• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • KontBuspas ?

    A co z pieniędzmi 2000000 zł przeznaczonych na kontr Buspas ? Podobno ma być już w listopadzie. Czy nie lepiej przeznaczyć je na obwodnicę Witomina ? a może za 2 000 000 przebudować węzeł Chwarzno ? Nie abym się czepiał ale to nie sa pieniądze UM tylko mieszkańców którzy płacą podatki, i jako mieszkaniec Gdyni nie wyrażam zgody na marnowanie moich pieniędzy na absurdalne pomysły malowania Buspasu na ul. Chwarznieńskiej.

    • 31 4

  • Czyli znowu marazm inwestycyjny we wszystkich dzielnicach (2)

    ...bo cała forsa idzie na odetkanie Chwarzna/Wiczlina?

    • 23 8

    • i Obłuża

      kosztem mieszkańców Witomina, bo niestety obwodnica będzie blisko mieszkań np. przy ul. Nauczycielskiej. Zniszczą ostatnie kawałki trójmiejskiego lasu. Sam Szczurek mieszka z dala od hałasu. Niech spróbuje zamieszkać w centrum przy jednej z takich ulic.

      • 9 5

    • Nie odetkanie Chwarzna/Wiczlina tylko udroznienie wyjazdu z centrum miasta.

      • 5 0

  • tylko zróbcie drogę w rynnie

    i dużo pieszych kładek

    • 18 3

  • kochani nie ma co się gorączkować...w tym roku przetarg na przetarg...później przetarg na wizualizacje...

    następnie przetarg na projekty...i ostatni przetarg na budowę. Okaże się, że wykonawca chce za dużo

    • 41 2

  • Najkrótsza droga łącząca Centrum z obwodnicą

    należy się

    • 13 10

  • Wydaje mi się, że SKM-ka w kierunku północnych dzielnic byłaby o wiele ważniejszą inwestycją

    • 26 10

  • Opinia wyróżniona

    A nie lepiej, żeby ci co dojeżdżają zamieszkali bliżej cenrum? (10)

    Centrum coraz bardziej wyludnione, okoliczne dzielnice też. Nikt nie chce mieszkać przy hałaśliwych ulicach przelotówkach. Jeśli ma powstać obwodnica Witomina to tylko kolejowa, łącząca centrum z zachodnimi dzielnicami. Koszt budowy taki sam.

    • 65 149

    • A niby gdzie bliżej centrum?

      Centrum się wyludnia z dwóch powodów: horrendalnych cen, zarówno zakupu, jak i najmu i mieszkań i lokali pod działalności, oraz faktu, że w Gdyni nie powstają żadne powierzchnie biurowe, a te, które są budowane są po prostu zbyt ograniczone - sztucznie nałożony limit wysokości blokuje rozwój. Dzięki temu naprawdę znacząca część mieszkań w centrum od dawna służy jako biura firm. Są miejsca np. na Świętojańskiej, gdzie w całych klatkach nie mieszka ani jedna osoba. Gdyby np PPNT w Redłowie zamiast kompletnie bezsensownych czterech częściowo użytecznych kondygnacji miał ich 12, nie tylko zwiększyłaby się dostępność powierzchni, ale spadłaby też cena najmu. To samo biurowce na Łużyckiej.

      • 25 6

    • Kogo stać albo czy to jest rozsądne kupić mieszkanie 45 m2 za 650 tysięcy złotych?? (4)

      Takie są ceny, taka jest polityka władz przez co Gdynia wciąż traci mieszkańców.

      • 19 3

      • Ceny są jakie są a i tak ludzie kupują później będzie płacz jak balonik pęknie a kredyt spłacać trzeba będzie dalej już to było przerabiane ostatnio np w USA

        • 8 4

      • To nie "władza" ustala ceny, tylko rynek.

        • 6 5

      • tych samych co mają po 3 - 4 samochody w jednej rodzinie (1)

        bo mieszkają z dala od hałaśliwego i zasmrodzonego centrum. A dlaczego centrum jest hałaśliwe i zasmrodzone? Bo dojeżdżają nim osoby które zaoszczędzili na kupnie mieszkania i teraz dojeżdżają autami.

        • 7 1

        • bo za cenę 50m w centrum

          Kupisz 100 za za miastem i zostanie jeszcze na 3-4 auta.

          • 3 2

    • I problem z dojazdem jest bo co chwile ulice zamykaja bo bieg, bo kolarze, bo cos tam. Za Chiny mieszkac w centrum Gdyni bym nie chciala.

      • 14 11

    • a ja nie chcę mieszkać w centrum

      • 12 4

    • Niektórzy

      Nie powinni dzielić się z innymi swoimi przemyśleniami...

      • 11 1

    • Witomino jest "okoliczną" dzielnicą

      Jeśli miasto daje deweloperm zgody na rozbudowę Gdyni na Zachód powinno budować drogi, bo kasę od deweloperów bierze ale przzeznacza na zupelnie inne cele. Witomino jest blisko centrum a samo centrum nie jest wyludnione, bzdury piszesz.

      • 16 1

  • Szczurek uczy się od Pisu (1)

    obiecanki...

    • 28 4

    • bo to jest pis

      • 12 3

  • Wystarczylo wylać Stępe

    • 24 3

  • czy maja zamiar budowac wokol cmentarza na Witominie, wycinac las, burzyc wille?

    Mozna wprwoadzic ograniczenai ruchu aut w centrum Gdyni, zamknac uliceSwietojanska dla ruchu aut, tylko dla uatobusow i mieszkancow.

    • 13 19

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedynym trójmiejskim przedstawicielem marki Audi jest firma:

 

Najczęściej czytane