• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdy Mercedes miał drewniane felgi

Marcin Tymiński
11 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Taki wzór drewnianej felgi popularny był w Mercedesach, w latach 20. ubiegłego wieku. Taki wzór drewnianej felgi popularny był w Mercedesach, w latach 20. ubiegłego wieku.

Mogą mieć prawie 100 lat i są w zupełnie dobrej kondycji. Kilkadziesiąt lat przeleżały w garażu w Czarnej Wodzie na Kociewiu. Teraz drewniana felga od Mercedesa wraz z oponą wzbogacą kolekcję gdańskiego miłośnika zabytkowych pojazdów.



Ciekawy eksponat odnalazł się przypadkiem, w zupełnie zwyczajny sposób, czyli w czasie porządków w przydomowym garażu. Przypomina nam o czasach, gdy do naprawy felg nie był potrzebny specjalistyczny zakład z odpowiednim sprzętem, a jedynie cieśla wyposażony w dłuto, piłę czy hebel.

- W przypadku tego znaleziska mamy do czynienia z tak zwaną obręczą dzieloną, stosowaną od czasów I wojny światowej, do początku lat 20. ubiegłego wieku, w samochodach amerykańskich i droższych markach europejskich, m.in. właśnie w Mercedesie czy RR - opowiada Bartosz Gondek, dziennikarz motoryzacyjny, specjalizujący się w tematyce klasycznej motoryzacji. - W Mercedesach takie felgi montowano w mniejszej liczbie już przed I wojną światową, a masowo od jej schyłku do około 1923 roku. Potem coraz śmielej samochody wyposażano w bardziej współczesne nam rozwiązania, z centralnym montowaniem śrub lub centralną nakrętką.
Zaletami drewnianej obręczy był m.in. ułatwiony demontaż za pomocą kilku śrub mocujących metalową obręcz od drewnianego wieńca ze szprychami i możliwość demontażu opon z drutowanymi zaczepami. Obręcze tego typu wyposażono też w rozmaite rozwiązania chroniące oponę przed zsunięciem się w czasie jazdy.

Opona przetrwała do naszych czasów prawdopodobnie jako zapomniany zapas. Być może w samochodzie, w którym służyła, zastosowano z czasem wygodniejsze i lżejsze obręcze, co było powszechną praktyką, a koło pozostawiono zapomniane w piwnicy.

  • Mercedes Benz Knight z 1919 roku z drewnianymi felgami.

Opinie (17) 1 zablokowana

  • Stare felgi mają 100 lat (2)

    a nowe mercedesy wytrzymają może 15 lat i do skupu.....

    • 21 2

    • I ze skupu stają się przystępne cenowo

      dla przeciętnego Polaka. Tylko je sprowadzić, lać i jeździć.

      • 0 0

    • Teore­matyczna de­duk­cja in­duk­cją wza­jem­nych zaprzeczeń

      A co ma felga do całości samochodu ? Myślę, a nawet jestem pewien, że jak zamkniesz w piwnicy felgę (dzisiejszą) i poprosisz prawnuki by ją wyciągnęły, będzie w takim samym stanie, w jakim ją wsadziłeś, wszak nikt z niej nie korzystał ...

      Bo nie rozumiem, myślisz, że dzisiejsza felga się rozpadnie ?

      A co do kwestii wytrwałości materiałów, kryzys w latach 70 w Stanach zweryfikował produkcję takich wyrobów. Gospodarka stanęła, to też trzeba było znów stworzyć popyt - podaż. Konsekwencje są dość logiczne.

      Skoro lubisz 'stare samochody', to sobie taki kup. Felgi również pewnie drewniane dostaniesz, jak widać powyżej, nawet Mercedesa ... skoro widzisz w nich same plusy.

      Ah te internetowe trolle

      • 2 2

  • Gdy Mercedes miał drewniane felgi (2)

    to po powiecie kartusko wejherowskim mistrzowie ściętego zakrętu w Golfie III TD z lewymi badaniami technicznymi już dawno jeździli na dziennych ledach z promocji na Allegro

    • 49 2

    • a kołpaki już wtedy przyczepiali opaskami z kastoramy (1)

      • 12 0

      • opaskami samozaciskowymi

        z działu elektrycznego

        • 0 0

  • Już wtedy Piast Kołodziej

    robił dla niemca jako tania siła robocza.

    • 0 1

  • Takie koła miał prodziekan w powozie

    • 0 1

  • ciekawostka :) ale że to utrzymało ciężar jadącego auta! (5)

    • 1 7

    • ciężar jadącego auta... (3)

      bo jak stoi to ma inny ciężar. Znacznie lżejszy ciężar.

      • 3 0

      • Ciężar... (1)

        ...to ma raczej taki sam, bez względu na to czy stoi czy jest w ruchu. Naprężenia się zmieniają, ale to cały czas fizyka.

        • 1 0

        • masa

          otóż powiedziałabym, że taka sama to raczej masa, ciężar to już wektor...
          i w dalszym ciągu to tylko fizyka :)

          • 1 0

      • bo jak stoi to nie ma wyboi ;)

        więc nacisk jest mniejszy niż w jadącym po bruku aucie ;p

        • 0 0

    • Ciekawostka...

      A jak koła rowerowe utrzymują na cienkich szprychach ciężar roweru i rowerzysty? Fizyka, pani szanowna. Fizyka!

      • 3 0

  • a po co mercedes nie mógł zrobić stalowych felg, tylko drewniane?

    Przeciez w latach 1920 to juz budowali samoloty czy czołgi ze stali a nie z drewna

    • 4 2

  • gdy mercedes miał drewniane felgi...to nie rdzewiał

    gorzej gdy parkował pod drzewami i przyuważyły to korniki...

    • 19 1

  • Ja mam

    Przypaloną patelnie i stare dziurawe wiadro może też to do jakiegoś muzeum oddam.

    • 4 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane