• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ford Kuga poluje w mieście

Marcin Tymiński
19 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Ford Kuga - główny konkurent Toyoty RAV4, Hondy CRV, VW Tiguana czy Kia Sportage. Ford Kuga - główny konkurent Toyoty RAV4, Hondy CRV, VW Tiguana czy Kia Sportage.

Naturalnym środowiskiem tego typu aut jest miasto. Niewielkie SUV-y stworzono, by śmiało walczyły z dziurami w jezdni i krawężnikami. Ford Kuga to jeden z najciekawszych przedstawicieli gatunku "prawie terenówek", lub jak kto woli przerośniętych hatchbacków.

Klasyka SUV-a - plastikowe osłony, duży grill i prześwit pozwalający atakować krawężniki. Klasyka SUV-a - plastikowe osłony, duży grill i prześwit pozwalający atakować krawężniki.
Stylistyka Forda nazywa się kinetic design. W podobnej zaprojektowano też Mondeo i Focusa. Stylistyka Forda nazywa się kinetic design. W podobnej zaprojektowano też Mondeo i Focusa.
We wnętrzu auta nie znajdziemy już tyle stylistycznego polotu i ciekawych pomysłów. We wnętrzu auta nie znajdziemy już tyle stylistycznego polotu i ciekawych pomysłów.
360 litrów pojemności bagażnika przy złożonych tylnych siedzeniach. Standard w tej klasie pojazdów. 360 litrów pojemności bagażnika przy złożonych tylnych siedzeniach. Standard w tej klasie pojazdów.
Z zewnątrz i wewnątrz

Pomysł na SUV-a jest prosty. Wystarczy wziąć płytę podłogową hatchbacka, w tym wypadku Focusa, i lekko ją zmienić. W Kudze zwiększono rozstaw osi o 5 cm, koła rozsunięto wszerz o ponad 4 cm. Do tego agresywna stylistyka z wielkim, podwójnym grillem straszącym innych kierowców we wstecznym lusterku, plastikowe nakładki i osłony oraz wloty powietrza mające raczej znaczenie estetyczne, bo na osiągi auta nie wpływają one w ogóle. Dzięki takiemu designowi Ford sprawia naprawdę solidne wrażenie.

Z zewnątrz auto przyciąga wzrok, wewnątrz jest za to funkcjonalnie, solidnie i chyba nieco... za spokojnie. Siedzi się dość wysoko i naprawdę wygodnie. Gdyby tylko kierownica była nieco mniejsza... To jednak tylko drobiazg, podobnie jak przycisk uruchamiający auto umieszczony nie wiadomo czemu pośrodku i na samej górze deski rozdzielczej. Cała reszta sprawia jak najlepsze wrażenie. Miejsca jest sporo, ale pięć osób i bagaże na pokładzie Kugi to zdecydowanie za dużo. Nie zapominajmy, że mamy do czynienia co prawda z muskularniejszym, ale wciąż tylko Focusem.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską Kugi siedzi dwulitrowy diesel o mocy 136 KM. Dwie rury wydechowe podpompowują agresywny image naszego SUV-a. Do najszybszych aut w swojej klasie z tym silnikiem Ford jednak nie należy. Przeciętnemu kierowcy, bez ambicji wyprzedzania wszystkiego co się rusza, liczba "kucyków" powinna całkowicie wystarczyć. W przypadku diesla określenie jego brzmienia jako miękkie i aksamitne brzmi jak oksymoron, jednak kultura pracy fordowskiej jednostki napędowej zasługuje na uznanie. Nawet ostro grasująca po mieście Kuga nie wypije więcej niż 8 litrów oleju. Na trasie, stosując popularny ostatnio ecodriving, spokojnie można zejść do 6 litrów na 100 kilometrów.

Właściwości jezdne

W tym miejscu wypada zacząć sypać komplementami. Widać, że inżynierowie Forda wręcz wychodzili z siebie, by nadać pojazdowi charakterystykę typowej osobówki. Efekt jest naprawdę świetny! Ford spisuje się komfortowo i detronizuje nawet Volkswagena Tiguana. Jeśli dalej porównywać Kugę z konkurencją, to prowadzi się równie pewnie jak BMW X3, mimo bardziej komfortowego zawieszenia. Daje się ono we znaki dopiero podczas szybkiego pokonywania ciasnych zakrętów, gdy autu zdarza się nieco bujnąć. Przed wyprowadzeniem z równowagi fordowski SUV bardzo skutecznie broni się też napędem 4x4.

Za rozdział mocy na obie osie dba system Haldex trzeciej generacji. Elektronicznie rozdzielana moc może być przekazana na tylne koła w maksymalnie 50 proc. Wszystko odbywa się bez udziału i wpływu kierowcy. Na szutrowe i gliniane podmiejskie dukty - wystarczy.

Podsumowanie

Podczas ubiegłorocznego debiutu Kugi, padały pytania czy na zapchanym rynku SUV-ów nie jest to premiera spóźniona. Ford pokazał jednak konstrukcję, która w swoim segmencie wyrasta na lidera. Za Kugą przemawiają przede wszystkim właściwości jezdne, komfort prowadzenia i atrakcyjna stylistyka. Praktyczność auta jest na poziomie konkurentów. W trudnych dla motoryzacyjnego rynku czasach kluczowym atutem - przynajmniej w Polsce - pozostaje cena. Stosowane przez dilerów rabaty i upusty oraz umiejętności negocjacyjne kupującego pozwalają zbić cenę auta do poziomu ok. 110 tys. zł, taniej niż u większości konkurentów. Kto szuka niewielkiego SUV-a, może więc śmiało zacząć polować na Kugę.

Samochód do testów użyczył diler marki Ford, firma Big Autohandel w Gdańsku.

Opinie (29) 1 zablokowana

  • za takie pieniązki nabywam nowe subaru legacy lub forestera

    z dwulitrowym dieslem i mam najlepsze przeniesienie napędu jakie jest dostepne dla zwyklego uzytkownika samochodu. ten ford nie moglby stanac obok subaru. przykre ale prawdziwe.

    • 5 3

  • pierwsze ofiary? (1)

    Ford Kuga poluje w mieście. (dobry tytuł dla Faktu):
    Policja poszukuje kierowcy nieznanego samochodu marki Ford Kuga, który poluje na swoje ofiary w mieście - ma na swoim koncie szereg wypadków i kolizji drogowych, setki przestępstw i tysiące wykroczeń. Mimo szeroko zakrojonej akcji nigdy nie udało się go schwytać, groźny samochód wciąż na wolności. Policja podejrzewa że Kuga przyjeżdża do miasta nocą na żer, a w dzień chroni się w podmiejskich lasach...

    • 0 0

    • A co ta Kuga żre?

      Chyba asfalt i dlatego w Gdańsku tyle dziur w jezdniach, że ZDiZ nie nadąża z łataniem.

      • 0 0

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • jezdziłeś?
      może chociaż siedziałeś w nim?
      bardzo fajne autko z mega dobrze zestrojonym zawieszeniem
      polecam

      • 0 0

  • For

    miale forda i nigdy w życiu nic ze znaczkiem ford

    • 0 2

  • Polaczki lubia komentowac...

    ...najlepsze jest to, gdy ktos sie wypowiada, a nigdy swojego tylka nawet nie posadzil w tym samochodzie i nie przejechal nim nawet jednego metra. Mialem RAV4, Grand Vitare i Forestera, a teraz jezdze Kuga i jest to najlepsze auto, ktore spotkalem. Elastycznosc, hamulce, trakcja. Stylistyka jest sprawa gustu, ale widze, ze ogladaja sie za nim na ulicy.

    • 2 0

  • Zgadzam sie z przedmowca (1)

    tez mam kuge od pol roku i stwierdzam ze to swietne auto. Wczesniej mialem Passata z 2005. Passat byl troche wiekszy ale to byla jego jedyna zaleta. Kuga jest dla mnie i rodzinki wystarczajaca. Jak ktos ma wzrost koszykarza to niech szuka wielkiego SUVa polecam Volvo XC90. Najbardziej w kudze podoba mi sie zachowanie na drodze jest super stabilna nawet na sliskich waskich zakretach.jak ktos chce wiecej szczegolow to odpisze na maila.

    • 0 0

    • Zapytanie !

      Proszę o info ! Chcę go kupić czy warto ???

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane