• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ford Raptor Ranger: to coś więcej niż pickup

Michał Jelionek
30 lipca 2023, godz. 06:00 
Opinie (72)

Pickup kojarzy nam się przede wszystkim z ciężką pracą. Ale na rynku są pickupy, które oprócz tego, że mogą przewieźć na "pace" większy ładunek i wjechać w bardziej wymagający teren, dodatkowo fundują kierowcy całkiem sporo emocji za "kółkiem", bogate wyposażenie i atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Wypisz, wymaluj nowy Ford Ranger Raptor. Poznajcie go bliżej.



Czy podoba ci się nowy Ford Ranger Raptor?

Amerykanie kochają potężne i paliwożerne pickupy, w tym m.in. świetnego Forda F-150 Raptora. Tak duże pickupy nie miałyby racji bytu na Starym Kontynencie, choć w Polsce nie brakuje miłośników tych największych wołów roboczych, którzy na własną rękę importują te samochody zza wielkiej wody. To w zasadzie jedyna opcja, żeby takim pickupem jeździć w Polsce, bo w europejskich salonach nie ma możliwości ich zakupu.

Ford nie zostawił jednak Europy z niczym i zaserwował nam Raptora, ale w nieco mniejszym wydaniu. To nic, bo Ranger Raptor jest świetny. Wcale nie potrzebujemy F-150.

Tym razem redakcyjny test samochodu rozpoczniemy w odwrotnej kolejności niż zawsze, czyli od ceny. Cennik Rangera Raptora z 3-litrowym "benzyniakiem" pod maską startuje od kwoty 377 tys. zł brutto.

Pod maską testowanego egzemplarza Raptora pracuje 3-litrowe, podwójnie doładowane, benzynowe V6, które wytwarza 292 KM mocy i 491 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Moment oczywiście rozdzielany jest na wszystkie koła. "Benzyniak" został zestrojony z 10-biegowym automatem.

Mimo tak dużego gabarytu ta jednostka napędowa daje sporo frajdy kierowcy. Jest wystarczająco dynamiczna. Nie zapominajmy też, że Raptor to wciąż... pickup. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 180 km.

Podczas jazd testowych średnie zużycie paliwa oscylowało w granicach 16 l na 100 km.

AKTUALNE CENY PALIW W TRÓJMIEŚCIE



Kierowca ma do wyboru siedem trybów jazdy (normalny, sportowy, do jazdy po śliskich drogach, na piaszczyste drogi, na błoto i koleiny, na skały i "Baja", który przeznaczony jest do wyczynowej jazdy w terenie). Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów, rozpoczynając od silnika i skrzyni biegów, przez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy.



Co więcej, mamy do wyboru aż cztery tryby układu wydechowego. Tak, Raptor posiada aktywny układ wydechowy. A to oznacza, że za pomocą przycisku możemy zmieniać jego charakterystykę - od cichego, przez normalny i sportowy, aż po najgłośniejszą "baję".

Raptor to także oczywiście dobra terenówka ze wzmocnioną ramą. W porównaniu do standardowej wersji Rangera posiada kompleksowo zmodyfikowane podwozie, które ma gwarantować wytrzymałość w trudnym terenie. Lista modyfikacji obejmuje: mocowanie słupka C, mocowanie koła zapasowego i konstrukcja ramy, przednie odboje ramy i mocowanie amortyzatora (amortyzatory Performance Fox Live z regulowaną siłą tłumienia), dodatkowe wzmocnienia przednich mocowań amortyzatorów, zmiany w mocowaniach górnych wahaczy i mocowanie tylnych amortyzatorów oraz osadzenie sprężyn.

Nie mogło zabraknąć terenowych "wspomagaczy", jak chociażby elektroniczne blokady przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego. Kąt natarcia Rangera Raptora wynosi 31 stopni, kąt zejścia - 27 stopni, kąt rampowy - 24 stopnie, a maksymalny boczny przechył - 30 stopni. Ranger Raptor może brodzić do 850 mm.

W porównaniu do poprzednika stylistyka nowego Rangera Raptora stała się bardziej zadziorna. Tą największą zmianą są oczywiście reflektory przednie Matrix LED (adaptacyjne, matrycowe) i jeszcze większy napis "Ford" na grillu.



We wnętrzu Rangera Raptora czujemy się jak w dobrze skrojonym SUV-ie, a nie roboczym pickupie. I to właśnie wyróżnia Raptora na tle standardowych pickupów. Oczywiście tym pierwszym elementem wyposażenia, który rzuca się w oczy, jest gigantyczny, dotykowy ekran multimedialny o przekątnej 12 cali (30 cm). Projektanci naprawili to, co zepsuli chociażby w Explorerze, w którym ten wielki tablet wystawał z kokpitu. Wyglądało to brzydko. W Raptorze pionowy "telewizor" jest już zgrabnie wkomponowany w deskę.

Drugi duży ekran znajduje się przed oczami kierowcy w formie wirtualnych zegarów. Nowością w Raptorze jest system Ford SYNC 4 z dostępem do wszelkim multimediów za pomocą kontroli głosowej i gestów.

Projektanci zadbali o komfort podróżowania. Producent chwali się, że nowe fotele są jak te... z myśliwca. Fotele rzeczywiście są dobrze wyprofilowane - zapewniają dobre trzymanie boczne, np. podczas jazdy w głębokim terenie, w koleinach. Dodajmy, że przednie fotele posiadają elektryczną regulację położenia w aż 10 kierunkach.

Elementy wykończenia wnętrza są naprawdę dobre, choć nie brakuje też tych wyraźnie plastikowych. Jednak całościowo kabinę oceniam bardzo pozytywnie. Jest wygodnie i stosunkowo cicho.

Oprócz tego, co już wymieniłem w artykule, na liście wyposażenia Rangera Raporta znajdziemy chociażby: oświetlenie otoczenia 360 stopni, hak holowniczy, bezprzewodową obsługę Apple CarPlay i Android Auto, system nagłośnienia Bang & Olufsen, ładowarkę indukcyjną, podgrzewaną kierownicę, częściowo skórzaną tapicerkę, system kamer 360 stopni, podgrzewaną szybę przednią, klimatyzację automatyczną, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, manetki do zmiany biegów przy kierownicy, a także masę systemów bezpieczeństwa.

Mierzący 538 cm długości Ranger Raptor (327 cm rozstawu osi) posiada "pakę" o wymiarach: 154,4 cm (długość), 158,4 cm (szerokość) i 52,9 cm (wysokość). Można dodatkowo domówić elektryczną roletę na skrzynię załadunkową. To koszt 8,6 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczył dealer Ford Plichta.

Miejsca

Opinie (72) 6 zablokowanych

  • Auto dla rolnika, a u nas sposob na odliczanie Vatu

    • 4 0

  • kolejna pseudoterenówka dla miastowych

    • 1 6

  • Czuć piniądz ...

    • 2 1

  • Idealny na zakupy w żabce ... :-D (3)

    niestety nie zmieści się na stanowisku postojowym bo tu jest Europa a nie USA. Straż miejska powinna zwracać szczególną uwagę na przewymiarowane samochody, które zajmują więcej miejsca niż jest to wyznaczone.

    • 6 5

    • zmieści się to po pierwsze (2)

      a po drugie to na miejscu postojowym nie mieszczą się nieduże ciężarówki ale nie ma powodu by za to karać. To auto bez problemu się zmieści ale miejsce wypełni dużo bardziej niż np. Opel Corsa.

      • 0 1

      • Zmieści się między liniami. (1)

        Ale jeśli obok też będą stały samochody, to nikt nie wysiądzie.
        Powinna być opcja wychodzenia górą, jak z czołgu.

        • 0 2

        • standardowe miejsca parkingowe mają szerokość 2,5m więc spokojnie z zapasem się zmieści

          on ma wymiary auta dostawczego. Nie jest aż tak ogromny na jakiego wygląda.

          • 1 0

  • To jest samochód na rynek amerykański, tutaj raczej dla fanów.

    Sprzedają, bo sprzedają inne fordy i tyle.

    • 2 0

  • Piękna maszyna!

    Idealna do Trójmiasta pełnego progów zwalniających!

    • 6 3

  • I gdy taki czołg stanie pod Lidlem to blokuje trzy miejsca, to na którym stoi i dwa sąsiednie. (11)

    Trzeba jakieś specjalne dla nich wyznaczyć.

    • 12 18

    • po to by zawistne polactvvo

      nie obdrapało brudnymi pazurami żółtymi od petów... pomyśl o tym.

      • 6 11

    • (3)

      Hahahahahaha... Pod Lidlem... Dobre.

      • 2 4

      • Alme i podobne Wam zamkneli, bo zbyt duzo kasy tam zostawialiscie, bogacze :)

        • 5 3

      • Nieważne pod czym. (1)

        Miejsca parkingowe są takie same wszędzie.
        Dopasowane do osobówek sprzed 20 lat, a nie do dmuchanych suv itp.

        • 4 0

        • parkują tam zarówno dostawczaki jak i limuzyny i miejsca starcza a na szerokość to ten sam wymiar. Wpadliście w pułapkę oceny bo to auto wygląda jak mocno napakowane tymczasem na szerokość nie jest większe od jakiegoś renault trafic czy S klasy

          • 0 0

    • (2)

      Jak ktoś kupuje taki samochód to niw robi zakupów w dyskoncie dla ubogich.

      • 2 8

      • zdziwiłbyś się ile mercedesów widać pod biedronkami czy pod IKEĄ :)

        • 6 0

      • A jakie inne sklepy masz do wyboru z szerokim asortymentem? Albo Lidle, Biedronki czy Aldiki, albo Carrefoury, Auchany czy Kaufmany. Nie ma już Alm czy Piotrów i Pawłów. W dyskontach masz dostepne też produkty z wyższej półki - i przede wszystkim w jednym miejscu.

        • 0 0

    • taaa 5 miejsc (2)

      • 0 1

      • No to zaparkuj obok niego zwykłą osobówką, nawet nie czymś większym. (1)

        I spróbuj wysiąść z auta.

        • 0 2

        • no to zaparkuj sobie obok Mercedesa Vito i sprawdź czy wyjdziesz z auta

          na szerokość są takie same a nikt specjalnie z tego powodu nie płacze

          • 1 0

  • Wielki i paliwozerny samochod ciezarowy za pol banki, ktorym nie za bardzo da sie przewiezc lodowke. (1)

    Ani to samochod sportowy, ani luksusowy, ani do konca ciezarowy i chyba nawet nie terenowy, choc tu pewnie jest najblizej. Mial byc wszystkim po trochu, ale tylko potwierdzil regule.

    • 6 1

    • Czyli idealny do lansu.

      Bo duży :D

      • 0 0

  • Nie proporcjonalnie dobrany przód, jakiś mędrzec zasnął przy projekcie.

    • 3 0

  • (1)

    Do roboty w terenie i poza: Raptor
    do wyjazdów poza miasto: Bronco.
    I mamy komplet.

    • 1 1

    • raptor styknie i poza miasto. Tak szczerze to mi się on po prostu podoba. Europaleta wejdzie do tego jakieś graty. Można to zamknąć roletą. Fajny. Nie kupię oczywiście. Nie tylko dlatego że mnie nie stać, ale mam dużą rodzinę więc wybrałem dużego VANa, też amerykańskiego.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane