• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy Droga Gdyńska powinna zostać przedłużona?

Patryk Szczerba
30 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa. Droga Gdyńska to obecnie ważna alternatywa dla wielokrotnie zakorkowanej al. Zwycięstwa.

Dokumenty planistyczne wskazują, że Droga Gdyńska prowadząca od Orłowa do SKM WzgórzeMapka może zostać przedłużona do ul. Janka WiśniewskiegoMapka. Najpierw jednak powstanie Droga Czerwona, która jest obecnie dla władz Gdyni priorytetem.



Czy często jeździsz Drogą Gdyńską?

Droga Gdyńska jeszcze kilka lat temu była zwana popularnie "Różową". Nazwa wzięła się od koloru, jakim planiści zaznaczali ją na mapach. Droga na mapach zaczyna się na skrzyżowaniu z ul. WielkopolskąMapka, a kończy się za Centrum RivieraMapka. Jest alternatywą dla zakorkowanej al. Zwycięstwa. Kierowcy omijają nią korki, zwłaszcza w godzinach rannych i popołudniowych.

Dalej można wjechać w ul. Władysława IV. Przejazd w kierunku Rumi czy dzielnic północnych wiąże się z pokonaniem usianego skrzyżowaniami i światłami centrum. Można jechać także Śląską i później Morską, tyle że tam także tworzy się sporo zatorów.

Plany przedłużenia drogi



Istniejący odcinek Drogi Gdyńskiej kosztował ok. 140 mln zł. Budowa trwała etapami od połowy lat 90., na odcinku od węzła Franciszki Cegielskiej pod wiaduktem na ul. Stryjskiej do skrzyżowania z ul. Wielkopolską.

Droga według zamierzeń może być w przyszłości połączona z Janka Wiśniewskiego. Planiści pracowali blisko dekadę temu nad kilkoma koncepcjami, które zakładają poprowadzenie dwupasmowej drogi średnicowej przez dość mocno zabudowane centrum miasta. Obecność drogi została ujęta w dokumentach planistycznych: strategii rozwoju Gdyni oraz planie miejscowym dla tej okolicy Działek Leśnych.

- Trasa będzie biegła wzdłuż linii kolejowej, ale nie rozstrzygnęliśmy ostatecznie, czy będzie to estakada, czy droga znajdzie się tuż obok torów - mówił w 2012 roku Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni.

Najpierw Droga Czerwona, a później Droga Gdyńska



Wskazywał jednak, że budowa trasy to melodia przyszłości.

- Na efekty poczekamy pewnie z 15 lat. Na razie przedłużenie trasy nie jest bowiem niezbędne - mówił Stępa.
Trasa biegnie wzdłuż torów. Trasa biegnie wzdłuż torów.
I wygląda na to, że się nie pomylił. Po blisko 10 latach po słowach ówczesnego wiceprezydenta Stępy o przedłużenie Drogi Gdyńskiej zapytał w interpelacji Marek Dudziński, radny PiS.

- Obecnie to bardzo istotny ciąg komunikacyjny naszego miasta. Zainteresowanie jej rozbudową w kierunku północnych dzielnic jest jak najbardziej uzasadnione - wskazuje radny.
Władze miasta odpowiadają, że obecnie Gdynia nie prowadzi prac nad przedłużeniem Drogi Gdyńskiej w kierunku północnym.

- Rezerwa terenu pod ewentualną realizację oraz uwarunkowania ewentualnej realizacji są wskazane w dokumentach planistycznych. Dlatego nie istnieje obecnie i nie jest planowana w najbliższej perspektywie czasowej dokumentacja projektowa - odpowiada Rafał Klajnert, sekretarz Urzędu Miasta w Gdyni.
Dodaje, że obecnie wszystkie siły i starania są skupione na budowie Drogi Czerwonej.

- Budowa kolejnych odcinków przedłużenia Drogi Różowej w kierunku północnym będzie możliwa dopiero po wybudowaniu odcinka Drogi Czerwonej - wyjaśnia.
Rok temu Mateusz Morawiecki ogłosił, że Droga Czerwona, będąca przedłużeniem obwodnicy do portu w Gdyni, będzie częścią wielkiego ogólnopolskiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Droga Czerwona: koszt 1,5 mld zł, koniec prac w 2027 roku



Koszt ma wynieść ok. 1,5 mld zł, a całość prac ma zostać zakończona w 2027 r. Pierwsze miesiące to prace przygotowawcze. Trasa ma być dostępna zarówno dla ciężkiego transportu z portu, aby go wyprowadzić poza granicę Gdyni, jak i dla ruchu lokalnego.

Jej budową ma zająć się Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Droga Czerwona i Droga Trzech Powiatów: więcej szczegółów

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Czy ktoś to przemyślał? (7)

    Jeśli przedłużać drogę różową to tylko w stronę Sopotu kosztem wzgórz morenowych w Kolibkach i poszerzenie Al. Zwycięstwa do 3 pasów od Wzgórza w każdą stronę. Jedyna droga łącząca Gdynię z Gdańskiem mająca tylko dwa pasy to duże nieporozumienie. Ile razy w przypadku jakiegoś zdarzenia w Orłowie czy Kolibkach nie ma alternatywy aby go ominąć. Połączenie budowy CPK z portem w Gdyni to bajki ponieważ nikt towarów masowych, kontenerów czy samochodów nie wozi samolotami więc pomysł padnie jak komuna w związku radzieckim.
    Patrząc na plan poprowadzenia drogi czerwonej w stronę Chyloni od Wzgórza Maksymiliana na estakadzie po prawej stronie torów to faktycznie uważam, że jest to sen jakiegoś doktora architektury. Pytam więc jako zainteresowany co UM zamierza zrobić z dwoma szkołami i dwoma przedszkolami, budynkiem "szafą" przy Władysława IV, stacją pogotowia ratunkowego przy Żwirki i Wigury oraz kilkoma blokami wzdłuż torów w tym wieżowców przy ul. 3 Maja....... No i oczywiście rozryty zostanie do końca Plac Konstytucji przed dworcem o poczcie nie wspomnę. Ten plan jest chory od razu na dzień dobry.

    • 55 6

    • Nie pytaj tutaj tylko zadaj pytanie na piśmie do urzędu. Wtedy będą musieli Ci odpowiedzieć.

      • 6 0

    • wg planu zagospodarowania (1)

      droga ma byc budowana po przeciwnej stronie / po lewej stronie od Wzgorza do Chylonii /

      • 3 1

      • Chyba nie

        Kolego OIO@. Popatrz dokładnie na plan miasta i zaznaczenie nowej inwestycji podwójną czerwoną linią, to jest prawa strona od torów kolejowych.

        • 0 1

    • nie ma sensu, liczba samochodów będzie spadać (1)

      raz, wchodzą nowe normy EURO, podniesie to drastycznie ceny samochodów nowyhc i używanych. Na szczescie, wiekszosc robotników nie bedzie w stanie wydac nawet na kredyt 150kola na samochod.

      Trzeba inwestowac w kolej, to jest transport XXI wieku, nie autka

      • 6 12

      • Marzenie ściętej głowy

        Liczba aut w Polsce jeszcze przez dluuuugie lata będzie tylko rosła. Oczywiście niezależnie od tego w transport zbiorowy również trzeba inwestować. A propos - co z koleją SKM w kierunku dzielnic północnych? Kiedy jakieś konkrety?

        • 5 1

    • "kosztem wzgórz morenowych w Kolibkach" (1)

      Jedyne sensowne miejsce jest właśnie zabudowywane pod osiedla wakacyjne...

      • 2 1

      • to będą mieć pod oknami 4 pasmówkę przelotową

        to standard w IK - w osiedlu buking kom o nazwie botnica i bursztynowa. tam też będzie lecieć kilkadziesiąt metrów od okien 4 pasmówka łącząca tunel pod wisłą z 4-pasmową przy ergo arenie. napewno uprzedają uczciwie o tym kupujących ze to gratis w pakiecie z komórką hahahaha

        • 3 0

  • Gdynia tylko planuje (3)

    W Gdyni drogi to tragedia. Awaria Estakady Kwiatkowskiego to pokazała. Po 10. Lutego nie da się przejechać. Tak samo wygląda Plac Konstytucji i wiele dróg w Gdyni. Dlaczego w Wejherowie i Rumi Janowie można budować wiadukty pod torami SKM, a w Gdyni od 30 lat tylko się tym mówi. Najlepiej jak inni zbudują węzeł karwiny i Drogę Czerwoną. My zajmiemy się likwidacją parkingów, bo turyści są nam nie potrzebni. A płatny parking przesiadkowy do SKM przy Kieleckiej to już skandal. Chore władze.

    • 101 2

    • (2)

      Podzielam Twoją opinię. Zastanawiajace jest, że niektórzy gdynianie oceniają swoje miasto i swoich włodarzy w różowych okularach. Żyją jakimś mitem miasta nowoczesnego i prężnie rozwijającego się. Powiem tak, chyba KAŻDE miasto powiatowe w województwie pomorskim zrewitalizowało swoje rynki, centra, bulwary. Jak wygląda Skwer Kościuszki czy buwar każdy widzi. Z 15 lat temu Gdynia raczej nie odstawała od Gdańska, ale teraz to jest przepaść.

      • 16 0

      • Już chciałem coś złośliwie odpisać ale... dałeś mi do myślenia. Czas na objazd miast powiatowych w pomorskim żeby się przekonać na własne oczy.

        • 5 0

      • Są pomniki...

        • 0 0

  • (4)

    A kiedy droga gdyńska będzie przedłużona w stronę Sopotu?
    A kiedy powstanie tunel pod portem?

    • 38 3

    • Tunel? (3)

      A po co. Po stronie Oksywia czy Obłuża wyjazd będzie zbyt stromy.

      • 2 4

      • (1)

        To może zrobią windy jak w Hamburgu ;-)

        • 2 0

        • paternoster w wersji samochodowej? ;)

          ciekawe koncepcje...

          • 0 0

      • Jesli zrobić zakret z Oksywia w stronę Obłuża to da rade ;)

        Myślę ze w okolicach 2060 roku poradzą sobie z tym problemem nawet w Gdyni ;)

        • 0 0

  • Zasłyszane na korytarzu w urzędzie (4)

    Rozbudowana?
    Władze miasta twierdzą że po drodze jedzie się za szybko i myślą o tym by wybudować sygnalizację tylko po to by sztucznie spowolnić pojazdy i zmusić ludzi do przesiadki na autobusy.

    • 72 10

    • (1)

      Jeśli słyszysz głosy to nie do urzędu a do lekarza od głowy lepiej idź.

      • 14 18

      • albo do lekarza od butów

        • 5 0

    • Władze Gdyni w nosie mają potrzeby mieszkańców, oni wiedzą najlepiej co jest dobre. Zmienić w końcu tą władze.

      • 15 5

    • Myślę że Droga Czerwona musi powstać i będą zmuszeni by ją zbudować gdyż będzie rozbudowywać się port więc siłą rzeczy musi być do tego portu droga. Poza tym estakada może runąć jak to tak dalej pójdzie. Pytanie tylko kiedy rozpocznie się budowa bo ciągle pisze o jej zakończeniu.

      • 1 1

  • 1,5 miliarda?!

    a od 20 lat nie ma kilku milionów na strefę przemysłową byłego Polifarbu

    • 23 0

  • (1)

    Rozmawianie w Gdyni o jakichkolwiek inwestycjach UM poza likwidacja parkingów i malowankami białą i czerwoną farbą na jezdni to jest science fiction.

    • 59 2

    • Macie za to szpetny pomnik

      na skwerze za kilka milionów złotych

      • 5 0

  • I co jeszcze? (11)

    Może 10 lutego zamienić w autostradę prosto do morza? W centrum nie potrzeba już więcej asfaltu i betonu, zwłaszcza w postaci takiej przelotówki

    • 105 97

    • Aktywista?

      Halo zyjesz w portowym miescie a nie parku dla hipsterow

      • 36 23

    • Nie masz racji, potrzebne są priorytetowe ciągi komunikacyjne (3)

      bo inaczej ludzie jeżdżą osiedlowymi uliczkami, do tego nie ma też którędy puścić komunikacji miejskiej.
      Natomiast rugowanie ruchu z dróg osiedlowych jak najbardziej.
      A Gdynia tu jest w d... bo nie ma ani pełnej obwodnicy, ani żadnej priorytetowej drogi przez całe miasto.

      • 26 13

      • pełna obwodnica? (2)

        ale planujesz po wodzie czy pod nią tą część zamykającą pełną obwodnicę.....?

        • 14 3

        • Przez Litwę, Łotwę, Estonię, Szwecję, Danię i Niemcy.

          Przy okazji obwodnica Świnoujścia załatwiona.

          • 10 0

        • w planach Panów Kwiatowskiego i Wendy , lata temu, był tunel na władka,

          koło Multimediów.. lata temu przewidzieli rozwój miasta ia konieczność rozładowanai korków...jakoś prze 20 lat szczur i jego komanda tego nie widzieli i nadal nie widza...

          • 5 0

    • (1)

      Proponuje ponownie zaorać Władysława IV jak było kiedyś

      • 4 4

      • Tak było

        Pamiętam jak w latach 60-tych koło szkoły podstawowej nr 14 rosło zboże a później fachowcy kładli asfalt na kolanach.

        • 3 1

    • no przeciez napisal ze za 15 lat (2)

      bo narazie nie ma sensu, milo ze podzielasz poglady

      • 0 6

      • o tych 15 latach (1)

        gość mówił... 10 lat temu :-) zostało 5 lat

        • 7 0

        • Daruj mu. Czytanie to wymierająca sztuka.

          • 3 0

    • raczej odwrotnie - od morza

      to jedyny alternatywny kanał komunikacyjny dla estakady i dostęp do obwodnicy.
      Dlatego miasto prewencyjnie postawiło zakazy, począwszy od Portowej i Placu Kaszubskiego... ;)
      Mam nadzieję, że Rumia sensownie buduje tunel i tir z kontenerem do niego nie wjedzie.

      • 2 0

  • Ja sie ciągle zastanawiam

    Co oni dodają w Gdyni do wody?!?
    Nowe drogi tylko na wizualizacjach, tzw. inwestycje to biała farba i pędzel, a ludzie i tak przekonani, że Szczurek z Łucykiem to najlepsze co mogło ich spotkać

    • 52 3

  • absurd, we XXI autostrada do centrum miasta

    naprawde ktos ma takie pomysly, by zlikwidopwać resztki zieleni w centrum, by zalac betonem wszystko? Koszmarny pomysl, rodem z wczesnego ZSRR

    • 30 13

  • Awaria przegubu na estakadzie (która to już awaria?) pokazuje jak nieudolnie jesteśmy rządzeni (2)

    zawsze jest to samo - przegub jest robiony na zamówienie i trzeba czekać 1,5 mca

    a ja się pytam - nie da się zamówić 2 przegubów zapasowych na półkę, żeby móc potem szybko działać?

    • 39 2

    • Można inaczej

      Ten przegub to tzw. dylatacja i można ją zrobić ze stali, jak na normalnych mostach.

      • 3 0

    • chłopie ja wiem, że w Gdyni to wszystko jakoś dziwnie się buduje i realizuje, ale z tym zamówieniem

      na zapas to poleciałeś. Kto będzie za to płacił i nie mowa tylko i wyłącznie o koszcie zakupu

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane