• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi dostaną więcej miejsca w centrum Gdyni?

Patryk Szczerba
25 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.


Na razie konkretów w sprawie strefy pieszej w centrum Gdyni nie ma, ale w najbliższych miesiącach decyzje mają zostać podjęte.

Czy dodatkowa strefa piesza w centrum Gdyni to dobre rozwiązanie? Inżynierowie przekonują, że warto spróbować, przedsiębiorcy obawiają się spadku obrotów, a władze miasta wciąż wstrzymują się z konkretnymi deklaracjami. W uporządkowaniu argumentów miała pomóc debata, która odbyła się w poniedziałek.



Czy jesteś za ograniczeniem ruchu samochodowego w centrum Gdyni?

Dyskusja w auli Akademii Morskiej stała się podsumowaniem pierwszej fazy prac nad koncepcją zmian w ruchu w Śródmieściu, do których miasto zobowiązało się w ramach programu Civitas Dynamo. W ostatnich tygodniach zakończyło się elektroniczne badanie preferencji gdynian w sprawie zmian na kluczowych dla centrum miasta ulicach. Pod uwagę były brane ul. Świętojańska zobacz na mapie Gdyni, Starowiejska zobacz na mapie Gdynioraz Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni, wytypowane przez urzędników jako miejsca, gdzie deptaki są w ogóle możliwe.

W przypadku Świętojańskiej blisko 3/4 biorących udział w badaniu było za tym, by reprezentacyjna ulica pozostała wolna od nieograniczonego ruchu kołowego. Na Starowiejskiej takich zmian chciałoby 58 proc. ankietowanych. Z kolei potrzeby korekt na Skwerze Kościuszki i al. Jana Pawła widzi już tylko 43 proc.

- Największy "potok" w godz. od 10 do 16 ludzi przechodzi ul. Świętojańską od 10 Lutego do Armii Krajowej. Nie ma znaczenia czy to dzień powszedni czy weekend. Najlepsze miejsce pod względem architektonicznym to z kolei Starowiejska, stosunkowo wąska ulica z wysoką pierzeją - opowiadała podczas debaty Paulina Szewczyk z Biura Planowania Przestrzennego, które przeprowadziło uzupełniającą analizę.

Do tego typu badań radził podchodzić z dystansem dr inż. Kazimierz JamrozPolitechniki Gdańskiej, podkreślający, że w perspektywie stworzenia stref pieszych konieczna jest budowa wokół nich miejsc do parkowania.

- Pamiętajmy, że to obserwacje i badania, w którym wzięli udział zainteresowani. Decyzja, którą trzeba podjąć, wymaga solidnych i rzetelnych pomiarów inżynieryjnych. Przy tworzeniu deptaka trzeba pamiętać, że musi być to miejsce z atrakcjami, gdzie są mieszkańcy, których do przyjścia i tak trzeba będzie prawdopodobnie zachęcić - wyjaśniał.

Jako jedyny swój konkretny pogląd w sprawie ujawnił Olgierd Wyszomirski, dyrektor ZKM w Gdyni, podkreślając, że liczby w ankietach przeprowadzanych m.in. wśród pasażerów wskazują, że już 53 proc. gdynian odbywa podróż samochodami.

- Trzeba więc działać szybko. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być zamknięcie ul. Starowiejskiej i Abrahama. Pewne eksperymenty były w tej kwestii prowadzone już za czasów prezydentury Franciszki Cegielskiej. Deptak to naprawdę nie tylko szansa dla miasta, ale też przedsiębiorców. Na ul. Świętojańskiej wystarczyłoby uspokojenie ruchu z dopuszczeniem trolejbusów - przekonywał.

Z takimi argumentami zdecydowanie nie zgadzali się przedstawiciele przedsiębiorców, prowadzący działalność w centrum. Jak podkreślali, dla nich decyzja o zamknięciu którejś z ulic oznacza natychmiastowy spadek liczby klientów, którzy chcą podjeżdżać pod punkty usługowe samochodami i są do tego przyzwyczajeni. Wytykali też urzędnikom nieudany tegoroczny eksperyment z zamknięciem Starowiejskiej oraz brak działań rewitalizacyjnych.

- Już odsłonięcie pomnika Gdynian Wysiedlonych pokazało, co może się dziać, gdy zamknięta zostanie jedna z ulic w śródmieściu. To był prawdziwy paraliż, choć blokada trwała tylko kilkadziesiąt minut. Klienci nie zmienią przyzwyczajeń tak szybko - mówiła jedna z właścicielek centrum diagnostycznego przy ulicy Starowiejskiej.

- Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr KuropatwińskiUniwersytetu Gdańskiego.

Ostateczne decyzje zostaną podjęte prawdopodobnie w najbliższych miesiącach. Nad konkretnymi rozwiązaniami pracują urzędnicy w Zarządzie Dróg i Zieleni, a propozycje ujrzą światło dzienne prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Na pewno nie będziemy robili niczego na siłę. Lepiej taką strefę pieszą rozszerzać, niż ograniczać. Zapewniam, że do sprawy podchodzimy bardzo ostrożnie. Nie wykluczamy wprowadzenia w pierwszym etapie jedynie stosownych oznaczeń, dotyczących uspokojenia ruchu, bo tworząc deptak łatwo o błąd, gdy nie przyciągnie się do niego ludzi - tłumaczył wiceprezydent Gdyni Marek Stępa.

Opinie (280) 9 zablokowanych

  • Jako również pieszy (1)

    nie widzę zbyt wielu utrudnień w Trójmieście. Dopiero jest nawet ułatwień takich jak tunele czy inne formy bezkolizyjnych przejść.

    • 6 1

    • jako kierowca widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów jeżdzących po mieście

      w godzinach szczytu. Jako pieszy widzę utrudnienia wynikające z nadmiaru samochodów parkujących na chodnikach oraz pasów do skrętu w lewo i prawo wydłużających czas przechodzenia po obcym terenie. Jako urząd skarbowy widzę podatników uciekających z miasta zapchanego samochodami na przedmieścia. Jako esteta widzę zapaskudzone ekrany dźwiękochłonne oddzielające widok z SKM na miasto.

      • 0 4

  • (2)

    Doświadczenie z innych, nie tylko polskich miast uczy, że zawsze przedsiębiorcy prowadzący swój interes przy zamykanej ulicy są przeciwni temu rozwiązaniu. Później okazywało się to doskonałym pomysłem, który zwiększał obroty prowadzących tam firmy - tłumaczył Piotr Kuropatwiński
    Skąd ci naukowcy biorą swoje teorie-wciskanie kitu zwykłym ludziom bez żadnych merytorycznych wyników badań.Nikt nie przeprowadził globalnych analiz takich decyzji w Europie a większość miast wycofywała się bardzo szybko z takich decyzji.Deptaki w takim układzie są jedynie takimi istniejącymi od dawna i tam też były problemy z odnowieniem infrastruktury handlowej włącznie do jej całkowitej przebudowy.Likwidowano wszystkie sklepy punkty usługowe(banki) na rzecz knajp.

    • 11 3

    • pasaż w Rivierze na jednej kondygnacji ma długość połowy Świętojańskiej (1)

      a jest jeszcze pietro! I jakoś ludzie piechotą tam dają radę. Zatem jest to kwestia oferty - jeśli jest atrakcyjna, to ludzie chętnie będą przychodzić na Świętojańska czy Starowiejską. A trajtek załatwi sprawę dojazdu.

      • 3 2

      • a w Rivierze krasnoludki widziałeś co ty realne życie miasta porównujesz do galerii handlowej

        • 2 1

  • rowerzysci bezkarni

    Al.Zwycięstwa w kierunku Sopotu piękna ścierzka rowerowa a po drugiej stronie powinien być zakaz dla rowerzystów - jezdza jak chcą i gdzie chcą a co na to Jakub - prezes rowerów ?

    • 7 4

  • no cóż (2)

    Świetojańska deptakiem i skwer rownież kiedyś ludzie nie mielityle samochodów i jakoś sobie radzili

    • 1 10

    • (1)

      kiedyś nie mieli internetu i też sobie radzili ....

      • 8 1

      • radzą sobie z rzeczowymi argumentami coraz gorzej

        internet za bardzo toleruje bezrefleksyjnych anonimów

        • 1 1

  • Obawiam się, że jak to gdyńscy urzędnicy, zrobią coś z typowym dla siebie "rozmachem" (2)

    to znaczy tak "rozsądnie" i "oszczędnie" i "racjonalnie" i asekuracyjnie, że dla NIKOGO to nie będzie atrakcją. Wyjdzie kolejne "ni pies, ni wydra" - marne zarówno dla zwolenników deptaku z prawdziwego zdarzenia, jak i kierowców. Jak już coś robić, to robić. Najbardziej nie podobają mi się jakieś pomysły z "uspokajaniem ruchu". Tak samo mnie przyciąga ta wizja, jak najkrótsza kolejka górska świata na Kamienną Górę itd, itp. Zrobiliby linową z Kamiennej Góry na koniec Skweru Kościuszki to by zrobiło różnicę, a do takiej atrakcji przez cały sezon stałyby kolejki chętnych. I mega wieżę widokową w miejsce krzyża...

    • 11 2

    • wieża zamiast krzyża - ekstra pomysł! Polać mu!

      • 0 3

    • Babel

      To proponuję zacznij już budować wierzę Babel w miejsce krzyża, wierzę własnego ego. Wszyscy się zjednoczymy wokół tych szczytnych idei świętujących pustkę.

      • 0 0

  • piesi to swiete krowy!! (4)

    dlatego tyle jest wypadkow.idzie takie babsko i niepopatrzy w lewo czy w prawo.wchodzi na jezdnie 5 metrow od samochodu!! a ja mam moze 1400kg auto zatrzymac w metr!!nawet przy predkosci 40km\h!!!i jeszcze dumnie na ciebie popatrzy bo zahamowales z piskiem opon i powie WARIAT!! PIESI NA JEZDNI NIE OZNACZA PIERWSI NA JEZDNI!!! kiedy wreszcie prawo sie zmieni???jakby wiedzieli ze to samochod ma pierszenstwo to nie wchodziliby na pasy jak swiete krowy i nie byloby tyle wypadkow a tak??przeciez to kierowca zawsze winny...nawet jak taka krowa wtargnie Ci na jezdnie w sekunde przed maske samochodu.to jest logiczne????

    • 10 8

    • (3)

      Jestem tego samego zdania. Auto zawsze powinno mieć pierwszeństwo, tak by było zwyczajnie bezpieczniej

      • 1 5

      • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości (2)

        • 2 1

        • (1)

          Człowiekowi pod każdym względem jest łatwiej się zatrzymacz i poczekać niż dwu tonowej furze zaladowanej ludźmi.

          • 1 2

          • A po co sobie taki zlom kupowales i teraz siejesz zagrozenie? W miescie rzadza piesi!! I tak jezdzij, zeby nikogo nie zamordowac. Ja tez jestem kierowca i w miescie zawsze ustepuje pieszemu i jade na tyle wolno, ze jeszcze nie zdarzylo mi sie miec problem z hamowaniem. Pocwicz wciskanie hamulca.

            • 3 1

  • Mówię Szczurek, myślę Lenin. (3)

    Dlaczego uważam, że obecna władza niewiele się różni, od dawnej, słusznie zepchniętej do niebytu ? Otóż cechą najbardziej charakterystyczną byłych naczelników PZPR i obecnego jest, że wiedzą lepiej od obywateli, co jest dla nich najlepsze. Dodatkowo, mają dobrze zorganizowany aparat propagandy, aby dobitnie to mieszkańcom przekazywać.

    • 11 4

    • Polityka TKM, czyli Teraz K..wa My (2)

      święci triumfy.

      • 3 3

      • czy są to samozwańcy? (1)

        czy może to WY anonimowe trolle nie macie dobrych argumentów i swoich przedstawicieli, którzy przekonaliby gdynian?

        • 1 3

        • Nie jestem anonimowym trollem, w przeciwieństwie do ciebie.

          Odebrałem gruntowne wykształcenie od Teresy Sz., co mnie trochę określa i czuję się oszukany. Inni są oszukiwani, ale tego nie widzą, tak jak byli wyznawcy święcącej triumfy myśli marksistowsko-leninowskiej. Rozsądek, a preferencje wyborcze, to są dwie różne sprawy. Mądrość nie jest domeną większości, często, niestety.

          • 1 1

  • Swietny pomysl. (2)

    Większość punktów na Świętojańskiej przyjmuje zaopatrzenie od frontu i nie ma możliwości podjazdu od tyłu. Dlatego stworzenie deptaka spowoduje brak towaru, czyli punkt padnie. Kolejny plan jak doprowadzić upadku przedsiębiorców. Brawo

    • 5 4

    • dostawy nocą!

      Tak to robią na świecie w centrach miast.

      • 2 2

    • nawet na deptaku można stworzyć godziny dostaw do sklepów

      wybierz się do Krakowa - sklepy przy rynku i Floriańskiej czy Grodzkiej są normalnie zaopatrywane, ale nie o dowolnej porze dnia.

      • 0 1

  • precz z adamowiczem z Gdańska (1)

    Andrzej Jaworski Prezydentem Gdańska !

    • 3 7

    • niestety po wypowiedziach Kaczyńskiego to Jaworski przepadł

      • 2 0

  • Projekt (1)

    Zglaszam projekt. Obwodnica dla ludzi. Najdłuższy deptak w Europie :D

    • 7 0

    • to już przećwiczono na autostradzie w okolicach Dortmundu

      uczta na stole długim na 40 kilometrów. NIech ci się nie wydaje, że przeginaniem coś osiągniesz.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Levante to pierwszy SUV w historii marki:

 

Najczęściej czytane