• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Pomiary

    znowu zarobi Jamroz ,a my razem z nim :)

    • 1 3

  • (2)

    Powinni zrobić deptak wzdłuż torów SKM z Cisowej do Sopotu. Jak ktoś lubi eko to niech zapindala na piechotę.

    • 8 1

    • wzdłuż torów SKM od dawna powinna być wygodna droga rowerowa

      a nie rezerwa terenu na "drogę czerwoną" lub bohomazy malowane na ekranach "dźwiękochłonnych".

      • 1 5

    • sikorka sinobrązowa

      Jak najbardziej. SKM negatywnie wpływa na gody sikorki sinobrązowej i przez nadmierny hałas może przenieść tę aktywność w okolice Karwin. Jestem gotów chodzić pieszo, aby żyć w zgodzie z naturą klimatycznych uwarunkowań z piątej części naszego tysiąclecia.

      • 2 1

  • Nie zapominajcie że Pan Dr Jamroz ma habilitację !!!

    Powinno być dr hab. inż. Kazimierz Jamroz.
    Weź zapomnij studencie drogi i nieopatrznie nie napisz takiego tytułu naukowego przed nazwiskiem Wykładowcy to masz w banku ocenę niżej ;-P
    Pozdrawiam Pana Jamroza

    • 2 1

  • bzdury! (1)

    zablokowanie tych ulic to paraliż miasta! mamy piękny bulwar do spacerowania, skwer kościuszki, po co wykluczać główne ulice?!?! jako mieszkanka Starowiejskiej jestem zdecydowanie przeciwna tym bezsensownym próbom zrobienia na siłę czegoś, co jest niepotrzebne!!

    • 8 2

    • główne ulice przekształcane w strefy bardziej przyjazne ludziom niż pojazdom

      to nie są ulice wykluczane. To są ulice włączane w normalny nurt życia miejskiego, skażony przez nadmierną skłonność do korzystania z samochodu nawet na małe odległości.

      • 0 0

  • "dr inż. Kazimierz Jamroz z Politechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania. "

    i to jest kluczowa wypowiedz, a nie tam robic deptaki czy nie robic..
    strefa juz jest , teraz jeszcze cala gdynie zamiencie w deptak, a za posiadanie samochodu wrzuccie 50% podatek- taki prezent od wladz

    • 3 1

  • WTF???

    Wciąż nie rozumiem czemu wraca temat zamykania ulic w Śródmieściu?:O Rozumiem latem przy rożnych imprezach weekendowych itd. Ale na co dzień? Zero jakiegokolwiek sensu! Mało to miejsc jest do spacerowania? Skwer, bulwar, Kamienna Góra! Ludzie nie szalejcie...

    • 7 2

  • Chodniki są po to by samochodziarze mieli gdzie parkować. Pieszy ma latać albo siedzieć w domu.

    Niech tylko jakiś zarysuje lakier próbując przecisnąć się chodnikiem obok auta z dzieckiem w wózku. Marny jego los!

    • 5 3

  • Wybraliscie po raz 5 tych samych pajacow do UM Gdynia to macie dyskusje co zrobic (2)

    żeby wam zylo się gorzej w waszym miescie. Zrobia wszystko aby sprowadzić was na ziemie i pokazac kto rzadzi i kto ma racje w tym miescie. Gratujacje dla wyborców.

    • 11 1

    • komu gorzej temu gorzej. Większości może być lepiej (1)

      jeśli na krótkie odległości ludzie znajdą wygodniejszą opcję: np. przejście pieszo, na dłuższe przejazdy powinno być wiele opcji, również rower plus kolej.

      • 0 3

      • kto to wymyslil ze Gdynianie to dzieci pedalarzy?

        to jakis obled. Was chyba cos pokopalo.

        • 5 2

  • To duży błąd!

    Ja bym całe centrum zamknął dla ruchu pieszego i rowerowego. Jak kogoś nie stać na samochód to niech jeździ taksówką! I niech budują wszędzie tak potrzebne darmowe parkingi!

    • 2 2

  • Gdynia to chyba ostatnie miasto bez deptaka i ostatnie miasto tak zawalone samochodami w centrum. Z chodnikow porobione sa parkingi, pieszy to podczlowiek

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane