• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Duże zmiany dla kierowców. Co się zmieni 17 września?

mJ
16 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Mandat z fotoradaru możesz dostać mailem
Od 17 września w życie wchodzą znowelizowane przepisy. Będzie drożej. Od 17 września w życie wchodzą znowelizowane przepisy. Będzie drożej.

17 września 2022 r. to kolejny bardzo ważny dzień dla kierowców. W życie wejdą zmienione, bardziej zaostrzone przepisy. W tym tekście dowiecie się, co od soboty czeka zmotoryzowanych.




Czy często przekraczasz dozwoloną prędkość?

Według policji od soboty łatwiej będzie stracić prawo jazdy. I rzeczywiście, konsekwencje nieprzestrzegania nowych, zaostrzonych przepisów mogą być bardzo nieprzyjemne.

Kluczowe zmiany dla kierowców od 17 września 2022 r., to:
  • za wybrane wykroczenia kierowca będzie mógł otrzymać nawet 15 punktów karnych, które kasowane będą dopiero po dwóch lat, a nie po roku jak do tej pory;
  • nie będzie możliwości zredukowania liczby punktów karnych poprzez odbycie kursu w PORD;
  • recydywiści zapłacą za wykroczenie podwójną stawkę;
  • w nowym taryfikatorze pojawią się bardziej surowe kary za: przekroczenie dopuszczalnej prędkości, niewłaściwe wyprzedzanie, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy wjechanie na przejazd kolejowy już po opuszczeniu barier lub zapaleniu się sygnału świetlnego.

Kolejne zmiany w taryfikatorze. Niektórzy zapłacą podwójnie



Nowe przepisy dla kierowców 2022: wykroczenia za 15 punktów karnych



Znowelizowane przepisy nie dotyczą jedynie wysokości kar pieniężnych, ale także punktów karnych. Wyszczególniono kilkadziesiąt wykroczeń, za które kierujący pojazdem otrzyma na swoje konto aż 15 punktów karnych. Dopuszczając się jednego takiego przewinienia, kierowca z czystym dotąd kontem mocno zbliży się do dopuszczalnego limitu punktów karnych, który wynosi aktualnie 24 punkty (dla osób posiadających prawo jazdy krócej niż 12 miesięcy, ta granica wynosi 20 punktów). Przekroczenie tej magicznej bariery wiąże się z utratą uprawnień do kierowania pojazdem.

Do tej pory poniższe wykroczenia "nagradzane" były 10 punktami karnymi. Od soboty stawka wzrośnie do 15 punktów.

Punkty karne 2022 - 15 punktów karnych za:

  • przekroczenie dopuszczalnej prędkości o powyżej 70 km/h
  • omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu
  • wyprzedzanie na przejściach dla pieszych i bezpośrednio przed nimi
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych albo na nie wchodzącemu
  • niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej w celu umożliwienia jej przejścia
  • niezastosowanie się, w celu uniknięcia kontroli, do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego, nakazującego zatrzymanie pojazdu
  • niestosowanie się do znaku B-25 lub B-26 zakaz wyprzedzania
  • nieudzielenie pomocy ofiarom wypadku
  • niezastosowanie się do sygnałów świetlnych
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po użyciu alkoholu lub środka podobnie działającego do alkoholu
  • kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego
  • sprowadzenie katastrofy w ruchu, sprowadzenie bezpośredniego niebezpieczeństwa katastrofy w ruchu, spowodowanie wypadku w ruchu
  • niezastosowanie się do sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione do kierowania ruchem drogowym
  • niezastosowanie się sygnałów i poleceń dawanych przez osoby uprawnione do kontroli ruchu drogowego
  • używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim
  • naruszenie zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone;
  • naruszenie wjeżdżania na przejeździe kolejowym za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały
  • naruszenie zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy
  • jazda autostradą lub drogą ekspresową w kierunku przeciwnym niż wynikający z ustawy lub znaków drogowych
  • przewożenie więcej niż dwojga dzieci w pojeździe w sposób niezgodny z przepisami
  • przewóz osób pojazdem nieprzeznaczonym lub nieprzystosowanym do tego celu bądź w liczbie przekraczającej liczbę miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym pojazdu albo wynikających z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu niepodlegającego rejestracji, jeżeli liczba osób przewożonych w niewłaściwy sposób wynosi 10 osób lub więcej

Punkty karne bez redukcji. Kasowanie po dwóch latach



Na starych zasadach kierowca, który zbliżał się do wspomnianej wyżej, niebezpiecznej granicy 24 punktów karnych, miał możliwość zredukowania ich liczby o 6 punktów poprzez odbycie szkolenia w Pomorskim Ośrodku Ruchu Drogowego. Teraz już takiej możliwości nie ma. Więcej na ten temat przeczytacie w oddzielnym artykule:

Koniec z redukcją punktów karnych



Co więcej, zdobyte punkty karne będą kasowane nie po roku, jak dotąd, a po dwóch latach. I to wyłącznie pod warunkiem wcześniejszego opłacenia mandatu.

Punkty karne 2023. Jak sprawdzić punkty karne? Punkty karne 2023. Jak sprawdzić punkty karne?

Zmiany dla kierowców od września 2022: recydywa stawka x2



Od soboty obowiązywać będzie lista najbardziej niebezpiecznych wykroczeń, za które recydywiści zapłacą podwójnie. Stanie się tak w momencie, gdy kierowca po pierwszym złamaniu przepisów powtórzy swój wybryk w ciągu kolejnych dwóch lat. Wówczas grzywna będzie liczona razy dwa (liczba punktów karnych nie zostanie podwojona). Najwyższa kara wynieść może zatem 5 tys. zł za przekroczenie dozwolonej prędkości o 71 km/h i więcej.

17 września art. 38 Kodeksu wykroczeń zostanie wzbogacony o paragraf dotyczący recydywistów. Ustawa brzmi następująco:

Kierującemu pojazdem mechanicznym ukaranemu za wykroczenie określone w art. 86 § 1a i 2, art. 86b § 1, art. 87 § 1, art. 92 § 2, art. 92a § 2, art. 92b, art. 94 § 1 albo art. 97a, który w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania popełnia to samo wykroczenie, wymierza się karę grzywny w wysokości nie niższej niż dwukrotność dolnej granicy ustawowego zagrożenia.

Dolna granica to oczywiście aktualnie obowiązująca stawka za wykroczenie.

Taryfikator mandatów - lista najniebezpieczniejszych wykroczeń składa się z ponad 20 przewinień, poniżej publikujemy kilka z nich:

  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu lub wchodzącemu na nie - 1,5 tys. zł / recydywa - 3 tys. zł
  • wyprzedzanie na przejściu lub przed nim - 1,5 tys. zł / recydywa 3 tys. zł
  • złamanie zakazu wyprzedzania - 1 tys. zł / recydywa - 2 tys. zł
  • wjechanie na przejazd kolejowy po opuszczeniu zapór lub zapaleniu czerwonego światła - 2 tys. zł / recydywa - 4 tys. zł
  • omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu - 1,5 tys. zł / recydywa - 3 tys. zł
  • prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie po spożyciu alkoholu lub innego, podobnie działającego środka - 2,5 tys. zł / recydywa - 5 tys. zł

Podwójne stawki w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości obowiązują od pułapu 31 km/h.

Ubezpieczalnie uzyskały dostęp do punktów karnych kierowców

mJ

Opinie (395) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • W Niemczech mandaty są bardzo wysokie (1)

    i Polacy napewno to wiedzą. A tu w Polsce wielki lament i płacz. Tylko solidnymi mandatami nauczycie się jak przestrzegać przepisów. Będzie mniej ofiar na drogach.

    • 1 10

    • Względem zarobków są niższe, a czasami nawet w kwotach. Po wprowadzeniu wyższych mandatów jak ludzie zwolnili to ilość wypadków skoczyła do góry. Ludzie zaczęli jeździć jak wcześniej to liczba wypadków spadała. Także głupoty o przestrzeganiu przepisów i mniejszej liczbie ofiar nijak się mają do rzeczywistości. Wymuszenia mandatów i to gdzie suszą tylko potwierdzają, że chodzi o kasę.

      • 5 0

  • Nie płaczcie tak,

    bo niestety Polacy jeżdżą fatalnie porównując z innymi krajami. Technika jazdy i kultura to jakaś masakra. Tylko wysokimi mandatami uda się wychować niepokornych. Po prostu szkoda gadać.

    • 0 6

  • Yanosik+CB+google+antyradar+dobry wzrok

    Od 10 lat nie zapłaciłem mandatu, chociaż 100 w mieście to bardziej minimum niż maksimum dla mnie - takie czasy, taka branża.

    • 6 0

  • Ciekawe to 15pkt za przewożenie za dużej liczby pasażerów

    W godzinach szczytu w każdym autobusie ilość pasażerów spokojnie przekracza o 10 ilość w dowodzie rejestracyjnym - policja widząc zatłoczony autobus może w ciemno go zatrzymać, wlepić kierowcy 5000zł mandatu i 15 punktów.

    • 4 1

  • 90% kontroli prędkości nadaje się do wrzucenia do kosza. Nasze "policmajstry" nie potrafią poprawnie mierzyć prędkości. Dodatkowo te radarki w większości przypadków nie powinny mieć w ogóle legalizacji. Strzał z 300m bez statywu? Śmietnik. Strzał pod liniami wysokiego napięcia? Śmietnik. Strzał pod kątem? Śmietnik. Tych kwitów się nie przyjmuje.

    • 6 1

  • Opinia wyróżniona

    Nic się nie zmieni (27)

    Oczywiście dla tych, co jeżdżą przepisowo.
    A reszta sama sobie winna

    • 135 157

    • Nic się nie zmieni? (3)

      Mandat i punkt za przekroczenie o 10km. Przecież to margines błędu liczników. Będziesz jechać 56, twój licznik pokaże 50, a policjant powie 61 - mandat 50zł i 1 punkt. Za drugim razem recydywa i już 100 mniej w kieszeni. To w żaden sposób nie zwiększy bezpieczeństwa a wręcz odwrotnie - ludzie z obawy przed przekroczeniem będą jechać 40 powodując korki i zatory. A to właśnie w korkach dochodzi do największej liczby kolizji (najechanie, obcierka itd). Cieszenie się z tego typu zmian to nawet nie głupota - to przyzwalanie na zamordyzm. Nie jesteś w stanie udowodnić że jechałeś 50, a nie 61. Za to budżet się będzie zapełniał - ten przepis to zwykły skok na kasę.

      • 10 4

      • > Będziesz jechać 56, twój licznik pokaże 50, a policjant powie 61 - mandat 50zł i 1 punkt.
        Niewykonalne. Chyba, że założysz jakieś felgi i opony z kosmosu, żeby tak przekłamać licznik. Na fabrycznych i zalecanych zestawach licznik zawsze, ale to zawsze, zawyża.

        • 0 0

      • Właśnie z tego powodu wszystkie liczniki nieco zawyżają prędkość

        • 5 1

      • W sprawnym samochodzie to niemożliwa sytuacja

        Liczniki przekłamują tylko do góry, zwłaszcza w autach francuskich i niemieckich.

        • 10 4

    • Akurat (10)

      Nawet Ci co jeżdżą przepisowo mogą trafić na gościa, który zrobi awaryjne hamowanie przed przejściem i będziesz inaczej ćwierkał. To że nie ma pieszego na przejściu nie oznacza, że inny kierowca się nie zatrzyma i uwali Ci prawko, trzeba mieć nierówno pod sufitem, by cieszyć się z ciaśniejszej pętli na szyi...

      • 62 37

      • Cieszylibyś się z pętli na szyi potencjalnego zabójcy, (5)

        który już nie raz próbował zabić ciebie i twoje dzieci? Ja się cieszę, szkoda tylko, że kary dalej są śmiesznie niskie proporcjonalnie do zagrożenia, a nadzór nad furiatami za kółkiem dalej symboliczny. Mimo wszystko, gdzieś trzeba zacząć.

        • 20 49

        • Tylko lekarz

          Ci pomoze

          • 0 3

        • (3)

          Potencjalni zabójcy mają wywalone na punkty, a prawka albo nie mieli nigdy albo stracili dawno temu. Taka prawda.

          • 13 2

          • (2)

            jedzie bez prawa jazdy konfiskata pojazdu a jeżeli miał je zabrane dodatkowo więzienie , wszystko można ogarnąć szybkich i wściekłych również

            • 2 10

            • swój pojazd se możesz zlicytować już teraz, tylko przysługę ludziom zrobisz :D

              • 10 0

            • może od razu ormowcu kradnij cały majątek za samo posiadanie?

              • 11 1

      • A zastanowiłeś się dlaczego hamuje awaryjnie przed przejściem? (3)

        W 99% przypadków dlatego, że, nie do pomyślenia, pieszy tam jest!

        • 13 35

        • zanim się pieszy pojawił na przejściu, awaryjnie hamujący kierowca przypuszczalnie lekceważył limity prędkości

          gdyby ich nie lekceważył, ujrzał by pieszego wystarczająco wcześnie by mógł spokojnie zredukować prędkość i go przepuścić, nie będąc "zmuszany" do awaryjnego hamowania. Ciekawe, ilu kierowców wie, że w Gdańsku limit 30 km/h obowiązuje na ponad 65% sieci ulic? W Sopocie tylko na trzech ulicach stosowany jest wyższy limit prędkości (50 km/h), tzn. na Alei NIepodległości, Malczewskiego i bodajże Kolberga.

          • 1 4

        • (1)

          Czyli pozostaje ten 1 procent i tym procentem możesz być np. ty. Wtedy będzie płacz i gorzkie żale.

          • 7 4

          • Nie będzie płaczu, tylko ulga, że pieszego tam jednak nie było

            • 2 7

    • Niech rzuci kamień ten co zawsze jeździ przepisowo

      • 6 0

    • powiesz inaczej jak ci misiaczek wyskoczy zza krzaka pomiędzy wsiami bo nie zdążyłeś zejść z prędkości 90 do 50 (i masz np (2)

      ... jeszcze 75kmh ) za co ci wlepi piękne 400 zł - nie ważne, że poza skitranym w krzakach znakiem nie ma jeszcze nawet oznak zabudowań. Gminne oddziały to uwielbiają.

      • 12 4

      • (1)

        Jak kierowca może nie wiedzieć, że znak "50" oznacza że za znakiem trzeba już mieć 50, a nie dopiero zacząć zwalniać?

        • 4 13

        • Zostań kierowca, pojeździj trochę po gminnych drogach to zobaczysz jakie to proste.

          Bardzo łatwo naciąć się na takie łapanki zza krzaka.

          • 15 3

    • PiS czuć na odległość (1)

      • 20 5

      • To schowaj się

        • 2 15

    • (1)

      Bardzo chciałabym zobaczyć twoja minę jak się zamyslisz albo zagapisz....

      • 22 2

      • A ja myślałem że każdy kierowca ma prawo jazdy, które potwierdza że umie się nie zamyślać i nie zagapiać. Jak ktoś się zamyśli i zagapi, to lepiej żeby go policja złapała i skończy się na mandacie, niż żeby spowodował wypadek.

        • 3 18

    • (1)

      tez tak myslalem dopoki mnie nie namierzyli . nie ma kierowcow ktorzy jezdza zgodnie z przepisami . koledzy sie ze mnie smieja ze jezdze najwolniej - wlasnie wylapalem 9ptk . Od dzis jezdze na 2 biegu czasami wlacze trzeci . inaczej trace prawko jako recydywista . czeka mnie dwa lata jazdy w 100% przepisowej co bedzie raczej przypominac strajk kierowcow - nie mam wyjscia przepraszam

      • 12 9

      • Coś kręcisz

        Recydywista dostaje mandat x2, nie traci prawka. A 9 pkt x 2 to 18 czyli limitu nie przekraczasz. Poza tym co to za przepraszanie za jazdę zgodną z przepisami??? Do czego to doszło że za takie coś trzeba przepraszać...

        • 6 6

    • Przekroczony czas

      Co z Polakami jest nie tak, że sami na siebie bata kręcą. W Czechach węgiel po 1300 na nasze zł. Podawani jako przykład inflacji.

      • 9 4

    • Co. Jestem z Polakami nie tak że sami na siebie bata kręcą. Niezależnie czy na drodze czy maseczki etc. W Czechach węgiel na nasze 1300zl a podawani za przykład inflacji.

      • 17 3

  • właściwa profilaktyka

    Witam, czytelników. Uważam, że układ (gradacja) kar jest ustawiony pod zarabianie pieniędzy. Świadczy o tym kara dla tzw. recydywistów. Punkty stoją w miejscu a kasa 2X do góry przy drugim takim samym wykroczeniu w ciągu 2 lat. Kolejne to - gdyby ustawodawca zapisał np. 21 punktów i 100 zł kary to lepiej by zadziałało niż np. 400 zł i 5 pkt za prędkość. Ludzie często a szczególnie jeżdzący szybko dobrymi, drogimi autami mają na mandaty i ciężką nogę. Stać ich na mandaty a gdyby za uszami mieli brzemię utraty uprawnień do prowadzenia co sobie bardziej cenią niż pieniądze efekt byłby lepszy. Tak więc powtórzę pogląd: zaostrzenie kar pod pretekstem poprawy bezpieczeństwa staje się dojną krową dla budzetu państwa.
    cóż powiecie na to....?

    • 3 2

  • kasa zawsze leżała na ulicy

    ale trzeba by było się napracować. Teraz można jednego upolować zamiast 20 i zysk ten sam. A brak kontroli wyhodował drogową patologię w społeczeństwie. Świat zachodni dawno sobie z tym poradził.

    • 1 5

  • ja bardzo czesto przekraczam prędkość

    ciężko upilnować 50km/h i jadę nawet 55.

    • 10 2

  • Romowy przez tefon

    A co z używaniem telefonu przez kierowców? Bo czytam czytam, wszystko fajnie ale o takim zapisie już nie pamiętano. A trzymanie telefonu i przeglądanie Facebooka albo rozmowy przez telefon są dla kierowców chlebem powszednim i nic złego w tym nie widzą. Gapią się w ekran zamiast na drogę i potem mamy kolizję i inne wypadki.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane