• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • rozumię , że obwodnica musi powstać z uwagi na to ...

    nasz Wielokadencyjny musi codziennie w korkach stać jadąc z Wiczlina do i z roboty ! , a czy nie taniej i prościej kupić Wojtkowi Helikopter ,zatrubnić b. emerytowanego pilota z Mar Woj. startować i lądować w przydomowym ogródku żony {!} w urzędzie na dachu za pare groszy zakumplowana firma MTM zbuduje lądowiska ! i szafa gra ! a reszta mieszkańców niech się buja !

    • 16 5

  • Prawda jest taka (2)

    Ze taka lub inna obwodnica bedzie musiala powstac. Chwarznienska na Witominie byla budowana jak Chwarzno i Wiczlino byly malymi wioskami a obwodnicy jeszcze nie bylo. Teraz natezenie ruchu jest tam tak duze ze zmiany sa konieczne. Obwodnica lub poszerzenie obecnej drogi z wyburzeniem domkow jednorodzinnych i czesci blokow. Niech sie wlodarze zajma tym jak to sfinansowac a nie ciagle mydlic oczy i co kilka lat zmieniac plany.

    • 22 3

    • Zatrzymałeś sie w latach 70-tych (1)

      Żadna n-pasmowa droga nie rozwiąże problemu korków.

      • 11 6

      • Wedlug Twojej teorii przejazd A1 przez Lodz jest taka sama jak kiedys jadac przez miasto? Oczywiscie ze wiele zalezy od tego jak zostanie zorganizowany ruch na Kieleckiej i Rozowej, ale jasne jest to ze Chwarznienska nie moze udzwignac obecnej ilosci samochodow i bedac waskim gardlem tworzy korki na Witominskiej, Kieleckiej i Malokackiej.

        • 7 3

  • Mam jedno pytanie

    Jak będzie się wyjeżdżać z Witomina w kierunku Chwarzna?

    • 15 1

  • paradoksu Braessa

    Droga donikąd. Polecam analizę Prawa Lewisa-Mogridge'a i paradoksu Braessa

    • 9 8

  • zapóżnienia w w rozbudowie gdyńskich dróg , obwodnic , bezkolizyjnych skrzyżowań ,węzłów mamy (1)

    w Gdyni już parodziesięcio letnie !!! - co robią i czy tego nie widzą miejscy projektanci , urbaniści a przede wszystkim nasz wielokadencyjny prezydent i reszta władzy ?. Po jasną cholere są oni przy władzy ? , co przez niemal 25 lat rządów Szczurka zostało zbudowane Nowego ? - już spieszę i odpowiem ;- kawałek trasy Kwiatkowskiego , kawałek drogi różowe {do muru !} tak do muru - bo Wielkopolska dla tej drogi to mur !!! tam powinno być bezkolizyjne skrzyżowanie- węzeł z dalszym ciągiem w kierunku Sopot ! , zbudowano też kawałek Chwarznieńskiej !-też do muru ! tu murem jest Witomino ! {o obwodnicy Witomina mówi się już od lat ! w tym rejonie należ pilnie przebudować i zrobić normalne bezkolizyjne skrzyżowanie Chwarznieńska -Obwodnica !!! bo za ten Bubel Który stworzona parę lat temu Ktoś powinien porządnie po d..e dostać -Skandal !!. Przez 25 lat mobła by zostać już zbudowana droga np. jadać z kierunku Sopot -mozna by w Kolibkach skręcić w lewo pod istniejący wiadukt przed Klifem i przy reztauracji "Tłusta Kaczka do ul Inżynierskiej lub dalej istnieje tak leśno polny dukt {trasy rowerowe !} dalej wyjazd przy Cmentarzu na Spokojnej i dalej na Karwiny . Kack ! . Tak samo można by zbudować skrót z Chwarzna .Witomina przez las do Demptowa ,dalej Chylonia ,Cisowa ! W ten sposób rozładowuję się korki i tłok oraz upłynnia się ruch w cnntrum miasta. To tylko dwa przykłady . można by ich przytaczać więcej ! ale nie ja jestem miejskim urbanistom i nie ja siędzę latami w ciepłym biurze i biorę za to wcale niemałą kase !

    • 13 8

    • Drogi gdynianin to nie ostatnie 25 lat tylko w niektórych przypadkach dróg to nawet 50-60 lat zaniedbań

      • 4 1

  • (1)

    wybudowano dzielnice nie pomyslano o szybkim transporcie z A do B, tak jak buduje deweloperka osiedla , bez ladu i składu! Najpierw powinny powstac drogi i zaplanowac transport miejski a dopiero przy tym osiedla a nie odwrotnie! Wogole dobrym pomyslem wydaje sie wybudowanie tramwajów

    • 16 0

    • Ktoś w latach po wojenych nie pomyślał o odpowiednim zachowaniu terenów pod drogi w kierunku zachodnim, bo w tam tym czasie pierwsze domy powstawały przy ulicy CHwarzniejskiej w stronę Chwarzna. A póżniej się to troszkę pogłębiło

      • 3 1

  • rzut oka na mapę

    po wybudowaniu tej "obwodnicy" korek się nie zmniejszy tylko zwiększy. zaryzykowałbym stwierdzenie że wazniejsze jest rozwiązanie komunikacji z Redłowem gdzie biurowce rozmnożyły się na pęczki i tam jest największy ruch. Wąskim gardłem jest skrzyżowanie koło Centrum Witawa i tylko jego kompletna przebudowa wraz z odcinkiem do domu starców pomoże rozwiązać ten korek. Rozumiem, że karczowanie lasu pod "obwodnicę" spowoduje nasadzenie takiej samej ilości drzew w innym miejscu? Mało tego stworzenie parkingów na wjazdach do Gdyni i bezpłatna komunikacja miejska do centrum to chyba najlepsze rozwiązanie. Ale co ja tam wiem ?

    • 15 5

  • Ee

    Zlodziejskie łapy precz od lasów

    • 11 7

  • zdjęcie

    Pani przechodzi w miejscu niedozwolonym - idealne jest do tego artykułu.

    • 14 3

  • I tak nic nie da

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest DPF?

 

Najczęściej czytane