• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ikarus tylko dla "kibola" i w nocy

(boj)
4 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trzy fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy wyruszyły w zeszłym tygodniu na gdyńskie ulice. Oznacza to, że na 239 tutejszych autobusów tylko 8 to wysokopodłogowe Ikarusy. Służą głównie do... przewozu kibiców. Większość starych Ikarusów sprzedano - wożą pasażerów m.in. do Warszawy.

Trzy nowe, bardzo komfortowe "Solarisy" kupiło w poprzedni piątek Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, jeden z ośmiu przewoźników autobusowych w Gdyni (wszystkie jeżdżą na zlecenie gdyńskiej komunikacji). Dwa standardowe o dł. 12 m i jeden autobus przegubowy o dł. 18 m. Wszystkie tzw. III generacji z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. PKA kupiło je ze swoich środków, bez żadnego ekstra dofinansowania. Solaris to marka, którą kupują miasta europejskie (Szwajcaria, Niemcy).

- Nie możemy liczyć na stare jednostki, bo mają 800 - 900 tys. km na liczniku - mówi Zdzisław Maksymowicz, prezes PKA. - W tamtym roku kupiliśmy 2 nowe autobusy i 2 używane. W tym roku - 3 kolejne nowe. Czy to koniec zakupów? To nie jest powiedziane.

Autobus to nie jest tania sprawa. Przegubowy kosztuje ok. 1 mln zł, a "krótki" przeszło 700 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze 22 proc. VAT-u.

- Proszę zobaczyć ile pojedyńczych biletów za 2 zł i ulgowych za 1 zł trzeba uzbierać od pasażerów, aby kupić taki jeden autobus przegubowy za 1 mln 220 tys. zł, ale nie oznacza to podwyżki cen biletów - zapewnia Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, organizatora przewozów.

Obecnie w gdyńskiej sieci komunikacyjnej jest 239 autobusów, z czego 203 niskopodłogowe, a 28 średniopodłogowych - jeszcze w miarę przyjaznych osobom niepełnosprawnym.

- Tylko 8 to stare Ikarusy wysokopodłogowe. Są one głównie wykorzystywane do przewozów na liniach nocnych i kibiców meczów piłkarskich - wyjaśnia rzecznik ZKM.

- Sądzimy, że w związku ze świeżymi zakupami pozbędziemy się jednego Ikarusa, z tym, że nie sztuka go wyzłomować. Sztuka go sprzedać - dodaje Zdzisław Maksymowicz.

Ostatnio sprzedany Ikarus (jesienią tamtego roku) pojechał na Śląsk. Był tak sprawny, że nazajutrz po przyjeździe założono tylko nowe numery i ruszył na trasę. Długi czas jeździł nawet w gdyńskich barwach. Kolejny jest podporą olsztyńskiej komunikacji, wiele jest w Białymstoku - bo niestraszny im mróz. Kolejne sprzedano licznym firmom prywatnym, które wożą pasażerów z podwarszawskich miasteczek do Warszawy. Tam autobus z gdyńskimi oznaczeniami i w gdyńskich barwach nikogo nie dziwi.

- Bardzo dobrą renomę mają także nasi kierowcy - we wszelkich kursach kwalifikujących do wyjazdu do Wielkiej Brytanii samo wpisanie do kwestionariusza informacji "staż w gdyńskiej komunikacji miejskiej" zwalnia z części egzaminów - chwali Marcin Gromadzki i uspokaja: Nasza komunikacja jest tak stabilna finansowo, że nie obawiamy się dużego odpływu kierowców.
(boj)

Opinie (67) 3 zablokowane

  • PiS u władzy, to i tabor od razu lepszy.

    • 1 0

  • hmmm

    Czy ktoś policzył już ile autobusów w ogole ma Gdynia, a ile Gdańsk, wydaje mi się ze to, ze w Gdańsku jest więcej Ikarusow wynika wlasnie z tego ze jest tam większy tabor i nie idzie tego wymienic odrazu, an stronie jest otwarcie kopert z przatergu na 33 kolejne niskopodlogowe autobusy. Moze najpierw zoabczmy po ile sztuk nowych gdzie jexdzi:-)

    • 0 0

  • KIEDY W GDAŃSKU ZACZNA W KONCU JEZDZIC NORMALNE AUTOBUSY ??

    • 0 0

  • ikarus dla kibola

    No cóż, Gdynia jest bogatszym miastem od Gdańska, wystarczy tylko wyjść na Swiętojańską, stać zkm na zakup nowych autobusów.W Gdańskim zkm jest, nazwę rzecz po imieniu "burdel na kółkach Ikarusa".To co się dzieje w Gdańskim zkm woła o pomstę.Trzeba zmienić dyrektora i trochę tych o****ńców-przydupasów dyrektora.Bilety w Gdańsku wcale takie tanie nie są i za przeproszeniem niech przestaną pier..... że zkm w Gdańsku nie stać na zakup nowych autobusów.

    • 0 0

  • Adam - masz racje!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Umbert nie ma czasu...

    Umbert nie ma czasu jeździć po Gdyni, siedzi przed kompem i głupoty wypisuje...

    • 0 0

  • Autobusy w Gdańsku

    Mieszkam tu już prawie rok i faktycznie jest słabo z komunikacją gdańską. Jak ktoś napisał, nie ma co się wytykać palcami tylko wzajemnie wspierać i cieszyc z sukcesów.
    Gdański tabor jest bardzo zniszczony, ceny biletów niemałe , czystosć w pojazdach zazwyczaj zasmuca. O kwesti jazdy na czas i miesięcznych obejmujących wybrane "rewiry przejazdowe" nie wspomnę choć moim zdaniem to złe rozwiązanie.
    Gdyńskie trolejbusy są myte codzień - nie jest to deficytowa firma. W tych pojazdach na prawdę jest trudno się o coś pobrudzić. Gdy stoję na przystanku pod dworcem GdańskGłówny i czema na 184,130 to w godzinach szczytu potrafi nic nie przyjechać przez 30 minut choć wg rozkładu powinny być co 7 minut, zdaje się.

    Przyglądam się też naszym gdańskim kierowcom - bardzo wielu z nich ma problem z chamowaniem emocji. Bluzgają, trąbią bez zachamowania, najeżdżają na inne auta - generalnie nerwica i chamstwo. Pasażerowie to słyszą, to się na innych przenosi, udziela - do tego dochodzą sytuacje gdzie przy kierowcy stoją/siedzą dzieciaki. Bardzo przykre sytuacje.

    Myślę, że to jest czas na powązną restrukturyzację gdańskich autobusów bo coraz częściej jada po mieście kojarzy mi się z "dotrzeć i przetrwać"

    • 0 0

  • Karol

    pieprzycie o tych autobusach bo Gdynia to bo Gdynia ma lepsze i ją stać.Ale Gdańsk jest dwa razy więkdzy od Gdyni i wiadomo że niestać nas na nowe autobusy jak by byli na naszym miejscy do by jeżdzili teraz starymi Berlietami.

    • 0 1

  • hmm

    stac 30min pod dworcem gł w gdansku i zero autobusów 130/184? niemozliwe. Ktos tu nagina chyba rzeczywistośc. Faktem jest ze w Gdansku nadal jest sporo Ikarusów i Jelczów, z punktualnością w godzinach szczytu tez róznie, ale spokojnie, do lata powinno dojść kolejnych 33 sztuk nówek, a następny przetarg na 28 nowych jest przewidziany na ten rok:)
    tak tu sie cały czas najezdza na Gdansk, a czy w Gdyni od czasu zakupu 60 jelczomercedesów za Śp. Cegielskiej, potem 17-tu Neoplanów N4021 ktos kupił jakąs wiekszą partie NOWYCH autobusów? odpowiedz: NIE.

    • 0 0

  • co do ilosci autobusow

    Trzeba byc kompletnym tumanem gloszac herezje w stylu ze "w gdynii jezdzi wiecej niskopodlogowych niz w gdansku" Tylko ze czarna maso, gdansk ma duzo wiekszy tabor i gdyby porownac ogolna ilosc autobusow w danym miescie (-) nowe busy (=) to by wyszlo ze gdynia jest miastem zabytkowych zautobusow, nie pisze tego z zadna zawiloscia (chociaz moze tak brzmiec) ale jedynie do tych burakow ktorzy od lat na lamach tego portalu tocza swiata woje gd&gdy nie wiem po co...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane