• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy tuning może być tani?

Jakub Pajka
29 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (25)
Tuning może być tani i znacząco poprawić osiągi oraz wygląd naszego samochodu. Tuning może być tani i znacząco poprawić osiągi oraz wygląd naszego samochodu.

Jak tuningować samochód, aby zrobić to legalnie, bezpiecznie i nie wydać fortuny? Podniesienie mocy, poprawa prowadzenia oraz bardziej sportowy wygląd są zawsze mile widziane w samochodzie i całe szczęście jest na to parę sposobów. Zdradzamy, jak to zrobić i na co uważać.





Czy tuningowałe(a)ś kiedyś swoje auto?

Czy zawsze, gdy chcemy szybsze auto, musimy kupić nowe? Na szczęście nie, bo dzięki tuningowi jesteśmy w stanie odmienić nasz samochód i sprawić, że będzie się wyróżniał i będzie bardziej "nasz". Tuning niewielkim kosztem jest możliwy i często przynosi bardzo pozytywne rezultaty.

Jak tanio podnieść moc w aucie?



Obecnie najłatwiejszym sposobem na zwiększenie liczby koni pod maską jest chip tuning. Przez wgranie innej mapy silnika można łatwo podnieść moc czy nawet nieco zmniejszyć spalanie. Wzrost mocy będzie najbardziej odczuwalny w samochodach turbodoładowanych, a mowa tu o kilkudziesięciu koniach więcej. Przykładowo na seryjnych częściach jedynie przez zmianę parametrów można uzyskać 40 KM więcej w podstawowym Passacie w dieslu. Warto jednak udać się do specjalistów, aby wszystko zostało ustawione poprawnie i nie wyrządziło szkód w silniku. Później oczywiście można wgrać oryginalną mapę jednostki napędowej i wrócić do fabrycznych osiągów. Za chip tuning zapłacimy 1-3 tys. zł.

Właściciele aut bez turbodoładowania mają trochę gorzej, gdyż chip tuning nie będzie tak efektywny. Tutaj trzeba podjąć się tuningu mechanicznego. Warto pogrzebać trochę w dolocie, czyli poszukać kolektora ssącego od wyższej wersji silnikowej lub innego modelu z gamy naszej marki, który będzie pasował plug&play lub z niewielkimi modyfikacjami. Warto poczytać na forach dotyczących naszych samochodów, bo jest duża szansa, że ktoś przed nami już to robił i podzielił się swoimi doświadczeniami. Lepszy dolot może dodać kilka koni i na pewno sprawi, że silnik będzie lepiej "oddychał". Jeśli mówimy o zmianie filtra powietrza na sportowy, na przykład stożek, to więcej sensu ma on w samochodach z turbo, jednak i w wolnossących zdecydowanie poprawi brzmienie jednostki i wygląd pod maską.

Przeczytaj, dlaczego warto zainteresować się ceramiką Przeczytaj, dlaczego warto zainteresować się ceramiką

Jak poprawić prowadzenie samochodu?



Wiadomo, że moc to nie wszystko.

Co nam z tego, że pod maską jesteśmy uzbrojeni w całą zgraję bojowo nastawionych rumaków, jeśli nie okiełznamy ich na asfalcie. Najprostszym rozwiązaniem tego problemu będzie modyfikacja amortyzatorów i sprężyn na twardsze. Nie od razu musimy robić z naszego auta przysłowiowy "beton" i montować zawieszenie gwintowane, co na pewno jest dobrym rozwiązaniem na tor, jednak na co dzień przy liczbie dziur w jezdni może zmęczyć.

Warto zobaczyć amortyzatory od firm tuningowych, które utwardzą auto, ale pozwolą względnie komfortowo poruszać się nim po drogach. Jeśli mówimy o sprężynach, to możemy zamontować sprężyny obniżające, które poprawią prowadzenie, ze względu na obniżenie środka ciężkości, to i dodadzą autu charakteru. Pamiętajmy jednak, że zawsze, gdy wymieniamy sprężyny na twardsze lub krótsze, również musimy zmienić amortyzatory na twardsze, aby nie doprowadzić do ich zbyt szybkiego zużywania się.

Gdy już nasze auto ma moc i się prowadzi, to jeszcze musi się jakoś zatrzymać. Hamulce w naszych samochodach są dostosowane do mocy, zatem gdy ją zwiększamy, musimy też zająć się hamulcami, aby wszystko było bezpieczne. Najtaniej będzie zamontować sportowe i wentylowane tarcze hamulcowe oraz lepsze klocki hamulcowe. To powinno wystarczająco poprawić hamowanie, jednak przy dużym wzroście mocy będziemy musieli rozważyć wymianę hamulców na większe. Najłatwiej będzie wybrać hamulce od tego samego modelu, tylko szybszej odmianie lub po raz kolejny udać się na forum z pytaniem o pasujące hamulce do naszej wersji.



Wygląd auta równie ważny jak moc



Chyba każdy kierowca chce mieć ładny samochód, który będzie podobał się jemu, ale też i innym. Podstawowym elementem, którym powinniśmy się zająć jako pierwszym, są felgi. Ich zmiana potrafi diametralnie odmienić nasze auto, ale też poprawić jego prowadzenie. Szersza opona to lepsza przyczepność, a większa felga to zadziorny charakter. Pamiętajmy jednak, aby nasze koła nie wystawały poza obrys karoserii, gdyż jest to nielegalne. Zanim kupimy felgi, dokładnie to zmierzmy i przy okazji zainwestujmy w dobrej jakości opony - poprawi to osiągi i bezpieczeństwo.

Dobrze, gdy w parze z wyglądem idzie również dźwięk. Wymiana tłumika końcowego nie jest droga, a znacząco poprawi tył samochodu i sprawi, że będzie wyglądał sportowo i z pazurem, a dodatkowo poprawi doznania akustyczne. Należy jednak pamiętać, aby katalizator zostawić w spokoju - wycięcie go może podnieść moc i wydobyć z silnika najlepszy dźwięk, jednak może znacząco utrudnić przejście badania technicznego. To samo tyczy się przyciemniania szyb - mogą bardzo pozytywnie wpłynąć na wygląd auta, ale przyciemnienie przednich szyb bocznych oraz frontowej jest nielegalne i tutaj akurat policja nie pozostaje obojętna w tym temacie.

Czy uważasz, że to auto potrzebuje tuningu? Czy uważasz, że to auto potrzebuje tuningu?

Tuning wnętrza - co warto zrobić?



Rzeczą, którą najczęściej dotykamy w aucie, jest kierownica, zatem warto, aby była miła w dotyku. Obszycie jej nie musi być drogie, a sprawi, że kierownica będzie grubsza i jej wygląd nada wnętrzu charakteru. To samo tyczy się gałki zmiany biegów - wymiana może kosztować zaledwie 20 zł, a odpowiednio dobrana do naszego samochodu odmieni klimat panujący w środku.

Jeśli z kolei chcielibyśmy zrobić coś z naszą tapicerką, można rozważyć założenie pokrowców na fotele lub ich całkowitą wymianę. Będzie to dużo tańsze niż oddanie ich do tapicera. Często na aukcjach można znaleźć całe skórzane wnętrze do naszego modelu za niewielkie pieniądze albo tuningowe fotele kubełkowe, pasujące do rozstawu szyn montażowych.
Jakub Pajka

Opinie (25) 1 zablokowana

  • Albo tanio

    Albo dobrze

    • 16 0

  • W obecnych czasach termin (1)

    "za niewielkie pieniądze"nie ma racji bytu niestety i dotyczy to dosłownie wszystkiego jeśli akurat jesteśmy w temacie części samochodowych szczególnie oryginalnych i w bdb stanie jak np wyżej wspomniana tapicerka.

    • 9 1

    • 'W obecnych xzasach'... Bo kiedyś to było za darmo przed globalizacją...

      • 1 3

  • Patrząc na niektóre pojazdy na Kaszubach, to tuning może być tani. Przynajmniej "tuning" ;P Np "na małysza", albo "german style", albo "okopciłem lampy tylne sadzą"...

    • 11 0

  • Oczywiscie, że może być tani

    Nazywa się to agrotunning :)

    • 9 0

  • (3)

    W latach 90 tuningowałem golfa 2. Marzyło się wtedy o kubełkach recaro. To dostałem takie z anonsów. Pamięta ktoś jeszcze taka gazetę heheh?! Do tego olbrzymie na tamte standarty koła 15' bbs. W środku nakładki na pedały i gałkę zmiany biegów. No i na deser mała kierownica momo. Mmm. Z Niemiec sobie przywiozłem. Piękne czasy.

    • 18 0

    • Czarna podsufitka GT,silnik 1.8 i klima w golfie 2,do tego Alu Borbett German style,krzyże w reflektorach,gwint i smak za niewielkie pieniadze.

      • 2 1

    • (1)

      Anonse i Gratka.

      Pamiętam dział hydepark.
      Pisało się coś na wyciętym z gazety formularzu, wrzucało do skrzynki i publikowali to.

      Nie jednym małżeństwem się to skończyło.

      • 5 0

      • Byłem tym, co to w połowie lat 90-tych wpisywał w Redakcji A. ;)

        • 0 0

  • Oooo małe kierownice kiedyś. To było to. W autach bez wspomagania! Obecnie wielu nie miałoby siły w rękach skręcić.

    • 8 1

  • Tani tuning prawie w każdym powiecie coś dla siebie znajdziecie. (1)

    Ledy,trąbki,nalepki,światełka,odblaski i inne rarytaski. Bez smaku i homologacji-prawdziwa sztuka wyobraźni.

    • 17 0

    • Tuning silnika Mercedes OM606

      800 KM z delikatnie przerobioną pompą w szwecji,z turbo od Scanii i paroma drobiazgami.

      Aafalt zwija nawet w 35 letnim W124 .

      • 0 0

  • "w podstawowym Passacie w dieslu." (2)

    Redaktorze! Litości! Aż oczy bolą. "W dieslu, w benzynie, w kombi, w sedanie, w gazie" to jest mowa podwórkowych handlarzy samochodów z wiosek.

    • 15 0

    • Obniżone zawieszenie, opony o wysokości 1 cm, a potem taki wynalazek korkuje miasto, bo przez

      progi zwalniające i tory tramwajowe przejeżdża z prędkością 1 km/h.

      • 5 1

    • W dizlu, w sedanie

      W kiju i szmacie, ale w pierszym lakierze. W tych pieniondzach to sie nic innego nie dostanie. Panie, to laleczka jest jak na swoje lata igiełka.

      • 3 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane