• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy seniorzy za kółkiem powinni przechodzić obowiązkowe badania?

mJ
17 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań. Niewykluczone, że już niebawem kierowcy w podeszłym wieku będą musieli cyklicznie meldować się u lekarzy w celu odbycia okresowych badań.

Obowiązkowe badania okresowe oceniające zdolność do kierowania pojazdami i krótki termin ważności prawa jazdy dla osób w starszym wieku - wiele europejskich krajów właśnie w taki sposób sprawdza, czy seniorzy są zdolni do kontynuowania swojej kariery za kółkiem. Niewykluczone, że podobne przepisy już wkrótce będą obowiązywały w Polsce.



Wydłużony czas reakcji, słabszy wzrok i słuch, a do tego masa zażywanych leków, które mogą niekorzystnie wpływać na osobę kierującą pojazdem - to tylko początek listy potencjalnych przyczyn wypadków i kolizji drogowych z udziałem zmotoryzowanych w podeszłym wieku.

Ministerstwo Infrastruktury chce zminimalizować liczbę incydentów drogowych spowodowanych przez osoby starsze. Resort pracuje nad wprowadzeniem obowiązkowych badań okresowych dla kierowców, którzy ukończyli 60 lat. Co ciekawe, nad podobnymi regulacjami pracują unijni urzędnicy, którzy chcą, aby takie prawo weszło w życie we wszystkich krajach wspólnoty.

W niektórych krajach Europy już obowiązuje takie prawo, a najbardziej restrykcyjne przepisy nakazują seniorom odbycie badań lekarskich raz w roku.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Warto dodać, że większość kierowców-seniorów posiada bezterminowe prawa jazdy, które uzyskali kilkadziesiąt lat temu. Zmotoryzowani posiadający bezterminowe uprawnienia nie mają konieczności powtórzenia badań lekarskich.

Resort od lat organizuje akcje informacyjno-edukacyjnych, mające na celu zachęcić seniorów do kontrolowania swojego stanu zdrowia i weryfikowania umiejętności za kierownicą. Niestety, same akcje to zbyt mało.

Obowiązkowe badania dla seniorów to z całą pewnością dobry pomysł. Nasuwa się jednak pytanie, czy wiek 60 lat nie jest zbyt niską granicą? Przecież wielu zmotoryzowanych przed "siedemdziesiątką" w dalszym ciągu doskonale poczyna sobie w fotelu kierowcy.

Kierowca Traficara dał popis na szosie.

mJ

Opinie (224) 1 zablokowana

  • każdy powinien przechodzić badania niezależnie od wieku , ,widziałam 90 doktora chirurga , wygląda świetnie , widziałam gnuśnych starych trzydziestolatków

    • 2 0

  • w wielu miastach krajów rozwiniętych dba się o to, by osoby w wieku 80 lat i więcej (1)

    mogły się czuć bezpiecznie poruszając się inaczej niż samochodem.

    Są zarządy rozsądnie zarządzanych miast, które oferują osobom w wieku emerytalnym (65+) darmową komunikację zbiorową o ile zrezygnują z posiadania samochodu i oddadzą prawo jazdy.

    Dzięki temu miasto zaczyna oddychać.

    Co zrobią za 10 lat obecne 60 latki inwestujące w mieszkanie poza zasięgiem komunikacji publicznej?

    • 1 0

    • przecie u nas jest darmowa dla osób pow. 75 lat !!!

      • 0 0

  • Co za durnie głosowali na "nie"???

    • 1 3

  • koniecznie!

    Dochodzi jeszcze kwestia niezwykle beztroskiego podchodzenia kierowców po 50-60 roku życia do kwestii badań wzroku oraz stosowania korekcji okularowej. Fizjologicznie każdej osobie, która w latach młodości nie potrzebowała okularów, po przekroczeniu bariery 40-45 lat następuje pogorszenie widzenia. Zarówno bliży ( do 3 m) oraz dali. Starsi ludzie żyją w przekonaniu, że ich wzrok potrzebuje wyłącznie pomocy do czytania. Niestety również pogorszeniu ulega widzenia dali co jest najistotniejszym czynnikiem dla każdego kierowcy. Niestety kampanie informacyjne i przesiewowe badania u okulistów/optometrystów nie są jednoznaczne z tym, że starsi kierowcy zaczną używać okularów do jazdy samochodem. Potrzebne są uregulowania prawne, które wymuszą okresowe badania okulistyczne lub wykonane przez optometrystę np. 3 lata oraz kontrola policji czy kierujący stosuje korekcję w czasie prowadzenia pojazdów. Uważam, że jest to bardzo istotny czynnik, który może sprawić iż kierowcy seniorzy będą mogli dłużnej być aktywnymi uczestnikami w ruchu drogowym w bardziej bezpieczny i odpowiedzialny sposób.

    • 2 2

  • Tak (1)

    Jestem senior i uważam że tak, ale po 65 roku życia. Przecież Państwo zakłada że do tego wieku jestem młodziutki i mogę tyrac. Oczywiście badania na koszt Państwa, bo jak nie to niech obejmą wszystkich

    • 5 2

    • coroczne badania

      każdy kto kupuje BMW
      każdy kto ma motur
      każdy złapany na zbyt szybkiej jeździe (choćby o 1 km/h)
      każdy złapany na notorycznym łamaniu innych przepisów, np. o parkowaniu

      • 0 1

  • A co ten film ma wspolnego z tekstem?

    • 1 1

  • NIE

    nie powinni, dopóki nie zaczną powodować liczniejsze wypadki
    niż posły, bor, młodzi w bmw co się śpieszą itd

    natomiast powinni mieć komunikację miejską (całą, SKM też) gratis
    oraz kilka rocznie przejazdów dalekobieżnych też gratis, za reszte ulgę

    sami, z rozsądku i dla wygody się wycofają, bez faszyzowania im życia

    • 4 0

  • Mogą przechodzić badania, czemu nie. Ale na koszt państwa. Także kursy w Word / Pord powinny być tak dla przypomnienia. Też na koszt państwa.

    • 3 1

  • Jestem za sprawdzaniem (1)

    Niestety ale dużo osób starszych nie ma już takiej koordynacji i koncentracji co za młodu. Są zagrożeniem i to dużym. Często jeżdżą na pamięć nie zwracając uwagi ani na znaki ani na to co się wokół nich dzieje. To że mają prawko 40 czy 50 lat nie oznacza że są dobrymi kierowcami. Duża część tych osób też już nie dowodzi, nie dosłyszy. Nie piszę że wszyscy ale duża grupa osób tak.

    • 3 2

    • Ciekawe bzdury opowiadasz.Ten co jeżdził po deptaku i wjechał na molo tez był stary i jeżdził na pamięć?A ci co zabijają rodziny tez są starzy i niedowidzący?Najpierw się myśli i potem

      • 1 0

  • TAK!

    Ale nie tak jak pisał gość wyżej, że to przez nich są wypadki. Każdy powoduje, stary i młody. Młody z głupoty.. ale tego nei wykryjesz. A stary ze startości i tutaj da się to wykryć. No i są losowe przypadki.. w których każdy będzie miał problem. Takie badania powinny być, im starsi tym częściej. Jeden warunek. Finansuje to Państwo - czyli niestety wszyscy my. Ale jest to jedna z tych inwestycji która się opłaci.
    Kocham mojego dziadka, ma 70 lat i jeździ dość.. ale zawsze jak jestem w jego mieście to ja prowadzę za niego. Nie mam serca mu powiedzieć że może już za późno by mógł jeździć.. a może nie, bo też lekarzem nie jestem. Ale na pewno stracił sporo wzroku i słuchu i z roku na rok więcej procent. Czy to już ten moment? Nie wiem.. jego synowie nic przy tym nie mówią, więc możliwe że nie. Ale takie badania by to wykryły..

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Której marki modelem jest Mustang?

 

Najczęściej czytane