- 1 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (129 opinii)
- 2 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (82 opinie)
- 3 15-latek autem na minuty uciekał policji (117 opinii)
- 4 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (86 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (38 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (136 opinii)
Ciężko wyobrazić sobie współczesne samochody bez systemu ABS. Problem w tym, że wielu kierowców doskonale wie, że ich auto posiada układ przeciwblokujący, ale niestety, nie do końca zdają sobie sprawę z jego przeznaczenia i działania. Warto jednak wiedzieć, jak efektywnie korzystać z ABS, bo to naprawdę bardzo pożyteczny system.
Co to jest ABS?
To system, który zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania. Dzięki niemu kierowca zachowuje większą kontrolę nad pojazdem, gdy ten wpadnie w poślizg. W przypadku braku ABS, przy ostrym hamowaniu istnieje duża możliwość zblokowania się kół. W takiej sytuacji kierowca nie ma w zasadzie żadnego wpływu na tor jazdy auta.
- Największą zaletą systemu ABS jest możliwość zmiany kierunku jazdy i ominięcie przeszkody podczas gwałtownego hamowania. Dzięki temu, że koła cały czas się obracają, nie blokują się - zachowujemy kontrolę nad pojazdem, mając wciśnięty pedał hamulca do samej podłogi - tłumaczy Roman Nowak z ODTJ Autodrom Pomorze.
Jak działa ABS?
Zasada działania systemu jest prosta. Specjalne czujniki na bieżąco monitorują obroty każdego koła. Gdy któryś z nich podczas hamowania wykryje, że jedno z kół obraca się wolniej od pozostałych albo przestało się kręcić - układ ABS w celu odblokowania koła zmniejszy siłę jego hamowania.
Z czego składa się ABS?
ABS tworzą układy - elektroniczny i hydrauliczny. Elementami składowymi systemu są: czujniki prędkości dla każdego z kół, sterownik ABS, modulatory ciśnienia oraz pedał hamulca z urządzeniem wspomagającym i pompą hamulcową.
Moto-poradnik: Złe nawyki za kierownicą
Jak poprawnie hamować z ABS?
Podstawowa zasada hamowania awaryjnego w aucie wyposażonym w ABS brzmi: wciśnij, a wręcz kopnij w pedał hamulca z całej siły, jak najmocniej potrafisz i nie odpuszczaj aż do momentu ominięcia przeszkody albo całkowitego zatrzymania.
- Pamiętajmy, aby równocześnie z wciśnięciem pedału hamulca - wcisnąć również sprzęgło. Jest to bardzo ważne. Dzięki temu nie zgaśnie nam silnik, a to z kolei zapobiegnie wyłączeniu się ABS, ale również pozostałych systemów, jak chociażby wspomagania układu kierowniczego - dodaje instruktor.
Jakie błędy popełniają kierowcy?
Gdy podczas gwałtownego hamowania wyczujemy pod stopą pulsowanie hamulca i usłyszymy charakterystyczny stukot (coś jakby właśnie się zepsuło w aucie) - to tak naprawdę robimy wszystko dobrze, a system działa poprawnie. Niestety, wiele osób myśli zupełnie inaczej i odpuszcza pedał hamulca. To największy błąd.
- To prawda. Kierowcy często przy ostrym hamowaniu odpuszczają pedał hamulca, bo nie do końca zdają sobie sprawę, co tak naprawdę się dzieje. Odpuszczenie hamulca powoduje, że droga hamowania wyraźnie się wydłuża. Innym błędem popełnianym przez kierowców jest tzw. hamowanie pulsacyjne - zdradza Nowak.
Czy ABS skraca drogę hamowania?
Wiele osób błędnie myśli, że zadaniem systemu ABS jest skracanie drogi hamowania. Otóż nie do końca. Czy faktycznie skraca tę drogę? Nasze testy pokazały, że auto wyposażone w ABS rzeczywiście zatrzymało się szybciej od pojazdu z wyłączonym systemem. Różnica była jednak nieznaczna. Z całą pewnością skuteczność działania systemu ABS odczujemy przede wszystkim na śliskich nawierzchniach pokrytych wodą, lodem czy śniegiem.
Miejsca
Opinie (63) 3 zablokowane
-
2017-03-22 11:28
To ja jeszcze poproszę o test długości drogi hamowania na suchym asfalcie, a jeszcze lepiej na lekko zabrudzonym. A jakby jeszcze znalazło się torowisko z gumowymi matami to już komplet.
Ja miałem stłuczkę przez ten durny ABS na torowisku. Bez ABS bym się spokojnie zatrzymał.- 0 1
-
2017-03-21 19:01
Le Mans (1)
Tylko wyczynowy kierowca w wyczynowym aucie zahamuje lepiej bez ABS
- 9 4
-
2017-03-22 11:03
Ja w starej Astrze też hamuję lepiej bez ABS - to nie jest wielka sztuka. Problem w tym, że jest tak dopóki hamowanie jest zaplanowane a nie awaryjne. Jak się przypatrzysz relacjom z wyścigów to i wielu zawodowych mistrzów wali w mur na zblokowanych kołach - w panice ludzie nie są w stanie hamować z umiarem. I właśnie po to powstał ABS.
- 4 1
-
2017-03-22 10:20
Nasz Romuś
Aj Romuś ty nasz profesorze
- 0 0
-
2017-03-21 18:17
"Odpuszczenie hamulca powoduje, że droga hamowania wyraźnie się wydłuża." (1)
Naprawdę ludziom jest potrzebny instruktor żeby to ogarnąć?
- 29 6
-
2017-03-22 08:17
niestety tak
To że ty wiesz jak to wszystko działa to nie znaczy że inni mają o tym pojęcie.
- 3 1
-
2017-03-21 15:44
najlepsza jest stopa na pedał... (3)
...i ciśniesz ile wlezie.... a jak w strachu to i tak zawsze decha...heh ehe...he.
- 13 1
-
2017-03-22 08:15
mam golfa
Który nie ma hamulców to i nie ma problemu z abs
- 1 1
-
2017-03-21 20:42
i tak trzymaj i nie popuszczaj Stachu... (1)
- 1 0
-
2017-03-21 23:31
heh he!
- 0 1
-
2017-03-22 06:28
Jak można testować brak ABSu w aucie (1)
Które go posiada seryjnie? Wyjęli tylko bezpieczniki?
- 0 1
-
2017-03-22 07:35
Mozna odlaczyc. I testowac do woli.
- 1 0
-
2017-03-21 23:32
czytając komentarze czasem myślę, że piszą to dzieci które nie mają co robić. Takie bzdury na raportach piszą a i tu zresztą też
- 3 0
-
2017-03-21 20:52
Hmmm (3)
Awaryjnie nie powinno się wciskać sprzęgła bo przy probie ominięcia przeszkody albo na zakręcie potrzebny jest napęd na koła, a zanim się puści sprzeglo to samochód ponownie straci przyczepność.
- 2 4
-
2017-03-21 22:02
wysprzeglony ponoc gorzej hamuje.... (1)
....chociaz nie wiem jak to jest w tych wszystkich nowych autach z super hiper systemami - a samo sprzegla warto zalaczyc na ostatnich metrach zeby nie zgasl jak staniesz w miejscu.....szybciej i latwiej niz zrzucic bieg
- 1 1
-
2017-03-21 23:28
i właśnie takie janusze powodują kolizje
- 1 0
-
2017-03-21 23:26
proszę, nie opowiadaj bzdur jak nie wiesz nic na ten temat
- 2 0
-
2017-03-21 15:36
A ja nie mam ABS (4)
:)
- 18 2
-
2017-03-21 20:40
a ja mam CBA i ABW
na karku
- 3 0
-
2017-03-21 15:48
a ja prawka a jadęi co mi zrobicie pe...? (1)
- 3 7
-
2017-03-21 18:18
tobie już ktoś coś zrobił
i nie było to nic miłego...
- 2 4
-
2017-03-21 15:42
to wejdź na cykl :)
- 4 3
-
2017-03-21 20:23
Abs w motocyklach
Bardzo ciekawe są wyniki analogicznych testów wykonywanych na motocyklach. Zainteresowanym polecam obejrzeć na youtube.
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.