• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy zatrzymywanie się przed zieloną strzałką jest zasadne?

Roman
19 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje. Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje.

Mało który kierowca zatrzymuje się przed zieloną strzałką na sygnalizatorze - to fakt. Jeden z naszych czytelników zastanawia się jednak, czy w niektórych sytuacjach, na skrzyżowaniu ze znikomym ruchem, zatrzymanie przed zieloną strzałką jest faktycznie koniecznie? Może wystarczy jedynie zwolnić do bezpiecznej prędkości?



Czy zatrzymujesz się przed zieloną strzałką?

Zielona strzałka wciąż budzi wiele kontrowersji wśród zmotoryzowanych. Oznacza warunkowe pozwolenie na wjechanie pojazdem za sygnalizator S-2 (sygnalizator świetlny z dołączonym najczęściej z prawej strony wyświetlaczem zielonej strzałki). Warunek jest taki, aby ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu - przede wszystkim pieszym, którzy mają zielone światło. Ale również pojazdom poruszającym się po drodze prostopadłej. Oni także jadą z zielonym światłem. Pamiętajmy: zielona strzałka nie jest zielonym światłem.

Przed zieloną strzałką należy się zatrzymać. To obowiązek kierowcy. W innym przypadku popełnia wykroczenie, za które może zostać ukarany mandatem w kwocie 100 zł i 1 pkt karny. Jeśli minie sygnalizator po zgaśnięciu zielonej strzałki, naraża się na karę w wysokości do 500 zł i aż 6 pkt karnych.

Co widać gołym okiem, na naszych drogach zdecydowana większość kierowców ignoruje przepisy i nie zatrzymuje się przed zieloną strzałką. Mówi się o zaledwie 10 proc. osób, które poprawnie korzystają z warunkowej strzałki. Cała reszta prawdopodobnie ostatni raz prawidłowo zachowała się przed zieloną strzałką na... egzaminie na prawo jazdy.

Czytaj także:

"Zapuszczamy korzenie na czerwonym". Na te skrzyżowania kierowcy narzekają



Zielona strzałka zielonej strzałce nierówna



Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje. Zielona strzałka od lat budzi kontrowersje.
Pan Roman z Gdańska poruszył problem zielonej strzałki, a jego opinia zapewne wywoła burzę w komentarzach. Ale być może taka dyskusja jest potrzebna. Poniżej przedstawiamy treść jego wiadomości.

Zastanawiam się, czy aby na pewno wyhamowywanie do zera przed każdą zieloną strzałką jest konieczne? W końcu zielona strzałka zielonej strzałce nierówna. Są tłoczne, ruchliwe skrzyżowania, na których dzieje się bardzo dużo - i rzeczywiście w takich miejscach należy obowiązkowo zatrzymać się przed warunkową strzałką do skrętu w prawo.

I teraz druga strona medalu - jest przecież cała masa skrzyżowań, na których ruch jest znikomy (wiele zależy od pory dnia). W takich miejscach często jesteśmy jednym z nielicznych uczestników ruchu, bywa, że jedynym. Wydaje mi się, że w takich sytuacjach nie powinno się wymagać wyhamowywania auta do zera.

Moje pytanie brzmi: czy gdy dojeżdżam do skrzyżowania z czerwonym światłem i zieloną strzałką do skrętu w prawo, widząc, że przy przejściu nie ma żadnego pieszego - to czy faktycznie wymagane jest wyzerowanie prędkości? Może w takich sytuacjach wystarczy zwolnić do bezpiecznej prędkości i powolnie minąć sygnalizator, a zatrzymać się dopiero przed drogą prostopadłą? Zachęcam do dyskusji, bo być może więcej osób ma podobne odczucia.
Roman

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (264) 2 zablokowane

  • Co chwilę są potrącenia pieszych na przejściach przez auta, których kierowcy uważają, że zielona strzałka to zielone dla nich.

    • 6 1

  • Strzałka!

    Niezatrzymanie się przed sygnalizacją z zieloną strzałką jest równoznaczne z przejechaniem skrzyżowania na czerwonym świetle.Jak chcą,to niech płacą mandaty.Strzałka jest tylko informacją o warunkowym opuszczeniu skrzyżowania.Nie wiem w czym niektórzy widzą problem!

    • 10 2

  • Nikt się nie zatrzymuje (3)

    Problemem jest zasadniczo to, że prawie nikt się na tej strzałce nie zatrzymuje. Przepis jest właściwie martwy, a nie powinno tak byc. Proponuje przejechać się na rowerze ścieżkami wzdłuż ulic z gdańska do gdyni i wtedy będziecie wiedzieć, że zatrzymanie się na strzałce powinno być obowiązkiem

    • 10 2

    • Dokładnie, powinno, a tak naprawdę to w 90% jest traktowane jako zwykłe zielone światło. Najgorsi są ci ze wschodu w boltach i uberach. Ich żadne światła czy przepisy nie obowiązują.

      • 2 1

    • Większość potrąceń i wymuszeń na pieszych i rowerzystach (1)

      Nie wynika ze strzałki, ale z jazdy na zielonym. Pieszym/rowerzystom zielone zapala się później niż samochodom. Samochód zaczyna jechać i w tym momencie pojawia się zielone dla pieszych. Większość kierowców nie umie przewidzieć, że tak się stanie lub chce na szybko zdążyć.

      Strzałka to mniejszy problem, bo gdy ona się pali, to piesi/rowerzyści mają czerwone (zielone mają samochody z prostopadłego kierunku).

      Dlaczego światła są ustawione tak, żeby prowokować niebezpieczne sytuacje? Nie mam pojęcia. Wystarczyloby, żeby zielone dla pieszych/rowerzystów zapalało się chwilę wcześniej niż to dla samochodów.

      • 2 1

      • Zielone?

        Jak samochody z drogi rownoleglej mają zielone to również rowerzyści i piesi wzdłuż tej drogi mają zielone. Auta z prostopadłej, podporządkowanej mają wtedy czerwone i zielona strzałkę. Klasyczne skrzyżowanie.

        • 0 0

  • Przepis jest przepis (1)

    A czy słuszny, czy nie słuszny to inna sprawa.

    • 2 1

    • Czyli nigdy nie zdarzyło ci się przejść na czerwonym świetle "bo nic nie jechało"?

      • 1 0

  • (1)

    Nigdy sie nie zatrzymuje na strzalce - dla zasady, to glupota. Wyjatek stanowi kiedy musze komus ustapic pierszenstwa

    • 6 13

    • A po co ty się zatrzymujesz żeby ustąpić pierwszeństwa ? Dla zasady jedź i wal śmiało.

      • 3 0

  • Oczywiście że kierowcy powinni się bezwzględnie zatrzymywać , pali się czerwone światło więc stop dopiero po upewnieniu się że nikomu kto ma zielone światło mój wjazd na skrzyżowanie nie zagraża . Szczególnie chodzi o to dziś kiedy to kierowca który się nie zatrzyma nie jest w stanie zareagować choćby na przejazd rowerzysty który ma zielone światło który to pojawia się nie wiadomo skąd i nie wiadomo kiedy . Zatrzymuję się , rozglądam się nie nikogo ruszam .A swoją drogą przepis wyraźnie to określa , dlaczego my zawsze wiemy lepiej niż ci którzy te przepisy ustalają , zawsze wiemy lepiej tylko jak to się kończy !

    • 7 1

  • W Stanach można skręcać na czerwonym w prawo bez żadnej strzałki (1)

    To się nazywa cywilizacja. Oszczędność czasu, prądu, środowiska i ułatwienie życia.

    • 10 6

    • Ale to0 artykuł o zasadach w Polsce

      • 1 1

  • zasadne czy nie takie jest prawo drogowe i tyle w temacie

    • 0 3

  • zielona strzałka (1)

    czyli kierofczyk wjeżdża za sygnalizator i stoi centralnie na przejściu dla pieszych lub przejeździe dla rowerzystów blokując innym przejście / przejazd. No to u nas standard..... i zawsze wielkie zdziwienie że rower czy pieszy ma zielone światło i chce przejechać czy przejść. ja tu byłem pierwszy i co mi zrobisz. nie jest tak? no jest! zlikwidować te strzałki.

    • 10 5

    • Kierofczyk,ogarnij się!!!

      • 0 0

  • Jest wiele miejsc gdzie zielona strzałka (i zatrzymywanie się na niej) jest głupotą

    Dwa przykłady z brzegu - obecne skrzyżowanie Kartuska/Nowatorów, skręt w stronę ronda na Budowlanych. Zielona strzałka pali się w momencie, gdy jadący od strony Nowatorów mają zielone światło, piesi czerwone - przy jednoczesnym braku przejścia przez Kartuską. Zatrzymywanie się (zgodne z przepisami - tu nie ma co do tego żadnej wątpliwości) na tej strzałce to robienie ... z logiki i tamowanie ruchu. Identyczna sytuacja jest na skrzyżowaniu Kartuska/Damroki, skręt na osiedle.
    Oczywiście - na typowym skrzyżowaniu z przejściem zaraz za sygnalizatorem, w momencie, gdy mamy czerwone światło i strzałkę, należy się zatrzymać, właśnie ze względu na ograniczoną w takim miejscu widoczność. Ale w w/w przykładach wprowadza to tylko niepotrzebne zamieszanie i frustrację na drodze.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane