• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej

Maciej Korolczuk
9 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.



Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?

Aktywne czy - w zależności od nazewnictwa - inteligentne przejścia dla pieszych z każdym rokiem zyskują na popularności. Ich głównym zadaniem jest ograniczenie liczby wypadków z udziałem pieszych, poprawa ich widoczności na zebrze w okolicy przejścia oraz ułatwienie im przedostania się w bezpieczny sposób na drugą stronę jezdni.

Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera zobacz na mapie Gdańska między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.

Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?

Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.

Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone. Czy lekiem na wypadki na przejściach mogą być trójwymiarowe pasy? Zdania są podzielone.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.

Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?

- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
Przesuń aby
porównać

Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.

Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".

Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.

Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie



Wideo archiwalne

Opinie (111) 2 zablokowane

  • bardzo dobrze juz wielokrotnie pisałem iz

    na kazdym przejsciu dla pieczych lampy oswietleniowe powinny byc niżej zampntowane i oswietlac pzrejscie, to rozwiazanie jest jeszcze lepsze brawo nareszcie od testowania do realizacji teraz , musze napisac ze na rakoczego sa bardzo dobrze oswietlone przejscia dla pieszych

    • 2 3

  • (6)

    jeszcze przydało by się odliczanie czasu do zmiany świateł na wielu skrzyżowaniach. Oświetlone przejście super!

    • 131 1

    • (1)

      Artykuł dotyczy przejścia bez sygnalizacji, więc gdzie tu odliczanie?

      • 5 12

      • Widziała/eś na Zaroślaku przejście bez sygnalizacji na Trakcie???

        nie ma. Wszystko ze światłami

        • 0 1

    • (1)

      Piękna sprawa by była ale zapewne nie do zrealizowania przez lesnych dziadków.

      • 2 1

      • Bo odliczanie do zmiany świateł powoduje tylko zwiększenie liczby wypadków i kolizji. Temat przebadano i okazało się to odliczanie tylko wygląda fajnie ale w rzeczywistości nie działa tak pięknie jak się by wydawało.

        • 1 1

    • 100% racji

      Swietnie dziala to we Wrocku

      • 2 1

    • każde większe skrzyżowanie, okolice szkół, wjazdy i wyjazdy z osiedli gdzie są przejścia dla pieszych, okolice przystanków powinny być dodatkowo i precyzyjnie doświetlane. Malowanie "wypukłych pasów" to jakaś kpina, zaraz się zedrą, a jak jest to przejście po niedawno remontowanej jezdni to w momencie kiedy wieczorem jest ciemno i np po deszczu to nagle cała jezdnia zaczyna się świecić, a kierowca nie dość że nie widzi czy jest na swoim pasie to co dopiero dojrzy startą zebrę

      • 1 3

  • Nie rozumiem mody na mocniejsze oświetlenie samego przejścia dla pieszych, szczególnie na jakiś wioskach, gdzie jedynie to przejście jest oświetlone. Powoduje to, że okolica przejścia tonie w mroku i ze względu na zbyt duży kontrast nie widać dobrze pieszych zbliżających się do przejścia. Może jest to dobre rozwiązanie, dla osób które mają problem z widzeniem i nie zauważają pieszych na normalnie oświetlonym przejściu, ale dla kogoś kto stara się zwalniać jak widzi pieszych w pobliżu to nienajlepsze rozwiązanie.

    • 6 2

  • jeszze żeby

    to było na trakcie św. Wojciecha a nie na Trakcie to by było wspaniale

    • 2 1

  • (2)

    przejście na al. Hallera między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką.

    ze co? Ze gdzie?

    • 7 50

    • (1)

      No właśnie między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką

      • 22 0

      • Nie pokażesz palcem, nie uwierzy.

        • 4 0

  • Zerowy ruch a pieszy i tak właduje sie prosto pod samochód. Więc po co przepłacać za mrugające oświetlenie przejścia?

    • 5 1

  • Wypasione przejście

    Przejście od razu z defibrylatorem? - patrz ostatni akapit artykułu.

    • 5 1

  • Lubię to :-) (2)

    • 30 3

    • (1)

      gdyby tak się dało zrobić inteligentnych kierowców to byłoby coś (marzenie w pl)

      • 3 0

      • Ja też to lubię!

        • 1 0

  • Dobre. Ale.. dlaczego na większości przejść z sygnalizacją "na żądanie" pieszy musi czekać nawet (1)

    2 minuty po naciśnięciu przycisku? Często nie ma żadnego ruchu na drodze, więc i tak decyduje się na przejście na czerwonym. Gdy światło się zmienia.. na przejściu dla pieszych nie ma żywego ducha, a z kolei musi zatrzymać się sznur samochodów. To takie trudne do przeprogramowania?

    • 13 0

    • Na żądanie

      Przycisk na żądanie nie ma na celu szybsze przełączenie się światła z czerwonego na zielone. Zazwyczaj te przyciski montuje się na przejściach dla pieszych, gdzie natężenie ruchu pieszych (w pewnym przedziale czasowym, np. po godzinach szczytu - od 18.00) jest nieznaczne. Wówczas światło z czerwonego na zielony nie zmienia się. Dopiero po naciśnięciu przycisku, podczas kolejnej zmiany świateł włączy się tam zielone.

      • 0 2

  • inteligentny to jest organizm, który opracował rozwiązanie.

    samo rozwiązanie może być co najwyżej sprytne. Już ta nowomowa dzieciaków, pojęcia nie mają co piszą.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane