• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: powstanie obwodnica Witomina

Patryk Szczerba
11 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej. Obwodnica Witomina spowoduje zmniejszenie ruchu na ul. Chwarznieńskiej.

Obwodnica Witomina ma połączyć ul. Chwarznieńską zobacz na mapie GdyniKielecką zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. To powrót do pomysłu sprzed kilku lat, spowodowany m.in. tym, że na początku roku unieważniono przetarg na ostatni etap modernizacji ulicy Chwarznieńskiej. Szacowany koszt inwestycji to ok. 60-70 mln zł.



Kiedy powstanie obwodnica Witomina?

Przypomnijmy, że koperty z ofertami na zapowiadaną od lat przebudowę Chwarznieńskiej zostały otwarte pod koniec listopada 2018 roku. Okazało się, że jest dwóch chętnych do prowadzenia prac.

Spółka MTM złożyła ofertę na kwotę 79 171 268,75 zł brutto, a Strabag na kwotę 103 025 535,62 zł brutto.

Gdynia chciała przeznaczyć na realizację inwestycji 69 490 862,83 zł brutto, a więc 10 mln zł mniej od tańszej oferty.

Remont Chwarznieńskiej: za drogie oferty



Przetarg z powodu ceny unieważniono, a Marek Łucyk, wiceprezydent miasta, poinformował, że nowego nie będzie.

Obwodnica Witomina - planowana trasa. Obwodnica Witomina - planowana trasa.
W kwietniu przyznał, że gdyby cena mieściła się w szacunkach, przebudowa premiująca pojazdy komunikacji miejskiej i rowerzystów byłaby realizowana.

Chwarznieńska: optymalizacja projektu przebudowy


O dalszych losach Chwarznieńskiej miały rozstrzygnąć analizy układu komunikacyjnego Witomina.

Obwodnica Witomina: dwie jezdnie po dwa pasy przez las



W czwartek na kładce przy Domu za Falochronem padła zapowiedź budowy obwodnicy Witomina, która będzie poprowadzona przez las.

Obwodnica Witomina połączy ulice Chwarznieńską i Kielecką. Początek zaplanowano przed pętlą Sosnowa, a koniec za skrzyżowaniem Kieleckiej z Witomińską. Obwodnica Witomina będzie miała długość 2650 metrów. Kierowcy pojadą dwoma pasami w każdym kierunku. Konieczna będzie budowa obiektów inżynieryjnych: kładki pieszo-rowerowej na połączeniu drogi rowerowej z Demptowem, wiaduktu nad ul. Witomińską i dwóch przepustów.

- Przygotowaliśmy optymalne rozwiązanie, oparte na wnikliwych analizach, oraz strategię rozwoju transportu publicznego. Jestem przekonany, że obwodnica Witomina wpłynie na podwyższenie jakości życia gdynian i pozwoli na rozwój nowych obszarów naszego miasta. To jedna z kilku strategicznych inwestycji, które zrealizujemy w najbliższych latach - zapowiada Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Koncepcję pozytywnie zaopiniowali przedstawiciele Lasów Państwowych (obwodnica Witomina będzie prowadzić przez tereny leśne).

- Jednym z głównych założeń prac przygotowawczych była jak najmniejsza ingerencja w tereny zielone - wskazuje Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Obwodnica Witomina: koncepcja rozważana kilka lat temu



Obwodnica Witomina to nie jest nowa idea. Koncepcja była rozważana kilka lat temu. Rozpatrywane były warianty objazdu Witomina: od północy i południa. Kierowcy mieliby jeździć dwiema jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku i wyjeżdżać przy skrzyżowaniu ul. Witomińskiej i Kieleckiej lub Małokackiej. Szacowane na 175 mln i 150 mln zł inwestycje okazały się jednak wówczas zbyt kosztowne.

Inżynierowie twierdzili, że przy utrzymaniu obecnego wzrostu natężenia ruchu drogowego droga wiodąca przez las konieczna będzie dopiero w... 2040 roku, więc pomysł zarzucono - jak się jeszcze niedawno wydawało na kilkanaście lat.

Teraz władze Gdyni zapowiadają, że potrzeba dwóch lat od momentu wyboru projektanta w przetargu na stworzenie dokumentacji projektowej inwestycji oraz półtora roku na budowę drogi od wyłonienia wykonawcy.

Obwodnica Witomina według szacunków - w uaktualnionym wariancie - ma kosztować ok. 60-70 mln zł.

Wcześniej - bo jeszcze w sierpniu - ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę Hodowlanej oraz zbiornika retencyjnego przy ul. II Morskiego Pułku Strzelców. W zapowiedziach nadal pojawia się kompleksowy remont Chwarznieńskiej, zakładający m.in. budowę nowego chodnika i drogi rowerowej.

Miejsca

Opinie (333) ponad 20 zablokowanych

  • To jest zadanie nie wykonalne (2)

    Koszt realizacji tego przedsięwzięcia może wynieść ponad 250 mln zł -podobnie jak realizacja III etapu budowy estakady Kwiatkowskiego (2760 metrów -odcinek leśny). A termin realizacji zawarty był w latach 2006-2008 r Dofinansowanie w tym przypadku wynosiło około 75% z programu EU(fundusz rozwoju regionalnego) i było kwotą blisko 173.400 mln.zł.
    Gdyni nigdy nie było i nie jest stać na taką inwestycję bez większościowego dofinansowania z zewnątrz.
    Nie ma co zawracać sobie głowy takimi abstrakcjami. Aby ruszyć z taką inwestycją to trzeba posiadać b.duże fundusze,a Gdynia od lat pożycza na bieżące i podstawowe funkcjonowanie...

    • 32 4

    • niewykonalne a nie nie wykonalne

      • 9 0

    • To niech szczur aplikuje o środki UE

      • 2 4

  • Akurat...

    ...akurat!

    • 22 1

  • Gdynia nowym Kaliningradem!

    Więcej autek w centrum. Szybciej autkiem. Lasy takie niebezpieczne. Drzewa agresywne. To misja humanitarna

    • 20 11

  • "Niewykonalne" bo

    bo mowa jest o abstrakcji,a nie o faktach i o wykonalnych sprawach.
    Wszystkim mającym wpływ na to co dzieje się w mieście to od ponad 10 lat to patrzę już na ręce+ liczę dokonania i uważnie słucham tego co mówią. Obiecanki+ i absurdy + i pozorne działania +..To wszystko.
    Nawet w jednej sprawie i zakresie swoich kompetencji to organy i instytucje działające w mieście Gdynia mają dwie różne wersje odpowiedzi i dwa różne stanowiska. A sprawy są banalnie proste...

    • 20 8

  • 2650 m nowej drogi przez las tańszy niż przebudowa 1000 m drogi istniejącej?

    Taka matematyka tylko w Gdyni. Tu się żyje!

    • 30 8

  • Tytuł materiału

    powinien mieć inne brzmienie. Poprawnie to chyba tak powinno być : Gdynia : czy kiedykolwiek powstanie obwodnica Witomina ? Bo za co może powstać bo "ziko" cały czas brakuje ?

    • 25 6

  • Lepszym newsem będzie (2)

    informacja ,że od początku kadencji z zasiadania w Radzie Miasta Gdyni zrezygnowało siedmioro z 17 radnych Samorządności Wojciecha Szczurka. Dlaczego tak się dzieje-???-to odsyłam do informacji na innych stronach-dlaczego radni Samorządności nie chcą już być radnymi bo.....

    • 33 0

    • Bo chcą zarabiać lepiej w miejskich spółkach:) (1)

      • 9 0

      • A na ich miejsce zasiądą nowi radni, którzy nie otrzymali mandatu od mieszkańców!

        • 10 0

  • wątpliwa nadzieja

    • 21 0

  • Nie nadzieja, a raczej intratne stanowiska...W miejsce dezerterów wchodzą kolejni z" listy"-którzy w "pierwszym rozdaniu" się nie załapali...i karawana pójdzie dalej

    • 21 0

  • wątpliwa nadzieja (1)

    JWP - W. Sz. - zaprezentował Pan kolejny bubel - nowa droga prezentowana nie ma - pozbawiona jest skrzyżowań bezkolizyjnych - a więc jest to kolejny Pana bubel !!!!!!!!!! - weż pan torbę i kij i udaj się Pan do normalnego kraju gdzie to nie jest problemem.

    • 23 5

    • Alez

      nikt nigdy i nigdzie nie twierdzil ze to ma byc droga ekspresowa bo po co? Niespelna 3km? Przynajmniej nie beda pedzic na zlamanie karku jak to sie teraz dzieje na odcinku lesnym Chwarznienskiej (przypominam ze dozwolona predkosc tam to max 70km/h)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się cykl imprez, dedykowany posiadaczom sportowych modeli Porsche?

 

Najczęściej czytane