• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • (2)

    Szczurasy w swoim zywiole: analizy, spotkania, konsultacje a na końcu wieeeelkie g.... . Jak zresztą zazwyczaj w ich przypadku, a w przypadku stepy szczególnie. Żałosne. Co z Polanka Redlowska, parkingiem przy cmentarzu na Witominskiej, lotniskiem w Kosakowie? Czas szybko leci...juz niedługo będzie można zagłosować PRZECIW SZCZURASOM!

    • 7 5

    • Lecz się D.

      • 2 1

    • lepiej analizy i spotkania niż przepychanka w realu

      o tym nie pomyślałeś?

      • 0 0

  • Trochę to dziwne (2)

    Każdy samorządowiec myśli o tym, aby jak najwięcej gruntów opchnąć deweloperom i zbudować jak najwięcej dróg, a nie żeby, aby chronić tereny zielone, a tym bardziej je przywracać mieszkańcom. Nie chcą tego tylko władze, ale i mieszkańcy, którzy kochają samochody. Zanim zaczniecie stawiać minusy, to odpowiedzcie sobie sami czy nie kochacie betonu, asfaltu i samochodów.

    • 2 3

    • a ja znam innych samorządowców i na nich głosowałem (1)

      niektórzy nawet przeszli zastępując poprzednich.

      • 0 0

      • Wyjątek od reguły

        Kandydaci, którzy chcą miast zielonych i otwartych, bez megapomników są na razie bez szans. Też na nich głosowałem, ale zdaję sobie, że póki co, są bez szans. Ludzie kochają beton i asfalt.

        • 0 0

  • Mieszkajacy na tych ulicach napewno chcą zamknięcia (3)

    Cała reszta gdynian nie chce zmian bo jak ma dojechać do centrum? Czy ktoś pytał się resztę gdynian o te zmiany? Jest jeszcze sprawa skweru Kościuszki który był świetnym miejscem parkingowym a został zamknięty przez głupich radnych. Turyści w mieście to pieniądze a się te pieniądze wygania. (bo gdzie zaparkują jak zamkną świętojańską, słowackiego itd. a autobusem z Łodzi czy Krakowa do nas chyba nie przyjadą).

    • 3 3

    • aj

      Zgadzam się z tobą całkowicie. Powinno się udostępnić Gdynię WYŁĄCZNIE samochodziarzom, bo typowy Polak to samochodziarz; powinien dojechać wszędzie bezpłatnie. Piesi to lewacy i wrogowie postępu. Precz z buspasami! Precz z transportem publicznym! Precz z zielenią!

      • 1 3

    • starowiejska NIE (1)

      Ja mieszkam na starowiejskiej i jestem przeciwna zamykaniu tej ulicy jak rowniez ktorejkolwiek z w.w.

      • 2 1

      • Ja też jestem przeciwny zamykaniu czegokolwiek

        Wolę stać w korkach wygodnie, wydzielać spaliny, niż dbać o przyrodę. Apres nous le deluge.

        • 1 5

  • (2)

    Świętojańska poza sezonem nie sprawdzilaby się jako deptak. Tylko pisuary i dziamdziaki mogą myśleć inaczej.

    • 5 1

    • Jakie to ma znaczenie?

      Skoro PiSuary, czy POwcy, czy Szczurkowcy mają tylko jeden cel: beton i kasa.

      • 1 1

    • dokładnie takie same argumenty podnoszono w zimnej Kopenhadze jak przystępowano tam do otwierania ulic dla ruchu pieszych

      pojedź na jarmark bożonarodzeniowy lub sobie wygooglaj filmy o Kopenhadze z portalu kongresu mobilności aktywnej, może coś skumasz. Nie tylko wymienieni przez ciebie obraźliwie mieszkańcy tak myślą jak ty.

      • 0 0

  • Skwer najmniej szkodliwy

    Zamknięcie skweru i JP2 byłoby najmniej uciążliwe dla ruchu, a nawet z ewentualnymi miejscami parkingowymi nie byłby problem. Tylko oprócz deptaka trzeba by było stworzyć odpowiednią infrastrukturę, ale z klimatem. Bo znając życie stworzono by tam jakieś szklane modernistyczne g...a

    • 1 2

  • Bezmyślność

    Wszystkie głupie pomysły wymiotły sklepy z centrum Gdyni takie jak np: pasmanterie, tekstylne, gospodarstwa domowego i inne które są niezbędne dla nas społeczeństwa a buduje się molochy galerie których nienawidzę, nie było to jak się kupowała w małych sklepach na u. Świętojańskiej, jak się spacerkiem przeszło ul. Świętojańską to zrobiło się wszystkie niezbędne zakupy, a teraz na tej ulicy niema co kupować.

    • 1 2

  • włascicielka centrum diagnostycznego to jakas kretynka (1)

    zamkniecie jakiejkolwiek ulicy na kilkadziesiat minut wywaoła korki, bo nikt tego sie nie spodziewa

    wysoce schizofrenicznym jest także cytowanie handlowców, którzy w kratkę jednego roku nie cha zamknięcia ulicy, by nastepnego nawoływac i składac petycje by tam utworzono deptak

    świetojańska byłaby ciekawym miejscem, ale z drugiej strony sa tam trolejbusy, więc chyba nie do załatwienia

    jedynym sensownym wyborem jest Starowiejska i ewentualnie Abrahama

    oczywiscie Starowiejska powinna zostac wyremontowana, to w miejsce bud z byle czym, do kórych klienci podjeżdżają samochodem, beda lokale i sklepy, do których bedą przychodzic ludzie piechotą

    • 2 2

    • nie obrażaj inaczej myślących - niewiele osiągniesz

      właścicielka centrum diagnostycznego ma prawo tak myśleć, trzeba szukać sposobów uzyskania kompromisu.

      • 0 0

  • dlaczego Gdyni brakuje klimatu?

    Własne dltego, że centrum to hałas i smród spalin

    • 2 2

  • Jak można interpretować procenty głosujących na tym portalu? (2)

    35% nie, oznacza to paraliż miasta - względna większość, trzeba jej przyznać rację
    34% tak, i to możliwie jak najszybciej i w jak największym zakresie - dość znaczne, ale nie znające prawdziwych problemów miasta grono oszołomów, którzy nie dbają o interes miasta i przedsiębiorców
    25% raczej tak, ale ewolucyjnie, bez szkody dla przedsiębiorców, z jednoczesną budową parkingów - umiarkowana grupa, którą trzeba zsumować z opinią względnej większości
    7% raczej nie, zbyt wiele osób na tym straci - oczywiście trzeba zsumować z względną większością.

    1. wniosek: tylko 34% nieznających życia radykałów chce zdecydowanych zmian, bez których i Świętojańska i Starowiejska będą stopniowo obumierać, tak jak miało to miejsce w ostatnich latach.

    Inna interpretacja: 59% głosujących na tym portalu chce zmian, z tym że 34% chce robić to radykalnie, a 25% widzi potrzebę zastanowienia się nad tym, jak rozwiązać problem parkowania.

    2. Wniosek: mamy dylemat: czy budować parkingi za publiczne pieniądze, czy jednak uznać, że posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie prawa do parkowania za darmo w dowolnym punkcie miasta i szukać rozwiązania tego problemu?

    • 0 0

    • (1)

      Na obwodnicy sa same auta. Czy widzisz tam jakies zycie, tlumy ludzi? Czy ktos chce chodzic w miejsca zapchane autami? Chce tam posiedziec w kawiarni? Nie, nie, nie. Ruch samochodowy zabija zycie.

      • 1 1

      • ciekawe, jak zrozumiałeś powyższy post?

        po prostu kwestionował sens dominacji samochodów w centrum Gdyni. Oczywiście - na obwodnicy - jak jest dużo samochodów to "życia" nie ma. Przedstawiałem różne interpretacje i próbowałem ironizować opinie "samochodocentrycznych" uczestników niniejszego forum i poniedziałkowej debaty. Jak na razie niewiele osiągnąłem, ale jestem cierpliwy.

        • 0 0

  • śzczurek zwariował

    Po co zamykać umarłe miasto? Przecież w Gdyni w ogóle nie widać ludzi na ulicach. Czasami starsi ludzie chodzą, bo młodzi z Gdyni wyjechali. pewnie chodzi o kasę, bo te wszystkie plany, analizy itp kosztują i jak zawsze "swoi" super zarobią.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane