• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Ludzie unikaja miast i miejsc zapchanych autami. CZy ktos spaceruje po Wladyslawa IV? Albo po Grunwaldzkiej? Czy ktos pojdzie sobie posiedziec w ogrodku kawiarnianym na Gruwaldzkiej przy huku tramwajow, smrodzie, halasie z silnikow? Chyba tylko jakis psychopata. Samochodziarze chca podjechac w same drzwi jakiegos sklepu. Zalatwic sprawe i odjechac. I tyle. Takie miejsce nie zyje. Gdynia zostaje w tyle ze swoim centrum napakowanym smierdzacymi autami. Nie bac sie i dzialac!!! Poki nie jest za pozno.

    • 1 2

  • Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama (1)

    Brawo !!!! Nareszcie madra i przemyslana propozycja !!!
    Odpusccie na razie z ta Swietojanska, bo bedzie katastrofa w centrum miasta.
    Owszem moznaby, ewentalnie, rozwazyc ograniczenia ruchu osobowego na tej ulicy, przy jednoczesnym zachowaniu tempa 30, a nawet tempa 20 dla trolejbusow.

    Bardzo wiele miast w innych krajach ma cale centra zamkniete dla ruchu osobowego z w pelni zachowana lecz spowolniona komunikacja: tramwajowa lub trolejbusowa, patrz Wlochy, Szwajcaria, Francja

    • 1 2

    • Rozumiem, że jak zamkniecie centrum Gdyni,

      to będziemy w Gdyni mieli już Włochy, Szwajcarię i Francję ... ? Z resztą, czego się czepiam, Świętojańska na reklamach to już Oxford Street.

      • 1 2

  • Spacer jest zdrowy

    Spacer jest zdrowy jeśli środowisko jest nieskażone. Mieszkańcy Gdyni prosimy was zablokujcie rozładunek toksycznego transportu z Salwadoru. Pomóżcie mieszkańcom Dąbrowy Górniczej. To zło rozleje się z pięknej Gdyni, jeśli nic nie zrobicie!

    • 1 1

  • A ja się pytam co z Witominem? (1)

    I korkami do i z Obwodnicy oraz Gdyni Zachód?

    • 0 1

    • substytutem korków jest transport szynowy

      jak się nie dostrzegało problemów transportowych przy wyborze miejsca zamieszkania, to mleko się rozlało. Poszerzanie dróg dojazdowych zdusi miasto do reszty.

      • 1 0

  • jakoś nie widać tych nieprzepartych TŁUMÓW na Świętojanskiej czy Abrahama

    które taką masę stłoczonych ludzi ledwo przesuwają!!!!

    raczej tu i ówdzie ktoś przemknie, od przystanku do przystanku albo do auta.

    zamknijcie wszystko- ludzie pojadą do Riviery, Gdańska czy Osowej

    • 2 1

  • deptak na swietojanskiej ? jakies jaja.

    najlepiej zamknijcie wszystkie ulice w gdyni i zrobcie z nich deptak . bedziemy miec czyste powietrze i wszyscy bedą szczesliwi

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane