• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Głośny motocykl: bezpieczny czy uciążliwy?

Maciej Naskręt
8 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Źródłem nadmiernego hałasu z motocykli są tłumiki, które mają umożliwić zyskanie kilku dodatkowych koni mechanicznych. Źródłem nadmiernego hałasu z motocykli są tłumiki, które mają umożliwić zyskanie kilku dodatkowych koni mechanicznych.

Wielu mieszkańców Trójmiasta na co dzień styka się z rykiem motocykli. Zdarzają się motocykliści, którzy argumentują, że głośny motocykl to bezpieczny motocykl, bo... nie sposób go przegapić. Policja ma urządzenia do walki z tego typu zjawiskiem, ale przyznaje, że badanie hałasu jest praktycznie niewykonalne w mieście.



Czy przeszkadzają ci głośne motocykle w mieście?

Zacznijmy od tego, co mówią przepisy na temat dopuszczalnej poziomu hałasu emitowanego na drogach. Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej nieprzekraczającej 125 cm sześc. może emitować hałas nieprzekraczający 94 dB, czyli mniej więcej tyle, co impreza w klubie. Nieco głośniej mogą pracować silniki o pojemności powyżej 125 cm sześc. Norma dla nich wynosi 96 dB.

Przejazd maszyny pod naszymi oknami może wystraszyć nie tylko nas - ludzi, ale także zwierzęta żyjące w naszych domach. Warto nadmienić, że hałas od 85 do 120 dB może uszkodzić słuch, powoduje m.in. zaburzenia układu krążenia.

Policja: trudno zbadać poziom hałasu

Policja w Trójmieście dysponuje sonometrami - przyrządami służącymi do pomiaru poziomu głośności dźwięku na podstawie pomiaru poziomu ciśnienia akustycznego. W Gdańsku i Gdyni jest po jednym tego typu urządzeniu. Sopocka policja takiego urządzenia nie ma, ale od czasu do czasu wypożycza go od kolegów z drogówki w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Czytaj także: Jak rozpocząć przygodę z motocyklem?

Ktoś może powie, że to kropla w morzu potrzeb, a sonometry powinny być w każdym radiowozie. Sęk w tym, że choć cena tych urządzeń nie jest wysoka - kosztują od 500 do 2 tys. zł - to badanie sonometrem jest trudne do przeprowadzenia.

- Warunki pomiaru tym urządzeniem są obostrzone i ze względów technicznych dokonanie tego jest bardzo trudne. Aby wykonać pomiar rzetelnie, do czujnika urządzenia nie mogą docierać inne sygnały z zewnątrz, co w warunkach miejskich i przy tak dużym ruchu komunikacyjnym jest niemożliwe - tłumaczy kom. Magdalena Michalewska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Wygląda więc na to, że sonometry powinny być wykorzystywana wyłącznie w laboratoriach, a nie na ruchliwych ulicach. Jaki w tym sens?

Od 85 dB hałas staje się dla człowieka szkodliwy. Dopuszczalna norma dla motocyklistów to 96 dB. Od 85 dB hałas staje się dla człowieka szkodliwy. Dopuszczalna norma dla motocyklistów to 96 dB.
Co grozi właścicielom zbyt głośnych motocykli

Policjant na podstawie art. 132 ustawy prawo o ruchu drogowym zatrzymuje dowód rejestracyjny pojazdu w razie stwierdzenia lub uzasadnionego przypuszczenia, że pojazd zagraża porządkowi ruchu i narusza wymagania ochrony środowiska (w tym emituje nadmierny poziom hałasu).

- Zdarzyło się, że policjanci ruchu drogowego na podstawie tego przepisu zatrzymywali dowody rejestracyjne, w tym kierującym motocyklem, z uwagi na uzasadnione przypuszczenie przekroczenia dopuszczalnego poziomu hałasu przez dany pojazd - mówi Michalewska.
Ponadto kierujący pojazdem może zostać ukarany mandatem w wysokości 300 zł z tytułu używania pojazdu na obszarze zabudowanym w sposób powodujący uciążliwości związane z nadmierną emisją spalin do środowiska lub nadmiernym hałasem.

Po co w ogóle hałasować motocyklem?

Sami motocykliści przyznają, że zjawisko używania na naszych drogach zbyt głośnych motocykli jest marginalne.

- Montaż głośnych tłumików, czy też tłumików bez wypełnienia, a nawet ich całkowity demontaż to po prostu chęć zaistnienia na ulicy lub zyskania nieco mocy. Na szczęście coraz więcej kierujących motocyklami odchodzi od takich rozwiązań i pozostaje przy seryjnych tłumikach - mówi Szymon Lasek z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
- Jest też grupa kierowców, którzy głośny motocykl tłumaczą tym, że słuchać ich, gdy się zbliżają, przez co poprawia się bezpieczeństwo na drodze, trudno wskazać, czy tak faktycznie jest - dodaje Lasek.
Póki co, można raczej jednak dostać zawału serca.

Opinie (175) 3 zablokowane

  • każdy (1)

    pojazd czy to na czterech, czy na trzech bądź na dwóch kółkach jest bezpieczny. Wszystko zależy co go prowadzi Rozsądek czy Debilizm

    • 6 1

    • Nie masz pojęcia o czym piszesz.

      • 0 1

  • Kiedy w Polsce bedą e-bike'i?

    • 0 1

  • Bezpieczeństwo głośnego tłumika to nie mit, acz bez przesady. Innych też trzeba szanować.

    Przesiadłem się kilka dni temu na seryjny tłumik i mogę powiedzieć, że większe bezpieczeństwo to nie jest mit. Do tej pory te 7 na 10 samochodów ustępowało mi drogę (zakładając, że 3 pozostałe również mogły być świadome mojej obecności na ogonie). Teraz jeśli 1 na 10 ustąpi to jest dobrze przy czym styl; jazdy mam taki sam. To dobitnie pokazuje ile daje wybijający się z "tłumu" wydech. Jak tylko uzbiera się jakaś mała sumka od razu ponownie kupuję Dominatora, tym razem nie dla lansu czy subiektywnych odczuć (może w 15%). BTW. Oczywiście we wszystkim jest umiar. Słyszalny/widzialny byłem już z założonym DbKillerem. Bez niego łeb n********* i uszy swędzą ;).

    • 2 3

  • nigdy nie ustępuj chamom - słyszysz dudniący motor - zajeżdżaj, nie wpuszczaj (1)

    to samo dotyczy innych sytuacji. Na chama chamstwem.

    • 3 5

    • Popieram!!!!!

      • 0 1

  • Rura wydechowa

    Motocykl jest bezpieczny, gdy jedzie środkiem pasa ruchu, a nie środkiem drogi dwupasmowej (w miejscu podwójnej linii); wyprzedza sąsiednim pasem ruchu, gdy ten jest wolny; jedzie z prędkocią zgodną z przepisami; motocykl spełnia niezbędne (wszelkie) wymagania techniczne, w tym oryginalne, niepodziurawione tłumiki. Ryk motocykla nie tylko nie ujawnia, gdzie motocykl się znajduje, ale myli, gdyż dźwięk zachowuje się jak woda: wlewa się do wnętrza samochodu w miejscu niezasłoniętym, np. przez uchyloną szybę z prawej strony, gdy motocykl czai się za kołem z strony lewej. Zmyleni możemy "uciekać" przed motocyklem właśnie w stronę lewą. Efekt do przewidzenia. Ale motocykliści i tak tego nie zrozumieją, aż do zamiany na części zamienne.

    • 5 0

  • wszystkie głośne motocykle są po modyfikacjach
    w sporej mierze dotyczy to pojazdów chińskich w tym udających Polskie marki, po prostu ich osiągi są słabe więc wielu właściciele je "ulepszają" wyciągają katalizatory, przewiercają tłumiki, wystarczy wejść na ich fora...
    pojazd ledwo kupiony a już remontowany i "ulepszany"...

    • 1 0

  • motocykle

    A ja lubię potęzny ryk silnika charleja czy innego czopera,do tego te skóry ,wygodna pozycja i panienka z tyłu. Nienawidzę za to ogłuszającego wycia ścigaczy.

    • 0 5

  • ku przestrodze... (1)

    ...lat temu kilkanaście a może więcej..., w erze MZtki i Rometów, byli sobie Panowie, którzy za punkt honoru obrali sobie uprzyjemnienie życia mieszkańców jednej z klatki pięknego bloku na Przymorzu..trwało to jeden wieczór, drugi, przy trzecim był lekki "wściek", kilka uwag, próśb co bardziej kulturalnych sąsiadów - pozostawionych oczywiście w sferze niespełnionych marzeń, aż w końcu nastał TEN dzień...Pewna Pani, znana mi dość dobrze, postawiła w otwartym oknie garnuszek z wodą...celem wystudzenia oczywiście (coby wnuczce kompocik uszykować)...jak nietrudno się domyślić pech a w zasadzie przeciąg sprawił, że garnuszek wypadł przez okno wprost na (niestety dla właściciela) otwarty zbiornik paliwa...co było dalej...ano przestali "grać muzykę" pod oknami i to tak na zawsze...nauczka sporo ich kosztowała... Zawsze więc może się znaleźć pomysłowy "Dobromir", któremu "pierdzenie" motorem będzie przeszkadzało i wpadnie na jakiś pomysł...

    • 2 1

    • He he dobre

      A na jakiej ulicy to było? Pytam, bo też na tej dzielni się wychowałem na motorku (prawdziwym Junaku).

      • 0 0

  • Zabierać dowody

    Sam śmigam na szlifierce ale walenie do odcinki na osiedlach przy przejściach dla pieszych żeby się pokazać to jest poprosi za przeproszeniem kurestwo lewa w górę dla normalnych motonitów

    • 4 0

  • Idioci na motocyklach (1)

    Takich motocykli w PL spotkasz wszędzie, policja nic nie robi bo sami prywatnie maja takie motocykle bez certyfikowanych tłumików. Wina takiego stanu to POLICJA ! Dlaczego w krajach zachodnich nie występują takie problemy idiotów generujących hałas jak startujący odrzutowiec, bo tak się karze !!! Wystarczy poczytać na forach dla motocyklistach jak trzęsą d... jak mają jechać do cywilizowanej zachodniej Europy. Dlaczego w Polsce nie może być normalnie.

    • 5 2

    • Bo tu jest kaczylandia!!!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane