• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy piesi oduczyli się korzystania z telefonów na pasach?

mJ
8 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (87)
Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach. Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.

Często w naszych artykułach informujemy o mandatach dla kierowców. Ale nie zapominajmy, że taryfikator obowiązuje także pieszych. Za co policja może ukarać przechodnia?



Czy podczas wchodzenia na przejście dla pieszych pamiętasz o niekorzystaniu z telefonu komórkowego?

Telefon i 300 zł mandatu



Piesi korzystający na przejściu z telefonów komórkowych - to dziś niestety plaga. Nasz fotograf na wykonanie zdjęć do artykułu potrzebował zaledwie trzech minut. Dosłownie. Na bardziej ruchliwym przejściu, na każdej zmianie świateł, któryś z przechodniów korzystał z telefonu komórkowego.

Od 1 czerwca 2021 r. osoby wchodzące na przejście dla pieszych (a także torowisko) mają jednak bezwzględny zakaz korzystania ze smartfonów i innych podobnych urządzeń w sposób ograniczający możliwość obserwacji sytuacji na jezdni. Za to wykroczenie policjant może nałożyć na taką osobę 300 zł mandatu. To kwota, która może zaboleć, ale czy oduczy pieszych korzystania z telefonów na "zebrze"? Niestety, raczej nie.

W świetle prawa zabrania się:

Korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych - w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych (art. 14 pkt 8).

Co ciekawe, w 2022 r. pomorska policja interweniowała w zaledwie 79 przypadkach korzystania przez pieszego z telefonu czy innego urządzenia na przejściu.

12 punktów karnych za rozmowę przez telefon w czasie jazdy. Dużo czy mało? 12 punktów karnych za rozmowę przez telefon w czasie jazdy. Dużo czy mało?

  • Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.
  • Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.
  • Nasz fotograf bez problemu natrafił na pieszych korzystających z telefonów komórkowych na przejściach.

Pozostałe mandaty dla pieszych



Poniżej prezentujemy kilka wybranych wykroczeń oraz wysokość mandatów:

  • przejście przez przejście na czerwonym świetle - 100 zł
  • pieszy idący po poboczu lub jezdni ma obowiązek poruszać się lewą stroną drogi - 50 zł
  • pieszy poruszający się drogą dla rowerów - 50 zł
  • naruszenie obowiązku korzystania z przejść dla pieszych przy wchodzeniu na jezdnię lub torowisko oraz podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko - 50 zł
  • piesi idący jezdnią są obowiązani iść jeden za drugim (na drodze z małym ruchem, w warunkach dobrej przejrzystości, dwóch pieszych może iść obok siebie) - 50 zł
  • wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd: na przejściach dla pieszych - 150 zł, w miejscach innych niż przejścia dla pieszych - 200 zł
  • przebieganie przez jezdnię - 50 zł
  • chodzenie po torowisku - 50 zł
  • wchodzenie na torowisko w momencie, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub rozpoczęto ich opuszczanie - 2 tys. zł
  • naruszenie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu zakazu wejścia na przejazd kolejowy za sygnalizator lub za inne urządzenie nadające sygnały, przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, przez kierującego kolumną pieszych lub poganiacza - 2 tys. zł
  • niestosowanie się do obowiązku używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu drogowego przez pieszego poruszającego się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku - 100 zł
  • wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi - 200 zł
  • przechodzenie przez jezdnię w miejscach o ograniczonej widoczności drogi na obszarze niezabudowanym - 100 zł


Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
mJ

Opinie (87) 4 zablokowane

  • Święte krowy

    A co z nagłymi wtargnięciami na jezdnię nawet na pasach? Częste przypadki.

    • 0 0

  • Taki rzeteny artykuł z tezą, że nikt się imieniem i nazwiskiem nie podpisał?

