• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • (1)

    Pracuję na parkingu. 3/4 dziadków nie potrafi prawidłowo podjechać pod szlaban, nie mówiąc już o tym że są kompletnie głusi, trzęsą im się ręce na kierownicy, a biegi zmieniają przy kilku tys. obrotach.
    Sieją zagrożenie tylko.

    • 7 13

    • No to trzeba zmienić pracę

      Nie wszyscy mają predyspozycje, aby być parkingowym.

      • 5 1

  • To emerytów stać na samochody i paliwo??

    Starsze pokolenie, to może jeszcze stać bo jak osoby mające teraz po 20-30 lat to jeżeli już dożyją wieku emerytalnego to nie będzie ich stać na samochody. Pozostanie jedynie bezpłatna komunikacja miejska po 80tce o ile tego też nie zabiorą w ramach oszczędności..

    • 3 2

  • kierowca 18 + (1)

    Jeżdze 39 lat / bez kolizji / to mogo cos powiedziec
    na ten temat.Najgorszymi kierowcami są niestety ludzie młodzi i nie Ci co zdali kurs na prawo jazdy
    i zaczeli jeżdzic-Oni robią błędy,ale są ostorzni.
    Najgorsi są Ci co przejechali 3000,czy 5000 km.i myslą,że zjedli wszystkie rozumy i wtedy dochodzi do tragedii / zimny łokiec,radyjko na ful itd.
    Następnie chmstwo,zajeżdzanie ,jazda 2 m.od poprzedzającego pojazdu,można wyliczać.
    Więcej policji w nie oznakowanych radiowozach i tępienie takiego zachowania odpowiednimi karami.

    • 11 2

    • Ja już mam przejechane ok 1000km i powiem, że nie mógłbym jechać z głośno nastawionym radiem. Oczywiście, cicho niech sobie gra, ale bez przesady. Dźwięku silnika przecież nie słychać. Zimny łokieć :D - jak dla mnie jest to co najmniej śmieszne. A jeśli ktoś mi daje rady odnośnie jazdy, czy to jest ojciec, czy ktokolwiek inny to ich słucham, bo warto słuchać osób bardziej doświadczonych.

      • 1 0

  • zy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

    TAK PO 80 !!!

    • 6 2

  • Nie jeden Senior myśli za kierownicą w przeciwieństwie do pokolenia FB...

    • 7 2

  • Albo..., czy W POLSCE kazdy za kierownicą stanowi zagrożenie?.

    Definitywny tak!. Nawet rowerzyści W POLSCE Stanowią tez
    zagrożenie i coraz gorzej.

    • 6 0

  • ..babciu babciu możesz otworzyć oczy przejechaliśmy już skrzyżowanie....

    • 3 6

  • czasami

    samochód jest jedyną możliwością poruszania się w dalsze odległości dla starszych ludzi.

    Szacunku trochę.

    • 5 6

  • statystycznie ja i mój

    pies mamy po trzy łapy. Ilu seniorów z tych 8 mln. aktywnie jeździ? A ilu z puli młodych kierowców? Statystycznie w Polsce najbezpieczniej jeżdżą Eskimosi, żaden nie spowodował jeszcze kolizji.

    • 10 3

  • Nisko leciał, pewnie na deszcz. (2)

    A swoją drogą czy 81-latek nie powinien jeździć już tylko komunikacją miejską ?

    • 3 6

    • Co tak sPOwolniło POlicjantów? (1)

      A już widzę.. jeden szukał bloczku mandatowego.

      • 1 3

      • Nic śmiesznego

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?

 

Najczęściej czytane