• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Powstanie po wybudowaniu "Drogi Czerwonej" (1)

    Czyli powstanie niedługo po nigdy...

    • 13 2

    • Dobre!10/10

      • 1 1

  • Ciekawe (1)

    Na odcinku drogi czerwonej jest wielka magistrala OPEC-u i przeniesienie takiej magistrali to odcięcię pół Gdyni na kilka tygodni od ciepłej/zimnej wody...
    Ciekawe jak z tym sobie poradzą

    • 8 2

    • Przecież to nigdy nie powstanie...

      Możesz spać / kąpać sie spokojnie.

      • 4 1

  • (1)

    Samo wracanie do pomysłu budowy drogi czerwonej przez Śródmieście to jakiś chory pomysł osób nie rozumiejących współczesnych założeń urbanistycznych. Rozumiem, że Polska jest w tyle jeżeli chodzi o infrastrukturę, ale na całym świecie odchodzi się od szerokich arterii prowadzących przez centrum miasta- zamienia się takie drogi w ciągi pieszo- rekreacyjne z zielenią kosztem wielkich nakładów finansowych. Tylko u nas władze zdają się mieć schizofrenię. Z jednej strony uspokajanie ruchu- klimatyczne centrum miasta, stawianie na transport zbiorowy, nowa roślinność, a z drugiej trasa średnicowa przez najgęściej zaludnioną część miasta kosztem już istniejącego parku. Brak słów.

    • 8 8

    • "Rozumiem, że Polska jest w tyle jeżeli chodzi o infrastrukturę"

      nie rozumiesz tego.
      Nie rozumiesz również tego, że pewnych etapów ewolucji nie da się przeskoczyć a te "współczesne rozwiązania urbanistyczne" powstają w określonych warunkach.
      A te nie istnieją w naszym kraju..

      • 3 1

  • Jeszcze dłuugo poczekamy

    Droga czerwona planowana na 2027 realnie pewnie powstanie w okolicach 2030-33. Droga gdyńska najpewniej w okolicach 2040 zacznie się realnie coś dziać w tym temacie. Ale może dzięki temu drogę poprowadzą nad lub pod torami kolejowymi.

    • 6 1

  • Zacznijcie coś naprawiać/modernizować/budować

    W Gdyni wszystko kończy się na gadaniu, planowaniu i zlecaniu dobrze płatnych koncepcji projektowych itp.
    I to nie ważne czy mówimy o drogach lokalnych czy tranzytowych czy też o chodnikach, bus pasach czy drogach rowerowych.
    Póki co władze miasta rozdają pozwolenia na budowę nowych osiedli na lewo i prawo - a za tym nie idzie nic.... nie ważne jaka będzie przyszłość transportu czy to będą paliwa kopalne czy prąd czy wodór - nie przewiduje się lewitacji pojazdów tylko będzie to transport kołowy - indywidualny lub zbiorowy - a brak infrastruktury oraz jej dramatyczny stan jaki jest w Gdyni tylko świadczy o tym czym zajmują się urzędnicy i jakie mają priorytety

    • 17 1

  • Bzdury

    Po co nam takie szybsze drogi, skoro nie mogą głupiej dylatacji naprawić, władze zadowolone, że są spowolnienia. Gdzie indziej (za granicą) taka firma co sobie nie radzi z naprawa nie miałaby prawa bytu, no ale..........wiadomo.......

    • 14 1

  • Frontem do mieszkańców.

    Dwa pasy to jawna obraza dla włodarzy. Trzeba będzie zwęzić, zrobić pasy dla rowerzystów, dołożyć progów i zagęścić sygnalizacja świetlną. Oczywiście po konsultacjach z mieszkańcami, dla ich dobra, by zmienić nawyki komunikacyjne.

    • 4 1

  • Hutnicza (7)

    W Gdyni na ul. Hutniczej przedałby się buspas. Na pewno wiele osób skorzystałoby z autobusu. Pomimo tego, że istniało wolne miejsce obok istniejącej drogi nie zrobiono tego. Zbudowano wiele wysepek, które ograniczają ruch kołowy. W godzinach szczytu autobusy stoją w gigantycznych korkach. Współczuję tym, którzy muszą z nich korzystać.

    • 102 22

    • jakby jezdzily co 4 minuty a nie raz na dobe to pewnie tak....

      • 6 4

    • (2)

      To jest dla mnie chyba największa zagadka - dlaczego nie ma buspasa przez całą Hutniczą?

      • 6 7

      • (1)

        Rozwiązanie zagadki jest proste - jest to zbyt oczywiste, żeby mogło być zrealizowane. Lepiej zrobić pięć nie połączonych ze sobą odcinków "buspasa" na Morskiej, które w żaden sposób nie są w stanie przyspieszyć kursowania komunikacji miejskiej, niż jednego kilkukilometrowego odcinka, który byłby realnym "bypasem" dla autobusów i skrócił wydatnie czas ich przejazdu.

        • 2 5

        • Chyba masz rację :-)

          • 0 2

    • by przedsiębiorcy, którzy tam się zaopatrują mogli jeździć autobusami

      • 3 2

    • I ścieżka rowerowa

      Koniecznie jako kontra ruch

      • 0 0

    • nie bus pass a trzeci pas

      w każdym kierunku.

      • 0 0

  • W stronę Sopotu (1)

    Mnie interesuje rozbudowa tej drogi w stronę Sopotu, na pewno rozładowało by obecne korki sięgające Kamiennego Potoku, a miejsca sporo tylko budować.

    • 9 0

    • i tak wszystko się zakorkuje w sopocie

      tu nie ma gdzie zbudować drogi średnicowej

      • 1 0

  • Na 100% nic w Gdyni

    Tylko obiecanki i niby planowane i co czekamy, czekamy i nic.Wymienić władze i tych co przeszkadzają ....mamy dość betonu i farby.Nieudaczniki.Smutne ale prawdziwe. Takie piękne miasto . Może kiedyś się doczeka zmian.

    • 11 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane