• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • :) :) :) (2)

    Projekt " Deptak Estakada"

    • 23 3

    • Zapraszamy (1)

      https://www.facebook.com/pages/Projekt-Deptak-Estakada/333348030205927

      • 4 4

      • Lubię to!

        • 0 0

  • Kuropatwiński (1)

    to niezły świr. Androny jakie wypisuje to idealne zobrazowanie ekoterrorystycznej wizji rowerowej idylli

    • 12 4

    • refleksja

      Niestety, zgadzam się z tą opinią...

      • 4 1

  • Test myślenia dla Gdynian: (4)

    Czy gdyby w Sopocie na Monciaku był dozwolony ruch kołowy, to byłoby więcej czy mniej pieszych/klientów niż obecnie??
    To samo pytanie odnośnie Gdańska, ul. Długiej/Długiego Targu..?? Ludzie, myślcie trochę mniej schematycznie!

    • 10 14

    • Test myślenia dla bajkerów (1)

      Czy widzą różnicę w charakterze ulicy pomiędzy Monciakiem i Długą a Świętojańską.

      • 11 3

      • Monciak blokuje niemal caly ruch w sopocie,

        tworząc wąskie gardło na niepodległości. Niech śląska też zostanie naszą Niepodległości, a Władysława IV bedzie tylko dla komiunikacji miejskiej

        • 2 1

    • nie porównuj Monciaka i Długiej bo jak pamięcią sięgam to one większość czasu są zamknięte dla ruchu specyfiką tamtego rejonu jest siatka ulic obok tak ułożona że dojechać można do podwórek bez problemowo

      • 7 3

    • Ta, Monciak i Długa to główne arterie komunikacyjne Sopotu i Gdańska.

      • 4 2

  • komunikacja (1)

    Proszę nie zapominać o ludziach starych, dla których 500m to odcinek do pokonania jedynie trolejbusem. Ulica może być zamknięta na imprezę, wieczór, w weekend. W dniu powszednim konieczna jest komunikacja miejska. Jak dotrzeć do szpitala przez zamknięte ulice? Jak chodzący niepełnosprawni mają poruszać się bez komunikacji miejskiej?Proszę zrobić badania, czy niepełnosprawnemu z ul. Derdowskiego i planowanych nowozabudowanych terenów po Dalmorze, robi różnicę dotarcie do trolejbusu na Plac kaszubski czy na ul. Władysława IV?

    • 10 5

    • mozna zamknac duza czesc centrum dla samochodow nawet spory kwartal miasta

      jak dostawi sie parkingi, wywali tranzyt tylko na slaska, na wladyslawa IV zrobi tylko komunikacje + karetki, dostawy i postawi tanie parkingi ktorych kwitki obowiazuja w ZKM na wjazdach do tej strefy

      • 2 1

  • (7)

    Zamknąć te banki w p****, zostawić knajpy, otworzyć kluby. Turyści się zjada i będą zostawiać majątek

    • 8 5

    • knajpa nie jest atrakcja sama w sobie (4)

      nikt nie będzie przyjeżdżała specjalnie w knajpie posiedzieć, najpierw muszą być inne atrakcje żeby potem co zjeść czy wypić

      • 5 0

      • (3)

        Jasne ze tak, ale priorytetem na swietojanskiej powinno być wywalenie wszystkiego co nie służy spedzedzaniu wolnego czasu. Wywalić banki i sklepy.. Na zakupy do riviery ot co

        • 1 2

        • To przenieśli już rivierę na Świętojańską ? (2)

          • 1 2

          • Galerii handlowych nigdy za dużo (1)

            Gdynia powinna ich mieć 10, Gdańsk 15, a Sopot 15. To się nazywa rozwój.

            • 0 0

            • Sorry - Sopot 4, a nie 15

              Nie przesadzajmy

              • 1 0

    • (1)

      A na walkę z bezrobociem - budować na fabryki.

      • 1 1

      • Fabryki

        w których będziemy zarabiać 1.800 zł

        • 3 0

  • A niech zamykają Monciak im się marzy.

    Potwierają kluby puby i zakochuje się do reszty uliczki to się im zmieni zdanie.

    • 3 2

  • wprowadzić to jak najszybciej

    • 5 5

  • to tragiczne, ze juz 53% musi jezdzic samochodami (4)

    dazymi w kierunku standardow poludniowej ameryki, czy zachodniej Europy? Nie po to ludzie buduja sie w zwartym miescie, zeby musiec jezdzic wszedzie samochodem. Musza do wladzy dojsc ludzie z innego mentalnego pokolenia, gdzie samochod nie jest wyznacznikiem statusu spolecznego, tylko drugorzednym srodkiem transportu, wszystko powinno byc projektowane pod pieszego nastepnie komunikacje miejska, dopiero potem samochody prywatne

    • 9 14

    • (1)

      Z jakiej racji? Auto jest najwygodniejsze i tak powinno zostac

      • 5 4

      • wygoda w korku na trzypasmowej autostradzie w mieście?

        nie dziękuję. Znam wygodniejsze sposoby podróżowania.

        • 2 4

    • (1)

      Zachod juz dawno od tego odszedl. Polacy sa na poziomie trzeciego swiata.

      • 2 3

      • zalezy jaki Zachód. Zależy jacy Polacy. Nie uogólniaj - to dołuje poziom dyskusji

        i tak już często wystarczająco niski

        • 2 1

  • Debaty, ankiety, dyskusje... (3)

    na których roi się od aktywistów w obcisłych gatkach walczących o lepszy eko-świat. Brakuje na nich kierowców, bo większość z nich od rana do wieczora pracuje. Kolesie w gatkach polikwidują ulice, parkingi, potworzą coś co zwą zdrową tkanką miejską i dzięki temu są mega korki na niezamkniętych ulicach, niemożność załatwienia szybko jakiejkolwiek sprawy w urzędzie/banku bo trzeba parkować kilometr od punktu docelowego ale dzięki temu można się przymusowo przespacerować po zdrowiej tkance miejskiej w imię zdrowia :)

    • 17 3

    • trafione w sedno

      • 7 1

    • obsesja obcisłych gatek świadczy o jednym, konkretnym kompleksie...

      • 3 9

    • Chyba masz swira na punkcie obcislych gaci, co?? Glodnemu chleb na mysli.

      • 1 4

  • (2)

    przydałoby się coś zrobić dla pieszych w każdym prawie mieście jest deptak a Gdynia takie duże miasto i nie umie sobie poradzić z tym problemem

    • 5 6

    • Przecież masz ten swój Skwer Kościuszki

      przechodzący płynnie w portowe spacerowe nabrzeże aż do pomnika Korzeniowskiego.

      • 4 1

    • deptaki nie są dla pieszych tylko spacerowiczów

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane