• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ikarus tylko dla "kibola" i w nocy

(boj)
4 marca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Trzy fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy wyruszyły w zeszłym tygodniu na gdyńskie ulice. Oznacza to, że na 239 tutejszych autobusów tylko 8 to wysokopodłogowe Ikarusy. Służą głównie do... przewozu kibiców. Większość starych Ikarusów sprzedano - wożą pasażerów m.in. do Warszawy.

Trzy nowe, bardzo komfortowe "Solarisy" kupiło w poprzedni piątek Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, jeden z ośmiu przewoźników autobusowych w Gdyni (wszystkie jeżdżą na zlecenie gdyńskiej komunikacji). Dwa standardowe o dł. 12 m i jeden autobus przegubowy o dł. 18 m. Wszystkie tzw. III generacji z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. PKA kupiło je ze swoich środków, bez żadnego ekstra dofinansowania. Solaris to marka, którą kupują miasta europejskie (Szwajcaria, Niemcy).

- Nie możemy liczyć na stare jednostki, bo mają 800 - 900 tys. km na liczniku - mówi Zdzisław Maksymowicz, prezes PKA. - W tamtym roku kupiliśmy 2 nowe autobusy i 2 używane. W tym roku - 3 kolejne nowe. Czy to koniec zakupów? To nie jest powiedziane.

Autobus to nie jest tania sprawa. Przegubowy kosztuje ok. 1 mln zł, a "krótki" przeszło 700 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć jeszcze 22 proc. VAT-u.

- Proszę zobaczyć ile pojedyńczych biletów za 2 zł i ulgowych za 1 zł trzeba uzbierać od pasażerów, aby kupić taki jeden autobus przegubowy za 1 mln 220 tys. zł, ale nie oznacza to podwyżki cen biletów - zapewnia Marcin Gromadzki, rzecznik Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, organizatora przewozów.

Obecnie w gdyńskiej sieci komunikacyjnej jest 239 autobusów, z czego 203 niskopodłogowe, a 28 średniopodłogowych - jeszcze w miarę przyjaznych osobom niepełnosprawnym.

- Tylko 8 to stare Ikarusy wysokopodłogowe. Są one głównie wykorzystywane do przewozów na liniach nocnych i kibiców meczów piłkarskich - wyjaśnia rzecznik ZKM.

- Sądzimy, że w związku ze świeżymi zakupami pozbędziemy się jednego Ikarusa, z tym, że nie sztuka go wyzłomować. Sztuka go sprzedać - dodaje Zdzisław Maksymowicz.

Ostatnio sprzedany Ikarus (jesienią tamtego roku) pojechał na Śląsk. Był tak sprawny, że nazajutrz po przyjeździe założono tylko nowe numery i ruszył na trasę. Długi czas jeździł nawet w gdyńskich barwach. Kolejny jest podporą olsztyńskiej komunikacji, wiele jest w Białymstoku - bo niestraszny im mróz. Kolejne sprzedano licznym firmom prywatnym, które wożą pasażerów z podwarszawskich miasteczek do Warszawy. Tam autobus z gdyńskimi oznaczeniami i w gdyńskich barwach nikogo nie dziwi.

- Bardzo dobrą renomę mają także nasi kierowcy - we wszelkich kursach kwalifikujących do wyjazdu do Wielkiej Brytanii samo wpisanie do kwestionariusza informacji "staż w gdyńskiej komunikacji miejskiej" zwalnia z części egzaminów - chwali Marcin Gromadzki i uspokaja: Nasza komunikacja jest tak stabilna finansowo, że nie obawiamy się dużego odpływu kierowców.
(boj)

Opinie (67) 3 zablokowane

  • Ja nie mogę!!

    Ale macie problem!Może zwołać jakąś komisję?Czy wy naprawde nie macie o co się kłucić?Totalny bezsens!!

    • 0 0

  • Nie ma żadnego problemu

    Po prostu niektórzy mieszkańcy Gdańska nie mogą znieść, że Gdynia jest w czymś lepsza. Nie przyjmują tego do wiadomości niezależnie od płaszczyzny. Niewazne, czy to sport, czy inwestycje, czy jeszcze co innego. Wszystko trzeba wyśmiać, bo dotyczy Gdyni. Oszukują samych siebie i wmawiają innym bzdury. Cała masa przykładów we wcześniejszych wypowiedziach.

    • 0 0

  • To tylko fasada

    Istnieje potrzeba poważnego dokapitalizowania przez Gdynię swoich spółek komunalnych gdyż w przeciwnym razie za dwa lata nie będzie czym jeździć. Ostatni poważny zastrzyk w formie zakupu przez miasto miał starczyć na 10 lat. Przez ten czas przewoźnicy mieli wypracować środki na odtwarzanie taboru. Tak się jednak nie stało, więc polityka odnowy taboru kuleje coraz bardziej. Powodów jest kilka od niedoszacowania realnych kosztów począwszy na skokowym wzroście cen paliw na rynkach światowych skończywszy. Jeżeli Niemcy otworzą swój rynek pracy to wzrosną również oczekiwania płacowe.Gdynia upatruje szansę w unijnych dotacjach na transport trolejbusowy. Wybudować infrastrukturę to nie sztuka, problem to finansować jej eksploatację. Wisać gołym okiem, że gdyński eksperyment naukowców z Uniw. Gdańskiego w zakresie organizacji taniej komunikacji taborem niskopodłogowym się nie sprawdził. Dalej będzie tylko gorzej. Chyba że nowi włodarze Gdyni po wyborach sprzdadzą udziały firm komunalnych Gryfowi czy Ornowskiemu, licząc że kiermani na działalności gosp. nie będą tacy drodzy jak w firmach komunalnych. Pożyjemy, zobaczymy...

    • 0 0

  • Nie możemy liczyć na stare jednostki, bo mają 800 - 900 tys. km na liczniku - mówi Zdzisław Maksymowicz, prezes PKA. - W tamtym

    roku kupiliśmy 2 nowe autobusy i 2 używane. W tym roku - 3 kolejne nowe. Czy to koniec zakupów? To nie jest powiedziane. He he 900 tyś km na liczniku to autobus ma już po 10 latach a te stare Ikarusy mają lekko 20 lat i więcej nie mówiąc juz o Beriettach które już jadą siłą wiatru, bo to co się nazywało kiedyś silnikiem, wyparowało już niestety w poprzednim tysiącleciu!! Najlepsze autobusy to Merce kupione przez Gdański ZKM w sierpniu 1994 roku!! Jak patrzę na licznik mają już ponad 900 tyś km i nawet nie dymią przy starcie silnika. Neoplan to najgorszy szmelc bo kupione w 1997 roku a już teraz jedno co je trzyma w kupie to rdza, a silniki dymią i wyją niewiele mniej niz w Ikarusach!1 PZDR!!

    • 0 0

  • GDYNIANIE jak zawsze kompleks malo miasteczkowy z butow wam wystaje hehe !

    • 0 0

  • dokładnie popieram. mercedesy z 94 roku to najlepsze autobusy jakie mamy w ZKM. Neoplany to wogole porażka a nie chce niepokoić gdynian, ale solaris to firma powstała na bazie neoplanu (choć solaris zdobył drugie miejsce ze swoim autobusem w konkursie na najlepszy autobus roku, przegrał tylko z volvo o 1 pkt). W gdańsku jest jak dobrze pamietam 106 nowych autobusów, 33 nowe sztuki maja dojechac niedlugo. Kolejnych 28 ma być zakupionych wraz z 3 niskopodlogowymi nowoczesnymi tramwajami w ramach Gdanskiego projektu komunikacyjnego. Nie wiem jak w gdyni ale w Gdańsku od 2002 zakupiono 29 nowch niskopodlogowych autobusow wraz z tymi 61 co maja nidlugo sie pojawic daje okrągła liczbę 90.Pozdarwiam. Mi sie podoba strona ZKM gdynia, załuje ze ZKM Gdańsk takiej nie ma.

    • 0 0

  • Sorki, że wchodze w słowo. Odnoszę się do jednego z wcześniejszych postów, ktoś napisał, że dawne ZKM jest nie sprywatyzowane, przecież to bzdura, już w zeszłym roku "się sprywatyzowało ", a za ceny biletów teraz odpowiedzialne jest miasto Gdańsk, nie ZTM -Zakład Transportu Miejskiego, tak samo zresztą jak za dystrybucję biletów.I jeszcze jedno, ktoś stwierdził, że jest brudno w autobusach, a kto w nich brudzi, chyba nie kierowcy, niestety to nasi współtowarzysze podróży, więc tu do ZTM chyba nikt nie powinien mieć pretensji.Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Ktos na tym forum napisall ze gdynia jest o wiele mniejszym miastem od gdanska i latwiej jest jej zorganizowac i zakupic nowe autobusy. To jest kompletna bzdura. Jesli chodzi o takie porownanie to trzeba tez zaznaczyc jakimi srodkami finansowymi dysponuja dane miasta. Skoro gdynia jest mniejszym miastem to jej budzet jest duzo mniejszy niz gdanska a mimo to inwestuje sie w nowe srodki lokomocji. natomiast gdansk jako miasto wojewodzkie budzet ma pewnie o wiele wiekszy niz gdynia. A tobor komunikacji miejskiej logiczne ze jest wiekszy, Wieksza jest rozniez niemal dwukrotnie liczba mieszkancow w gdansku wiec wplywy z zakupu biletow jednorazowych jak i miesiecznych sa dwukrotnie wieksze a nizeli w gdyni wiec nie moga nazekac na brak srodkow na inwestycje i modernizacje skoro w Gdyni nie narzekaja tylko dzialaja. W tym sporze chodzi glownie o strategie rozwoju ZKM w gdyni i w gdansku. Mimo dysproporcji pod wzgledem wielkosci pozycja startowa obu miast jest taka sama. A ktora wychodzi na tym lepiej i jest o wiele bardziej przyjazna mieszkancom widac golym okiem!!! A jesli chodzi o kwestie ile GDyniazakupila nowych niskopodlogowych autobusow a ile zamierza zakupic gdansk to odpowiedz jest prosta. W gdynie nie ma juz potrzeby zakupienia duzej ilosc nowych niskopodlogowych busow poniewaz caly tabor w gdyni jest juz nimi wyposarzony i chodzi glownie o uzupelnianie o nowe jednostki, a Gdansk natomist ma co wymieniac i nie dziwi mnie liczba planowanych zakupow nowych autobusow. Pozdrawiam

    • 0 0

  • poprawie cie karol

    "wyposarzony "?
    nieeeee.
    wyposażony
    pozdrawiam

    • 0 0

  • najlepsze byly

    Jelcze proponuje wyciagnac je ze zlomu i obnizyc cene biletow w koncu autobus to nie orient express

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest TPMS?

 

Najczęściej czytane