• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Społecznicy: duży parking w Gdyni można zbudować taniej

Patryk Szczerba
20 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat. Propozycja społeczników  Miasta Wspólnego sprzed czterech lat.

- Jeśli prezydent Wojciech Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej - apelują przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne w odpowiedzi na informację o proponowanych cenach za budowę parkingu pod parkiem CentralnymMapka. I przypominają swoją propozycję sprzed lat.



Co sądzisz o propozycji budowy parkingu kubaturowego w centrum Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. Zostały otwarte koperty z ofertami na realizację III etapu parku Centralnego w Gdyni.
  2. Budowa zakładająca m.in. powstanie parkingu podziemnego na 270 aut będzie kosztować od 63 do 67 mln zł.
  3. Obie złożone oferty mieszczą się w założonym przez Gdynię budżecie - 70 mln zł na budowę III etapu.

Teraz trwa ich analiza, ale suma już zdążyła wzbudzić sporo emocji wśród mieszkańców. Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają, że przed laty proponowali, by stworzyć parking nad pętlą przy węźle Franciszki Cegielskiej.

Parkingi w Gdyni



Miasto Wspólne: większość z kwoty 63 mln zł na parking



- Koordynująca rozbudowę parku Centralnego Agencja Rozwoju Gdyni otworzyła oferty na realizację III etapu parku. Najtańsza ma wartość 63 mln zł. W 2017 r., gdy prezydent Szczurek ogłaszał pomysł przebudowy parku, wszystkie jej etapy miały kosztować 35 mln zł, a sam parking podziemny na 270 aut - 20 mln z tej sumy - przypomina Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Wskazuje, że z tej kwoty tylko 20-30 proc. pójdzie na sam park, reszta - na budowę parkingu podziemnego pod nim. Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.

Przypomina, że na koniec tego roku, w przypadku pełnej realizacji budżetu, Gdynia będzie zadłużona na ponad 1 mld zł.

Zakładając, że budowa parkingu na 270 miejsc będzie kosztowała ok. 45 mln zł, to jedno miejsce parkingowe będzie warte ok. 165 tys. zł.
- W kontekście wysokiego zadłużenia miasta to inwestycja, na którą dziś nas nie stać. Dlatego jeśli prezydent Szczurek musi zrealizować parking, to niech to zrobi taniej. Cztery lata temu proponowaliśmy budowę parkingu kubaturowego 400 metrów dalej od drzwi urzędu miastaMapka. Wtedy nasz pomysł został uznany przez miejskich urzędników za zły, ale niedawno samo miasto zaczęło go rozważać, tyle że nie jako alternatywę dla drogiego rozwiązania podziemnego, ale jako dodatkową inwestycję w partnerstwie publiczno-prywatnym - wyjaśnia Łukasz Piesiewicz.

Plany budowy parkingów kubaturowych we współpracy z firmami



Gdynia ogłosiła swoje plany dotyczące budowy parkingów kubaturowych pod koniec 2021 r. W zamierzeniach są dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka.

Gdynia szuka inwestorów do budowy parkingów kubaturowych



Inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 r.

- Na razie rozmawiamy o budowie dwóch parkingów. Przewidujemy, że w przyszłości ich liczba będzie większa, ale te, które powstać mają w pierwszym rzędzie, to parkingi przy ul. Lotników i przy ul. Kieleckiej. Wybór tych lokalizacji podyktowany jest dogodnością przesiadkową takich właśnie miejsc, jak również takim wyborem terenu, aby ograniczał wjazd samochodami do Śródmieścia. Zasadniczo chcielibyśmy, aby podstawową rolę pełniły typowe parkingi park and ride, które powodują, że po całym szeroko rozumianym mieście poruszamy się transportem publicznym, ewentualnie innymi środkami mobilności, które dzisiaj zyskują na popularności, takimi jak rowery czy hulajnogi współdzielone, względnie, w ostateczności, auta współdzielone - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.

Parking kubaturowy tańszy niż podziemny



Na razie całość jest na etapie zamierzeń, ale społecznicy wskazują, że budowa parkingu kubaturowego na tę samą liczbę miejsc co podziemnego to koszt nawet o połowę mniejszy w przeliczeniu na jedno miejsce.

- To kilkanaście milionów złotych, których brakuje przy wielu innych inwestycjach dotyczących np. infrastruktury dla pieszych, nie wspominając o porzuconych miejskich projektach, jak lodowisko. Za zaoszczędzone pieniądze można też usprawnić przejście między obecnie oddzielonymi przez przeskalowany węzeł drogowy Działkami Leśnymi, Śródmieściem i Wzgórzem św. Maksymiliana - kończy Piesiewicz.

Miejsca

Opinie (315) ponad 10 zablokowanych

  • Efekty roboty społeczników: delfinki przy muzeum gdyni, plamy farby przy akwarium i świetojanska z bsnkami i lumpexami (17)

    I wymarłe centrum. Idzcie sobie

    • 81 21

    • Cirkawe (3)

      Ile taki społecznik bierze za lobbing?

      • 15 6

      • Inaczej: kto mu placi? (2)

        • 13 5

        • a trollom takim jak ty: kto płaci? (1)

          • 1 9

          • Myslisz ze za frustracje trzeba placic?

            Wystarczy zobaczyc co sie dzieje. Prawda jest taka ze mozna sie uzewnetrznic w komentarzu bo co zrobisz? Opony podpalisz w protescie na ulicy przeciwko glupocie?

            • 2 1

    • Oraz osrane ławki które są wręcz niezbędne

      Na każdym rogu i puste stojaki ze stali kwasowej na rowery.

      • 16 4

    • Oni nie podejmują decyzji w Gdyni, za wszystko odpowiada Szczurek

      • 13 1

    • (3)

      idz zobacz co sie w Kosakowie dzieje.

      • 1 8

      • Co sie tam dzieje? Mają delfinki? (1)

        Czy chodzi o lotnisko za 7 mln:)?

        • 11 1

        • za 7 000 000 ;)

          warte 1 20 000 000

          • 2 0

      • Na początek ty przejedź się do Rumi

        Zobaczysz jak się buduje nowe ulice i tunel pod torami kolejowymi - dla mieszkańca Gdyni to może być szok!

        • 0 1

    • Społecznicy chłopcy do bicia (1)

      9ni są w samorządności Wojciecha Szczurka?

      • 2 4

      • A pan Furkal to skad przyszedl

        • 6 0

    • centrum wymiera jeśli jest zastawiane samochodami na darmowych parkingach (4)

      żeby je uratować trzeba opracować i konsekwentnie wdrażać (i promować) program stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum miasta od parkujących i jeżdżących samochodów a nie budować szkieletory, za które płacą wszyscy, również ci, którzy wiedzą że samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i wybierają inne środki transportu.

      • 4 11

      • Uwalniac to trzeba miasto od garstki pomyleńców

        • 13 0

      • Filozof się znalazł. (1)

        Rowerem z Chwarzna czy Dąbrowy do centrum aby pospacerować po bulwarze albo Skwerze Kościuszki? No niby można bo jest z górki, ale powrót do domu już z rowerkiem w trolejbusie? A może tak mądralo podygasz sobie rowerem pod górę w deszczu, mądralo?

        • 12 2

        • Stąd te płacze aktywistów, że w pkm, skm, komunikacji miejskiej jest brak miejsca na rowery.

          • 5 0

      • sam nie wierzysz w te bzdury

        centrum wymiera bo tam sie nic sensownego nie dzieje. wymiera bo srednia wieku mieszkancow rosnie i jest w centrum wyraznie wieksza niz w innych dzielnicach Gdyni. wymiera centrum bo mieszkania sa bardzo drogie i najczesciej dostepne jako wynajem hotelowy. wymiera bo emeryci i rencisci, ktorzy dominuja w centrum maja relatywnie malo kasy i nie generuja popytu na uslugi, restauracje itp. wymiera bo miasto zamiast stworzyc warunki by mlodsi i zasobniejsi przyjezdzali do centrum wydawac kase robi wszystko by tych ludzi od centrum odepchnac. jesli ktos mysli, ze sciezka rowerowa wzdluz 10 lutego odwroci tren 'wymierania' to niestety oszalal. dzialania miasta, ktore nie buduje drog, nie buduje parkingow jedynie napedza trend wymierania centrum - tam po prostu za jakis czas nie bedzie po co jezdzic. bo wszystkie biznesy upadna z braku zasobniejszych klientow.

        • 3 3

  • Szkoda boiska i bieżni

    Na bieżni masa dzieciaków od wiosny do jesieni uczy się jeźdzć na rolkach wrotkach i rowerkach a nie zgubią się bo jeżdżą w koło cały czas na oku. W parku na alejkach zawsze konflikty ze spacerowiczami

    • 11 4

  • Tylko parking na 5000 rowerów. (5)

    Całe centrum jako strefa czystego transportu. Zakaz wjazdu dla samochodów spalinowych, hybryd itp. Tylko elektryki i rowery.
    Taką mam koncepcję.

    • 8 22

    • I tak własnie powinno byc w cetrum miasta i tak niedługo bedzie w miastach europy zachodniej (2)

      • 2 6

      • Kukla to Ty czy Pisiewicz?

        • 3 1

      • Pytania kontrolne

        - ile miejsc jest na parkingach P+R w Amsterdamie, tej Mekce światowego kolarstwa miejskiego?
        - jak zorganizowany jest dojazd z tych parkingów do centrum?
        - ile kosztuje dobowy postój na takim parkingu?
        - w jakiej odległości od placu Dam znajduje się najbliższy węzeł autostradowy?

        Ja wiem, że to są pytania retoryczne, bo liczyć na wiedzę u rowerofczyków to jak liczyć na rozum u Czarnka, ale może sobie poszukają i wyciągną wnioski.

        • 1 0

    • pierwszym krokiem: opłaty za wjazd starymi dieslami do strefy czystego transportu w centrum (1)

      później konsekwentne wdrażanie planu stopniowego uwalniania kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów, z dopuszczeniem jedynie karetek i dostawczaków (tych ostatnich jedynie w określonych godzinach dnia). Miasto dla ludzi, a nie blaszanych pojazdów. Serio.

      • 0 1

      • Serio to powinieneś wziąć rozbieg i walnąć baranka w ścianę.

        • 0 0

  • Piesiewicz idzie drogą Furkala (oficer rowerowy) (2)

    Najpierw narzeka na wszystko, tylko żeby się dostać na posadkę w urzędzie jako np. oficer parkingowy, a później będzie wyliczał ile miejsc parkingowych Gdynia namalowała, lub że parking za 60 baniek jest okej, i opłaty w nim też są okej. A etacik dostanie, bo Urząd miasta nie lubi słyszeć głosów krytyki, więc te głosy poprzez załatwienie pracy "skupuje". Tylko że za nasze pieniądze, bo my opłacamy 1100 nierobów z UM.

    • 33 2

    • Śmiech przez łzy.

      Oficer rowerowy, nazwa i fucha - śmiech na sali!!!!!!

      • 2 0

    • Droga rowerowa R10 to ich szczyt sukcesu

      odnośnie sytuacji transportowej Trójmiasta

      • 0 0

  • Za tyle miało powstać lodowisko z parkingiem podziemnym i było za drogo dla szczurka. (1)

    • 17 2

    • Bo lodowisko dla dzieci a parking dla ,,swoich"

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    Złe miejsce (21)

    Według mnie jest to nie odpowiednie miejsce. Takie parkingi powinny być usytuowane na obrzeżach miasta ale też obok stacji kolejki dalekobieżnej. Jak dla mnie dojazd do Gdańska ze stacji Wzgórze jest bez sensu zajmuje 45 minut już lepiej wsiąść do regio na Chyloni jest szybciej.

    • 38 29

    • Po co parking przy urzedzie miasta? Dlaczego w Gdyni jest taka biurokracja? (11)

      chciałbym móc załatwić wszystko przez internet

      • 14 9

      • pójdźmy dalej (7)

        po co w ogóle parkingi w centrum

        • 6 6

        • Tak by było idealnie. (5)

          Patrz na Londyn. Nikomu nawet do głowy nie przyjdzie wjeżdżać do centrum samochodem.

          • 5 10

          • (4)

            W Londynie nie ma aut??? Inaczej to pamiętam.

            • 8 1

            • Londyn (1)

              to trzecie co do wielkości miasto w europie i ma 9 milionów mieszkańców także nie badz takim gdynskim megalomanem

              • 3 2

              • jest "Lądek Zdrój", nie ma takiego miasto Londyn.

                • 0 0

            • są, jest ich nawet wiele, ale wjazd do centrum Londynu jest od wielu lat płatny (1)

              udział przejazdów realizowanych samochodem w Londynie jest dużo niższy niż w Gdyni i dynamicznie maleje, nie tylko w związku z rozbudowaną siecią metra, ale także w wyniku radykalnego postawienia na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów, przez uwalnianie kolejnych ulic i placów od jeżdżących i parkujących samochodów. Parkowanie samochodów na chodnikach jest wykluczone.

              • 3 2

              • Sam sobie odpowiedziałeś

                Zakazy pojawiają się wraz z infrastrukturą. Komunikacja miejska w Gdyni jest niewydolna i nie jest konkurencją dla transportu prywatnego. Zakazać jeździć autem albo wprowadzać dodatkowe opłaty bez pozostawienia alternatywy to zwykłe barbarzyństwo. Wraz z rozwojem marchewki infrastruktury można myśleć o użyciu kija.

                • 0 0

        • albo pójdźmy jeszcze dalej ....

          ,po co w ogóle jakieś centrum albo mieszkańcy ? sprzedać a resztę wysiedlić jak szwaby w czasie wojny , wtedy ten pomnik Gdynian Wysiedlonych na Starowiejskiej będzie miał realny wydzwięk a historia lubi się powtarzać .....

          • 5 5

      • Bo zaraz pojawiają się krzyki upośledzonych technologicznie staruszków, że oni muszą stać w kolejce do okienka.

        • 3 6

      • Przecież UM od 2 lat zamknięty, po co tam parking ?

        • 3 4

      • Przez internet?

        Samo się sprawdzi, rozpatrzy, zatwierdzi, podpisze i nawet wyśle do ciebie. Ciekawa koncepcja.

        • 0 0

    • Perfekcyjne miejsce (1)

      Parking ma być dla kasty rządzącej pod samym miejscem pracy. Nie dla plebsu co SKM jeździ.

      • 13 6

      • Parking dla jeżdżących SKM zaraz zamienia się w parking Januszy z okolicznych osiedli.

        Patrz na Jasień w Gdańsku na przykład.

        • 7 3

    • Bzdura (1)

      O ile dobrze zrozumiałem, ja z centrum mam jechać do Chyloni żeby pojechać kolejką do Gdańska?

      • 6 1

      • Przeciez regio staje na Glownej.

        • 3 1

    • Dobre. Jak ktoś przyjeżdza z górnych tarasów, miejsc gdzie jest problem z komunikacją miejską. (3)

      To tam wysiada, ale jednocześnie by trzeba zadbać o lepsze piesze połączenie z centrum. Bo niestety na mapie to blisko, a w praktyce potworek Węzeł Wzgórze jest niezachęcający do przejścia.

      • 8 3

      • przejcia naziemne ci sie śnią? (2)

        Apage!!!

        • 1 3

        • Po prostu przejścia.

          • 3 0

        • A jak!

          Tylko wonnerf na torach kolejowych pomoże zlikwidować tę plamę wstydu przecinającą nasze ukochane miasto krwawym sznytem!

          • 0 1

    • A może napiszesz coś na temat bo niewiele osób interesuje się twoimi problemami z dojazdem SKMką

      • 0 0

  • Fakt jest jeden - brak spójnej polityki tranaportowej (5)

    Kucyki i Gryzonie mają aspiracje miasta na mirę Singapuru czy NY z cental parkiem, lotniskiem czy całą masą zaprzyjaźnionych deweloperów lejących beton gdzie popadnie. Prawda jest bardziej przyziemna Gdynia cofa się w rozwoju o dekady, zadłużenie na skalę zarządu komisarycznego a polityka transportowa polega na obietnicach, puszkach białej farby. Przy okazji skutecznie dzieli się mieszkańców na tych fajnych bo na rowerach i całą resztę, zapominając że samochody nie tylko służą do podwózki dzieci do szkół 100m od domu. Odcinając śródmieście od transportu kołowego przy okazji odcina się od turystów a ilość bankrutującycyh biznesów w centrum tylko będzie się powiększać. Mit metropolitalnej nowoczesnej i ekologicznej Gdyni wymaga leczenia w zakładzie dla obłąkanych. 60mln zl na parking to jakaś kpina w koncekście pilniejszych potrzeb transportowych miasta i mieszkańców

    • 40 3

    • Za to jest spójna polityka transferowa.

      Takie partnerstwo publiczno-prywatne.
      Tu parking dla kolegi, tam działeczka, gdzie indziej zmiany z mpzp...

      • 7 2

    • sensowna polityka transportowa powinna zakładać działania prowadzące do redukcji uzależnienia (3)

      mieszkańców od (nadmiaru) samochodów. Jej kluczową częścią musi być program stopniowego uwalniania ulic i placów w centrum oraz w pobliżu stacji SKM od parkujących i jeżdżących samochodów. Taki program dopiero powoduje, że biznesy w centrum (handel i gastronomia) zaczynają kwitnąć, a nie bankrutować. Teza potwierdzona w setkach miast świata.

      • 2 7

      • Halo ziemia wzywa.... mówimy o prowincjonalnym mieście Gdynia (2)

        a nie o metropolii światowej z śródmieściem wielkości Trójmiasta.
        Rozumiem, że SKM mają jeździć puste skoro w okolicy SKM ma nie być parkingów i samochodów - idea geniusza. Problem Gdyni to osiedla wybudowane na przez deweloperkę na obrzeżach z brakiem sensownej komunikacji z resztą aglomeracji, a nie samochody w centrum.

        • 7 2

        • Więcej powiem, mówimy o mieście powiatowym.

          • 2 1

        • co te kierofczyki biorą?

          naprawdę w SKM jeżdżą tylko ci, którzy do jej stacji i przystanków przyjechali samochodami?

          • 0 1

  • uwaga: UM jest polapany z piesievitzem. celowo zrobili zamjeszanie wiedzac ze i tak nie zbuduja takiego obiektu (2)

    Wiec dzien pozniej piesiev zrobil uwagi i poszedl artykul (szybko!) I bedzie ze Gdynia slucha mieszkancow i robi im tanszy ale drogo platny parking (laskawcy). Otworzcie oczy

    • 15 2

    • W sumie nawet logiczne..

      • 5 1

    • Zbudują.

      Bez tego parkingu biurowiec AB nie dostanie odbioru.

      • 6 2

  • (2)

    Żadnego partnerstwa. Bo będzie jak z autostradami. Najdroższe w Europie. Parking kubaturowy tak ale za kasę miasta. I tak to odzyskają z płatności za parking

    • 9 1

    • A skąd weźmiesz kasę

      Musisz jedna rzecz zrozumieć. Gdyby nie partnerstwo puliczno-prywatne to autostrady by nie powstały, bo budżet nie jest z gumy. Jak ci nie pasuje cena to nie jeździsz autostradą. Proste.

      • 1 2

    • Ja się nie zgadzam

      Nie chce żeby pieniądze z podatków szły na parkingi. Niech je budują przedsiębiorcy. Miasto niech buduje pozostałą infrastukturę.

      • 1 2

  • Może i można taniej ale wtedy nie zarobi na nowe kałdi ten kto ma zarobić.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane