- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (282 opinie)
- 2 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (196 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (75 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (112 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej
Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.
Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.
Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?
Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.
Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?
- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
porównać
Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.
Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".
Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.
Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie
Wideo archiwalne
Opinie (111) 2 zablokowane
-
2018-02-09 10:37
podobne przejście w Sopocie
Takie rozwiązanie już zostało zastosowane w Sopocie na wysokości przejścia dla pieszych obok Sheraton Sopot
- 2 1
-
2018-02-09 10:29
Przejście na hallera
Po pierwsze to przejście wcale nie było potrzebne ponieważ znajduje się między dwoma przejściami z sygnalizacją świetlną około 100 metrów w stronę grunwaldzkiej i około 100 w stronę wiaduktu więc według mnie całkowita głupota
A po drugie te kocie oczka o których piszecie już wcale nie działają montaż to jedno a konserwacja i dbanie to drugie- 8 3
-
2018-02-09 10:19
Dla pirata drogowego oswietlenie niema znaczenia!!Nawet jesli bedzie ciemno jak w Du%p%e jak jedziesz ostroznie
to wypadku nie spowodujesz!
- 12 0
-
2018-02-09 10:11
Misiewicze
To zrobili? Przecież to miała być klęska i bankructwo. Nie rozumiem..
- 1 5
-
2018-02-09 09:39
Od dawna takie przejście jest w Wejherowie...
- 2 2
-
2018-02-09 09:31
Film do poprawy!
Szkoda, że przechodnie wchodząc na drugie przejście (za wysepką/pasem rozdzielającym jest nowe przejście!) już się nie rozejrzeli i nie sprawdzili czy coś jedzie czy nie...
- 5 1
-
2018-02-09 08:33
to przejście jest przy ZREMBie (1)
tam wielu nie staje na czerwonym. A reszta zapierdziela 90 choć jest 50. I to łączne z autobusami.
- 7 2
-
2018-02-09 09:21
Przesadzasz
Tylko 89
- 1 0
-
2018-02-09 09:19
Jeszcze punkt
Myslenie przechodni to ze on widzi oswietlony samochod to nie znaczy ze kierowca widzi goscia w stroju ninja
- 6 2
-
2018-02-09 08:54
To urządzenie przypomina mi coś w rodzaju skomplikowanej maszyny do gaszenia świeczek. A nie lepiej po prostu stawiać sygnalizację świetlną ze skuteczną opcją włączenia na żądanie plus dobre oświetlenie pasów? A grupa Energa niech lepiej zabierze się za zrobienie porządku z wystawianiem faktur, a nie zabawy światełkami. Bo chociaż ENERGA jest bardzo zapatrzona w światłość wiekuistą, to jednak bez przesady...
- 5 2
-
2018-02-09 07:54
ale mi nowość... (2)
w Bytowie takie oświetlenie istnieje już ponad rok..
- 6 2
-
2018-02-09 08:23
I to mnie zadziwia (1)
Bo widziałem kilka takich rozwiązań w mniejszych miastach lub miejscowościach. A w Gdańsku słabo z tym.
- 4 1
-
2018-02-09 08:40
...
bo tu, w Gdańsku, to większość urzędasów na wysokich stanowiskach patrzy tylko jak się nachapać jak najwięcej, a nie na dobro społeczeństwa..
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.