• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi oduczyli się korzystania z telefonów na pasach?

mJ
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (87)
Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach. Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.

Często w naszych artykułach informujemy o mandatach dla kierowców. Ale nie zapominajmy, że taryfikator obowiązuje także pieszych. Za co policja może ukarać przechodnia?



Czy podczas wchodzenia na przejście dla pieszych pamiętasz o niekorzystaniu z telefonu komórkowego?

Telefon i 300 zł mandatu



Piesi korzystający na przejściu z telefonów komórkowych - to dziś niestety plaga. Nasz fotograf na wykonanie zdjęć do artykułu potrzebował zaledwie trzech minut. Dosłownie. Na bardziej ruchliwym przejściu, na każdej zmianie świateł, któryś z przechodniów korzystał z telefonu komórkowego.

Od 1 czerwca 2021 r. osoby wchodzące na przejście dla pieszych (a także torowisko) mają jednak bezwzględny zakaz korzystania ze smartfonów i innych podobnych urządzeń w sposób ograniczający możliwość obserwacji sytuacji na jezdni. Za to wykroczenie policjant może nałożyć na taką osobę 300 zł mandatu. To kwota, która może zaboleć, ale czy oduczy pieszych korzystania z telefonów na "zebrze"? Niestety, raczej nie.

W świetle prawa zabrania się:

Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych (art. 14 pkt 8).

Co ciekawe, w 2022 r. pomorska policja interweniowała w zaledwie 79 przypadkach korzystania przez pieszego z telefonu czy innego urządzenia na przejściu.

12 punktów karnych za rozmowę przez telefon w czasie jazdy. Dużo czy mało? 12 punktów karnych za rozmowę przez telefon w czasie jazdy. Dużo czy mało?

  • Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.
  • Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.
  • Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.

Pozostałe mandaty dla pieszych



Poniżej prezentujemy kilka wybranych wykroczeń oraz wysokość mandatów:

  • przejście przez przejście na czerwonym świetle - 100 zł
  • pieszy idący po poboczu lub jezdni ma obowiązek poruszać się lewą stroną drogi - 50 zł
  • pieszy poruszający się drogą dla rowerów - 50 zł
  • naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - 50 zł
  • piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim (na drodze z małym ruchem, w warunkach dobrej przejrzystości, dwóch pieszych może iść obok siebie) - 50 zł
  • wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd: na przejściach dla pieszych - 150 zł, w miejscach innych niż przejścia dla pieszych - 200 zł
  • przebieganie przez jezdnię - 50 zł
  • chodzenie po torowisku - 50 zł
  • wchodzenie na torowisko w momencie, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie - 2 tys. zł
  • naruszenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu zakazu wejścia na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, przez kierującego kolumną pieszych lub poganiacza - 2 tys. zł
  • niestosowanie się do obowiązku używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego przez pieszego poruszającego się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku - 100 zł
  • wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi - 200 zł
  • przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym - 100 zł


Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
mJ

Opinie (87) 4 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Nie, a o co chodzi?

    Ktoś myślał, że tak będzie? Przecież piesi w wiekszości przypadków nie mają PJ, a przede wszystkim wyobraźni. Słuchawki, telefon. No i co mu zrobisz, skoro to martwy przepis a milicja się tym nie interesuje.

    • 25 8

  • Pieszy za korzystanie z telefonu na przejściu (5)

    Powinien dostawać 12 punktów karnych. Jak nie ma prawa jazdy - nie szkodzi, też powinien dostać na poczet prawka, które może zrobi później. Ogólnie jestem za tym, by kary były równe dla wszystkich, a nie wysokie tylko dla tych, co alurat prowadzą samochód.

    • 26 29

    • Tyle że pieszy absolutnie może korzystać z telefonu na przejściu.

      Dopóki nie ogranicza mu to możliwości obserwacji, zakaz nie obowiązuje.

      • 18 5

    • jeszcze jakieś błyskotliwe przemyślenia?

      • 5 3

    • Dokładnie

      Ci rozpasani jak dziadowskie bicze piesi, idą z nadmierną prędkością, niebezpiecznie wyprzedzają, często pod wpływem, co chwila taki pieszy zderza się z innym, wypada z chodnika, niekiedy na przystanek pełen dzieci, albo nie wyrobi na zakręcie i wejdzie w budynek, powodując straty.

      • 16 1

    • A jak lezie pijany to przepadek samochodu, jeśli go nie ma to na poczet tego, który sobie kiedyś kupi. Bo ma być sprawiedliwie.

      • 5 2

    • Gdyby prawo było restrykcyjne nikt by tobie nie wydał prawka choćby z powodu glupoty jaka sie chwalisz

      • 4 1

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Nie wiem. Wiem jednak, że wielu nie potrafi korzystać z pasów na jezdni. Idą rozanieleni nagle hyc na zebrę znienacka. Pieszy ma tak samo uważać jak kierowca. Nawet bardziej. Powinna być zasada, że kierowca puści na pasy dopiero jak będziesz stał! przodem do jezdni.

    • 38 17

    • Nawet gdyby przepisy nie wymagały przypuszczenia pieszego, (1)

      to kultura wymaga aby przepuścić pieszego. Kierowca siedzi wygodnie w ciepłym samochodzie. Przepuszczenie pieszego nie jest żadną niedogodnością ani stratą dla kierowcy.

      • 8 8

      • Owszem. Jednak pieszy nie może wtargnąć czy wbiegać w ostatniej chwili na jezdnie.

        • 12 2

  • Opinia wyróżniona

    Piesi się nie nauczyli ale są roszczeniowi ... (3)

    O tym że mają pierszeństwo bardzo dobrze wiedzą ale o tym że komórka do kieszeni to już oczywiście nie wiedzą i zdziwieni są bardzo że im się uwagę zwraca ...

    • 60 11

    • A co dopiero kierowcy!

      Potrafi taki jechać i grać w gierki na telefonie...

      • 13 4

    • Nie ma obowiązku trzymania komórki w kieszeni (1)

      Kierowca ma za to obowiązek zwalniania przed przejściem. Stosujesz się?

      • 15 2

      • Tak.

        Ile razy jakiś ciołek za mną trąbił z tej okazji nie zliczę.
        To chyba zbrodnia na miarę zatrzymania się na zielonej strzałce.

        • 11 0

  • Pytanie powinno brzmieć czy kierowcy się oduczyli (18)

    bo znów poucza się wszystkich tylko nie kierowców którzy powodują 90% wypadków drogowych. Takie tam odwracanie uwagi od realnych problemow

    • 38 65

    • zabolalo (7)

      to teraz podaj zrodlo tych 90%

      • 12 13

      • raporty roczne z wypadków drogowych
        źródło: policja. to są dane ogólnodostępne w internecie. wystarczy poszukac

        • 14 5

      • (4)

        https://statystyka.policja.pl/download/20/381967/Wypadkidrogowe2021.pdf strona 27
        Wina kierujących: 90,4%

        • 10 3

        • To aż 9,6% nie jest spowodowane przez kierowców? (1)

          Jeśli prawo:
          -jest napisane przez lobby rowerowe
          -winą za wszystko obciąża kierowcę
          -jeszcze stawką kary do 30 tys. zł zastrasza kierowcę żeby nie dochodził swojej sprawiedliwości w sądzie
          to dziwię się że aż za 9,6% wypadków odpowiada ktoś inny jak kierowca.

          • 8 12

          • Pewnie jak by doliczyć "nadmierną prędkość" która przy wypadkach jest często pomijana

            bo trudna do udowodnienia to kierowcy odpowiadaliby za 98% wypadów. taka prawda

            • 3 1

        • jak to mówią papier wszystko przyjmie

          • 1 4

        • Co ciekawe po wprowadzeniu nowych przepisów liczba ofiar wśród pieszych rośnie lawinowo, skąd?

          • 1 3

      • policja gov pl

        • 0 0

    • To jest osobne pytanie

      Na osobny artykuł

      • 4 1

    • jaki jest problem korzystania z telefonu jeśli przechodzi na zielonym? (4)

      albo rozmawia przez telefon, a nie gapi się w niego?

      • 13 3

      • Żaden.

        I dlatego przepis wyraźnie mówi że nie jest to zabronione.

        • 7 2

      • Czyli prowadzenie samochodu z telefonem przy uchu też nie jest żadnym problemem? Przecież kierowca nie gapi się w niego. (2)

        • 4 9

        • to jest okreslone w przepisie - można używać słuchawkę albo głosnomowiący (1)

          a z logiki wynika, ze trzymanie telefonu potencjalnie powoduje problem w kierowaniu samochodem, czy trzeba łopatologicznie tłumaczyć?

          • 6 4

          • i co z tego jak na głośnomówiącym i telefon w uchwycie jak lalunia albo czopek zamiast patrzeć na drogę oglądają wypięte dziunie na tic toku albo nowe krzaczaste brwi a'la czerwoniak Angry birds ?

            • 1 2

    • realnym problemem jest kret..n który wchodzi na przejście nie zważając na nic dookoła (1)

      albo się gapi w ekran tel. albo przez niego rozmawia zapominając o całym świecie, większość nawet nie spojrzy w lewo i prawo wchodząc na przejście, takie to święte krowy stwarzamy tymi głupimi przepisami.

      • 7 4

      • odpala się nieśmiertelność i tak jest, tylko potem rodzina płacze na cmenatrzu

        • 1 2

    • zgadza sie moge co dziennie wykonac setki zdjec kierowców z telefonami przy uchu !!Mało tego robia to nawet w czasie skrecania!

      • 4 2

    • dokładnie tak

      przechodzę na zielonym i mam jeszcze rozglądać się na lewo, prawo i jeszcze w tył

      • 1 2

  • Ani pieszo,anie kierowcy, ani rowerzyści -i tak nikt nie egzekwuje

    • 6 0

  • niepotrzebnie mnozy, komplikuje/gmatwa sie u nas ustawy i inne przepisy,

    zamiast egzekwowac istniejace.

    • 12 0

  • (7)

    Paradoks polega na tym, że zdecydowana większość pieszych to także kierowcy, którzy krytykują zachowanie pieszych na przejściach, ale jak kierowcy wysiądą z samochodu to zachowują się na przejściach tak jak piesi

    • 17 29

    • czyli sprawcami w obu przypadkach sa piesi (2)

      • 12 2

      • Oraz kierowcy

        • 0 7

      • każdy z nas jest pieszym, niektórzy także cyklistami lub kierowcami :O)

        • 3 0

    • Poproszę o źródło tych statystyk (3)

      Czyżby Instytut Danych z D*py?

      • 7 1

      • (2)

        Wg GUS ponad 22 mln Polaków ma prawo jazdy czyli ok. 90% procent dorosłej populacji

        • 0 7

        • (1)

          nie 90%, a 70% (22mln z 31mln pełnoletnich Polaków)
          i nie każdy posiadający prawo jazdy prowadzi auto

          • 6 0

          • Tu nie o to chodzi czy prowadza samochód, ale czy znają kodeks drogowy z którego musieli zdać egzamin

            • 0 0

  • Młodzi mają w głębokim poważaniu (2)

    Widzę co się dzieje na przejściach i nowe przepisy młodzież traktuje jak gdyby ich nie obowiązywały.

    • 16 0

    • Phi, starzy nie dość że olewają przepisy, to jeszcze wymyślają swoje i próbują je na siłę wciskać innym :) (1)

      Widziałeś kiedyś w PoRD takie cudo jak "blokowanie lewego pasa"?

      • 0 5

      • Blokowanie lewego pasa wynika bezpośrednio z artykułu 16 PoRD

        • 0 0

  • Te wszyatkie przepisy nie uczą (1)

    Wręcz przeciwnie jeszcze bardziej oduczają myślenia.

    • 11 3

    • Od uczenia to są rodzice albo szkoła

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdzie odbywał się słynny rajd Wrak Race?

 

Najczęściej czytane