• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Ej, lotnisko wam nie wystarczy?

    • 23 3

  • fantasmagorie geronta Stepy (1)

    Jakos w tym "planowaniu" flamastrem po mapie pominieto fakt, ze tenze flamaster przeslizgnal sie przez zabudowania poczty i dworca a wzdluz torow magistrat hurtowo przegrywa sprawy reprywatyzacyjne. No i gdzie nowe przystanki SKM - Wzgorze i Srodmiescie?

    Dziwne jest, ze podejmuje sie rozmowy nad tak absurdalnym pomyslem.
    Droga Gdynska i Slaska z Wezlem Pokoju to jedne z bardziej droznych arterii miasta i jesli czegos potrzebuja, to:
    - przedluzenia za Wielkopolska i plynne polaczenie ze Zwyciestwa lub, a co, z Niepodleglosci
    - drugiej nitki wiaduktu na wzgorzu
    - tunelu/wiaduktu do Wisniewskiego w poczatkowym odcinku Morskiej

    Ale to raczej "na swiety nigdy" albo jak w Zatoce Gdanskiej zostana odkryte zloza ropy i gazu...

    • 15 2

    • jak mozna ocenić kompetencje tego człowieka

      skoro wobec unijnych dygnitarzy, decydujących o podziale środków i inwestycje komunikacyjne, oświadcza że "droga czerwona dla mieszkańców Gdyni jest obojętna"?

      • 3 1

  • Znając władze Gdyni żadna z tych bądź co bądź ważnych dróg nigdy nie powstanie! Jak zwykle skończy się na planach i wizualizacjach.

    • 12 2

  • Droga czerwona w roku 2027 ? (1)

    Co tu można powiedzieć ?
    Takie mamy władze i taką mamy strategię.
    Kolejna odległa i magiczna data, tworząca złudzenia mieszkańców północnej Gdyni.
    A tymczasem : kolejny remont estakady, kolejna awaria dylatacji, kolejny wypadek, kolejny powrót do domu, kolejny wyjazd do pracy, kolejne osiedle na Pogórzu lub w Kosakowie. I tak sobie od lat stoimy w korkach i stać będziemy.

    • 25 1

    • Chyba że się przesiądziemy na komunikację zbiorową.... a się nie przesiądziemy. Więc tak, będziemy stać w korkach i narzekać. I więcej nowych dróg tego nie zmieni.

      • 2 7

  • Budować budować

    Trzeba nadgonić, miasto rośnie więc niech drogi budują

    • 3 2

  • Białą farbą wytyczyć ludzie sami ubiją i będzie

    ...kolejna inwestycja gdyni

    • 11 1

  • Nieznana dotąd baśń Andersena. Przeczytaj fragment: (1)

    "Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM Wzgórze może zostać przedłużona do ul. Janka Wiśniewskiego. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem."

    • 21 1

    • Swoją drogą ciekawe co mówią te dokumenty planistyczne o pokonaniu przez planowaną drogę torów kolejnowych i okolic dworca. Przy czym nie żądam żeby mi pokazać, na pewno przy odrobinie wysiłku można się do nich dostać. Ja po prostu jestem absolutnie przekonany że taka droga nie powstanie. Już dzisiaj wiemy że centrum miesta nie jest dla samochodów, za 10 lat (zanim powstanie w bólach Droga Czerwona czy coś) będzie to jeszcze bardzej oczywiste nawet dla sceptyków. Jak wspomniałem prędziej zobaczymy zwężenie do jednego pasa przy dworcu i zakaz ruchu dla transportu indywidualnego niż drogę szybkiego ruchu.

      • 3 2

  • Przedłużenie Drogi Gdyńskiej (5)

    powinno nastąpić w kierunku ul. Bernardowskiej, a najlepiej do ul. Łowickiej w Kamiennym Potoku.

    • 7 1

    • i co dalej? (1)

      na łowickiej rozumiem ma lecieć 4 pasmowa do?

      • 0 3

      • do tunelu

        A bardziej serio, do Niepodleglosci, Hafnera, Armii Krajowej.

        • 0 0

    • dogodny teren jest własnie zabudowywany (2)

      wakacyjnymi hacjendami.

      A na Łowickiej ma lecieć czteropasmówka do... tunelu.
      Bardziej serio - do Niepodległości...

      • 2 0

      • czyli nie do samej łowickiej tylko do tego terenu przy torach żeby przelecieć (1)

        pod do niepodległości. ale co dalej? nadal przez sopot tylko jedna droga przelotowa. korki się tylko przesuną

        • 1 0

        • to juz komunikuje Gdynie

          I rozwiazuje czesciowo efekt slepej ulicy jaka jest polaczenie Pilotow z Wielkopolska. A to skrzyzomanie powinno stac sie "intermodalne".
          Tak, korki sie przesuna ale tez maja szanse rozmasowac sie przez sopockie ulice.
          Nie da sie utrzymac kurortowego charakteru czesci Sopotu. To tylko kwestia czasu i pieniedzy. Na razie pieniadz jest po stronie sopockiego przemyslu niewybrednych rozrywek...

          • 0 0

  • A co w drugą stronę? (4)

    Gdyby Sopot nie zablokował koncepcji Drogi Różowej w kierunku Gdańska to dzisiaj mielibysmy odciażenie centrow miast od ruchu samochodowego. A tak to droga kończy się ślepo wjazdem w Wielkopolską i odciąża tylko Gdynię. Planisci w latach 70 mieli dobre koncepcje.

    • 14 3

    • (3)

      Moim zdaniem byłoby odwrotnie to znaczy mielibyśmy jeszcze bardziej intensywny ruch samochodowy w centrum. Planiści w latach 70 mieli koncepcje pasujące do lat 70.

      • 4 6

      • Jeszcze troche a dzięki takiemu mysleniu w miescie da sie chodzić tylko pieszo. (2)

        Na autobusy, trolejbusy i tramwaje nie bedzie juz miejsca. Niemal wszystkie miasta maja drogi omijajace centra. U nas jest jedna droga z Gdyni do Gdanska. Jak w średniowieczu. Bo obwodnica ma za zadanie ominąć trojmiasto.

        • 7 1

        • Ukształtowanie terenu jest takie a nie inne.

          • 3 3

        • Mediewista?

          • 1 3

  • Obecny potencjał i możliwości Gdyni to ogród deszczowy (3)

    Przykro to pisać

    • 26 3

    • w wersji

      kieszonkowej.

      • 4 1

    • Hodowla pszczół i dwukrotne w ciągu miesiąca

      nasadzenie dwoch roznych bylin na 10 lutego obok budynku prokuratury. 2 tygodnie kwitły tulipany. potem miejsce wyrwanych tulipanów zajęły irysy, które po 14 dniowym kwitnieniu uschły. Rozumiem, że gatunki kwiatów wybiera esteta nieznający się na życiu roślin, a płaci sponsor z własnej kieszeni?

      • 2 0

    • i takie inne..

      Są jeszcze biegi uliczne ,pokazy lotnicze , strefy relaksu na asfalcie , przepiękna deweloperką zastępująca trującą miasto zieleń i piękna betonowa a la Kutno.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane