• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czytelnik: rowerzyści nigdy nie mieli pierwszeństwa przed wjazdem na przejście

Rafał
22 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Nie milkną echa zamieszania dotyczącego pierwszeństwa rowerzystów. Nie milkną echa zamieszania dotyczącego pierwszeństwa rowerzystów.

Pierwszeństwo rowerzystów na przejazdach, które rzekomo miało zostać odebrane rowerzystom przez resort infrastruktury - to temat, który sprawił, że całkiem niedawno w sieci zawrzało. Okazuje się jednak, że nic nie zostało rowerzystom odebrane, bo nigdy tego pierwszeństwa nie mieli - w tej sprawie napisał do nas czytelnik.



Czy zachowujesz ostrożność, wjeżdżając rowerem na oznaczone przejazdy rowerowe?

Poniżej prezentujemy artykuł czytelnika - pana Rafała z Gdańska.

Kto ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym - samochód czy rower?



Przypomnijmy, że przed zmianą rozporządzenia w kwestii znaków i sygnałów drogowych kierowca pojazdu, zbliżając się do przejazdu rowerowego, był obowiązany zmniejszyć prędkość tak, żeby nie narazić na niebezpieczeństwo rowerzysty czy grupy rowerzystów znajdujących się na przejeździe bądź na niego wjeżdżających.

W myśl przepisów ustawowych kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu rowerowego, obowiązany jest zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rower, hulajnogę elektryczną czy urządzenie transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.

Pierwszeństwo na przejeździe rowerowym - co mówią przepisy?



Pierwszeństwo rowerzystów. Spór o przepisy

Dziennik Ustaw z 11 maja 2022:

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu albo na nie wchodzącego i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu albo wchodzącemu na to przejście (...) Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego oraz osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, znajdującym się na przejeździe.

Dla porównania - Dziennik Ustaw z 12 marca 2021:

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Art. 27. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe.


Zdaje się, że nawet rzecznik Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnił, że zarówno obecnie, jak i przed zmianą przepisów, rowerzyści nie mieli pierwszeństwa podczas wjeżdżania na przejazd rowerowy. Zatem do żadnej zmiany w tej kwestii dojść nie mogło.

Samochód kontra rower na przejeździe rowerowym



Ja, jako kierowca samochodu, chciałbym tylko skierować pewną prośbę do rowerzystów. Pamiętajcie, że kierujący samochodem nie zawsze jest w stanie was zauważyć, ma pewne ograniczenia w postaci słupków karoserii. Dlatego zanim "na pewniaka" wjedziecie na przejazd rowerowy - zwolnijcie i zachowajcie ostrożność. W starciu z samochodem rower ma niewielkie szanse. Jazda w ciemno, bez patrzenia, bo w końcu "mam pierwszeństwo", to duży błąd.

Oczywiście zachowanie ostrożności przed przejazdem rowerowym tyczy się również kierowców. Nie jesteśmy świętymi krowami. Wszyscy uczestnicy ruchu powinni podchodzić do siebie z szacunkiem, a może wypadków byłoby mniej.
Rafał

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (465) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (100)

    Rowerzysta nie rozumie kluczowej zależności. Mianowicie, że bez względu kto ma pierwszeństwo w momencie zderzenia to rowerzysta jest połamany lub martwy. Dlatego przepisy powinny być jasne, że to rower musi zachować szczególną ostrożność i nie ma pierwszeństwa na przejeździe. Wyjdzie to wszystkim na dobre, przede wszystkim rowerzystom.

    • 463 188

    • To prawo silniejszego (38)

      Na szczęście prawo o ruchu drogowym jest inne. Większą odpowiedzialność ma kierujący niebezpieczniejszym pojazdem

      • 66 47

      • (8)

        On ma odpowiedzialność ok ale ten drugi z zaistniałej sytuacji ma to, że jest połamany. I co mu z tej odpowiedzialności sprawcy?
        To chyba nie o to chodzi, żeby doznać uszczerbku ale mieć rację tylko aby uniknąć uszczerbku...

        • 53 20

        • On mógłby do końca życia leżeć sparaliżowany na łóżku

          Byle tylko kierowca dostał mandat

          • 48 29

        • Chodzi o to, żeby zmniejszyć ilość wypadków dzięki zwiększonej uwadze tych, którzy fizycznie stwarzają większe niebezpieczeństwo (5)

          Jeśli to nie działa, to należy zwiększyć karę dla sprawcy. Będzie trochę krzyków jak ostatnio po podwyżce mandatów, ale już teraz świadomość ryzyka utraty całej wypłaty skutecznie otwiera oczy na przejściach dla pieszych.

          • 28 13

          • (3)

            Szkoda że pieszym nie otwiera oczu jak włazi prosto pod koła samochodu...

            • 29 22

            • jak kilku pieszych chce przejść przez ulicę po przejściu dla pieszych, to co ci się stanie jak ich przepuścisz?

              • 21 13

            • Szkoda że niektórzy kierowcy uważają, że skoro mają blachę dookoła to mimo braku pierwszeństwa mogą śmiało jechać

              • 20 16

            • Pieszym taki manewr zamyka oczy

              Na wieczność ;)

              • 6 2

          • Uśmiałem się jak powiedziałeś całej wypłaty :P

            • 2 0

        • Takim tokiem myślenia kierowca samochodu osobowego powinien uważać na kierowców ciężarówek albo maszyn rolniczych......ponieważ zazwyczaj to kierowca samochodu osobowego stoi wówczas na przegranej pozycji. Co mu z tego, że miał pierwszeństwo.
          !!!!!!!!!!!!!!!!Droga to nie dżungla, a PoRD to nie prawo silniejszego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          Załóżmy...aby czuć się bezpiecznie na chodniku, ulicy, w parku mam zawsze przy sobie nóż...kto powinien uważać, żeby nie zrobić innym krzywdy ja (posiadacz noża) czy przechodnie korzystający z chodnika, ulicy, parku?

          Utarło się, że kierowca pojazdu jest "najważniejszy", ale tak nie jest. Są inni uczestnicy ruchu.

          • 15 4

      • Jakie prawo silniejszego? (17)

        Analogicznie funkcjonuje to na przejazdach kolejowych na których samochód nie ma szans z pociągiem

        • 31 21

        • Jaka jest droga hamowania pociągu na środku szlaku, a jaka samochodu tuż przed skrzyżowaniem? (16)

          • 22 19

          • jak wariat zapier 80 km/h to też długa (3)

            • 9 4

            • (2)

              80 km/ h to jest szybko?:))

              • 5 4

              • a 15kmh u rowerzysty? ponoć wtedy pędzi jak szalony (1)

                • 9 3

              • Jest dużo "profesjonalnych" getrowców co jeździ ok 30km/h a to już bardzo szybko.

                • 4 3

          • (8)

            Prowokujesz silniejszego, zeby dostać po zębach czy jednak odpuszczasz. Prawo masz zawsze do dyskusji, a jednak nie podchodzisz i nie prowokujesz :)

            • 12 12

            • Przestańcie wysyłać na stopchama te filmiki TIR-owców wyprzedzających na czołówkę (7)

              bo to ich tylko prowokuje. Oni są silniejsi i mają prawo was rozjechać.

              • 8 2

              • Celnie :)

                • 2 4

              • (5)

                Idealny strzał w kolano. Dlaczego zjeżdżasz lub hamujesz zeby uniknąć czolowki? Przecież on nie ma prawa stwarzać zagrożenia ;)

                • 7 3

              • (4)

                podstawowa sprawa warunkowa strzałka oznacza stop czerwone światło

                • 5 0

              • Pomijając, ze twoja wypowiedz jest z d! To brawo za znajomość przepisow. Skoro jesteś świadomy/ma, ze są kierowcy którzy nie stosują się do nich, to chyba warto zadbać o własne zdrowie i życie. Zwolnić, upewnić się ze jest bezpiecznie, a następnie przejść/przejechać !!! Prawo, ci życia nie zwróci. Czy to takie trudne do zrozumienia ?

                • 1 5

              • Ale... (2)

                Nie wszędzie tak jest.
                Mam zielone światło/nie strzałkę/ jak skręcam z Warszawskiej na Adamowicza w prawo.
                Rowerzysci i piesi też mają zielone.
                Rzadko kto się rozejrzy...wpadają rozpedzeni na przejście;(

                • 4 4

              • Jak skręcasz, ustępujesz poruszającym się prosto

                Kolejny nieuk za kierownicą?

                • 5 1

              • Każdy z uczestników ruchu, na skrzyżowaniu ma obowiązek zachować szczególna ostrożność. Nawet, gdy ma pierwszeństwo przejazdu ! Jesteśmy tylko ludźmi i nie widzimy wszystkiego. O błąd w dzisiejszych czasach ( przy tak dużym ruchu ) nie trudno. Dbaj o swoje zdrowie i innych, ale przede wszystkim o swoje rowerzysto, bo jednak samochód jest duzo cięższy. Czego tutaj nie rozumiesz? Ps: Rowerzysta i pieszy ma pierwszeństwo na tym skrzyżowaniu, ale powinien zachować również szczególna ostrożność ! Dla własnego dobra !!!!!!