    Zajmijcie się kierowcami, nagminnie łamiącymi przepisy, ile szkód powodują...
    Przykładów aż nadto w waszym raporcie

    • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    wielokrotnie zdarza się szczególnie wsród młodych osób, że wchodzą na przejscie nawet nie zerkając w lewo czy prawo (3)

    owszem kierowca ma obowiązek zatrzymać się przed przejściem, ale sytuacje zdarzają się naprawdę różne i konsekwencje mogą być tragiczne. Wielu z tych potrąconych na przejściach na filmikach w ogóle nie patrzyło się dookoła, szli jak cielaki do przodu, zgarbieni albo jeszcze lepiej ze słuchawkami na uszach. Młodzież zatracił całkowicie instynkt samozachowawczy. Nawet jeśli byłaby to wina kierowcy, to taki pieszy nie ma w starciu ze samochodem najmniejszych szans

    • 70 8

    • Nawet jeśli byłaby to wina kierowcy,....
      Na wszystkich filmach jakie ostatnio widziałem w necie wina była zawsze po stronie kierowcy.
      Kiedyś większość wypadków powodowali przebiegający piesi i kierowcy mieli mniejsze szanse uniknąć zderzenia, teraz widać więcej przypadków potrąceń kiedy kierowca ma więcej czasu na zahamowanie ale nie zwalnia przed przejściem i efekty są jakie są.

      • 1 1

    • Nikt nie patrzy (1)

      Zawsze jak stoję na pasach to obserwuję pieszych, zapala się zielone i włażą bez patrzenie, czasami jedna osoba na 100 zerknie. Najbardziej obojętne są kobiety.

      • 13 7

      • mnie najbardziej irytuje jak rodzic z dzieckiem stoją przy jezdni i czekają na zielone światło i zamiast pilnować swojego dziecka by nie wyskoczyło na jezdnie tępy rodzic musi gapić się w smartpana , a później płacz na cmentarzu i wystawanie pod oknami sprawcy jakby to była jego wina

        • 18 3

  • Wystarczy zamiast na Sandomierskiej (1)

    Łapać L ki ustawić się na Gościnnej radiowozem i mandatów po 2 tys od łebka natrzaskac chwila moment za wchodzenie/wjeżdżanie na przejazd przy podnoszących się szlabanych

    • 2 1

    • Przestań histeryzować

      Ty nigdy nie wjeżdżasz przy podnoszeniu się zapór i w dodatku nie zmieniasz biegu na przejeździe, bo też jest taki obowiązek

      • 0 1

  • Kiedy widzę takiego pieszego z telefonem (3)

    to wysiadam z auta i rekwiruję telefon a delikwenta związują do przyjazdu policji

    • 5 5

    • Rekwirujesz telefon?

      A potem co? Budzisz się spocony?

      • 0 2

    • skonkretyzuj jakiego pieszego (1)

      bo jesli każdego, to znaczy, ze jesteś bandytą i kradniesz (przywłaszczasz sobie mienie)

      przepis jest dosyć jasny

      mam dodatkowe pytanie - czy robisz to samo z kierowcą, który obok na pasie rozmawia przez telefon (trzymając go w ręku), pisze sms lub ogląda kto wie co na ekranie?

      • 1 4

      • domyśl się o jakim pieszym jest mowa

        artykuł jest dość jasny

        • 2 1

  • Młodzi mają w głębokim poważaniu (2)

    Widzę co się dzieje na przejściach i nowe przepisy młodzież traktuje jak gdyby ich nie obowiązywały.

    • 16 0

    • Phi, starzy nie dość że olewają przepisy, to jeszcze wymyślają swoje i próbują je na siłę wciskać innym :) (1)

      Widziałeś kiedyś w PoRD takie cudo jak "blokowanie lewego pasa"?

      • 0 5

      • Blokowanie lewego pasa wynika bezpośrednio z artykułu 16 PoRD

        • 0 0

  • Artykuł przypomina pieszym kodeks wykroczeń

    W ruchu drogowym. Ale czy policja faktycznie kara uczestników drogi, jakimi są piesi????? To już temat na inny artykuł!!!

    • 0 0

  • prawo jest niespójne

    Tak długo jak pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo, to niby dlaczego miałby nie używać telefonu.

    Iść z telefonem nie wolno, ale zamknąć oczy i zatkać uszy już wolno.
    Albo żeby było mniej absurdalnie - wolno iść przez przejście czytając gazetę, książkę.
    Gdzie tu sens?

    • 3 1

  • Pytanie powinno brzmieć czy kierowcy się oduczyli (18)

    bo znów poucza się wszystkich tylko nie kierowców którzy powodują 90% wypadków drogowych. Takie tam odwracanie uwagi od realnych problemow

    • 38 65

    • zabolalo (7)

      to teraz podaj zrodlo tych 90%

      • 12 13

      • (4)

        https://statystyka.policja.pl/download/20/381967/Wypadkidrogowe2021.pdf strona 27
        Wina kierujących: 90,4%

        • 10 3

        • Co ciekawe po wprowadzeniu nowych przepisów liczba ofiar wśród pieszych rośnie lawinowo, skąd?

          • 1 3

        • To aż 9,6% nie jest spowodowane przez kierowców? (1)

          Jeśli prawo:
          -jest napisane przez lobby rowerowe
          -winą za wszystko obciąża kierowcę
          -jeszcze stawką kary do 30 tys. zł zastrasza kierowcę żeby nie dochodził swojej sprawiedliwości w sądzie
          to dziwię się że aż za 9,6% wypadków odpowiada ktoś inny jak kierowca.

          • 8 12

          • Pewnie jak by doliczyć "nadmierną prędkość" która przy wypadkach jest często pomijana

            bo trudna do udowodnienia to kierowcy odpowiadaliby za 98% wypadów. taka prawda

            • 3 1

        • jak to mówią papier wszystko przyjmie

          • 1 4

      • policja gov pl

        • 0 0

      • raporty roczne z wypadków drogowych
        źródło: policja. to są dane ogólnodostępne w internecie. wystarczy poszukac

        • 14 5

    • realnym problemem jest kret..n który wchodzi na przejście nie zważając na nic dookoła (1)

      albo się gapi w ekran tel. albo przez niego rozmawia zapominając o całym świecie, większość nawet nie spojrzy w lewo i prawo wchodząc na przejście, takie to święte krowy stwarzamy tymi głupimi przepisami.

      • 7 4

      • odpala się nieśmiertelność i tak jest, tylko potem rodzina płacze na cmenatrzu

        • 1 2

    • dokładnie tak

      przechodzę na zielonym i mam jeszcze rozglądać się na lewo, prawo i jeszcze w tył

      • 1 2

    • jaki jest problem korzystania z telefonu jeśli przechodzi na zielonym? (4)

      albo rozmawia przez telefon, a nie gapi się w niego?

      • 13 3

      • Czyli prowadzenie samochodu z telefonem przy uchu też nie jest żadnym problemem? Przecież kierowca nie gapi się w niego. (2)

        • 4 9

        • to jest okreslone w przepisie - można używać słuchawkę albo głosnomowiący (1)

          a z logiki wynika, ze trzymanie telefonu potencjalnie powoduje problem w kierowaniu samochodem, czy trzeba łopatologicznie tłumaczyć?

          • 6 4

          • i co z tego jak na głośnomówiącym i telefon w uchwycie jak lalunia albo czopek zamiast patrzeć na drogę oglądają wypięte dziunie na tic toku albo nowe krzaczaste brwi a'la czerwoniak Angry birds ?

            • 1 2

      • Żaden.

        I dlatego przepis wyraźnie mówi że nie jest to zabronione.

        • 7 2

    • zgadza sie moge co dziennie wykonac setki zdjec kierowców z telefonami przy uchu !!Mało tego robia to nawet w czasie skrecania!

      • 4 2

    • To jest osobne pytanie

      Na osobny artykuł

      • 4 1

  • Niestety często bywa tak że pieszy po prostu wchodzi na pasy

    Nie ma nawet zerknięcia w lewo, skąd może ktoś nadjechać. Rozumiem że ewentualny samochód wykrywają na słuch ale roweru już nie bardzo. W takiej sytuacji wejście pod nadjeżdzający pojazd może być interpretowane jako wtargnięcie. Generalnie jako naród mamy wywalone na innych, jeżeli mamy pierwszeństwo, trudno w tej sytuacji o pokojowe współistnienie. Rowerzysta wjedzie w pieszego na drodze rowerowej, samochód wepchnie sie w rower przy wyjeżdzie z podpodządkowanej, pieszy pójdzie środkiem po chodniku, zawalając całe dwa metry szerokości że trudno ominąć itd.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane