• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hyundai i30 Fastback N: ale jazda

Michał Jelionek
11 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Nieprawdopodobny jest postęp koreańskiej motoryzacji w ostatnich latach. Jeszcze jakiś czas temu Azjaci gonili Europę, dziś budują rewelacyjne hot hatche. Nieprawdopodobny jest postęp koreańskiej motoryzacji w ostatnich latach. Jeszcze jakiś czas temu Azjaci gonili Europę, dziś budują rewelacyjne hot hatche.

Wygląda atrakcyjnie, świetnie jeździ, bardzo przyjemnie brzmi, a do tego jest całkiem funkcjonalny - poznajcie i30 Fastback N, czyli kolejnego hot hatcha od Hyundaia. Cennik nowej N-ki otwiera kwota 129 400 zł.



Czy podoba ci się Hyundai i30 Fastback N?

Rodzina "N" powiększyła się o kolejny model. Po bardzo udanym debiucie i30 N w nadwoziu hatchback, było to tylko kwestią czasu. Fastback to bardziej elegancka, lepiej doposażona i przestronniejsza odsłona koreańskiego hot hatcha.

Nowa, zadziorna N-ka dostępna jest z 2-litrowym silnikiem w dwóch wariantach mocy: 250 KM i 275 KM. Nasza redakcja miała okazję sprawdzić możliwości mocniejszej wersji, która generuje 353 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Sprint do "setki" trwa 6,1 sekundy (słabsza wersja jest o 0,3 sek. wolniejsza), a prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

  • i30 Fastback N to kolejny hot hatch w gamie Hyundaia.
Hyundai i30 Fastback N to swego rodzaju kompaktowa limuzyna-coupe. Coś na wzór CLA, które oferowane jest przez Mercedesa. Auto prezentuje się niezwykle świeżo i może pochwalić się naprawdę dobrze wyważonymi proporcjami nadwozia. Nieco czupurny pas przedni i nakreślony ze smakiem tył z subtelnie wyeksponowanym spojlerem - takie połączenie kupujemy. Do tego dochodzi flagowy, raczej rzadko spotykany na naszych ulicach kolor lakieru - Performance Blue (dopłata 2300 zł). Brawo Hyundai.

Małe i szybkie auta - przegląd nowych hot hatchy


  • Fastback jest o 12 cm dłuższy od hatchbacka.
Nowa N-ka mierzy 4455 mm długości, 1795 mm szerokości i 1451 mm wysokości. Rozstaw osi to 2650 mm. Fastback w porównaniu do hatchbacka jest o 12 cm dłuższy i o 80 kg cięższy. Auto z zewnątrz nie wygląda na zbyt przestronne, ale w kabinie nie jest źle. Oczywiście bardziej wyrośnięte osoby muszą wziąć poprawkę na drugi rząd, któremu sporo przestrzeni nad głowami zabiera wyraźnie opadająca linia dachu. Pozytywnym zaskoczeniem jest pojemny bagażnik tego samochodu. Kufer w wersji z belką usztywniającą pomieści 381 litrów, a bez o 14 litrów więcej.

Trójmiejskie salony samochodowe


  • Sportowych akcentów w N-ce jest bardzo dużo.
Pora opowiedzieć nieco o wrażeniach z jazdy. Osoby, które miały przyjemność przejechania się N-ką wiedzą, z czym to się je. Po aktywowaniu trybu N auto przeistacza się w małego potwora, który daje o sobie znać basowym dudnieniem. To przyjemne brzmienie przy każdej zmianie biegu czy odpuszczeniu pedału gazu dodatkowo okraszone jest "strzałami" z wydechu. Sztywne zawieszenie, bardzo precyzyjna skrzynia biegów, dobrze trzymające kubełkowe fotele, mięsista kierownica w dłoniach i jazda jak po sznurku ze świetnym klejeniem podłoża - wypisz, wymaluj i30 Fastback N. Oczywiście przy dynamicznym ruszaniu trzeba się przyzwyczaić do delikatnego buksowania przednich kół, które przyjmują pokaźną dawkę momentu obrotowego. Nie zmienia to jednak faktu, że Koreańczycy stworzyli naprawdę świetnie jeżdżącego hot hatcha, który na pewno nie pozostanie anonimowy na drodze.

A jeśli już zapragniecie wspomnianej anonimowości, wystarczy, że przełączycie ustawienia w tryb komfortowy. Wówczas zadziora staje się potulny jak baranek, a codzienna jazda do sklepu na zakupy wygląda zupełnie normalnie, niczym w standardowym i30. W kabinie będzie miękko i komfortowo.

  • Fastback dostępny jest w dwóch wersjach mocy: 250 KM i 275 KM.
Minusy? Jest ich mało, ale są. To po pierwsze, średnica zawracania na poziomie 11,6 m. Przyzwyczajcie się do niemałych kombinacji na ciasnych parkingach. Nie ukrywam, że spodziewałem się nieco lepszej zwrotności. Drugim minusem jest spalanie. Podczas jazd testowych średnie spalanie w cyklu mieszanym, przy stosunkowo "ciężkiej stopie" wyniosło 16 litrów paliwa na 100 km. No, ale coś za coś. Frajda z jazdy kosztuje.

Mercedes-AMG A35: mały łobuz


To auto naprawdę nieźle mruczy. To auto naprawdę nieźle mruczy.
Wspomniana na samym początku cena 129 400 zł dotyczy N-ki w słabszej, 250-konnej odmianie. Cennik mocniejszej wersji N Performance, którą przetestowaliśmy, otwiera kwota 151 400 zł. Co na to konkurencja? No właśnie, mówienie o bezpośrednich rywalach N-ki w walce o klientów wcale nie jest takie oczywiste, jak by się wydawało. Nowe i30 N to fastback i sami Koreańczycy mówią jasno: to pierwsze takie nadwozie w tej klasie aut. Trudno się z tym nie zgodzić, bo przecież tradycyjne hot hatche - jak sama nazwa wskazuje - to typowe hatchbacki. Nie będziemy jednak kombinować i zestawimy i30 Fastback N z dobrze znanymi i dostępnymi na rynku sportowymi kompaktami.

  • Za flagowy kolor lakieru Performance Blue trzeba dopłacić 2300 zł.
Bezpośrednia konkurencja N-ki w walce o klienta jest bardzo mocna. Osoby decydujące się na zakup hot hatcha w kwocie oscylującej w granicach 150 tys. zł mają spory wybór. To chociażby: Seat Leon Cupra (290 KM, 138 800 zł), Peugeot 308 GTi (270 KM, 139 900 zł), Mini John Cooper Works (231 KM, 134 300 zł), VW Golf GTI (245 KM, 131 590 zł) czy Ford Focus ST (280 KM, 133 400 zł). Jednak najlepszym stosunkiem ceny do mocy mogą pochwalić się dwa inne modele - to Honda Civic Type R, pod której maską pracuje stado aż 320 KM i kosztuje nieco ponad 150 tys. zł, a także Renault Megane R.S. Trophy, którego silnik generuje moc 300 KM. Jego cena rozpoczyna się od 142 900 zł.

  • Wnętrze i30 Fastback N nie powala, ale przecież w przypadku hot hatcha nie jest ono najważniejsze.
Sportowy oddział Hyundaia ma chrapkę na stworzenie jeszcze mocniejszego hot hatcha i rywalizację z ponad 300-konnymi tuzami, jak chociażby Ford Focus RS czy VW Golf R. A to oznacza, że prawdopodobnie do N-ki trafią niedostępne aktualnie: napęd na wszystkie koła i automatyczna skrzynia biegów. Oferta ograniczona jedynie do napędu na przednią oś i manualnej skrzyni biegów jest trochę piętą achillesową i30 N. Myślę sobie, że osoby, które kupują hot hatcha do codziennej jazdy, w większości przypadków wolałyby mieć do dyspozycji automat. I choć jazda hot hatchem z manualną skrzynią biegów daje mnóstwo frajdy, to jednak komfortowe rozwiązanie bierze górę.

Samochodu do jazd testowych użyczył dealer Hyundai Margo.

Miejsca

Opinie (57) 3 zablokowane

  • (8)

    Jak kogoś nie stać na BMW to kupuje Hyundai

    • 6 14

    • (3)

      Nie, nie, czasy mamy takie że takie marki jak bmw mercedes często już nie są warte swojej ceny i zwyczajnie się przepłaca za tzw. prestiż. Komponenty z jakich są dziś budowane samochody pochodzą w większości z tych samych fabryk a producenci samochodów to raczej fabryki montujace to wszystko do kupy wg pomysłu inżynierów.

      • 8 5

      • (2)

        Nowe mieszkania też wszystkie budowane z takich samych elementów to dlaczego wszyscy wolą mieszkać w Oliwie czy na Przymorzu a nie w Szadółkach?

        • 6 3

        • ja wolę w Gdyni (1)

          • 3 3

          • - dlatego ze w Gdyni buduja mieszkanie+.

            • 1 0

    • jak ktos chce to kupuje co chce... (1)

      a buraki to kupuja auta aby sie pochwalic sasiadom...badz kozie jakiejs wiochy

      • 4 1

      • Buraka to nie stać na Bmw albo Mercedesa tylko na Skodę albo Koreańczyka

        • 0 3

    • Jak kogos nie stac na luksusowy samochod to kupuje BMW.

      • 0 0

    • ice

      pewnie B ędziesz
      M iał
      W ydatki... ja ja gut....

      • 0 0

  • (1)

    Wszystko fajnie, ale ściema dotycząca komfortu jazdy w ustawieniu "comfort", aż kłuje w oczy. Miękko i komfortowo ? Wolne żarty ! Samochód sam w sobie świetny, ale zdecydowanie zbyt sztywno zawieszony na polskie realia. Wiadomo - frajda jest, ale po kilku tygodniach zaczynamy jeździć normalnie i czasem potrzebny jest względny spokój w kabinie, a tego tutaj nie znajdziemy.

    Jako drugi samochód jak najbardziej, jako codzienny środek transportu - odpada.

    • 3 4

    • no to miękko i komfortowo ! tylko w PL mamy nawierzchnię do d.

      • 0 0

  • I30N

    Obecnie nie widzę dla niego żadnej konkurencji!

    • 3 2

  • Za drogo (2)

    W tej cenie przy zarąbistych hothatchach konkurencji zakup tego modelu mija się z celem.

    Civic Type-R tańszy, lepszy, szybszy, lepiej doposażony.

    A jaki to model by nie był to wciąż Hyundai. W środku wieje nudą, na zewnątrz też niestety. W dzisiejszych czasach ludzie chcą, aby auto krzyczało "jestem piekielnie szybki", a nie "mam pazurek".

    • 3 3

    • Type R tez krzyczy "jestem piekielnie szybki" - mz nawet drze sie w nieboglosy.

      Szybki jest - to fakt, ale mniej uniwersalny od N, Forda ST i tym podobnych ....

      N to taki Focus ST. Honda - to juz Focus RS.

      • 0 0

    • A jak tam skrzynia w Type R?
      ;-)

      • 1 0

  • nowy pojazd (1)

    Nic tylko jechać na autostradzie 250 na godzinę.

    • 3 0

    • Koreańczycy: jednak nie ustrzegli się błędów

      Zobacz najpierw to zanim pojedziesz 250 po autostradzie ;-)
      https://youtu.be/nkJnbCRn7gQ?t=700

      • 0 0

  • Zgodzę się z opinią

    Koreańczycy robią teraz najlepsze auta Kia i Hundai. Auta sa niezawodne. Przykładem może być rekord kilometrów przejechanych przez Elantrę. Sam jeździłem Skodą a teraz przesiadłem się na hundaia . Bez porównania, silnik 1,4 T 140 KM coś pięknego, albo nowa Kona 1,6 160 KM 7,2 do setki. Po za tym silniki są sprawdzane w fabryce a nie jak w przypadku TSI VW na klientach

    • 4 1

  • fajny

    ale brałbym zwykłego i30.

    • 1 0

  • ja

    Nie wierzę manual!!!!!???? naprawdę..??? na najbardziej konkurencyjny rynek USA też...!!!???
    to nawet wieśwagen się pokajał i właścicielom wiśwagenów zapłacił odszkodowanie i odkupił złom za dobrą kase...masa tego szajsu stoi w newada/kalifornia na placach..i ch...wi co z tą super technologią zrobic..???? spalić!!!!!!

    • 0 1

  • korea

    Koreańskie postępy motoryzacyjne ciągle mnie zaskakują, a przy tym dostępne w niższych cenach. Nawet ssang planuje wypuścić wersję elektryczną korando

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Alpina produkuje auta na bazie marki:

 

Najczęściej czytane