                • 1 3

          • Jaka jest droga hamowania samochodu, a jaka pieszego? (2)

            • 9 11

            • nie ma znaczenia (1)

              masz obowiązek z taką prędkości jechać żeby się zatrzymać

              • 13 5

              • Powodzenia z takimi założeniami. Może się okazać że krótko będziesz zdrowy.

                • 2 4

      • Nie pojazd jest niebezpieczny (1)

        a kierowca

        • 22 6

        • Wow. Ale myśliciel :P

          • 2 3

      • (6)

        Co ci po czyjejś odpowiedzialności jeśli zginiesz lub trafisz do szpitala połamany? To ty ryzykujesz życie i zdrowie w starciu z jadącym autem!

        • 11 12

        • (5)

          Nie. To ty narażasz czyjeś życie lub zdrowie, jeżeli nieodpowiedzialnie i nieostrożnie kierujesz pojazdem. Co ci po tym, gdy rozjedziesz kogoś na Przejściu Dla Pieszych?

          • 15 9

          • Ja nie odpowiadam za innych (4)

            Niech każdy dba o własne bezpieczeństwo. Umiesz liczyć? Licz na siebie.

            • 8 7

            • (1)

              No właśnie, odpowiadaj za siebie i uważaj na to co robisz i nie będzie potrzeby dyskusji ze rower ma przestać istnieć bo jedziesz autkiem.

              • 6 5

              • Rowerzysta ma się "tylko" odpowiednio zachowywać.

                • 1 1

            • Skoro tak uważasz to mam nadzieję, że nie masz prawa jazdy

              • 7 0

            • zatem wszystkie znaki i przepisy to luźna sugestia?

              • 6 0

      • Idąc Twoim tokiem rozumowania dajmy też pierwszeństwo pieszym przed tramwajami. A co, także przed pociągami. Niech pociągi zatrzymują się przed każdym przejazdem kolejowym i mają obowiązek przepuścić samochody , pieszych i rowerzystów. Wszak nie może być czegoś takiego jak "prawo silniejszego."

        • 6 9

      • I liczenie na to że ten przeskoczy prawa fizyki jest beznadziejnym założeniem. Poza tym to człowiek a ten popełnia błędy - zawsze tak będzie.

        • 0 3

    • (9)

      Dodam, że sam jeżdżę więcej rowerem i zawsze mając zielone zwalniam i się rozglądam czy w prawo akurat nie skręca jakiś samochod i mnie nie widzi.
      Co z tego, że w przypadku kontaktu będzie jego wina, skoro ja będę leżał z polamanym rowerem i wybitymi zębami?

      • 44 13

      • Pamiętaj jeszcze, żeby musię pokłonić, szybę przetrzeć koszulką. (3)

        Biedni ci kierowcy. Narazają się na stres skręcania w prawo, gdy bezczelni i niewidzialni rowerzyści i piesi na nich czychają.

        • 30 40

        • poczytaj dokładnie przepisy (1)

          zanim się wypowiesz, bo nie o skręt w prawo tu chodzi.

          • 9 13

          • a o co?

            • 4 0

        • Bo w twoim mniemaniu rowerzyście należy się pokłon :P

          • 2 1

      • Dokładnie, trzeba się rozejrzeć (4)

        Jedyna opcja bo inaczej wina rowerzysty tak jak z pieszym

        • 5 5

        • Obowiązkiem kierowcy przed przejściem jest również się rozejrzeć w prawo i w lewo.

          Jako pieszy czy rowerzysta staram się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Niestety wielu patrzy tylko wprost i kontakt wzrokowy czyli potwierdzenie, ze mnie widzi, jest niemożliwy.

          • 3 1

        • Sądy nie potwierdzają twojej teorii (2)

          bo wiesz, ewentualna kolizja nastąpi na przejeździe rowerowym, a nie przed nim... Sprawdź sobie publicznie dostępne statystyki na stronie KGP

          • 4 0

          • Kamerka nagra w jaki sposób się zderzyłeś z pojazdem, bez obaw. Będzie wiadomo, że to ty przywaliłeś w auto. (1)

            • 2 3

            • Super, będzie mniej kłopotu z szukaniem dowodu

              Wyrok będzie ten sam. Jak zmieniasz pas i walnie w Ciebie jadący swoim pasem to niby jego wina? ;)

              • 1 0

    • Piesi też tego nie rozumieją.

      • 15 14

    • Tacy jak ty prędzej czy później trafiają do więzienia. (1)

      • 15 9

      • A tacy jak ty na oiom

        • 14 13

    • To ja pójdę krok dalej- (6)

      Sygnalizacja świetlna na każdym przejściu i przejeździe. Tak aby uniknąć sytuacji, że piesi i rowerzyści staną się zakładnikami kierowców i muszą czekać na łaskawe przepuszczenie przez jezdnię. Ta wasza "troska" o rowerzystów ma na celu tylko ograniczenie użytkowania hamulca w mieście.

      • 20 15

      • Tak. Sygnalizacja na każdym przejeździe. (3)

        Tyle, że zielone dla przejeżdżających rowerów zielone zapali się po naciśnięciu przycisku na sygnalizatorze

        • 12 7

        • (2)

          przyciski są nielegalne od 2008 r

          • 2 0

          • To twoje stwierdzenie coś zmienia? Bo jakoś wszędzie je widzę. (1)

            • 1 1

            • Na przejazdach są tylko dla ozdoby

              • 0 0

      • Chyba chory jesteś (1)

        Liczbę świateł należy zmniejszać tam gdzie są niewymagane. Ludzie muszą współpracować, nikt nie chce kwitnąć na światłach. Bez sensu

        • 1 13

        • Masz w komentarzach stan chęci do współpracy ze strony zmotoryzowanych

          Taka mentalność zawsze kończy się tak samo; więcej przestrzeni z zakazem wjazdu samochodów, więcej świateł, więcej progów, mniej strzałek warunkowych, przystanki na jezdni zamiast zatoczek. Kierowcy sami sobie gotują taki los.

          • 6 3

    • Idą dalej tym tropem, tiry powinny mieć pierwszeństwo przed furgonetkami (5)

      Furgonetki przed osobówkami, osobówki przed rowerami, rowery przed hulajnogami, a hulajnogi przed pieszymi. W razie kolizji ważymy pojazdy i ten lżejszy jest winny.

      • 28 4

      • (4)

        Tir i furgonetka poruszają sie tą samą drogą. Rower natomiast porusza sie drogą dla rowerow, która przecina "normalną" jezdnię dla ruchu. Te punkty są newralgiczne.

        • 7 12

        • (2)

          Dokładnie! I dlatego zamiast tych osobnych dróg dla rowerów powinny być pasy w jezdni. Wtedy po pierwsze rowerzysta jest dokładnie tam gdzie kierowca wypatruje samochodów, po drugie zasady pierwszeństwa są identyczne jak dla samochodów.

          • 15 5

          • (1)

            Jeśli rowery będą w stanie osiągnąć 90km/h to nie widzę problemu.

            • 3 9

            • w mieście jeździmy 90?Poza miastem wystarczą takie pobocza jak na drodze Reda Władysławowo z asfaltu i zakazem jazdy samochodów

              • 4 1

        • błąd! droga dla rowerów jest częścią drogi publicznej na takich samych prawach co jezdnia

          należy ją traktować jako dodatkowy pas na jezdni, a nie osobną drogę czy chodnik

          • 7 1

    • Właśnie ze ma ale jak zauważyć pędzący rower? (7)

      Nie da się

      • 5 10

      • Pędzące samochody, tramwaje i pociągi jakoś się daje zauważyć (1)

        Może wystarczy wyobrazić sobie że przejazd rowerowy to torowisko tramwajowe?

        • 10 5

        • Nie prawda. A wypadki śmiertelne na torach to skąd się biorą?

          • 0 2

      • pędzącego roweru jadacego 15kmh nie widać (4)

        a samochód jadący powoli 90kmh widać?

        • 8 2

        • Widać nawet samolot podchodzący do lądowania 1km nad tobą, lecący 300km/h (1)

          a małego obiektu jakim jest rowerzysta nie widać, szczególnie jak jest za przeszkodą.

          • 4 5

          • z moich obserwacji wynika że największą trudność sprawia zauważenie rowerzysty z 3 m w biały dzień

            • 4 1

        • Niestety, roweru nie widać. (1)

          • 3 6

          • tak z kilku metrów najtrudniej

            • 1 0

    • To prawda, dodatkowo przepisy powinny uwzględniać to, że samochód osobowy w starciu z ciężarowym nie ma żadnych szans i to kierowca osobówki jest połamany lub martwy. Na każdej drodze bez względu na obowiązujące prawo, znaki lub sygnalizację świetlną kierowcy samochodów ciężarowych powinni mieć pierwszeństwo. Wyjdzie to wszystkim na dobre, przede wszystkim kierowcom. Pozdrawiam.

      • 8 5

    • Kierowcy niestety też tego nie rozumieją

      • 4 1

    • Zacznijmy ze ty rozumu nie posiadasz bo rowerzysta to taki sam niechroniony uczestnik ruchu jak pieszy! (4)

      I ty bezmózgowcu masz tak jechać by nikomu krzywdy nie zrobić kary w Polsce są jeszcze za niskie powinny byc jak w Skandynawii!! Ale ty jestes na poziomie umysłowym bandyty Za przestemstwa jak i zabicie człowieka blachosmrodem mozesz trafic na kratki na 20 lat!!
      To nic nowego ze pirat drogowy mózgu nie posiada i tylko i wyłacznie kary na niego działają!!

      • 5 8

      • Rowerzysta niechroniony ? HAHA dobre sobie

        TO najbardziej uprzywilejowana kasta w ruchu miejskim . Rowerofczyki to stan umysłu . Ich hobby,czyli rekreacyjne kręcenie pedałami ,mylnie nazywane środkiem transportu to narzędzie terroru dla faktycznego ruchu w mieście . Niebezpieczni, roszczeniowi,aroganccy kolarze w obcisłogalotach stwarzający zagrożenie .Traktują drogi , chodniki jako tor treningowy , potrącają pieszych i wmawiają innym że tak trzeba bo to ich pasja i walka z globalnym ociepleniem

        • 14 13

      • Powiedz to tym rowerzystom (1)

        którzy przejeżdżają po przejściu dla pieszych zamiast przeprowadzać po nim rower. Takich należy karać, bo świadomie narażają się na utratę zzdrowia.

        • 5 3

        • Takich możesz nawet bezkarnie rozjeżdżać, bo włączają się do ruchu

          Tylko znajdź mi skrzyżowanie bez przejazdu rowerowego wzdłuż głównej osi Trójmiasta... Oj, naszukasz się. Czasami mam wrażenie, że kierowca nie wie co to przejazd rowerowy

          • 2 2

      • Kolejny zakochany w Skandynawii. To wyjeżdżaj, nie będziesz nam kraju ustawiał jak ci się podoba.

        • 1 3

    • Walka z prawami fizyki to ewolucja - paru przygłupów zostalo już wyeliminowanych. Ale tu chodzi o przestrzeganie ZASAD (2)

      Jeśli głupi rowerzysta ich nie przestrzega, to ma szansę te prawa fizyki sprawdzić, a przy okazji może dzieki działaniu ewolucji przyczynić się do podwyższenia średniego IQ całego społeczeństwa.

      • 5 6

      • najgorsze, że te portale promują foliarstwo (1)

        zamiast edukować społeczeństwo, bo mają do tego narządzie, kasowanie kłamliwych wpisów, których jest tu zatrzęsienie

        ba nawet mają to zapisane w regulaminie

        • 2 3

        • Jak się przepisy ruchu drogowego nie podobają, wprowadźmy cenzurę?!

          ot, mentalność dresiarza

          • 2 3

    • Rowerzysta nie rozumie, że jest połamany po uderzeniu samochodu? (1)

      Co ty bredzisz? Ty też nie rozumiesz, ze w zderzeniu z młotkiem nie masz szans?
      Logika ze szkoły specjalnej.

      • 6 5

      • a kierowca ubezwłasnowolniony?

        8lat wiezienia może zmienić człowieka

        • 1 1

    • Tok myślenia

      Idąc tym tokiem myślenia zróbmy, że tir ma zawsze pierwszeństwo nie zależnie od znaków, bo osobówka jest mniejsza i w ewentualnym zderzeniu odniesie większe uszkodzenia niż on.

      • 5 2

    • (2)

      Ciekawe, że w przypadku przejazdu kolejowego jasno napisano w przepisach, że ten cięższy ma pierwszeństwo :) bo przy zderzeniu pociąg kontra samochód ten drugi nie ma szans. Czemu nie jest podobnie z rowerami?

      • 2 4

      • Przejazd kolejowy, jak sama nazwa wskazuje, jest kolejowy (i nie ma w przepisach nic o cięższym, fantasto)

        Przejazd rowerowy, jak sama nazwa wskazuje, jest rowerowy
        Przejście dla pieszych, jak sama nazwa wskazuje, jest dla pieszych

        • 4 1

      • Pierwszeństwo ma ten, który jedzie prosto po swojej drodze, a nie ten, który przekracza tę drogę. Dlatego na większości przejazdów rowerowych rowerzysta nadal ma pierwszeństwo, a na większości pozostałych kwestię tę reguluje sygnalizacja. Pozostaje marne kilka, gdzie rzeczywiście samochód będzie uprzywilejowany.

        • 3 1

    • Twoją opinię można sprowadzić do następującego stwierdzenia

      - Zabiję albo pokaleczę, jeśli zaczniecie korzystać ze swoich praw, rowerzyści i piesi. Fajnie gdyby zamiast rowerzystów jeździły rozpędzony tiry - wtedy autor powyższego sh*tposta pisałby w zupełnie innym tonie.

      • 4 0

    • Czas aby kierowców ograniczyć

      Czas aby wprowadzić wszędzie w miastach strefa 30 jak to jest w UE lub Szwajcarii.
      Czas też skończyć z chamstwem kierowców bo ewidentnie nie przestrzegają żadnych znaków i ograniczeń a wymuszanie pierwszeństwa na pasach i ścieżkach przy skręcie w prawo na zielonej warunkowej strzałce to już patologia i za to powinni tracić prawo jazdy dożywotnio i mandat 5000 zł to może patologia się nauczy zasady że należy się zatrzymać bezwzględnie po skręcie w prawo bo rowery hulajnogi piesi mają zielone światło i pierwszeństwo przejścia przejazdu a nie burak który ma czerwone w tym czasie i zakaz jazdy na wprost

      • 5 3

    • Ja mam lepszy pomysl. Zamiast zakazywac rozbojow wprowadzmy przepis by unikac groznie wygladajacych osobnikow. Wiadomo, ze chydy szczawik nie pobije wielkiego drecha, wiec po co zakazywac napadow? Niech szczawiki uwazaja.

      • 0 1

    • (1)

      Kierowca nie rozumienie że resztę życia spędzi w więzieniu dlatego wymusza pierwszeństwo pod groźbą zabójstwa

      • 0 2

      • Chyba nie wiesz co to jest wypadek a co zabójstwo.

        • 0 0

    • Kierowcy nie rozumieja kluczowej zaleznosci. Z posrdok okolo 3000 trupow rocznie okolo 1 (slownie jeden) to trup, ktory nie powstal z zdarzeniu z udzialem co najmniej jednego pojazdu silnikowego. Ta kluczowa kwestia jest to, ze jedynym, realnym zagrozeniem na drodze sa zmotoryzowani.
      Natomiast ogromna wiekszosc rowerzystow rozumie, ze jesli ktos ich potraci jak beda mieli pierwszenstwo to i tak zgina a przynajmniej bedzie ich bolalo. I niestety rozumieja to tez kierowcy, ktorzy wykorzystuja chec zycia u rowerzystow.
      Kierowcy jako jedyni stanowiacy zagrozenie na drogach powinni byc szczegolnie zobowiazani do uwazania na wszystkich innych a nawet myslenia za wszystkich innych. Ale u nas, ludzi wschodu, nie podchodzi sie do zycia jednostoko, jestesmy tlumem. Kto sie dorobi auta chce korzystac ze swego bogactwa w pelni i nie zgodzi sie na to, zeby jacys rowezysci i piesi ograniczali jego swieta autonomie.

      • 2 1

    • Zmieńcie myślenie. (1)

      Nie. To kierowca samochodu powinien zrozumieć, że ma narzędzie którym może zadać krzywdę innym i powinien zwolnić przed przejściem dla pieszych lub przejazdem dla rowerów.

      • 2 3

      • A ty nie zmieniaj i licz dalej na innych to może cię przykra sytuacja spotkać :P

        • 0 2

    • To samo dotyczy pieszych

      Pieszy w kolizji z samochodem też nie ma szans, a jednak na przejściach ma pierwszeństwo!

      • 2 0

    • głupota

      idąc tym '' chorym '' tokiem myślenia.......to kierowcy TIRÓW...powinni mieć pierwszeństwo....mogą najwięcej szkód wyrządzić innym.

      • 0 0

    • Dokładnie odwrotnie

      Ponieważ samochód jest silniejszym uczestnikiem ruchu drogowego więc musi powinien ustępować zarówno rowerzyście, jak i pieszemu.

      • 1 0

  • Rowerowa banda i tak tego nie zrozumie

    • 19 15

  • W praktyce zmiana w zapisie nic nie zmienia (3)

    Rower na przejeździe trzeba przepuścić

    • 10 6

    • Wjeżdżających na przejazd też! (1)

      Włączając się do ruchu kierowca ma obowiązek ustąpić
      Skręcając ma obowiązek ustąpić
      Wyjeżdżając z podporządkowanej ma obowiązek ustąpić

      to kiedy nie ma tego obowiązku? tylko poza skrzyżowaniami.
      w praktyce takich przejazdów nie ma w mieście.
      ja kojarzę w całym gdańsku tylko jeden na pomorskiej. reszta ma światła

      • 9 1

      • W Gdyni jest pełno

        • 0 0

    • Wytłumacz rowerzyście, co to znaczy na przejeździe.

      Znaczy to w praktyce, że jest już między jednym krawężnikiem, a drugim, czyli na ulicy, a nie że dojeżdża do przejazdu rowerowego, czy dopiero na niego wjeżdża, bo wtedy nie ma pierwszeństwa.

      • 0 0

  • Bzdura do potegi

    To czy rowerzysta ma pierwszenstwo czy nie wjezdzajac na przejazd definiuje szereg przepisow. W wiekszosci przypadkow bedzie je mial. Proponuje "czytelnikowi" douczyc sie przepisow. Przejazdy dla rowerow sa czescia tej samej drogi co jezdnia!
    Z tego co widze przejscie uzywa zamiennie z przejazdem a to juz swiadczy o totalnym braku znajomosci przepisow

    • 11 12

  • Niestety wielu rowerzystów myli (5)

    Przejście dla pieszych z przejazdem dla rowerów...

    • 24 7

    • Niestety wielu kierowców myli jezdnie w mieście z torem wyścigowym.

      Twoją "logikę" można obracać w dowolną stronę.

      • 11 8

    • z artykułu wynika że to kierowcy go mylą, a zwłaszcza redaktorzy nie rozróżniają ;)

      • 10 3

    • Niestety wielu kierowców myli drogę dla rowerów z parkingiem

      • 4 3

    • przejazd jest ujęty w przepisie i rowerzysta NIE ma takiego samego prawa jak pieszy (1)

      jest wyraźne rozróżnienie NA a nie PRZED

      • 1 1

      • nic w przepisach nie ma o "przed"

        • 0 0

  • Oczywiście, że rower miał i dalej ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym (1)

    Czytamy: Art. 27. 1. ustąpić pierwszeństwa kierującemu rowerem

    • 15 8

    • Dokładnie

      A treść artykułu to jakies bzdety. Skoro nakazuje przepis ustąpić pierwszeństwa rowerzyście na przejeździe rowerowym, to po co pisze amator że takiego przepisu nigdy nie było i nie ma.
      A i portal bezmyślnie przekazuje i sam się nie odnosi do tematu. No ale ankieta jest!
      :-)

      • 11 1

  • błagam, znowu wybiórcze traktowanie przepisów i to tak niebezpieczne!!! (4)

    dlaczego czytelnik Rafał powołuje się na artykuł 27 punkt 1 PoRD, a zupełnie pomija punkt 1a, który zaraz po nim następuje!!! i mówi, że rowerzyści jednak w wielu codziennych sytuacjach mają pierwszeństwo!!!:
    1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.

    • 30 6

    • Bo p. Rafał to tak naprawdę alter ego dawnego psiego rzecznika

      Rozpoznaję po stylu

      • 3 1

    • Dokładnie

      Dlaczego więc redakcja portalu tego nie sprawdziła tylko publikuje takie półprawdy ?

      • 0 1

    • To jest niestety najglupszy przepis

      Wprowadzajacy mega balagan. Dlaczego samochod ma ustapic rowerowi przy skrecie w prawo?? Rower nadjezdzajac lepiej widzi samochod a nie odwrotnie i w kazdym przypadku powinien tak jak piesi zejsc z roweru i przeprowadzic go przez jezdnie. Ten przepis powoduje wiele wypadkow.

      • 2 0

    • Bo takie d**ilne ścieżki są namalowane

      W poprzek drogi. Kierowca nigdzie nie skręca

      • 0 0

  • (9)

    Biorąc pod uwagę zdarzenia najtragiczniejsze - w 2021 roku rowerzyści odpowiadali za 11,2 proc. wypadków spowodowanych przez kierujących pod wpływem alkoholu i odpowiadali za 6,6 proc. ich ofiar śmiertelnych. W porównaniu z kierowcami aut osobowych (66,5 proc. wypadków i 77,8 proc. ofiar śmiertelnych) może się to wydawać niewielkim "dorobkiem", ale trzeba pamiętać, że udział rowerów w ogóle uczestników ruchu drogowego - według różnych badań - waha się od niespełna 1 do niecałych 7 proc. w zależności od drogi!
    Jeśli głębiej zagłębić się w policyjne dane, sytuacja robi się jeszcze ciekawsza. W całym 2021 roku w wyniku 8 272 245 kontroli na zawartość alkoholu policjanci ujawnili 101 892 przypadki naruszenia prawa przez kierujących. Sęk w tym, że aż 26 768 przypadków dotyczyło naruszenia Art. 178a § 1a KK - czyli jazdy w stanie nietrzeźwości pojazdem innym niż mechaniczny. Najczęściej - właśnie rowerem.
    Uściślijmy - stan nietrzeźwości oznacza co najmniej 0,5 promila alkoholu, za co - w przypadku prowadzenia samochodu - grozi odpowiedzialność karna. Co więcej - jeśli do owych 26 768 "pijanych rowerzystów" dodamy jeszcze 5 516 osób ukaranych za prowadzenie pojazdu innego niż mechaniczny "po spożyciu" (Art. 87 § 2 KW) otrzymamy wynik 32 284 kierujących. Oznacza to, że - uwaga - aż 31,2 proc. wszystkich "ujawnionych" przez policję nietrzeźwych kierujących poruszało się pojazdem "innym niż mechaniczny". Mówiąc wprost - co trzeci pijany kierowca jechał rowerem!

    zródlo Interia.pl

    • 12 13

    • Ale "źródło"... (1)

      • 8 1

      • Czytasz tylko wiadomości parafialne. To widac

        • 1 5

    • Daleko idące wnioski i nic z nich nie wynika (1)

      Policjanci zrobią kontrolę o 1 w nocy i skontrolują dwóch rowerzystów. Z czego jeden był pod wpływem. Wniosek 50% rowerzystów jeździ pod wpływem. Rada na przyszłość. Nie bierz się za analizę danych bo ci nie wychodzi.

      • 8 4

      • hehe....

        skoro fakty nie pasują do ped@larskiej narracji to tym gorzej dla faktów , co nie obcisłogaciowi ?

        • 2 6

    • Dodaj że pijany rowerzysta, który powoduje śmiertelny wypadek zabija samego siebie

      Nie da się tego powiedzieć o pijanym kierowcy który zabija całą rodzinę idącą chodnikiem

      • 11 3

    • A rower to nie jest (2)

      pojazd mechaniczny?

      • 1 1

      • w myśl przepisów drogowych nie.

        • 3 0

      • Nie jest :)

        Pojazd mechaniczny to pojazd wyposażony w silnik (legalny rower elektryczny też się nie łapie)

        • 3 0

    • Polsza

      Bo w kraju z dykty osoba z 0.3 na rowerze to przestępca .. nawet restrykcyjne Niemcy mają ten poziom na 1.7 promila.Rowerzysta co najwyżej się sam połamie.. walka z wiatrakami

      • 0 0

  • (7)

    1a. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany
    zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na
    wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi,
    którą zamierza opuścić.

    Kierujący włączający się do ruchu podobnie
    Mający znak ustąp pierwszeństwa podobnie

    To kiedy nie ma pierwszeństwa rower wjeżdżający na przejazd?
    dlaczego wprowadzacie ludzi w błąd takim artykułem?

    • 21 4

    • bo to trojmiasto.pl, tuba tuzów intelektu pokroju Szymusia Zięby i jemu podobnych (1)

      których pierwszą myślą rano jest odwracanie ruchu na Piramowicza.

      • 12 2

      • W punkt

        Ważne że ankietę wstawili. Ten portal schodzi na psy

        • 6 0

    • Sam sobie odpowiedziales . Kirowca musi ustapuc pierwszenstwa jak skreca (2)

      Natomiast jak jedzie prosto a droga rowerowa przecina jezdnie rowerzysta nie mial i nie ma pierwszenstwa

      • 3 1

      • nie ma sensu rozmawiać z tepymi ruskimi trollami manipulującymi na każdym kroku

        niech pchają sie, niech powodują wypadki, a potem dostają mandaty od policji

        • 1 1

      • Jak skręca lub ma rower z prawej strony lub przed skrzyżówaniem lub...

        przejazdów dla rowerów które nie są w obrębie skrzyżowania praktycznie w 3miescie nie ma.
        Jak nawet są to są światła.

        • 0 0

    • co za kołek

      • 0 0

    • Zazwyczaj w takim przypadku kiedy;

      Zbliża się do przejazdu i kiedy już wjeżdża na przejazd rowerowy. Wtedy nie ma pierwszeństwa przed samochodem jadącym na wprost. Po ludzku, żeby rowerzysta miał pierwszeństwo musi być już na samym przejeździe, coś jak kiedyś piesi na pasach.

      • 0 0

  • a który to przepis mówi o tym ze nie ma pierwszeństwa? (3)

    a gdzie przepis ze samochód wjeżdżając na przejazd dla rowerów ma pierwszeństwo?

    Ludzie douczcie się przepisów kompleksowo, a nie cytujecie tylko jeden jakiś przepis i wyciągacie wnioski. Do tego błędne

    • 9 8

    • A gdzie masz, że rower ma pierwszeństwo... (2)

      ... Przed przejazdem?

      • 4 2

      • Odwrócę pytanie. Kto ma pierwszeństwo przed przejazdem?

        Poproszę o podparcie odpowiedzi stosownymi przepisami PORD

        • 2 0

      • patrz komentarz wyżej. masz 3 przykłady kiedy ma

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane