- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (267 opinii)
- 2 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (26 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (191 opinii)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (111 opinii)
- 5 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
- 6 Hamowanie przed autem to bandyterka (173 opinie)
Inteligentne przejście dla pieszych w Gdańsku. Przydałoby się ich więcej
Kamery, detektory ruchu i kierunkowe oświetlenie - to nie wyposażenie luksusowego auta, lecz część infrastruktury zainstalowanej na przejściu dla pieszych przy Trakcie św. Wojciecha w Gdańsku. Wkrótce podobnie mogą wyglądać także inne "czarne punkty" na mapie Trójmiasta.
Do niedawna jednym z najniebezpieczniejszych dla pieszych miejsc w Trójmieście było przejście na al. Hallera między wiaduktem kolejowym a Operą Bałtycką. Po licznych i dramatycznie wyglądających wypadkach z udziałem pieszych zamontowano tam progi zwalniające, zwężono jezdnię, wprowadzono ograniczenie prędkości i stworzono dodatkowe oświetlenie (tzw. kocie oczka), co zwiększyło bezpieczeństwo pieszych i ograniczyło liczbę wypadków.
Zobacz więcej: Przejście dla pieszych: zatrzymać się czy jechać?
Jesienią z kolei przekonaliśmy się podczas naszego testu, że widoczność pieszego potrafią zwiększać zwykłe opaski odblaskowe. Są też rozwiązania bardziej śmiałe, ale też budzące kontrowersje, np. trójwymiarowe malowanie pasów na przejściu.
Niektóre pomysły już są wdrażane. Od kilku lat w ramach uspokajania ruchu - głównie na drogach osiedlowych - skrzyżowania i przejścia dla pieszych są przebudowywane i podwyższane.
Nowością jest za to rozwiązanie zastosowane na Trakcie św. Wojciecha, gdzie tuż przy Zaroślaku powstało tzw. inteligentne przejście. Co to takiego?
- System składa się z zespołu dwóch lamp wyposażonych w urządzenia analizujące obraz wideo, które są zamontowane na przeciwległych krańcach przejścia. Obraz z urządzeń, pobierany w odstępie 0,2 sekundy, dostarczany jest do systemu analizującego strumień - wyjaśnia Jakub Dusza z biura prasowego Grupy Energa, która wdrożyła inteligentne przejście. - Algorytm porównuje kolejno pobrane obrazy i w przypadku wystąpienia różnicy określa wielkość obiektu, który różnice spowodował. Na tej podstawie system identyfikuje przechodnia, odróżniając go od innych "obiektów" (np. zwierzęcia czy samochodu). Oprawy kierunkowe LED emitują zogniskowany strumień światła, aby pomalowane na biało pasy były kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni.
porównać
Jak to wygląda w praktyce? Gdy z przejścia chce skorzystać przechodzień, system automatycznie zwiększa natężenie oświetlenia, powodując, że sylwetka osoby pokonującej pasy jest bardziej widoczna, nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pogodowych.
Na razie takie inteligentne przejście zainstalowano w Trójmieście tylko na Trakcie św. Wojciecha, ale w planach jest stworzenie kolejnych, także na Kaszubach - m.in. w Kartuzach i Pucku. O kosztach instalacji i potencjalnych lokalizacjach spółka nie chce mówić. Jak słyszymy, te kwestie uzgadniane są z gminami "indywidualnie".
Wiadomo za to, że przejścia można realizować w kilku wariantach: droższym (z matami spowalniającymi i kocimi oczkami, defibrylatorem) i tańszym, pozbawionym tych udogodnień.
Oświetlone przejścia pojawiły się też w Sopocie
Wideo archiwalne
Opinie (111) 2 zablokowane
-
2018-02-09 06:53
Ile to kosztowało? (1)
- 6 5
-
2018-02-09 08:21
Myślę, że jest warte swojej ceny.
- 1 1
-
2018-02-09 08:20
Inteligentna kamera rozpoznaje przechodniów
- O, idzie Zdzichu i Mariola, pili tu niedaleko wczoraj
- A z tamtej strony idzie pani Helenka! Pozdrawiam!- 14 0
-
2018-02-09 07:18
bardzo fajne rozwiązanie- jeszcze powinni dodać jakieś migające światła w stronę kierowcy że piesi są na jezdni (1)
by z daleka ściągnął nogę z gazu
- 12 6
-
2018-02-09 08:08
Najlepszy efekt daje mignięcie z fotoradaru.
- 9 0
-
2018-02-09 07:24
nie inteligentne, tylko zautomatyzowane (1)
inteligencja
1. «zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w sytuacjach nowych»
2. «ogół ludzi wykształconych i wykonujących zawodowo pracę umysłową»
Ad.2. przejście człowiekiem nie jest, więc odpada
Ad.1. przejście nie potrafi się uczyć, zmianę zachowania można wywołać jedynie zmianą oprogramowania
więc... nie jest to żadne inteligentne przejście- 21 2
-
2018-02-09 07:33
Jest bardziej inteligentne, od co poniektorych, niż ci się wydaje.
- 3 4
-
2018-02-09 07:18
Naprawdę? W ankiecie takie pytanie a nie ma podstawowej odpowiedzi?
"Co w największym stopniu zwiększa bezpieczeństwo pieszych na przejściach bez sygnalizacji świetlnej?"
Używanie mózgu i stosowanie się do zasady lewa-prawa-lewa wolna.- 20 7
-
2018-02-09 07:06
Brajuje jeszcze migającego pomarańczowego światła ostrzegającego o obecności pieszego na przejściu.
- 12 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.