• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Żeby coś zamknąć, to trzeba gdzieś bardziej otworzyć. Nie da się. (4)

    Świętojańska straciła na poszerzeniu chodników. Co prawda chodzi się o niebo wygodniej, ale zmniejszenie liczby miejsc postojowych o ok. 80-90% spowodowało tylko tyle, że "nikomu" nie chce się na Świętojańską zaglądać, a jeśli nawet już tam ktoś trafi, to zaparkuje w bocznych ulicach, które do tej pory (2003) były bardziej wolne od pojazdów. Jeśli myślimy o zamykaniu ulic, to należałoby w pierwszej kolejności wybudować sieć płatnych parkingów wielopoziomowych, pozakazywać w wielu miejscach parkowania, wprowadzić w Śródmieściu strefę 40 (nie 30) i... nie organizować sylwestra z polsatem, bo to wyrzucona kasa w błoto :)

    • 14 7

    • Swiętojańska straciła, bo zbudowano centrum Riviera (3)

      a samej ulicy nie przekształcono w deptak w czasie jej przebudowy kilka lat temu.

      • 2 5

      • Riviera tylko dobiła to co było martwe. (2)

        • 5 2

        • to co jest niemrawe, można ożywić. (1)

          Jest wiele przykładów z całego świata potwierdzających tę prostą tezę.

          • 0 0

          • Proszę o pierwsze dwa z brzegu.

            Najlepiej poparte zdjęciami, albo linkami do nich. Infobox miał podobno powstać na przykładzie sukcesu innych, światowych. Jednak nie doczekałem przykładów.

            • 0 0

  • Pytać trzeba wszystkich mieszkańców a nie tylko zainteresowanych (2)

    Zamkniecie dla samochodów głównych ciągów komunikacyjnych od dworca to absurd Starowiejska i 10Lutego powinny pozostać w obecnej formie. Tak samo Abrahama, zanim zacznie się zamykanie trzeba zbudować parkingi dla aut, bo już teraz znalezienie miejsca w centrum w ciągu dnia mimo, że płatne, graniczy z cudem.

    • 10 6

    • budowa piętrowych parkingów w centrum miasta

      zwiększa korki na dojazdach do niego

      • 4 5

    • napisz jeszcze, że absurdem było zamknięcie dla ruchu Monciaka w Sopocie

      i Długiej w Gdańsku. Dla mnie absurdem było nie przekształcenie ulicy Wajdeloty we Wrzeszczu w deptak. Teraz jest tam konflikt na temat ulicy Kilińskiego.

      • 5 3

  • Tak ale pod warunkiem... (5)

    Świętojańska powinna być deptakiem natomiast w ślad za tym powinny iść rozwiązania "w zamian" - w zamian musiałyby zostać wyznaczone/utworzone miejsca parkingowe tuż obok.

    • 6 8

    • tak może mówić tylko osoba, która nie wyobraża sobie innego sposobu poruszania się po mieście (4)

      niż samochodem.

      • 4 5

      • Ja sobie wyobrażam ale wiem jak wyglądają niektóre ulice przerobione na deptaki - po 5-10 latach wymarły (2)

        Ten proces nie nastąpi od razu, powoli, powolutku. 10 lat. Ale wtedy będzie za późno na odkręcanie. Bardzo lubię deptaki ale jak napisałem powyżej - musi to być zrobione z głową czyli osoby obecnie DOJEŻDZAJĄCE do Świętojańskiej powinny mieć możliwość DOJECHAĆ W POBLIŻE Świętojańskiej-deptaka.

        • 3 3

        • jeśli wymarły, to być może dlatego, że miasto nie prowadziło konsekwentnej polityki

          w Kopenhadze liczba imprez na ulicach wzrastała systematycznie od ponad 40 lat i miasto nadal zajmuje czołowe miejsca w rankingach jakości życia. Jak się robi coś na pół gwizdka, bez odpowiedniego przygotowania to nikt nie jest zadowolony.

          • 0 3

        • popatrz jak wymarł Monciak w Sopocie

          to naprawdę kiedyś była ulica z ruchem samochodowym. Takich przykładów są setki, ale ty nie myślisz, tylko szukasz racjonalizacji dla swoich przekonań

          • 0 4

      • cos takiego mowi osoba ktora mogla np widziec jak wygldaja podobne rozwiazania

        poza polska...

        • 0 1

  • yuijiu8 (3)

    Boi grube d*py muszą się wozić furami bo by nózki bolały hahah

    • 7 11

    • mały móżdżku, pomyśl o przedsiebiorcach (2)

      • 5 5

      • (1)

        Mały móżdżek myśli, że zaopatrzenie do sklepu przyjedzie rowerem.

        • 7 4

        • mały móżdżek nie może sobie wyobrazić tego, że na deptaku dostawy mogą być możliwe

          w określonych godzinach dnia.

          • 2 4

  • zamknąc ulicę (1)

    Oczywiście zamknijcie ulice dla samochodów a na pewno ni pojadę tam na zakupy i wiele innych osób także a wtedy sklepikarze i restauratorzy zamykajcie swoje kramy nie będę gości z zagranicy lub innych części polski woził trolejbusem na obiad

    • 11 7

    • przyjedź do Sopotu do knajpy na Monciak swoją Hondą

      już niejeden próbował. Gratuluję wyobraźni.

      • 4 5

  • Parkingi w centrum warto budować jedynie wtedy (1)

    gdy się myśli o jednoczesnej likwidacji takiej samej liczby miejsc do parkowania na poziomie zero. Inaczej budowa parkingów wielopoziomowych zwiększy korki na dojazdach do niego.

    • 5 6

    • ?

      Jest

      • 0 1

  • Oddajcie najpierw pieszym chodniki !

    • 15 0

  • Z Drogi Gdyńskiej zróbcie deptak.

    Przecież kierowcy tam nie potrafią jeździć. A jak nie potrafią, to po co im ta droga. Idealne miejsce na deptak.

    • 6 3

  • miasto dla ruchu samochodowego! (1)

    Należy zlikwidować pieszych! Jak kogoś nie stać na fure to powinien siedzieć w domu a nie się włóczyć pod kołami.

    • 9 6

    • Wez sie rozpedz w swojej furze i walnij w slup. Bedzie spokoj.

      • 2 5

  • DEPTAKI

    PRZYDAŁBY SIĘ RÓWNIEŻ W MIEJSCE MEKSYKU

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Abartha?

 

Najczęściej czytane