• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do tych modeli aut nie warto "lać" E10

mJ
7 grudnia 2023, godz. 14:00 
Opinie (88)
Lista jednostek napędowych niekompatybilnych z E10 jest całkiem długa. Lista jednostek napędowych niekompatybilnych z E10 jest całkiem długa.

Od nowego roku, 1 stycznia 2024 r., na stacjach paliw w Polsce benzyna E5 (Pb95) zostanie zastąpiona paliwem E10 z większą ilością biokomponentów. Co bardzo ważne - nie każda jednostka napędowa w starszych modelach jest przystosowana do takiego paliwa. Właściciele młodszych aut nie muszą się przejmować.



AKTUALNE CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE



Wczoraj opublikowaliśmy artykuł na temat paliwa E10, które niebawem na stałe pojawi się w Polsce. Teraz, zgodnie z zapowiedziami, publikujemy listę modeli i silników, które nie są kompatybilne z nową benzyną.

Jak podaje niemiecki automobilklub ADAC, w zasadzie do wszystkich samochodów z silnikami benzynowymi, które są oferowane od 2010 r., można tankować E10. Wielu producentów dużo wcześniej, przed 2010 r., oferowało silniki, dla których dodatki biokomponentów nie są straszne.

Dokładną listę modeli i jednostek napędowych kompatybilnych z E10 stworzyło Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA). Ostatnia aktualizacja nastąpiła w 2021 r. Brak najnowszej aktualizacji jest bez znaczenia, bo ryzykowne tankowanie benzyny E10 dotyczy aut wyprodukowanych przed 2010 r.

O co chodzi z nowym paliwem E10? Niektórzy nie będą zadowoleni O co chodzi z nowym paliwem E10? Niektórzy nie będą zadowoleni

Alfa Romeo


  • wszystkie silniki wyprodukowane po 1 stycznia 2011 r.
  • wszystkie silniki benzynowe MiTo
  • wszystkie silniki benzynowe Giulietta
  • wybrane silniki modeli: 159 (1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), 8C (4.7 32V)

Audi


  • wszystkie silniki benzynowe, z wyjątkiem jednostek z bezpośrednim wtryskiem pierwszej generacji w modelach: A2 1.6 FSI (2003-2005), A3 1.6 FSI (2004), A3 2.0 FSI (2004), A4 2.0 FSI (2003-2004), A4 sedan (2001-2008) i A3 avant (2002-2008) fabrycznie wyposażone w ogrzewanie postojowe

Bentley


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r,. z wyjątkiem Mulsanne

BMW


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Chevrolet


  • E10 może być stosowana w modelach wyprodukowanych od 2006 r., które spełniają normę Euro 4 (modele Aveo i Kalos już od rocznika 2005)

Chrysler


  • wszystkie silniki w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG)

Citroen


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Dacia


  • wszystkie silniki benzynowe mogą pracować na E10.

Dodge


  • wszystkie silniki w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ)

DS


  • wszystkie silniki aut wyprodukowanych od 1 stycznia 2000 r. mogą pracować na E10

Fiat


  • wszystkie modele spełniające normę Euro 3, wyprodukowane po 2000 r. Wyjątki stanowią modele z silnikami: Barchetta (1.8 16V), Bravo/Brava (1.6 16V), Doblò (1.6 16V), Marea (1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (1.6 16V), Palio (1.6 16V), Punto (1.8 16V), Stilo (1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V)

Ford


  • E10 można tankować we wszystkich modelach sprzedawanych w Europie i produkowanych od 1992 r. Wyjątek stanowi tylko jeden model - Mondeo (2003-2007) z jednostką 1.8 SCI

Honda


  • wszystkie silniki benzynowe wyposażone w elektroniczny wtrysk paliwa

Hyundai


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Jaguar


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1992 r. są przystosowane do E10

Jeep


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie silniki następujących modeli: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK) i Wrangler (TJ)

Kia


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Land Rover


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1996 r. są przystosowane do E10

Lancia


  • do tankowania E10 przystosowane są niemal wszystkie modele spełniające normę Euro 3, które zostały wyprodukowane po 2000 r. Wyjątkami są: Lybra (1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V) i Thesis (2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V)

Lexus


  • do tankowania E10 przystosowane są wszystkie jednostki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 r., z wyjątkiem: IS 250 (08.2005 - 09.2007) z silnikiem 2.5 l V6, GS 300 (01.2005 - 09.2007) z silnikiem 3.0 V6, LS 460 (08.2006 - 09.2007) z silnikiem 4.6 l V8

Mazda


  • do benzyny E10 przystosowane są wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 2002 r.

Maybach


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Mercedes-Benz


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, jak również modele wyposażone w gaźnik i pozbawione trójdrożnego katalizatora

Mini


  • wszystkie modele wyprodukowane od 2000 r. są przystosowane do E10

Mitsubishi


  • problemy mogą się pojawić w modelach wyprodukowanych przed 2007 r. z bezpośrednim wtryskiem

Nissan


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Opel


  • do korzystania z benzyny E10 przystosowane są wszystkie modele z wyjątkiem aut z silnikiem o pojemności 2.2 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH (Vectra, Signum, Zafira)

Peugeot


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 r.

Porsche


  • benzynę E10 można tankować we wszystkich autach produkowanych od 1998 r. (w przypadku Boxstera od 1997 r). Jedyny wyjątek stanowi Carrera GT

Renault


  • wszystkie modele wyprodukowane od 1 stycznia 1997 r. Wyjątek stanowią: Renault 19, Avantime 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 760 i F4R 761), Espace 4 2.0 z lat 2000-2001 (F4R 790 i F4R 794), Laguna II 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 782), Laguna II 2.0 Turbo z lat 2000-2001 (F4R 764 i F4R 765), Megane I 2.0 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa (F5R 700 oraz F5R 740) i Velsatis 2.0 l z lat 2000-2001 (F4R 762 i F4R 763)

Rolls-Royce


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych od 2003 r.

Saab


  • E10 można stosować we wszystkich autach wyprodukowanych po 1986 r.

Seat


  • wszystkie modele są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Altea 2.0 FSI 110 kW (05.2004 - 11.2005), Leon 2.0 FSI 110 kW (07.2005 - 11.2006) i Toledo 2.0 FSI 110 kW (09.2004 - 11.2005)

Skoda


  • wszystkie silniki są przystosowane do E10, z wyjątkiem 1.3 OHV o mocy 40 lub 50 kW, które montowane były w Felicii

Smart


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10

Ssangyong


  • wszystkie modele wyprodukowane po 2010 r.

Subaru


  • wszystkie modele wyprodukowane po 1 stycznia 1991 r.

Suzuki


  • wszystkie modele aktualnie produkowane są przystosowane do E10, w przypadku starszych modeli producent odsyła do... instrukcji obsługi

Toyota


  • paliwo E10 można tankować do wszystkich benzynowych modeli wyprodukowanych od stycznia 1998 r. na rynek europejski. Jest jeden wyjątek - to model Avensis z silnikami 2.0 (1AZ-FSE) i 2.4 (2AZ-FSE), które wyprodukowane były między 07.2000 - 10.2008

Volkswagen


  • wszystkie jednostki benzynowe są przystosowane do E10, z wyjątkiem: Lupo 1.4 (08.2000 - 11.2003), Polo 1.4 FSI (01.2002 - 06.2006), Golf IV 1.6 FSI (11.2001 - 05.2004), Golf IV Variant 1.6 FSI (10.2001 - 10.2006), Bora 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Bora Variant 1.6 FSI (10.2001 - 09.2005), Golf V 1.4 FSI (11.2003 - 11.2004), Golf V 1.6 FSI (08.2003 - 05.2004), Golf V 2.0 FSI (01.2004 - 05.2004), Touran 1.6 FSI (11.2002 - 05.2004), Touran 2.0 FSI (10.2003 - 05.2004)

Volvo


  • wszystkie samochody wyprodukowane po 1976 r. z wyjątkiem S40/V40 z jednostką 1.8 GDI wyposażoną w bezpośredni wtrysk paliwa

Co się stanie, gdy zatankujemy E10 do samochodu z silnikiem niekompatybilnym z tym paliwem? Eksperci zalecają, aby jak najszybciej dotankować czy uzupełnić bak paliwem E5 (czyli Pb98). W skrajnych przypadkach niezbędne będzie opróżnienie i przepłukanie zbiornika. To dokładnie taka sama procedura jak w przypadku zatankowania oleju napędowego do "benzyniaka".

Rządowa wyszukiwarka



To, czy silnik waszego samochodu jest kompatybilny z paliwem E10, można sprawdzić na specjalnie uruchomionej przez rząd stronie e10.klimat.gov.pl. Wiele osób narzeka jednak, że wyszukiwarka nie jest niestety precyzyjna i zdarza się, że wprowadza w błąd.

mJ

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Będzie 95

    Tak jest na stronie Ministerstwa ale jako premium tylko co cena czy stacje premium?

    • 9 0

  • (4)

    To będzie wyglądać tak: spadnie w aucie moc i będzie gorzej przyspieszać za to wzrośnie spalanie. W rezultacie ilość spalin wzrośnie, ilość szkodliwych związków pozostanie podobna ale zapłacicie n stacji więcej niż do tej pory. Kolejny wałek na kasę obywateli.

    • 160 2

    • I będziesz płacić za paliwo jeszcze więcej, skoro jest mniej wydajne.

      • 21 0

    • No i najlepiej sprzedaj stary samochód i kup nowy. (2)

      Za 10 lat wprowadzimy jeszcze nowszą benzynę, jeszcze gorszą w parametrach, żebyś znowu musiał zmienić samochód.

      • 24 0

      • Na elektryczny.

        • 5 0

      • na rower.

        • 0 0

  • Za coraz większe pieniądze dostajesz coraz większe gó......o.

    Tak wygląda życie zwykłego podatnika. Za to politycy, którzy powinni siedzieć w więzieniach, latają sobie prywatnymi odrzutowcami.

    • 17 0

  • I mamy nowe rządy

    Spisek Ruskich z Niemcami.
    I Tuskiem.
    A wszystko po to aby wyciągnąć z nas pieniadze
    i pozbawić niepodległości.

    • 9 7

  • (1)

    To jest lista silników, do których nie można lać E10 czy raczej takich, do których można tankować E10?
    Halo, autor niech poczyta dobrze to co napisał we wstępie

    • 5 0

    • nie oczekuj od pomponika medialnego że napiszą ci poprawny technicznie artykuł ale z logiki wynika że jeżeli to chrzczone paliwo wytrąca wodę która sprawia że układ wtryskowy zbiornik itd mogą korodować w dodatku efektywność energetyczna tego śc..rwa jest gorsza to po co to lać do jakiegokolwiek auta jest to niszczenie swojego mienia za które sprzedawcy tego syfu powinni wypłacać odszkodowania tyle się mówiło przed laty o sprzedawaniu chrzczonego paliwa które niszczyło silniki teraz takie samo g... będą sprzedawać bo unia kazała mądrość estapu pseudo ekologia sprzedać g.. którego samochód więcej spala nawet jeśli to potanieje to częściej będziecie tankować więc suma sumarum dacie więcej pieniędzy i będziecie musieli stosować uszlachetniacze które też mogą kosztować kilkanaście kilkadziesiąt zł za butelkę na jedno pełne3 tankowanie

      • 0 0

  • A co z motocyklami?

    O motocyklach ani słowa nie ma

    • 2 0

  • Gdyby było z kim to poszedłbym obalić te rządy

    Poszedłbym pod ich domy, odebrać to co ukradli i swoją godność.

    • 1 1

  • W USA od dawna jest E10 i wszystkie roczniki (2)

    Oraz marki i modele na niej jezdza. Jedynie do E15 musisz miec dostosowany silnik.

    • 1 1

    • W USA auta europejskie i azjatyckie w większości były i są sprzedawane z innymi silnikami niż w Europie

      Nie mówiąc już o tym, że na rynek amerykański często idą inne modele, niedostępne w Europie.

      Przykładowo kultowa obecnie Honda CR-X 1 generacji w Europie i Japonii miała silnik 1,6 DOHC 16 zaworowy o oznaczeniu ZC1/D16A1, a w USA nie była dostępna z tym silnikiem tylko 1,3 i 1.5 L typowymi dla tego rynku.

      • 1 0

    • hmm

      tylko że w Stanach paliwo jest 6 razy tańsze

      • 0 0

  • Generalnie jeśli nie ma na liście waszego auta to najlepiej samemu sprawdzić w instrukcji, a nie sugerować się (1)

    Grupami na Facebooku itd. A to dlatego, że "znawcy" też tam potrafią wprowadzać w błąd.

    Już widziałem w przypadku Suzuki Swift IV generacji pisanie, że do niego E10 nie można lać, bo w instrukcji pisze, że "max 5 % dodatku".

    Tylko, że "znawcy" pomylili w instrukcji zapisy o rodzajach paliwa... 5% dotyczy paliw z dodatkiem alkoholu metylowego, które są oznaczane literką M (i po nich cyfra odpowiadająca ilości dodatku).
    Natomiast paliwo z oznaczeniem E10 to paliwo z dodatkiem alkoholu etylowego, nie metylowego i dlatego te paliwa są oznaczane literką E.

    A w instrukcji stoi jak byk, że silniki Swifta są przystosowane do spalania benzyny z domieszką alkoholu etylowego do 10%. Czyli E10 można lać.

    • 4 0

    • Pełna racja.

      Ja już spotkałem na FB typa co twierdził, że do mojego Lexusa LX 470 z 1999 roku sprowadzonego w 2010 roku z USA nie można lać E10, bo to auto z USA, nie na rynek europejski.
      Problem w tym, że to technicznie i z grubsza wizualnie z wyjątkiem paru detali jest Toyota Land Cruiser J100, w której do wyboru w Europie po 1998 roku był ten sam silnik o oznaczeniu 2UZ-FE, pojemności 4.7 L w układzie V8, więc zgodnie z tym co twierdzi Toyota można lać mu E10 mimo, że Lexus LX 470 2 generacji nie był oficjalnie sprzedawany w Europie.

      • 0 0

  • VW

    1.6 fsi to raczej 98 i chyba wszystkie fsi, mam VW z tym silnikiem z r 2003 i jakoś muszę lać 98 to w czym problem ?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane