię deptakiem, zobaczymy czy sklepy się utrzymają. Weście się do roboty i zajmijcie ważnymi sprawami. Choćby remont nawierzchni na 10-lutego by się przydał.

    • 21 7

    • Modernizacja Starowiejskiej

      Najbardziej by się przydała modernizacja Starowiejskiej, jak już spłacimy długi za lotnisko.

      • 2 0

    • akurat ten wymysł najgłośniej promuje opozycja

      • 3 0

  • Powoli i z rozmysłem (3)

    Zamknięcie Świętojańskiej sparaliżuje centrum miasta, ale zamykanie okazjonalnie w weekendy może ożywić ulicę. W Gdyni na siłę próbuje się zrobić deptak z jakiejś ulicy. Zamknijmy na próbę część Starowiejskiej od Władysława IV do Abrahama i zróbmy na ulicy np. jarmark przedświąteczny.

    • 21 7

    • Jarmarki na Starowiejskiej

      Jarmarki okazjonalne na Starowiejskej - przed świętami, w weekendy, itp - to genialny pomysł.

      • 4 0

    • długie siedzenie za kierownicą w korkach i przed kompem (1)

      może prowadzić do chorób krążenia, wylewu i paraliżu. Praktykowanie aktywnej mobilności pół godziny dziennie poszerza wyobraźnię.

      • 3 12

      • długie siedzenie na siodełku rowerowym

        i ucisk lajkrowych gatków powoduje, że bąki nie mogąc znaleźć ujścia rozpuszczają się we krwi,a z tego rodzą się pos.ane myśli...

        • 11 6

  • Wybraliscie po raz 5 tych samych pajacow do UM Gdynia to macie dyskusje co zrobic (2)

    żeby wam zylo się gorzej w waszym miescie. Zrobia wszystko aby sprowadzić was na ziemie i pokazac kto rzadzi i kto ma racje w tym miescie. Gratujacje dla wyborców.

    • 11 1

    • komu gorzej temu gorzej. Większości może być lepiej (1)

      jeśli na krótkie odległości ludzie znajdą wygodniejszą opcję: np. przejście pieszo, na dłuższe przejazdy powinno być wiele opcji, również rower plus kolej.

      • 0 3

      • kto to wymyslil ze Gdynianie to dzieci pedalarzy?

        to jakis obled. Was chyba cos pokopalo.

        • 5 2

  • yuijiu8 (3)

    Boi grube d*py muszą się wozić furami bo by nózki bolały hahah

    • 7 11

    • mały móżdżku, pomyśl o przedsiebiorcach (2)

      • 5 5

      • (1)

        Mały móżdżek myśli, że zaopatrzenie do sklepu przyjedzie rowerem.

        • 7 4

        • mały móżdżek nie może sobie wyobrazić tego, że na deptaku dostawy mogą być możliwe

          w określonych godzinach dnia.

          • 2 4

  • to tragiczne, ze juz 53% musi jezdzic samochodami (4)

    dazymi w kierunku standardow poludniowej ameryki, czy zachodniej Europy? Nie po to ludzie buduja sie w zwartym miescie, zeby musiec jezdzic wszedzie samochodem. Musza do wladzy dojsc ludzie z innego mentalnego pokolenia, gdzie samochod nie jest wyznacznikiem statusu spolecznego, tylko drugorzednym srodkiem transportu, wszystko powinno byc projektowane pod pieszego nastepnie komunikacje miejska, dopiero potem samochody prywatne

    • 9 14

    • (1)

      Zachod juz dawno od tego odszedl. Polacy sa na poziomie trzeciego swiata.

      • 2 3

      • zalezy jaki Zachód. Zależy jacy Polacy. Nie uogólniaj - to dołuje poziom dyskusji

        i tak już często wystarczająco niski

        • 2 1

    • (1)

      Z jakiej racji? Auto jest najwygodniejsze i tak powinno zostac

      • 5 4

      • wygoda w korku na trzypasmowej autostradzie w mieście?

        nie dziękuję. Znam wygodniejsze sposoby podróżowania.

        • 2 4

  • Projekt (1)

    Zglaszam projekt. Obwodnica dla ludzi. Najdłuższy deptak w Europie :D

    • 7 0

    • to już przećwiczono na autostradzie w okolicach Dortmundu

      uczta na stole długim na 40 kilometrów. NIech ci się nie wydaje, że przeginaniem coś osiągniesz.

      • 1 2

  • Swietny pomysl. (2)

    Większość punktów na Świętojańskiej przyjmuje zaopatrzenie od frontu i nie ma możliwości podjazdu od tyłu. Dlatego stworzenie deptaka spowoduje brak towaru, czyli punkt padnie. Kolejny plan jak doprowadzić upadku przedsiębiorców. Brawo

    • 5 4

    • nawet na deptaku można stworzyć godziny dostaw do sklepów

      wybierz się do Krakowa - sklepy przy rynku i Floriańskiej czy Grodzkiej są normalnie zaopatrywane, ale nie o dowolnej porze dnia.

      • 0 1

    • dostawy nocą!

      Tak to robią na świecie w centrach miast.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane