• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Fotoradary Tristara ruszą dopiero w przyszłym roku

Maciej Korolczuk
29 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu. Obraz z kamer jest już wykorzystywany m.in. do określania natężenia ruchu.

Najwcześniej wiosną 2016 r. ruszą fotoradary zamontowane w ramach sytemu Tristar. Ich operatorem najprawdopodobniej będzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ostatnie sporne kwestie mają jednak rozstrzygnąć ekspertyzy prawne. Na dziś fotoradarów nie chce większość kierowców i większość urzędników. Pierwsi boją się, że będą płacić mandaty jeśli nie zmienią nawyków, a drudzy twierdzą, że nie mają kadr, które mogłyby je obsługiwać.



Czy kiedykolwiek zdarzył ci się przejazd przez skrzyżowanie na czerwonym świetle?

Kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle to jeden z wielu elementów systemu Tristar. Urządzenia zostały zainstalowane już kilka miesięcy temu i na co dzień wykorzystywane są do szacowania natężenia ruchu i czasu przejazdu przez centrum miasta i obwodnicę. To na ich podstawie na tablicach zmiennej treści pojawiają się informacje dla kierowców. Fotoradary w dalszym ciągu nie spełniają jednak funkcji, do których zostały stworzone. Dlaczego? Bo wciąż nie został wyłoniony ich operator.

Fotoradary dla GITD?

Teoretycznie powinien się tym zająć Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Początkowo na przeszkodzie stanęły jednak kłopoty techniczne - m.in. format plików, w jakim wysyłane były dane z wykroczeniami, był niespójny z systemem, na którym pracuje GITD. Po kilku miesiącach problem z niekompatybilnym rozszerzeniem plików udało się usunąć i jak nas zapewniono - cały system informatyczny jest gotowy.

Wątpliwości urzędników budziły też kwestie formalne. Jak tłumaczą GITD zajmuje się obsługą fotoradarów na drogach krajowych, a skrzyżowania, na których zostały zainstalowane fotorejestratory w Trójmieście, w większości znajdują się na drogach należących do gminy. Jak usłyszeliśmy w gdyńskim oddziale Zarządu Dróg i Zieleni, sporne kwestie mają zostać rozstrzygnięte po ekspertyzach prawnych, które zostaną przeprowadzone dopiero w przyszłym roku.

Do tego, aby system kamer zainstalowanych na siedmiu skrzyżowaniach w Gdańsku i dwóch w Gdyni ruszył "pełną parą", potrzeba jeszcze oznakowania fotoradarów i obudowania ich w widoczne dla kierowców żółte puszki. To nastąpi jednak dopiero po wyłonieniu operatora, a do tego droga wciąż wydaje się daleka.

  • Skrzyżowania, na których zainstalowano w Gdańsku fotoradary i rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.
  • Skrzyżowania w Gdańsku, nad którymi zainstalowano kamery rejestrujące przekroczenie prędkości i przejazd na czerwonym świetle.
  • W Gdyni takie urządzenia zainstalowano tylko w dwóch miejscach.


Alternatywą dla GITD pozostawała jeszcze do niedawna straż miejska. Po tym jednak, jak do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy o straży gminnej, ta opcja wydaje się mało prawdopodobna. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat, obsługa fotoradarów zostanie odebrana municypalnym.

W tym przypadku również konieczna jest opinia prawna, która będzie możliwa do przeprowadzenia dopiero po wejściu w życie nowej ustawy.

Tristar nadal z usterkami

Równolegle do kwestii legislacyjnych toczą się prace nad usunięciem ostatnich usterek systemu: m.in. fotorejestratory wciąż nie rozpoznają "obcych" tablic rejestracyjnych. Jednym z wymogów odebrania w pełni działającego systemu jest próg 95 proc. wykrywalności tablic pochodzących z krajów Unii Europejskiej. Z tym wciąż jest problem, bo system nie radzi sobie np. z różnymi czcionkami liter i cyfr używanych np. na tablicach aut zarejestrowanych w Niemczech. O szczegóły tej i innych usterek zapytaliśmy wykonawcę systemu, firmę Qumak.

- Ustaliliśmy z zamawiającym, że nie będziemy się wypowiadać w jego imieniu. O wszystkie szczegóły proszę pytać w Urzędzie Miasta w Gdyni - ucina Patryk Leszczyński, odpowiadający za kontakt z mediami.
Testy i usuwanie usterek mają się zakończyć w ciągu najbliższych kilku tygodni. We wrześniu, gdy na drogach znów da się odczuć większe natężenie ruchu, rozpoczną się badania wpływu systemu Tristar na sytuację komunikacyjną. Jeśli wyniki pomiarów zostaną zatwierdzone, inwestycja zostanie ostatecznie odebrana i rozliczona.

Kiedy fotoradary w ramach systemu Tristar zostaną oznakowane i uruchomione? Może do tego dojść najwcześniej wiosną 2016 r.

- Niezależnie od nowego porządku prawnego, jesteśmy niemal gotowi, by przekazać w pełni działający system informatyczny wybranemu operatorowi, bez względu na to, czy będzie nim GITD, czy straż miejska w obu miastach - mówi Marcin Zawisza z działu Inżynierii Transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.

Opinie (281) 10 zablokowanych

  • Ale przewal z tym Tristarem!

    Ktos z grubych ryb niezla kase wzial za zatwierdzenie kupna tego badziewia. Po drugie nie maja operatorow. Smiac sie czy plakac. Jak nie maja kogo to niech dadza SKM, bo oni wszystko obsluguja (nie wazne czy sie znaja czy nie) ostatnio wygrali tzw przetarg na obsluge PKM (byli jedynym oferentem,bo wszystko bylo ustawione).Afera goni afere w tej POlandii.

    • 4 0

  • Jedna wielka farsa...

    Jeżdżę Grunwaldzką w godzinach nocnych prawie codziennie (taka praca) i jak by nie patrzeć to tzw. "zielona fala" zestrojona jest na prędkość 80km/h (startujemy z pod pierwszych świateł i trzymamy ww. prędkość). A dozwolona to 70 a odcinkami 50 (60 w nocy), więc jak na moje komuś bardzo zależy na pieniążkach kierowców, którzy chcą sprawnie przebić się przez Gdańsk...

    • 4 0

  • Ciekawy system: lansuje samochody i spowalnia całą resztę, kroi kierowców i podatników to utrzymujących zarazem (1)

    Ciekawy system:

    1. lansuje samochody i spowalnia całą resztę,

    2. "kroi" kierowców i podatników go utrzymujących zarazem.

    • 5 7

    • Jeśli mające najczystsze powietrze spośród wielkich miast Polski "Trójmiasto (jest)w czołówce pod wzgl. zanieczyszczenia powietrza", to co powiedzieć o Krakowie, Warszawie? Ba, Nowym Sączu..

      • 0 0

  • Żeby was ch... strzelił z tym tristarem (1)

    • 19 1

    • Zwolnij 50 km/h, jeśli chcesz żyć!

      • 1 6

  • A kiedy my będziemy dawać mandaty za dziurawe drogi? (1)

    Na tym basenie zwanym ulica Morska w Gdynii też chcą mieć fotoradar? A kiedy ulice będą spełniać normy? Bo do kiedy ulice są tak rozwalone mamy w tyle wasze radary!!!

    • 15 1

    • Aha, czyli zła droga to powód do szybszej jazdy?

      Teraz rozumiem, dlaczego na "zachodzie" "lepsze drogi = mniej ofiar" ;)

      • 0 2

  • (1)

    kolejny system do widzewa lepiej sie zajac rozładowaniem korków a nie karaniem kierowcow i skupic sie na swiałach na kyórych stoi sie bez sensu za długo gdy nie ma duzego naterzenia ruchu i w nocy tez czerwone swiatła co róz a zero ruchu autami a co za tym idzie zanieczyszczenie srodowiska itp. a drogi w miescie jak szwajcarski ser dziura na dziurze i nie równosci.

    • 3 0

    • Co to znaczy "do Widzewa"? Tak u was w Łodzi mówią? Coś, jak na pętlę tramwajową " krańcówka"?

      • 0 0

  • Bezpieczniej ............ (1)

    Ze względu na duże zagrożenie kolizjami drogowymi wynikającymi z opcji - zdążę czy nie zdążę - wprowadzić na np. 5 sec. przed zmianą świateł na żółte pulsujące zielone.

    • 6 1

    • Brzmi rozsądnie.

      • 1 1

  • Nie mogę się doczekać. (16)

    To będzie bat na kierowców tym bardziej, że rząd uchwalili 3 razy wyższe mandaty i 1500 zł za przejazd na czerwonym.

    • 81 96

    • Mam nadzieję że do tego czasu na całym ciągu od Al. Zwycięstwa w Gdyni do Grunwaldzkiej w Gdansku bedzie normalne 70 km/h. (8)

      Bo to skandal żeby do dziś na tym całym głównym ciągu jeszcze tego nie wyrównali...

      • 31 10

      • Masz na myśli cały Sopot? Przecież to środek miasta. Nie da się.

        • 0 0

      • miasto ci się z wsią pomyliło (5)

        wracaj do siebie - na wiochę, a od Gdańska się odkoleguj

        • 17 36

        • łoś na drodze (1)

          chyba ty powinienś kolego wrócić na wieś, gdzie jest cisza, spokój i samochody jeżdżą powoli. W mieście są potrzebne drogi, na których jedzie się szybciej niż te 50km/h. Chociażby po to, żebyś mógł dojechać w sensownym czasie z gdańska do gdynii (jak codziennie robi masa ludzi). Gwarantuje Ci, że z prędkością 30km/h to byłby większy korek i smog, bo auta na drugim biegu paliłyby 20% więcej niż jadąc płynnie z prędkością 70km/h na 4 biegu

          • 9 6

          • 30 na drugim, 70 na czwartym... maluchem jeździsz?

            • 0 5

        • ale to nie jest strefa zamieszkania... co innego Grunwaldzka co innego droga osiedlowa!!

          Może na obwodnicy też walniemy 30 km/h a co tam!

          • 3 2

        • Akurat na wiochach to sie nie grzeje tak, jak przez Trojmiasto, ktore samow sobie jest dosc duza wiocha i taka tez robia jego mieszkancy jezdzacy "szybko ale dynamicznie" i uprzejmie zmiatajacy swiatlami kazdego, kto smie jechac inaczej niz szlachta tego sobie zyczy lub wogole smie jechac - a nie daj Boze smie zmienic pas bo np musi skrecic w lewo...

          • 4 11

        • 5 kufa odrazu.

          • 9 0

      • maxpredkosc powinna wynosic 50km/h to jest MIASTO

        • 4 10

    • Ale to dobrze czy źle że będą karać za przejazd na czerwonym .

      • 0 3

    • A dlaczego nie nie teraz? Bo wybory się zbliżają i strach przed wyborcami

      • 1 0

    • Sejm: fotoradary nie dla gmin; kary za prędkość wyższe (4)

      Straże gminne i miejskie zostaną pozbawione możliwości przeprowadzania kontroli fotoradarowej kierowców - zdecydował w piątek Sejm. Posłowie uchwalili także przepisy zaostrzające kary dla kierowców za przekroczenie dozwolonej prędkości.
      Nowelizację, która teraz trafi do Senatu, poparło w głosowaniu 404 posłów, 18 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.
      Zakłada ona, że kary dla kierowców będą naliczane w powiązaniu z ogłaszanym przez GUS przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej za poprzedni rok (niedawno było to 3,8 tys. zł brutto).

      W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości do 10 km/godz. mandatu nie będzie; przy przekroczeniu prędkości od 11 do 20 km/godz. będzie to 3 proc. średniej pensji, od 21 do 30 km/godz. - 5 proc., od 31 do 40 km/godz. - 9 proc., a od 41 do 50 km/godz. - 14 proc. Jeśli prędkość zostanie przekroczona o ponad 50 km/godz., to mandat będzie wynosił 20 proc. średniego wynagrodzenia, czyli ok. 760 zł.

      Przy przekroczeniu prędkości w obszarze zabudowanym, wysokość kary będzie podwajana - maksymalnie ok. 1520 zł. Jeśli ktoś przekroczy prędkość po raz czwarty w ciągu 12 miesięcy od pierwszego mandatu, to wówczas będzie on większy o kolejne 50 proc. - maksymalnie wyniesie ok. 2280 zł.

      Nowelizacja zaostrza także kary za niedostosowanie się do sygnalizacji świetlnej - będzie to 20 proc. średniego wynagrodzenia. Mandat za to będzie wyższy - analogicznie jak w przypadku przekroczenia prędkości - w obszarze zabudowanym i w przypadku czwartego i kolejnych mandatów - maksymalnie ok. 2280 zł.

      Nowela stanowi także, że straże gminne i miejskie będą pozbawione prawa do kontroli fotoradarowej. Inspekcja Transportu Drogowego będzie dysponowała tylko i wyłącznie fotoradarami stacjonarnymi, fotoradary mobilne będzie mogła stosować wyłącznie policja.

      Jeśli kierowcę zarejestruje fotoradar stacjonarny, to za to wykroczenie będzie w trybie administracyjnym odpowiadać właściciel auta, a nie osoba, która kierowała samochodem. W ocenie projektodawców, sprawi to, że kierowcy nie będą już mogli unikać płacenia mandatów. W takich przypadkach będzie to kara finansowa, ale bez punktów karnych.

      Policja, tak jak dotychczas, będzie nakładała zarówno kary finansowe, jak i punkty karne.

      Ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym będzie wynosiło 50 km/h przez całą dobę; dziś jest to 50 km/h w dzień i 60 km/h w nocy.

      Obecnie w Polsce maksymalna wysokość mandatu za jedno wykroczenie to 500 zł (a w przypadku tzw. zbiegu wykroczeń - 1 tys. zł). Policjanci uważają, że to zbyt niska kara, nieadekwatna zwłaszcza za czyny szczególnie niebezpieczne. Kwota ta nie zmieniła się od 1995 r., podczas gdy średnia płaca wzrosła w tym czasie prawie pięciokrotnie.

      • 8 3

      • Policja to powinna służyć i chronić (3)

        Ale nasz milicja jest tylko od tego by karać

        • 18 9

        • Karząc piratów drogowych (2)

          Policja chroni pozostałych uczestników, a i piratów drogowych przed samymi soba też broni.

          • 10 10

          • Zapatrzeni w kretyński program pt Uwaga Pirat, nie zdajecie sobie sprawy, że prędkość nadmierna to jedynie ułamek wykroczeń drogowych.
            Podobnie rzecz sie ma z pijanymi kierowcami.
            Reasumując, wypadki w Polsce z tytułu prędkości nadmiernej i pijaństwa w sumie nie tworzą nawet 30% sumy wszystkich zdarzeń na drodze.
            Co dadzą restrykcje wobec powyższych wykroczeń skoro te pozostałe będa bezkarne czy wręcz mandatowane ulgowo.
            I rzecz jeszcze jedna, kara za przejazd na czerwonym świetle. Konia z rzędem temu kto będzie w stanie zapanować nad powszechną zasadą tzw zielonej strzałki. Tym co nie pamiętają przypominam, wjazd do (najczęściej) skrętu w prawo odbywa się na CZERWONYM ŚWIETLE i tylko paląca się strzałka ZEZWALA WARUNKOWO na skręt. Innymi słowy, należy się bezwzględnie zatrzymać mimo iż zielona strzałka się pali. Pytanie, ilu kierowców w tej sytuacji STAJE!!! ano niewielu może z 5%. Mamy zatem prawo karzące sprawców przejazdu na czerwonym a jednocześnie furtkę do omijania prawa.

            • 3 4

          • raczej zarabia, bo niewiele tutaj z instytucji kary widze

            • 7 7

  • OK, ale niech żółte nie świeci się tylko przez 2 sek. (1)

    jak to teraz się odbywa. To granda i dybanie na portfele i zderzaki kierowców. Swiatło żółte tak jak kiedys - min. 5 sekund powinno być!

    • 7 1

    • I wtedy się zatrzymasz, czy raczej przeleciał przez skrzyżowanie z rynkiem, bo przecież "jeszcze przynajmniej 5 sekund"?

      Jedź zgodnie z dozwoloną prędkością, to zdążysz się zatrzymać!

      • 0 1

  • w sam raz, akurat gwarancja na nie wygasnie i trzeba bedzie serwisowac

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane