• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dzięki fotoradarom ma być bezpieczniej

Mikołaj Chrzan
30 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Nadchodzą ciężkie czasy dla piratów drogowych na gdańskich ulicach. Do tej pory nie mieli się czego obawiać: policjantów czyhających z radarami jest niewielu, a automatyczny rejestrator tylko... jeden. Teraz ma się to zmienić

Gambit - ogólnopolski program bezpieczeństwa ruchu drogowego - to dziecko naukowców z Politechniki Gdańskiej. Jest wdrażany w całej Polsce, na szczeblu centralnym, wojewódzkim i gminnym. Gdańscy radni zdecydowali, że zostanie wdrożony także w Gdańsku.

- Będziemy mieli co robić - wzdycha Antoni Szczyt z Urzędu Miejskiego, który odpowiada m.in. za bezpieczeństwo ruchu drogowego w Gdańsku. - Przez ostatnich pięć lat w wypadkach drogowych w mieście zginęło 145 osób, rannych było 4208, w tym 349 osób odniosło ciężkie obrażenia.

W większości wypadków winni są jadący za szybko albo nietrzeźwi kierowcy. Fachowcy wskazują także, że ofiar udałoby się uniknąć, gdyby podróżujący autem zapinali pasy czy pamiętali o fotelikach dla dzieci. Problemem Gdańska jest także niska jakość wielu odcinków ulic - to także ma wpływ na nasze bezpieczeństwo.

Naukowcy z PG, przygotowujący program dla Gdańska, uznali, że aby zmniejszyć liczbę wypadków, trzeba zmusić kierowców, by stosowali się do ograniczeń prędkości. Sposób jest prosty - to fotoradary. - We Francji po masowej akcji wprowadzania fotoradarów średnia prędkość aut obniżyła się dramatycznie. To sprawdzony sposób - uważa prof. Ryszard Krystek z PG.

Proponowane rozmieszczenie fotoradarów w Gdańsku. Proponowane rozmieszczenie fotoradarów w Gdańsku.
Po analizach naukowcy ustalili, gdzie w Gdańsku fotoradary powinny stanąć. Kierowali się informacjami, gdzie auta rozwijają największe szybkości i gdzie dochodzi do największej liczby wypadków.
Zaproponowali 25 lokalizacji fotoradarów - rejestrujących prędkość samochodów - i 20 lokalizacji fotorejestratorów - które będą robiły zdjęcia autom przejeżdżającym na czerwonym świetle. - Do końca tego roku ustawimy minimum cztery fotoradary. W kwietniu ustalimy, które miejsca wybierzemy jako pierwsze - mówi Szczyt.

Na razie w Gdańsku jest tylko jedno miejsce, gdzie automat może nam zrobić zdjęcie za zbyt szybką jazdę: na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Na dwóch skrzyżowaniach: al. Grunwaldzkiej i al. Wojska Polskiego oraz ul. Elbląskiej i Głębokiej zamontowane są aparaty, które mogą zrobić zdjęcie samochodowi przejeżdżającemu na czerwonym świetle.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (165) 5 zablokowanych

  • hmmm

    wstawcie co skrzyzowanie jak wam mozg odebralo! cos czuje ze ludzie jezdzacy z gdanska do sopotu po kilka razy dziennie beda zmuszeni zapieniczac alejkami samochodem:) Boprzy tych korkach plus gdzie nie gdzie ograniczeniu skm-ka byloby szybciej:/

    • 0 0

  • Kasa

    Myslę że jeśli już to powinny to być urzadzenia mobilne. Wbijanie słupków przy drodze powoduje zjawisko fali, które jest równie niebezpieczne jak nie zachowanie bezpiecznej prędkości. Jeśli są korki to w znacznej mierze powodująje sami kierowcy bezmyślnie wjeżdżając na skrzyżowanie z którego nie ma możliwości zjazdu na zielonym. Czy za taką kasę nie leoiej upłynniać ruch w godzinach szczytu za pomocą funkcjonariuszy drogówki na newlargicznych skrzyżowaniach? To w końcu kilka godzin pracy dziennie. A dziury w jezdniach są niczym w porównaniu do chamstwa i cwaniactwa wbitego za kierownicę.

    • 0 0

  • Socyalizm wraca

    Traktowanie ludzi jak stado niewolników i baranów

    Po to wymyślono samochód, żeby się szybko przemieszczać, jak ktoś chce bezpiecznie, to niech jedzie ZTM, ZKM, SKM, lub Planetobusem

    Po co fotoradary, wystarczy (taniej) zrobić progi zwalniające na obwodnicy, na Grunwaldzkiej, na Al. Rzeczpospolitej na Wielkopolskiej i Morskiej w Gdyni a ludzie będą jechać nawet 20km/h i wtedy nikt nie zginie. BĘDZIE BEZPIECZNIE!!

    Naukowcy z PG pewnie wzięli za to kasę albo od PZU albo jakiś duży grancik od socjalistów z UE!!

    Skandal i hańba!!

    • 0 0

  • 4 fotoradary?

    A jaki to program, przygotowywany przez naukowców? Bo o stawianiu fotoradarów słyszelim.

    • 0 0

  • i to jest słuszna koncepcja, pomysł podoba mi się. dobre miejsce w którym taki radar się sprawdza to odcinek między Leźnem a Kokoszkami - znak ogranicza prędkość do 50,jeżeli ktoś będzie jechał szybciej zapala się czerwone światło przed przejściem dla pieszych, to przydałoby się też na innych odcinkach w centrum

    • 0 0

  • Piotr - jakbyś przypadkiem chciał zglosić swoją kandydaturę do jakiejś nagrody z dziedziny komunikacji

    to ja Cię popieram. Oszołomiła mnie Twoja błyskotliwa analiza przyczyn powstawania korków. Zawsze mi się wydawało, że są one rezultatem zbyt dużej ilości pojazdów w stosunku do przepustowości drogi, a tu się okazuje, że to złośliwi kierowcy blokujący skrzyżowania.. no no no :)

    Wprawdzie - tu się zgadzam - w wielu miejscach pomogłaby zmiana programu sygnalizacji, a najlepiej - włączenie do tego programu danych z czujników ruchu, ale patrząc na dokonania drogowe naszych władz, tudzież plany rozwoju infrastruktury (właściwie.. to brak planów, bo konsekwentne realizowanie projektu z lat 70 to objaw jakiegoś obłędu), to wiem, że nawet takie trywialne ulepszenia są daleko poza ich zasięgiem...

    • 0 0

  • kolejna bzdura

    Ciekawe dlaczego nie przytoczyli przykładu Wielkiej Brytanii gdzie od czasu wprowadzenia systemu fotoradarów liczba wypadków rośnie. Ciekawe dlaczego nie powiedzieli jak wygląda stan dróg w tych krajach gdzie wprowadza się takie systemy. W przywoływanej tu Francji drogi lokalne są równiejsze od naszej obwodnicy.
    Reasumując, może najpierw zapytać obywateli na co wydać ich pieniądze, to się nazywa referendum.

    • 0 0

  • i dobrze

    Korki na ulicach powodują sami kierowcy naciskając to na gaz i zaraz potem na hamulec przy światłach.
    Jeżdżę samochodem codziennie do pracy z Gdańska do Gdyni. Raz dla sprawdzenia jechałem zgodnie z przepisami - do 50 km/h i zachowując odstęp przed samochodem poprzedzającum do 15 m. Stanąłem tylko na światłach w Orłowie przy Klifie (ale to już inna bajka). Poza tym jechało się bardzo płynnie a była 8 rano.
    Spróbójcie na Grunwaldzkiej jechać 70 km/h a gwarantuje, że na światłach nie staniecie. Bez sensu jest rozwijać większe prędkości bo i tak się stanie na światłach.

    Progi zwalniające ? - są tylko na osiedlach gdzie mamy ograniczenie do 40.(dlatego, gdyż co zdolniejsi potrafią sie rozpędzać do setki na odcinku 150m)
    Ronda ? - udowodnione, że jest to najbardziej przepustowy typ skrzyżowania.
    Mam nadzieje, że powstaną te fotoradary i choć trochę ostudzą zapał cwaniaczków na drogach.
    Jeżeli ktoś jeździ przepisowo nie ma co się bać !!!

    • 0 0

  • Skandal, hanba, niewolnicy i barany.

    Osska zaczela juz mowic jezykiem politykow w sejmie, zeby wyrazic swoje niezadowolenie z metody, ktora na calym swiecie zdaje egzamin.
    Widocznie jednak w Gdansku nie dziala prawo grawitacji.
    Moim zdaniem powinni jeszcze przy przejsciach dla pieszych poustawiac kamery i sypac mandaty wszystkim, ktorzy nie wiedza, ze pieszy ma tam pierwszenstwo.
    W raporcie ADAC okreslono to nastepujaco:(moje wolne tlumaczenie)
    Bedac pieszym lub rowerzysta w Polsce, nie jestes uprzywilejowanym uczestnikiem ruchu drogowego, a raczej zwierzyna lowna bez okresu ochronnego.

    • 0 0

  • do autora Po PG

    coż, skończenie polibudy nie gwarantuje rozumu jak widać,

    Progi to był taki żart, absurd, żeby pokazać debilizm takiego rozumowania, które w skrócie zakłada wolniej=bezpieczniej
    rozśmiesza mnie przykład o 8 rano z Gdyni do Gdańska, że tylko na jednych światłach się Pan zatrzymał, chyba że to była niedziela, więc proszę nie opowiadać takich głupot, albo spróbować swoją taktykę zastosować na Słowackiego w Gdańsku.

    Proszę porównać ile jest w Trójmieście skrzyżowań bezkolizyjnych, a ile się montuje świateł i innych przeszkód typu wysepki, szykany, które często stawia się na ekstremalnie krzywych nawierzchniach.

    a te potoki wody w koleinach w czasie deszczu

    Remont spacerowej - czy dwa pasy w każdą stronę nie zrobiłyby tej drogi bezpieczniejszej?? ale po co skoro robimy ulicę w stylu późnego Gomułki...

    A panaceum na wszystko to radary, jak w zdychającej arabskiej Francji

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Alfa Romeo?

 

Najczęściej czytane