• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Jako również pieszy (1)

    nie widzę zbyt wielu utrudnień w Trójmieście. Dopiero jest nawet ułatwień takich jak tunele czy inne formy bezkolizyjnych przejść.

    • 6 1

    • jako kierowca widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów jeżdzących po mieście

      w godzinach szczytu. Jako pieszy widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów parkujących na chodnikach oraz pasów do skrętu w lewo i prawo wydłużających czas przechodzenia po obcym terenie. Jako urząd skarbowy widzę podatników uciekających z miasta zapchanego samochodami na przedmieścia. Jako esteta widzę zapaskudzone ekrany dźwiękochłonne oddzielające widok z SKM na miasto.

      • 0 4

  • Debaty, ankiety, dyskusje... (3)

    na których roi się od aktywistów w obcisłych gatkach walczących o lepszy eko-świat. Brakuje na nich kierowców, bo większość z nich od rana do wieczora pracuje. Kolesie w gatkach polikwidują ulice, parkingi, potworzą coś co zwą zdrową tkanką miejską i dzięki temu są mega korki na niezamkniętych ulicach, niemożność załatwienia szybko jakiejkolwiek sprawy w urzędzie/banku bo trzeba parkować kilometr od punktu docelowego ale dzięki temu można się przymusowo przespacerować po zdrowiej tkance miejskiej w imię zdrowia :)

    • 17 3

    • Chyba masz swira na punkcie obcislych gaci, co?? Glodnemu chleb na mysli.

      • 1 4

    • obsesja obcisłych gatek świadczy o jednym, konkretnym kompleksie...

      • 3 9

    • trafione w sedno

      • 7 1

  • piesi to swiete krowy!! (4)

    dlatego tyle jest wypadkow.idzie takie babsko i niepopatrzy w lewo czy w prawo.wchodzi na jezdnie 5 metrow od samochodu!! a ja mam moze 1400kg auto zatrzymac w metr!!nawet przy predkosci 40km\h!!!i jeszcze dumnie na ciebie popatrzy bo zahamowales z piskiem opon i powie WARIAT!! PIESI NA JEZDNI NIE OZNACZA PIERWSI NA JEZDNI!!! kiedy wreszcie prawo sie zmieni???jakby wiedzieli ze to samochod ma pierszenstwo to nie wchodziliby na pasy jak swiete krowy i nie byloby tyle wypadkow a tak??przeciez to kierowca zawsze winny...nawet jak taka krowa wtargnie Ci na jezdnie w sekunde przed maske samochodu.to jest logiczne????

    • 10 8

    • (3)

      Jestem tego samego zdania. Auto zawsze powinno mieć pierwszeństwo, tak by było zwyczajnie bezpieczniej

      • 1 5

      • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości (2)

        • 2 1

        • (1)

          Człowiekowi pod każdym względem jest łatwiej się zatrzymacz i poczekać niż dwu tonowej furze zaladowanej ludźmi.

          • 1 2

          • A po co sobie taki zlom kupowales i teraz siejesz zagrozenie? W miescie rzadza piesi!! I tak jezdzij, zeby nikogo nie zamordowac. Ja tez jestem kierowca i w miescie zawsze ustepuje pieszemu i jade na tyle wolno, ze jeszcze nie zdarzylo mi sie miec problem z hamowaniem. Pocwicz wciskanie hamulca.

            • 3 1

  • precz z adamowiczem z Gdańska (1)

    Andrzej Jaworski Prezydentem Gdańska !

    • 3 7

    • niestety po wypowiedziach Kaczyńskiego to Jaworski przepadł

      • 2 0

  • Chodniki są po to by samochodziarze mieli gdzie parkować. Pieszy ma latać albo siedzieć w domu.

    Niech tylko jakiś zarysuje lakier próbując przecisnąć się chodnikiem obok auta z dzieckiem w wózku. Marny jego los!

    • 5 3

  • WTF???

    Wciąż nie rozumiem czemu wraca temat zamykania ulic w Śródmieściu?:O Rozumiem latem przy rożnych imprezach weekendowych itd. Ale na co dzień? Zero jakiegokolwiek sensu! Mało to miejsc jest do spacerowania? Skwer, bulwar, Kamienna Góra! Ludzie nie szalejcie...

    • 7 2

  • "dr inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania. "

    i to jest kluczowa wypowiedz, a nie tam robic deptaki czy nie robic..
    strefa juz jest , teraz jeszcze cala gdynie zamiencie w deptak, a za posiadanie samochodu wrzuccie 50% podatek- taki prezent od wladz

    • 3 1

  • Nie zapominajcie że Pan Dr Jamroz ma habilitację !!!

    Powinno być dr hab. inż. Kazimierz Jamroz.
    Weź zapomnij studencie drogi i nieopatrznie nie napisz takiego tytułu naukowego przed nazwiskiem Wykładowcy to masz w banku ocenę niżej ;-P
    Pozdrawiam Pana Jamroza

    • 2 1

  • Pomiary

    znowu zarobi Jamroz ,a my razem z nim :)

    • 1 3

  • (2)

    Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr Kuropatwiński
    Skąd ci naukowcy biorą swoje teorie-wciskanie kitu zwykłym ludziom bez żadnych merytorycznych wyników badań.Nikt nie przeprowadził globalnych analiz takich decyzji w Europie a większość miast wycofywała się bardzo szybko z takich decyzji.Deptaki w takim układzie są jedynie takimi istniejącymi od dawna i tam też były problemy z odnowieniem infrastruktury handlowej włącznie do jej całkowitej przebudowy.Likwidowano wszystkie sklepy punkty usługowe(banki) na rzecz knajp.

    • 11 3

    • pasaż w Rivierze na jednej kondygnacji ma długość połowy Świętojańskiej (1)

      a jest jeszcze pietro! I jakoś ludzie piechotą tam dają radę. Zatem jest to kwestia oferty - jeśli jest atrakcyjna, to ludzie chętnie będą przychodzić na Świętojańska czy Starowiejską. A trajtek załatwi sprawę dojazdu.

      • 3 2

      • a w Rivierze krasnoludki widziałeś co ty realne życie miasta porównujesz do galerii handlowej

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane