• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

E10 - rząd chce wprowadzić nowy rodzaj benzyny

mJ
19 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
W kilkunastu krajach Europy można tankować benzynę E10. W kilkunastu krajach Europy można tankować benzynę E10.

E10 - nowe paliwo na stacjach? Rząd planuje wprowadzić od 2024 r. nowy rodzaj benzyny o podwyższonym udziale biokomponentów - informuje Polska Agencja Prasowa. Mowa o paliwie E10, które zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu. Tego typu benzynę można od lat tankować w wielu krajach Europy. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10.





Czy wprowadzenie nowej benzyny E10 to dobry pomysł?

Benzyna E10 w Polsce: rynek paliwowy ulega zmianom



W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów ukazała się zapowiedź rozpoczęcia prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz o zmianie ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw, wprowadzająca regulację krajowego sektora biopaliw w odniesieniu do obowiązku stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych.

Jak wyjaśniono, w związku z inwazją Rosji na Ukrainę oraz wprowadzaniem przez UE sankcji rynek paliwowy ulega dużym zmianom, w szczególności w obszarach łańcuchów zaopatrzenia zarówno w ropę naftową, jak też w gotowe paliwa ciekłe: olej napędowy oraz benzynę.

W tej trudnej sytuacji, zwłaszcza dla sektora transportu, wartościowe są wszelkie sposoby, których wdrożenie może ograniczać fluktuacje cen paliw dla transportu oraz potrzebę ich importu - podkreślono.

Nie tylko na Orlenie promocja na paliwo. Tańsze tankowanie także na Lotosie i BP



Paliwo E10 w Polsce od 2024 r.?



Proponowanym rozwiązaniem w projekcie jest "regulacja krajowego sektora biopaliw dla okresu 2023 r. w odniesieniu do możliwości i obowiązków stosowania biokomponentów dodawanych do paliw transportowych".

Dodano, że regulacji wymaga też kwestia zmniejszenia zależności od importu surowców kopalnych z Rosji, zwłaszcza w kontekście wdrożonego przez UE szóstego pakietu sankcji.

Rozwiązaniem proponowanym w tym zakresie jest wdrożenie benzyny silnikowej typu E10, tj. o podwyższonym udziale biokomponentów - poinformowano.
Z wykazu wynika, że taki rodzaj benzyny miałby się pojawić od 2024 r.

Czym jest E10?



E10 to nowy rodzaj paliwa, który zawiera 10 proc. domieszki bioetanolu (spirytus wyprodukowany z surowców roślinnych) i 90 proc. tradycyjnej benzyny bezołowiowej. Jest to zatem paliwo o zmniejszonej zawartości paliw kopalnych, co ma wpłynąć na ograniczenie emisji dwutlenku węgla.

W naszym kraju dostępna jest aktualnie benzyna E5, czyli z pięcioprocentowym dodatkiem biokomponentu (alkoholu etylowego).

Benzynę E10 można tankować w wielu krajach za granicą



Benzynę E10 można zatankować w kilkunastu krajach na Starym Kontynencie. Do tej pory na wprowadzenie nowego paliwa zdecydowały się: Belgia, Bułgaria, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Holandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Niemcy, Rumunia, Słowacja, Węgry i Wielka Brytania.

Nie wszystkie samochody są przystosowane do benzyny E10



Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie silniki są przystosowane do benzyny E10. W kolejnym artykule opublikujemy listę modeli i silników, którym E10 nie zaszkodzi.

Ile litrów paliwa za minimalną krajową kupi Polak, a ile Niemiec?

mJ

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • Co obornik będą dodawać do paliwa?

    • 5 1

  • Kiedyś już to wprowadzali (4)

    Stacja Bliska, paliwo tak zwane bioester. Z początku ze 30gr tańsze od zwykłego ON. Strasznie waliło fryzurą. Niestety, duża ilość biokomponentów niszczyła elementy gumowe w układach paliwowych, dosłownie uszczelki wypłukiwało - u mnie paliwo ciurkiem lało się z pompy wtryskowej. Tyle z oszczędności i ekologizmu.

    • 35 10

    • pamiętam krytykę w jakiejś gazecie (1)

      na zdjęciu był minister Kalinowski z PSL wypięty przodem w kierunku wlewu paliwa i podpis "Kalinowski leje ci do baku"

      • 5 0

      • Ale przecież etanol współpracuje tylko z silnikami benzynowymi ;]]]]]

        Nie z dieslem...

        Coś mi tu kłamiecie towarzyszu....

        • 0 1

    • Ta jasne

      A układy wtryskowe są awaryjne, a gaz wysusza silnik i po 50k km do remontu. A dsg sie non stop psuje, a w tdi to interkuler szwankuje. A disel musi dymic i po 100k km nalezy zmienic olej na mineralny zeby uszczelnic silnik. A trociny w skrzyni ją wyciszą.

      • 3 5

    • Jak się tankowało do silnika, który nie był dostosowany do takiego paliwa to tak było.

      • 3 0

  • Hej (1)

    A może ten rząd zrobi paliwo wodę co leją i robią Polaków za głupków

    • 3 3

    • E totalny...

      Spróbuj napisać to jeszcze raz w swoim języku, bo po polsku Ci nie wychodzi.

      • 1 0

  • (1)

    W Polskich realiach to głównie z oleju rzepakowego się produkuje biokomponenty. Także może stać się towarem luksusowym.

    • 2 2

    • Z rzepaku produkuje się dodatek do diesla, nie do benzyny. Nie ta gęstość i lepkość.

      • 3 0

  • jak będzie po dwa złote to ok, inaczej nawet do kosiarki nie ma co tego lać po poniszczycie gniazda zaworowe.

    popadają pompy paliwa, a filtry beda do wymiany co tydzień. robia wszystko by wpakowac elektryki i zakończyć silniki spalinowe.

    • 4 0

  • (13)

    Super większa moc ;) dzięki etanolowi biorę w ciemno.

    • 3 9

    • (7)

      Czy masz już wybranego dobrego mechanika od silników?

      • 3 2

      • E85, 260 000 przebiegu... i nic (4)

        Pytania?

        • 4 3

        • owszem, etanol ma niższą wartość opałową (3)

          Więc pytanie jest takie: o ile ci spadła moc i dlaczego tego nie sprawdziłeś oraz dlaczego zaraz będziesz kłamał że byłeś na hamowni i sprawdziłeś że wcale ci nie spadła a wręcz wzrosła? Fizyka nie kłamie. Pewnie pół sekundy nie poczujesz, ale to jest fakt.

          • 4 0

          • ekhm... (2)

            no ale co z tego, że spadła moc? :D
            litr paliwa - 8zł
            litr bio-etanolu* - 50gr nawet przy obecnej cenie prądu ;]

            *) z ziemniaków śmierdzący, bez rektyfikacji, na szybko ;]

            • 1 0

            • Na podlasiu już otwierają fabryki ;]

              • 0 0

            • no z tą ceną bioetanolu to poleciałeś :) wyprodukowanie litra spirytusu kosztuje w Polsce około 2 zł.

              • 0 0

      • koledzy szanowni on chyba żartował ;] "że etanol" to alkohol do picia ;] (1)

        a tu już napinka pełna z jakimiś tabelkami i mechanikami :D

        • 3 0

        • niektórych sarkazm i ironia omijają w życiu codziennym tak jak ominęła ich kolejka po rozum

          • 0 0

    • niższa, przecież nie trzeba być inteligentnym by sobie to z tabelki odczytać

      • 1 0

    • nie kazdy tez wie, ze stare silniki 8V i niektore 16V z lat 1990-2000 (3)

      mogą jeżdzic na metanolu z domieszką 15% benzyny E95. Zbiornik 1000litrow kupiony hurtowo w hurtowni chemicznej to koszt okolo 1500zł. Łatwo policzyc 1000 litrow metanolu plus 150 litrow etyliny, to koszt spalania zamyka sie w cenie ponizej 2,20zł na 100km. Czemu o tym sie nie mowi? Bo chodzi o pieniadze ... wiadomo pieniadze dla budzetu (akcyza), monopol rafinerii, ktora chce zarobic. Tymczasem prawie cała Ameryka Poludniowa od lat 60-tych poprzedniego wieku jezdzi na takiej kombinacji metanolu az do dzisiaj. Tam nawet koncern VAG robi specjalny model Golfa, ktory tam zwie się GOL, silnik sa te same, róznia sie kilkoma elementami, który srednio uzdolnione manualnie dziecko samo zrobi na podworku. Na szczescie dla posiadaczy takich aut (jak ja i pol mojej rodziny) wiekszosc z was to wasko specjalizowane melepety z przerostem ego nad trescia, wiec jeszcze jakis czas polatam na metanolu zanim sie budzet kapnie, ze mozna na to nalozyc taaaaaaka akcyzę, że nie oplaci sie tego lac (co jest prawdopodobne, bo tak samo bylo z LPG zanim oakcyzowano gaz).

      • 5 0

      • (2)

        tak, tylko z tym metanolem nieprzeznaczonym jako paliwo bym uważał bo może mieć dużą zawartość wody i wtedy korozja w układzie gotowa

        • 0 0

        • bierzesz ten prawie 100procentowy, czesto nazywany laboratoryjnym, cena nieznacznie wyzsza od technicznego

          • 0 0

        • a tak na marginesie w kwestii wody i korozji w ukladzie

          weź sobie 1 litr zwyklej E95, wlej do starej butli po propanie, zakrec solidnie bez dostepu tlenu, a w korku osadz zwykłą rurkę destylacyjną z nadzianym na nią przewodem paliwowym i na koncu jakaś przeżroczystą gruszką do oceny ilosci pary wodnej. Podgrzej butle do 55% stopni ii obserwuj ile wody w paliwie sprzedaje ci przecietna stacja benzynowa. Bedziesz zaskoczony ile tego jest. Zatem mowienie tu o korozji układu w przypadku metanolu to zwykła wymowka , z metanolu nawet tego 70% tyle wody co z benzyny nie dostaniesz, ze juz nie wspomnę, ze metanol po zamontowaniu w kolektorze dolotowym wstepnego podgrzewacza (takiego jak w passatowym silniku 8-zaworowym o oznaczeniu ABS) zanim trafi do cylindra to odparuje nadwyzkę wody i do gara trafil juz tylko mieszanka do spalenia. Korozja owszem istnieje ale to inna "korozja", tutaj problemem są uszczelnienia z gumy i silikonów oraz paliwowe przewody aluminiowe. Wiec jesli sprawdzisz wszystko od wlewu paliwa az do cylindra i zamienisz na plastiki odporne na alkohole, uszczelnienia polipropylenowe albo przewody mosiezno-miedziane (te same co doprowadzaja płyn hamulcowy) to zapomnisz o korozji zwiazanej z alkoholami w ukladzie. Cena takich przerobek to max 100zł na metr długosci auta wliczajac wszystkie elementy po drodze, wiec niech kazdy zada sobie pytanie czy go stac na E95 czy jednak pokusic się o metanol.

          • 0 0

  • (2)

    Powinny zostać wprowadzone samochody z silnikami Gun-Engine (kanonierka). Jest to silnik spalinowy o nowoczesnej konstrukcji, i niesamowitej sprawności, ponad 4krotnie wyższej, niż sprawność silników obecnie używanych a, co za tym idzie, o nadzwyczaj niskim zużyciu paliwa (można je szacować na ok. 0,5 l/100 km, gdy chodzi o nieduży samochód osobowy). Wynalazca Kazimoerz Hołubowicz. Ale oczywiście koncerny wydobywające ropę nie są tym zainteresowane i blokują temat, szczególnie Anglosasi pasożyci tego świata

    • 1 1

    • Nie przejdzie. To by oznaczalo koniec monopolu ropy.

      • 0 0

    • profesor copy paste sie odezwał, ale bez wiedzy technicznej

      po pierwsze to nie ten facet to wynalazł tylko takie silniki były stosowane już w czasie II wojny światowej a po drugie to żadna technologia by dotrysnąć wody w cyklu pracy. Niestety resurs takiego silnika spada do kilkudziesięciu użyć dotrysku. Potem można go wywalić. Sprawdziło się w myśliwcach kiedy nagle trzeba było zwiększyć ich moc. Ratowało to życie i zwiększało zniszczenia wroga, ale koszta tego były ogromne dlatego szybko porzucono pomysł. Ale oczywiście mitomani i propagatorzy "geniuszy" pokroju Lucjana Łągiewki wiedzą lepiej mimo że nigdy nie doświadczyli kultury technicznej.

      • 0 0

  • To paliwo jest droższe i mniej wydajne..., ale za to zgodne z normatywami UE

    E10 jest paliwem o największej zawartości alkoholu, jaki jeszcze zaakceptują silniki benzynowe nie przystosowane specjalnie do tego komponentu. Jednak generuje ono ok. 4% mniej energii z jednostki objętości (co powoduje ok. 3% większe zużycie paliwa), poza tym alkohol w tej ilości może, w szczególnych przypadkach, wpływać niekorzystnie na gumowe elementy układu paliwowego, a nawet niektóre aluminiowe części silnika.

    • 2 0

  • Przypominam że stacja leclerk ma biopaliwa (1)

    I Peło ludzi tam tankuje i są zadowoleni

    • 1 2

    • A co, sami je produkują?

      Mają takie paliwo, jakie dostarcza im Lotos albo Orlen, a nie jakieś inne.

      • 1 0

  • Genialne

    Na polach produkować paliwa zamiast żywności. Cena paliwa bez zmian za to cena żywności w górę.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?

 

Najczęściej czytane