- 1 Drogie auta będą jeszcze droższe (83 opinie)
- 2 Miała 1,8 promila i uderzyła w kilka aut (16 opinii)
- 3 Wandale niszczą "auta na minuty" (100 opinii)
- 4 Nie było ofert na przebudowę Świętojańskiej (237 opinii)
- 5 Nietypowy remont ulicy. Prace w nocy i weekendy (71 opinii)
- 6 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (218 opinii)
Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?
Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.
W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.
- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.
Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.
- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.
Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.
- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.
Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.
- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.
- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr Kuropatwiński z Uniwersytetu Gdańskiego.
Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.
- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.
Opinie (280) 9 zablokowanych
-
2014-11-25 11:07
Jako również pieszy (1)
nie widzę zbyt wielu utrudnień w Trójmieście. Dopiero jest nawet ułatwień takich jak tunele czy inne formy bezkolizyjnych przejść.
- 6 1
-
2014-11-25 16:58
jako kierowca widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów jeżdzących po mieście
w godzinach szczytu. Jako pieszy widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów parkujących na chodnikach oraz pasów do skrętu w lewo i prawo wydłużających czas przechodzenia po obcym terenie. Jako urząd skarbowy widzę podatników uciekających z miasta zapchanego samochodami na przedmieścia. Jako esteta widzę zapaskudzone ekrany dźwiękochłonne oddzielające widok z SKM na miasto.
- 0 4
-
2014-11-25 11:01
Debaty, ankiety, dyskusje... (3)
na których roi się od aktywistów w obcisłych gatkach walczących o lepszy eko-świat. Brakuje na nich kierowców, bo większość z nich od rana do wieczora pracuje. Kolesie w gatkach polikwidują ulice, parkingi, potworzą coś co zwą zdrową tkanką miejską i dzięki temu są mega korki na niezamkniętych ulicach, niemożność załatwienia szybko jakiejkolwiek sprawy w urzędzie/banku bo trzeba parkować kilometr od punktu docelowego ale dzięki temu można się przymusowo przespacerować po zdrowiej tkance miejskiej w imię zdrowia :)
- 17 3
-
2014-11-25 16:24
Chyba masz swira na punkcie obcislych gaci, co?? Glodnemu chleb na mysli.
- 1 4
-
2014-11-25 11:35
obsesja obcisłych gatek świadczy o jednym, konkretnym kompleksie...
- 3 9
-
2014-11-25 11:05
trafione w sedno
- 7 1
-
2014-11-25 12:27
piesi to swiete krowy!! (4)
dlatego tyle jest wypadkow.idzie takie babsko i niepopatrzy w lewo czy w prawo.wchodzi na jezdnie 5 metrow od samochodu!! a ja mam moze 1400kg auto zatrzymac w metr!!nawet przy predkosci 40km\h!!!i jeszcze dumnie na ciebie popatrzy bo zahamowales z piskiem opon i powie WARIAT!! PIESI NA JEZDNI NIE OZNACZA PIERWSI NA JEZDNI!!! kiedy wreszcie prawo sie zmieni???jakby wiedzieli ze to samochod ma pierszenstwo to nie wchodziliby na pasy jak swiete krowy i nie byloby tyle wypadkow a tak??przeciez to kierowca zawsze winny...nawet jak taka krowa wtargnie Ci na jezdnie w sekunde przed maske samochodu.to jest logiczne????
- 10 8
-
2014-11-25 12:55
(3)
Jestem tego samego zdania. Auto zawsze powinno mieć pierwszeństwo, tak by było zwyczajnie bezpieczniej
- 1 5
-
2014-11-25 13:05
dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości (2)
- 2 1
-
2014-11-25 14:11
(1)
Człowiekowi pod każdym względem jest łatwiej się zatrzymacz i poczekać niż dwu tonowej furze zaladowanej ludźmi.
- 1 2
-
2014-11-25 16:22
A po co sobie taki zlom kupowales i teraz siejesz zagrozenie? W miescie rzadza piesi!! I tak jezdzij, zeby nikogo nie zamordowac. Ja tez jestem kierowca i w miescie zawsze ustepuje pieszemu i jade na tyle wolno, ze jeszcze nie zdarzylo mi sie miec problem z hamowaniem. Pocwicz wciskanie hamulca.
- 3 1
-
2014-11-25 13:12
precz z adamowiczem z Gdańska (1)
Andrzej Jaworski Prezydentem Gdańska !
- 3 7
-
2014-11-25 15:16
niestety po wypowiedziach Kaczyńskiego to Jaworski przepadł
- 2 0
-
2014-11-25 15:13
Chodniki są po to by samochodziarze mieli gdzie parkować. Pieszy ma latać albo siedzieć w domu.
Niech tylko jakiś zarysuje lakier próbując przecisnąć się chodnikiem obok auta z dzieckiem w wózku. Marny jego los!
- 5 3
-
2014-11-25 15:09
WTF???
Wciąż nie rozumiem czemu wraca temat zamykania ulic w Śródmieściu?:O Rozumiem latem przy rożnych imprezach weekendowych itd. Ale na co dzień? Zero jakiegokolwiek sensu! Mało to miejsc jest do spacerowania? Skwer, bulwar, Kamienna Góra! Ludzie nie szalejcie...
- 7 2
-
2014-11-25 15:04
"dr inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania. "
i to jest kluczowa wypowiedz, a nie tam robic deptaki czy nie robic..
strefa juz jest , teraz jeszcze cala gdynie zamiencie w deptak, a za posiadanie samochodu wrzuccie 50% podatek- taki prezent od wladz- 3 1
-
2014-11-25 14:20
Nie zapominajcie że Pan Dr Jamroz ma habilitację !!!
Powinno być dr hab. inż. Kazimierz Jamroz.
Weź zapomnij studencie drogi i nieopatrznie nie napisz takiego tytułu naukowego przed nazwiskiem Wykładowcy to masz w banku ocenę niżej ;-P
Pozdrawiam Pana Jamroza- 2 1
-
2014-11-25 13:50
Pomiary
znowu zarobi Jamroz ,a my razem z nim :)
- 1 3
-
2014-11-25 11:11
(2)
Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr Kuropatwiński
Skąd ci naukowcy biorą swoje teorie-wciskanie kitu zwykłym ludziom bez żadnych merytorycznych wyników badań.Nikt nie przeprowadził globalnych analiz takich decyzji w Europie a większość miast wycofywała się bardzo szybko z takich decyzji.Deptaki w takim układzie są jedynie takimi istniejącymi od dawna i tam też były problemy z odnowieniem infrastruktury handlowej włącznie do jej całkowitej przebudowy.Likwidowano wszystkie sklepy punkty usługowe(banki) na rzecz knajp.- 11 3
-
2014-11-25 13:20
pasaż w Rivierze na jednej kondygnacji ma długość połowy Świętojańskiej (1)
a jest jeszcze pietro! I jakoś ludzie piechotą tam dają radę. Zatem jest to kwestia oferty - jeśli jest atrakcyjna, to ludzie chętnie będą przychodzić na Świętojańska czy Starowiejską. A trajtek załatwi sprawę dojazdu.
- 3 2
-
2014-11-25 13:48
a w Rivierze krasnoludki widziałeś co ty realne życie miasta porównujesz do galerii handlowej
- 2 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.